Besiktning med större hjul?!

martinqarlsson
1 maj 2009 · 9 Inlägg

Min granne frågade mig om de skulle bli problem vid besiktning med dom fälgarna jag har på och jag blev osäker och tänkte fråga runt här.. kör med 225/40-18" på en 940.. tänkte om dom kanske inte godkänner så stora hjul på? tacksam för svar smile

Jonnsard
1 maj 2009 · 458 Inlägg

Min bil gick igenom med 19" r fälgar och besiktningsmannen sa inget mer än "Ni ungdomar o era stora alu fälgar" xD
Men jag är också sugen på att veta om man faktiskt inte FÅR ha så stora...

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
GTI_Jocke
1 maj 2009 · 217 Inlägg

sånt skiter dom nog i!

Das Auto
BudgetDunkaren Osponsrad
1 maj 2009 · 1 631 Inlägg

Jag tror inte dom ger ut en 2:a för felaktig fälgtum eller ngt sånt korkat.
Det är bara att tuta och brumma vidare

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
martinqarlsson
1 maj 2009 · 9 Inlägg

gött! värsta som kan hända är ombesiktning så wink

Bjork OEM <3
2 maj 2009 · 6 957 Inlägg

Dom har viktigare saker att tänka på än småpojkar med stora alu.hjul..
Okej, dom reargerar lite om det kommer en Golf 2:a med 20".

OEM <3
Ruuska_
2 maj 2009 · 474 Inlägg

bara rullomkretsen är någorlunda så. Fanns en bra tabell i nått bilsportnummer där det stod utförligt hur stora fälgar och vilken profil man ska ha. Men det bryr dom sig nog inte om på SBP

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 maj 2009 · 10 427 Inlägg

Har du bolt-on fälgar så är det nog inga problem (med rätt rullomkrets inklusive däcken).
Kanske är lite kinkigt om du har monterat spacers och därmed ändrat spårvidden på bilen
kanske lite mer än normalt vilket är fy-fy.

Germax
2 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Det finns ingen svensk lag som förbjuder stora/andra fälgar på någon bil.
Därimot finns det andra lagar som större hjul måste klara

Spårvidd och hjuldiameter får max skilja 5% från original.
Hjulet får ej ta i någonstans i hjulhuset vid fullt rattslag och full fjädringsväg.
Hjulet får inte sticka utanför skärmkanten.
Det får häller förståss inte sticka ut något spetsigt lr vasst från fälgen.

Det är regler jag vet ang hjul, sen har jag "hört" att de inte är tillåtet med väsentligt stora spacers.
Dock inget jag någonsin läst i någon regelbok, inte häller erfarat då jag själv besiktat med 20mm spacers.

Sen måste däcken på nya hjulen uppfylla lr överträffa samma spec som originaldäcket samt vara dot-märkt. Och givetvis ha minst lagliga 1.6mm mönsterdjup smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 maj 2009 · 10 427 Inlägg

Kan tilläggas att besiktningstekniker brukar vara duktiga på att leta glapp i framvagnen på gamla
Volvos med stora fälgar. Tror det tog 80% av besiktningstiden sist för mig för besiktningsteknikern
att kolla så att det inte var glapp nånstans, vilket det naturligtvis inte var wink
Sliter ju mer på grejerna om man kör med större fälgar (16"< ) än vad bilarna är byggda för.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
SoL Eigenbrötler
2 maj 2009 · 1 237 Inlägg

JapMax skrev:
Det finns ingen svensk lag som förbjuder stora/andra fälgar på någon bil.
Därimot finns det andra lagar som större hjul måste klara

Spårvidd och hjuldiameter får max skilja 5% från original.
Hjulet får ej ta i någonstans i hjulhuset vid fullt rattslag och full fjädringsväg.
Hjulet får inte sticka utanför skärmkanten.
Det får häller förståss inte sticka ut något spetsigt lr vasst från fälgen.

Det är regler jag vet ang hjul, sen har jag "hört" att de inte är tillåtet med väsentligt stora spacers.
Dock inget jag någonsin läst i någon regelbok, inte häller erfarat då jag själv besiktat med 20mm spacers.

Sen måste däcken på nya hjulen uppfylla lr överträffa samma spec som originaldäcket samt vara dot-märkt. Och givetvis ha minst lagliga 1.6mm mönsterdjup smile

lite kul att min fiesta har originaldimensionen på däck och originalfälgar och ändå tar hjulet i någonstans i hjulhuset vid fullt rattslag och full fjädringsväg. men det märks bara när man svänger skarpt eller lastar tungt smile men ändå lustig med tanke på att det är original.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 maj 2009 · 13 810 Inlägg

dom brukar bara bli griniga om det tar i och har sig

bes min 855:a med vinterdäcken dom är iof inte så stora men 225/45-17 är ganska högt och brett
och dom sa inget om det
har tur som bes på vintern
så man slipper bes med sommardäcken på
dom är hopplösa för det tar i överallt
hela glädjen med att köra bil har försvunnit
inte så skoj när man tar en kurva i 200 och man hör hur ena däcket tok tar i ena framskärmen sad

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Manne Jajjemen!
2 maj 2009 · 1 512 Inlägg

Growe skrev:
inte så skoj när man tar en kurva i 200 och man hör hur ena däcket tok tar i ena framskärmen sad

Verkar ju oerhört vettigt, gör nåt åt de på engång säger ja bara.
Nästa gång kanske du får punktering i 200.. hur häftigt är de då med stora fälgar?

Ska man ha stora fälgar får man ju se till att de inte tar i.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Peking_tjej
2 maj 2009 · 82 Inlägg

När jag var och besikta min bil fråga jag om man fick besikta i 18" då min är registrerad i 16" Han sa att man inte får det men är nog ingen som bryr sig och det enda rätta att besikta i är dom tumm bilen är registrerad i.

John87 Stolt Volvoägare
2 maj 2009 · 4 913 Inlägg

Peking_tjej skrev:
När jag var och besikta min bil fråga jag om man fick besikta i 18" då min är registrerad i 16" Han sa att man inte får det men är nog ingen som bryr sig och det enda rätta att besikta i är dom tumm bilen är registrerad i.

Detta gäller bara bilar som är helbilsgodkända, vilket är alla bilar efter -98 (rätta mig om jag har fel).

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Marlboroman
2 maj 2009 · 8 234 Inlägg

John87 skrev:

Peking_tjej skrev:
När jag var och besikta min bil fråga jag om man fick besikta i 18" då min är registrerad i 16" Han sa att man inte får det men är nog ingen som bryr sig och det enda rätta att besikta i är dom tumm bilen är registrerad i.

Detta gäller bara bilar som är helbilsgodkända, vilket är alla bilar efter -98 (rätta mig om jag har fel).

Det gäller för alla bilar, inte bara de helbilsgodkända. Det är bara det att så länge inte rullomkretsen är fel eller hjulen sticker ut för långt och såna saker så brukar de inte bry sig. Du får ju byta dimension fritt så länge du håller dig inom de gränser som finns, men man får ju bara ha vad som står i pappren. Så man kan ju bli tvungen att regga in alternativ hjuldimension.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
FLindgren
2 maj 2009 · 5 089 Inlägg

Sålänge det inte tar i när man svänger fullt och såntdära skulle jag inte tro att det är några bekymmer.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Tomten Tomten
2 maj 2009 · 1 065 Inlägg

http://begla.se/hjul.php?catName=BMW-L% … &dn=18

Beräkna storlek på fälgar och däck.
Rullomkrets

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
mangedif Snäll pöjk
2 maj 2009 · 703 Inlägg

Jag har också hört att det ska gå igenom med större fälgar, bara det inte tar i när man rattar fullt.
Undrar dock om bilen går igenom med neon under? Kanske är en dum fråga men värt att veta när man själv ska besiktiga bilen första gången med neonet monterat.

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
6 maj 2009 · 703 Inlägg

mangedif skrev:
Jag har också hört att det ska gå igenom med större fälgar, bara det inte tar i när man rattar fullt.
Undrar dock om bilen går igenom med neon under? Kanske är en dum fråga men värt att veta när man själv ska besiktiga bilen första gången med neonet monterat.

OBS! Undrar också om det går igenom med jappsdämpare eller annan sportljuddämpare tongue

Blir glad för svar!

Ack vet jag förgasarmotorer!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang