3994
Sök

Regnummer belysning bak? färg på skyltbelysning?

1 268 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
alltså man får ju bara ha vitt eller gult ljus fram och rött bakåt (vitt då man backar) men då borde man ju kunna ha rödaktiga dioder i skyltbelysningen inte sant? eller är dom petiga på att där måste vara svagt "vitt" ljus??

Avstängd
103 Inlägg
4 maj 2009
Den var inte dålig, intressant

1 268 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
FYeah skrev:
Den var inte dålig, intressant

ja tänkte väl att den kunde vara intressant smile

687 Inlägg
4 maj 2009
Du har inte funderat på o tona innebackspegeln när du ändå håller på?
Senast redigerat av volvo_Tobias (4 maj 2009)

1 268 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
volvo_Tobias skrev:

det hela handlade inte om att de bländar eller så utan tråden handlade lite om vad för typ av belysning man får ha i skyltbelysningen?
Senast redigerat av chrizz (5 maj 2009)

123 Inlägg
4 maj 2009
tror nog faktist att svagt vitt är som gäller

712 Inlägg
4 maj 2009
vitt gäller...
för att skylten ska kunna synas tydligt... med rött blir det inte tydligt.

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

1 268 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Crazyivan skrev:
vitt gäller...
för att skylten ska kunna synas tydligt... med rött blir det inte tydligt.

inte ens om det är lite mer åt ljust rosa hållet?? som påminner om rött?

687 Inlägg
5 maj 2009
LazerHawke skrev:
volvo_Tobias skrev:

e du dum i huvet eller är det bara som du ser ut?

det hela handlade inte om att de bländar eller så utan tråden handlade lite om vad för typ av belysning man får ha i skyltbelysningen?

Vem är det som är dum i huvet då? Förstod du inte ironin?Att byta färg på nummerbelysningen är ju ungefär lika onödigt o dumt som att tona innebackspegeln. Men sett du lila nummerbelysning och rosa blinkers så blir det förbannat snyggt.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
5 maj 2009
volvo_Tobias skrev:
LazerHawke skrev:
volvo_Tobias skrev:

Vem är det som är dum i huvet då? Förstod du inte ironin?Att byta färg på nummerbelysningen är ju ungefär lika onödigt o dumt som att tona innebackspegeln. Men sett du lila nummerbelysning och rosa blinkers så blir det förbannat snyggt.

Ursäkta om jag lägger mig i, men att byta lampa till nummerbelysningen kan ge ett jädra lyft på en bil. Har man stylade baklampor med röda dioder, och byter nymmerbelysningen från gula glödlampor till vita dioder (eller blåa i det här fallet) så ändrar det en jädra massa på helheten. Men det är ju bara min tanke.

För att hålla mig till tråden så tror jag att de måste vara just vit av den enkla anledningen att man ska kunna läsa skylten lätt. Blått, rött eller andra färger ger inte samma sken (oftast).

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

865 Inlägg
5 maj 2009
volvo_Tobias skrev:
LazerHawke skrev:
volvo_Tobias skrev:

för att har man ex en 240 men reflex ramp så skulle det vara snyggt med röd skyltbelysning...
varför ska du ofta försöka vara lustig i trådar??? orka skriva om man inte har vettigt att komma med

687 Inlägg
5 maj 2009
Jag är inte så överdrivet förtjust i klarglaslyktor eller andra typer av stylingbakljus, tycker det räcker med vit blinkers eller rödtonat. Blir cleanast så. Det var väl därför jag tyckte det kändes onödigt med att byta lampa i nummerbelysningen, kändes lika epa som blinkande växelspak eller lysande spolarmunstycken. Men det är min åsikt.

687 Inlägg
5 maj 2009
no_fake skrev:
volvo_Tobias skrev:
LazerHawke skrev:

för att har man ex en 240 men reflex ramp så skulle det vara snyggt med röd skyltbelysning...
varför ska du ofta försöka vara lustig i trådar??? orka skriva om man inte har vettigt att komma med

När har jag varit lustig i trådar?Jag var inte lustig här. Tyckte bara det kändes onödigt.

1 585 Inlägg
5 maj 2009
När frågan ändå är uppe, så tänkte jag höra om någon vet om det är lagligt att köra med diod lampor (Vita) i nummerskylts belysningen? De lyser ju mycket skarpare än original men det kan dom väll inte klaga på eller?tongue

865 Inlägg
5 maj 2009
volvo_Tobias skrev:
no_fake skrev:
volvo_Tobias skrev:

När har jag varit lustig i trådar?Jag var inte lustig här. Tyckte bara det kändes onödigt.

ironin har dykt upp förr bla i en tråd om biltema... men vad var det som kändes så onödigt med denna tråden?

865 Inlägg
5 maj 2009
Jolle87 skrev:
När frågan ändå är uppe, så tänkte jag höra om någon vet om det är lagligt att köra med diod lampor (Vita) i nummerskylts belysningen? De lyser ju mycket skarpare än original men det kan dom väll inte klaga på eller?tongue

jag har vita näst intill blåa och det e lagligt så länge det lyser mer vitt än blått

687 Inlägg
5 maj 2009
no_fake skrev:
volvo_Tobias skrev:
no_fake skrev:

ironin har dykt upp förr bla i en tråd om biltema... men vad var det som kändes så onödigt med denna tråden?

Jag tyckte det var onödigt med en annan färg bara. Vilken tråd om biltema?

1 268 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
no_fake skrev:
Jolle87 skrev:

jag har vita näst intill blåa och det e lagligt så länge det lyser mer vitt än blått

och det lyser upp skylten mer än original lampor som e på snudden ljusgul aktigt?

Avstängd
103 Inlägg
5 maj 2009
volvo_Tobias skrev:
no_fake skrev:
volvo_Tobias skrev:

Jag tyckte det var onödigt med en annan färg bara. Vilken tråd om biltema?

ja men om du tyckte det så kan du väl bara hålla käften? han ville ha svar på sin fråga inte se någon tönt som lägger in något annat kaxigt i tråden

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 maj 2009
Detta hittade jag från zatzy:

Följande står i VVFS 2003:22:
"Skyltlykta

Övergripande krav

122 § Bil och släpvagn skall ha skyltlykta/-lyktor som avger vitt ljus för sådan belysning av bakre registreringsskylt så att den lätt kan avläsas i mörker.

123 § Skyltlykta skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/760/EEG (se 2 kap. 26 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 4.
Skyltlykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table I eller Table III i den version FMVSS hade den den 1 oktober 1989.
Skyltlykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte vara godkänd enligt första och andra stycket. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.

Sedan var det lite divideringar hur dom gör på bilbesiktningen, ibland kan dom vara petiga om du kommer med annan färg och ibland inte fick jag ut av diskussionen där.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök