Lexus aristo = supra för familjen?

KHRacing
4 maj 2009 ·

_lee_jr skrev:
okej.....
när de gäller trim.... måste bilen vara original?
med tanken på besmannen sa att de gå att regga en trimmad bil om bilen är före 1996 där efter skall vara original...

Svensk lag säger att fordon som regbesiktigas i Sverige skall vara 100% orginal, men såklart kan man byta vissa delar ändå.

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
7 maj 2009 · 1 123 Inlägg

jag e sugen på en aristo men e lite rädd p.g.a att toyota eller lexus aristo sålde aldrig i sverige med turbo.. undrar om någon har importerat en sån redan.. de vore bra att få veta från den personen.. jag ha tagit bilarna från UK o de var inte så svårt att regga för att de e inom EU lite lättare

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
2jzinside Fartygsingenjör
7 maj 2009 · 550 Inlägg

_lee_jr skrev:
jag e sugen på en aristo men e lite rädd p.g.a att toyota eller lexus aristo sålde aldrig i sverige med turbo.. undrar om någon har importerat en sån redan.. de vore bra att få veta från den personen.. jag ha tagit bilarna från UK o de var inte så svårt att regga för att de e inom EU lite lättare

Jo klart, det är i princip omöjligt att importera en bil direkt från japan till sverige, därför landar nästan alla bilar i england och reggas där innan dom skeppas till sverige wink. Och det är precis samma sak med ariston som med supran, du får skaffa ett intyg från Toyota Sverige wink

Senast redigerat av wrapman (7 maj 2009)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
sirmiro Double-Unicorn Rider
8 maj 2009 · 2 486 Inlägg

Inga problem att registrera, bara den är original och du kan få hem intyg (brukar inte vara problem) och givetvis att bilen håller EU standard... Kom ihåg att ta in den för "eget bruk" i pappren bara, då det gör det lättare i regbes. Dispenser för e-märkningar alt bes lampor får du räkna med.

Men annars ska det inte vara något speciellt, jo just ja - du kommer få många frågor av alla du kommer i kontakt med på myndigheter/försäkringsbolag då de inte vet vad det är för bil, men de löser allt på ca 30min. big_smile

Apanzor
8 maj 2009 · 22 Inlägg

Du behöver inget typ intyg från toyota längre, räcker med en intruktionsbok alt bil nr från en annan supra.
Ariston kan vara svårare då den inte sålt i europa eller? Har den gjorts det så är det nemas problemas att ta hem den.
Sen att ta direkt från japan är inga problem heller som väldigt många tror, okunskap! Gäller att ha koll på vad du ska göra innan,undertiden,efter helt enkelt. Mer jobb= Ja Billigare = Ja...

BMW 330d (2001)
2jzinside Fartygsingenjör
8 maj 2009 · 550 Inlägg

Apanzor skrev:
Du behöver inget typ intyg från toyota längre, räcker med en intruktionsbok alt bil nr från en annan supra.
Ariston kan vara svårare då den inte sålt i europa eller? Har den gjorts det så är det nemas problemas att ta hem den.
Sen att ta direkt från japan är inga problem heller som väldigt många tror, okunskap! Gäller att ha koll på vad du ska göra innan,undertiden,efter helt enkelt. Mer jobb= Ja Billigare = Ja...

Alltså det är billigare att ta direkt till sverige påstår du? Men nu är det ju så att Sverige har 25% moms och 10% tull på inkommande fordon från icke EU land. Det och mycket annat undankommer man när man tar via england.

Senast redigerat av wrapman (8 maj 2009)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Apanzor
8 maj 2009 · 22 Inlägg

wrapman skrev:

Apanzor skrev:
Du behöver inget typ intyg från toyota längre, räcker med en intruktionsbok alt bil nr från en annan supra.
Ariston kan vara svårare då den inte sålt i europa eller? Har den gjorts det så är det nemas problemas att ta hem den.
Sen att ta direkt från japan är inga problem heller som väldigt många tror, okunskap! Gäller att ha koll på vad du ska göra innan,undertiden,efter helt enkelt. Mer jobb= Ja Billigare = Ja...

Alltså det är billigare att ta direkt till sverige påstår du? Men nu är det ju så att Sverige har 25% moms och 10% tull på inkommande fordon. Det och mycket annat undankommer man när man tar via england.

Då är min fråga till dig såhär, har du själv tagit hem en bil från en auktion i tex Japan?
Om du ställer frågan tillbax så vet du nog svaret på den!

Tex en supra påp auktion går allt mellan 60-90 org motor med lite krims krams som fälgar osv.
Sen köper tex jm-import,auto bmc,whifbitz osv osv bilarna. tar dem från japan till england och reggar dem endast inget mer och mosar upp priset 50/60%.
Tror du i din vildaste fantasi att det inte blir billigare trots moms o tull att ta via auktion, som sagt okunskap!?

Senast redigerat av Apanzor (8 maj 2009)

BMW 330d (2001)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
8 maj 2009 · 1 123 Inlägg

jag har tänkt ta hem en Aristo från england de e nog lättare med EU,,
sen de är bara göra som man har gjort med supra när man regga den?
dvs ett intyg från toyota,, då e jag med , då e de inte så svårt jag e skit rädd att de ej gå igenom med tanken på att toyota/lexus aristo/gs300 aldrig sålt med turbo i sverige..

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
PLindblom
8 maj 2009 · 1 200 Inlägg

_lee_jr skrev:
jag har tänkt ta hem en Aristo från england de e nog lättare med EU,,
sen de är bara göra som man har gjort med supra när man regga den?
dvs ett intyg från toyota,, då e jag med , då e de inte så svårt jag e skit rädd att de ej gå igenom med tanken på att toyota/lexus aristo/gs300 aldrig sålt med turbo i sverige..

Nu har jag forskat lite åt dig, håll tillgodo.

NR 1
Sveriges första Toyota Aristo är en svart -95a som togs hem och registrerades av J-Spec Sweden AB den 5 april 2007, sedan dess har den bott i Karlstad.

Bilen besiktades senast den 30 juni 2008 och blev godkänd med påpekan om att båda främre positionsljusen var ur funktion, den hade då rullat 11031,5 mil

Ariston ställdes av den 2 september 2008 och har varit avställd sedan dess.

NR 2
Superior Imports var först med att ta hem andra generationens Aristo till Sverige, nämligen en vit Vertex V300, årsmodell -98. Bilen såldes den 18 april 2008 till sin nuvarande ägare i Sundsvall. Den besiktades utan problem senast den 19 mars 2008, då den hade gått 19378,6 mil. Då bilen inte besiktades inom sin besiktningsperiod blev den belagd med körförbud den första april i år, men vad jag förstått besiktades den igen för mindre än en vecka sedan.

Båda generationerna av Aristo finns alltså registrerade i Sverige, så du ska nog inte behöva oroa dig smile

Senast redigerat av Minister (8 maj 2009)

2jzinside Fartygsingenjör
8 maj 2009 · 550 Inlägg

Apanzor skrev:

wrapman skrev:

Apanzor skrev:
Du behöver inget typ intyg från toyota längre, räcker med en intruktionsbok alt bil nr från en annan supra.
Ariston kan vara svårare då den inte sålt i europa eller? Har den gjorts det så är det nemas problemas att ta hem den.
Sen att ta direkt från japan är inga problem heller som väldigt många tror, okunskap! Gäller att ha koll på vad du ska göra innan,undertiden,efter helt enkelt. Mer jobb= Ja Billigare = Ja...

Alltså det är billigare att ta direkt till sverige påstår du? Men nu är det ju så att Sverige har 25% moms och 10% tull på inkommande fordon. Det och mycket annat undankommer man när man tar via england.

Då är min fråga till dig såhär, har du själv tagit hem en bil från en auktion i tex Japan?
Om du ställer frågan tillbax så vet du nog svaret på den!

Tex en supra påp auktion går allt mellan 60-90 org motor med lite krims krams som fälgar osv.
Sen köper tex jm-import,auto bmc,whifbitz osv osv bilarna. tar dem från japan till england och reggar dem endast inget mer och mosar upp priset 50/60%.
Tror du i din vildaste fantasi att det inte blir billigare trots moms o tull att ta via auktion, som sagt okunskap!?

Jo givetvis, men jag pratar inte om att whifbitz eller nått annat företag ska köpa den först. Jag köpte själv min bil i japan, mellan landade den i england via en agent som reggade den sedan så skeppades den till sverige. Fördelarna med detta är flera, bla så är det också enklare att få igenom bilen i england som första EU land där den reggas, sedan så blir det automatiskt enklare att få igenom den i sverige då den redan har varit reggad i ett EU land tidigare wink. Som sagt gäller att ha kunskap och kontakt så löser sig det mesta grabben wink

Senast redigerat av wrapman (8 maj 2009)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
8 maj 2009 · 1 123 Inlägg

då blir aristo för min del......älskar den där gs300 kaross..
jag kommer att inte ta hem bilen direkt från japan utan leta i england...
en supra tt för 4 ihihhiih snackar om familjen räcer..
längtar redan

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Apanzor
8 maj 2009 · 22 Inlägg

wrapman skrev:

Apanzor skrev:

wrapman skrev:
Alltså det är billigare att ta direkt till sverige påstår du? Men nu är det ju så att Sverige har 25% moms och 10% tull på inkommande fordon. Det och mycket annat undankommer man när man tar via england.

Då är min fråga till dig såhär, har du själv tagit hem en bil från en auktion i tex Japan?
Om du ställer frågan tillbax så vet du nog svaret på den!

Tex en supra påp auktion går allt mellan 60-90 org motor med lite krims krams som fälgar osv.
Sen köper tex jm-import,auto bmc,whifbitz osv osv bilarna. tar dem från japan till england och reggar dem endast inget mer och mosar upp priset 50/60%.
Tror du i din vildaste fantasi att det inte blir billigare trots moms o tull att ta via auktion, som sagt okunskap!?

Jo givetvis, men jag pratar inte om att whifbitz eller nått annat företag ska köpa den först. Jag köpte själv min bil i japan, mellan landade den i england via en agent som reggade den sedan så skeppades den till sverige. Fördelarna med detta är flera, bla så är det också enklare att få igenom bilen i england som första EU land där den reggas, sedan så blir det automatiskt enklare att få igenom den i sverige då den redan har varit reggad i ett EU land tidigare wink. Som sagt gäller att ha kunskap och kontakt så löser sig det mesta grabben wink

Jag tror du missar poängen, du tar och köper en bil i Japan men reggar den i ett annat eu land (england i detta fallet) innan den ska reggas IGEN i ett eu land. Fattar inte varför direkt, lättare att få genom den i sverige JA men om du vet hur "du" gör när du köper en bil utanför ett eu land varför betala mer?
Men det är klart,lägger du 1000 loppor på ett intyg man inte behöver så, har man cash så har man...

Kul att en pöjk som du kallar mig grabben med, du och min mamma som kallar sin 30åriga son för det, uppskattas iof då man har åldersnojja!

BMW 330d (2001)
2jzinside Fartygsingenjör
8 maj 2009 · 550 Inlägg

Apanzor skrev:

wrapman skrev:

Apanzor skrev:
Då är min fråga till dig såhär, har du själv tagit hem en bil från en auktion i tex Japan?
Om du ställer frågan tillbax så vet du nog svaret på den!

Tex en supra påp auktion går allt mellan 60-90 org motor med lite krims krams som fälgar osv.
Sen köper tex jm-import,auto bmc,whifbitz osv osv bilarna. tar dem från japan till england och reggar dem endast inget mer och mosar upp priset 50/60%.
Tror du i din vildaste fantasi att det inte blir billigare trots moms o tull att ta via auktion, som sagt okunskap!?

Jo givetvis, men jag pratar inte om att whifbitz eller nått annat företag ska köpa den först. Jag köpte själv min bil i japan, mellan landade den i england via en agent som reggade den sedan så skeppades den till sverige. Fördelarna med detta är flera, bla så är det också enklare att få igenom bilen i england som första EU land där den reggas, sedan så blir det automatiskt enklare att få igenom den i sverige då den redan har varit reggad i ett EU land tidigare wink. Som sagt gäller att ha kunskap och kontakt så löser sig det mesta grabben wink

Jag tror du missar poängen, du tar och köper en bil i Japan men reggar den i ett annat eu land (england i detta fallet) innan den ska reggas IGEN i ett eu land. Fattar inte varför direkt, lättare att få genom den i sverige JA men om du vet hur "du" gör när du köper en bil utanför ett eu land varför betala mer?
Men det är klart,lägger du 1000 loppor på ett intyg man inte behöver så, har man cash så har man...

Kul att en pöjk som du kallar mig grabben med, du och min mamma som kallar sin 30åriga son för det, uppskattas iof då man har åldersnojja!

Anledningen till att jag och många många andra gjort på detta viset var att det i slutändan blev en bra mycket billigare nota för hela kalaset samt att engelsmännen har STOR vana i detta och problemen som sedan vanligtvis uppstår i sverige existerar inte då bilen redan varit godkänd i ett annat EU land. Sedan angående intyget så är det mycket från besiktnings ställe till ställe. En del kräver det medans andra inte gör det. Detta handlar också mycket om erfarenhet. Tyvärr så gick det inte med instruktionsbok/servicebok för att få igenom min likaså många andra bilar jag tagit hem. Men det är möjligt att andra stationer har andra rutiner. Jag berättar bara hur jag och många andra har gått till väga, men som sagt vet du bättre sätt så dela gärna med dig. Det är ju konstigt då varför tex ESC och många andra företag reggar sina bilar i england först?

Men som sagt slutet gott, killen fick reda på att det redan fanns aristos reggade i Sverige smile

Nej jag ber så mycket om ursäkt då, hade inte en aning om att "Farbrorn" var så gammal wink

Senast redigerat av wrapman (9 maj 2009)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
9 maj 2009 · 1 123 Inlägg

vad skulle en aristo 98-03(gs300) kostar ungerfär?
jag har sett på några engelska hemsidor de kostar allt från 6000-8000 pund då e de inget av de som har gått mer än 70000 miles
jag köpte intyg av toyota när jag reggade min supra de kostade 1500:-

Senast redigerat av _lee_jr (9 maj 2009)

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
13 maj 2009 · 1 123 Inlägg

Apanzor skrev:

wrapman skrev:

Apanzor skrev:

Då är min fråga till dig såhär, har du själv tagit hem en bil från en auktion i tex Japan?
Om du ställer frågan tillbax så vet du nog svaret på den!

Tex en supra påp auktion går allt mellan 60-90 org motor med lite krims krams som fälgar osv.
Sen köper tex jm-import,auto bmc,whifbitz osv osv bilarna. tar dem från japan till england och reggar dem endast inget mer och mosar upp priset 50/60%.
Tror du i din vildaste fantasi att det inte blir billigare trots moms o tull att ta via auktion, som sagt okunskap!?

Jo givetvis, men jag pratar inte om att whifbitz eller nått annat företag ska köpa den först. Jag köpte själv min bil i japan, mellan landade den i england via en agent som reggade den sedan så skeppades den till sverige. Fördelarna med detta är flera, bla så är det också enklare att få igenom bilen i england som första EU land där den reggas, sedan så blir det automatiskt enklare att få igenom den i sverige då den redan har varit reggad i ett EU land tidigare wink. Som sagt gäller att ha kunskap och kontakt så löser sig det mesta grabben wink

Jag tror du missar poängen, du tar och köper en bil i Japan men reggar den i ett annat eu land (england i detta fallet) innan den ska reggas IGEN i ett eu land. Fattar inte varför direkt, lättare att få genom den i sverige JA men om du vet hur "du" gör när du köper en bil utanför ett eu land varför betala mer?
Men det är klart,lägger du 1000 loppor på ett intyg man inte behöver så, har man cash så har man...

Kul att en pöjk som du kallar mig grabben med, du och min mamma som kallar sin 30åriga son för det, uppskattas iof då man har åldersnojja!

en fråga till dig som verkar kunning på supraor ARISTO finns nog bara att köpa med automat tror jag!
hur mycket pallar den dvs effekt(hk)? då vore kul att få veta av folk som kan och kunna..

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
PLindblom
13 maj 2009 · 1 200 Inlägg

_lee_jr skrev:
en fråga till dig som verkar kunning på supraor ARISTO finns nog bara att köpa med automat tror jag!
hur mycket pallar den dvs effekt(hk)? då vore kul att få veta av folk som kan och kunna..

http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ … owforum=66 - Här har du 610 stycken trådar om Toyota Aristo.

Aristo har bara sålts med automatlåda (med möjlighet att växla med knappar på ratten). Några har bytt till manuella växellådor, men detta innebär väldigt mycket jobb. Vad jag vet är 450hk inga problem för automatlådan, men jag har inte träffat någon Aristo-ägare med mer än så.

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
13 maj 2009 · 1 123 Inlägg

Minister skrev:

_lee_jr skrev:
en fråga till dig som verkar kunning på supraor ARISTO finns nog bara att köpa med automat tror jag!
hur mycket pallar den dvs effekt(hk)? då vore kul att få veta av folk som kan och kunna..

http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ … owforum=66 - Här har du 610 stycken trådar om Toyota Aristo.

Aristo har bara sålts med automatlåda (med möjlighet att växla med knappar på ratten). Några har bytt till manuella växellådor, men detta innebär väldigt mycket jobb. Vad jag vet är 450hk inga problem för automatlådan, men jag har inte träffat någon Aristo-ägare med mer än så.

tack så mycket.. precis de jag vill veta som du säger så de flesta kör på bpu dvs ca: 400hk runt omkring

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
13 maj 2009 · 1 123 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/655310_s2fhcn.jpg
vill bara lägga upp ett bild på den kommande:P

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
CrilleD
13 maj 2009 · 831 Inlägg

Haha skön du är. Om 5 år ska jag få mina barn.

Förlåt. cool

_lee_jr skrev:
jag har tänkt skaffa en sån dvs aristo med twin samma grejer som mkiv supra om 2 år då få jag barn.. älskar supra för mkt därför komemr jag nog att ha aristo som familj bil:P
de vore bra nån här på garaget köpt innan mig o regga sen berätta för mig om de e svort/lätt om de e mkt jobb att regga:P

Senast redigerat av CrilleD (13 maj 2009)

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
14 maj 2009 · 1 123 Inlägg

CrilleD skrev:
Haha skön du är. Om 5 år ska jag få mina barn.

Förlåt. cool

_lee_jr skrev:
jag har tänkt skaffa en sån dvs aristo med twin samma grejer som mkiv supra om 2 år då få jag barn.. älskar supra för mkt därför komemr jag nog att ha aristo som familj bil:P
de vore bra nån här på garaget köpt innan mig o regga sen berätta för mig om de e svort/lätt om de e mkt jobb att regga:P

nej detta bara sant:p så fort tjejen e klar med skolan då e de barn hon e klar nästa sommar:P då bli de en fin ride:P

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang