Får kommunen göra såär? juridisk fråga

FireTraXX DFFL
19 maj 2009 · 9 020 Inlägg

robstar skrev:

baltis skrev:
Det dom gjort är lagligt... ringde själv till skroten och sa åt dom att hämta en hyregästs skrotbil som stog på våran parkering när jag jobbade som vaktmästare.

Så du menar att varken du eller någon frågade eller varnade denna hyresgäst innan?

Löjligt isåfall.
Jag må hata skrothögar, men man kan inte göra så utan att åtminstone uppmärksamma ägaren till bilen om att personen har si eller så många dagar på sig att flytta den.

Det är det minsta man kan begära som ägare iallafall.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
ShyGuy RM-operatör
19 maj 2009 · 667 Inlägg

Residence skrev:
stöld. låter som stämning du vs. kommunen.
ring till bilskroten och begär din bil samt berätta attkommunen är polisanmäld och förmdoligen kommer åtal väckas.
dock behver inte skroten bry sig om dig då de har papper på att de fått bilen för 0:-.
utan ligg på kommunen då det är kommunen som stulit din bil.

Killen på skroten har jag snackat med, han har bara hunnit tömma ur oljor och bensin.
Han tänker vänta med att göra något mer tills jag har rett ut det här med kommunen. Trevlig kille faktiskt, äger Fröbergs bilskrot i Horndal.

ShyGuy RM-operatör
19 maj 2009 · 667 Inlägg

FireTraXX skrev:

robstar skrev:

baltis skrev:
Det dom gjort är lagligt... ringde själv till skroten och sa åt dom att hämta en hyregästs skrotbil som stog på våran parkering när jag jobbade som vaktmästare.

Så du menar att varken du eller någon frågade eller varnade denna hyresgäst innan?

Löjligt isåfall.
Jag må hata skrothögar, men man kan inte göra så utan att åtminstone uppmärksamma ägaren till bilen om att personen har si eller så många dagar på sig att flytta den.

Det är det minsta man kan begära som ägare iallafall.

Precis min åsikt. 3-4 dagar klarar dom gott och väl av att vänta. Jag har blivit en bittrare människa nu.

Pierre-na
19 maj 2009 · 398 Inlägg

Ledssen att höra detta men du har kanske lite tur i oturen ,den var ju inte skrotad direkt som den på länken som någon skrev tidigare. För övrigt lycka till!

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Muttley
19 maj 2009 ·

robstar skrev:

baltis skrev:
Det dom gjort är lagligt... ringde själv till skroten och sa åt dom att hämta en hyregästs skrotbil som stog på våran parkering när jag jobbade som vaktmästare.

Så du menar att varken du eller någon frågade eller varnade denna hyresgäst innan?

varför ska bilar som är uppenbara skrotbilar stå och ta en värdefull parkering?. vi hade de så här med. en kille hade 2 skrotbilar som de fanns mossa på och allt.

ShyGuy RM-operatör
19 maj 2009 · 667 Inlägg

tkd_rille skrev:

robstar skrev:

baltis skrev:
Det dom gjort är lagligt... ringde själv till skroten och sa åt dom att hämta en hyregästs skrotbil som stog på våran parkering när jag jobbade som vaktmästare.

Så du menar att varken du eller någon frågade eller varnade denna hyresgäst innan?

varför ska bilar som är uppenbara skrotbilar stå och ta en värdefull parkering?. vi hade de så här med. en kille hade 2 skrotbilar som de fanns mossa på och allt.

Här/där råder det allt annat än brist på p-platser. Dom finns verkligen i överflöd oavsett dag i veckan.  SÅ det är inte direkt en ursäkt i det här fallet.

Jag skulle inte kalla den bilen för skrotbil. Rost i skärmkanter och trösklar betyder inte att bilen är skrot. Eller har jag fel?

lindell90
19 maj 2009 · 876 Inlägg

ShyGuy skrev:

tkd_rille skrev:

robstar skrev:

Så du menar att varken du eller någon frågade eller varnade denna hyresgäst innan?

varför ska bilar som är uppenbara skrotbilar stå och ta en värdefull parkering?. vi hade de så här med. en kille hade 2 skrotbilar som de fanns mossa på och allt.

Här/där råder det allt annat än brist på p-platser. Dom finns verkligen i överflöd oavsett dag i veckan.  SÅ det är inte direkt en ursäkt i det här fallet.

Jag skulle inte kalla den bilen för skrotbil. Rost i skärmkanter och trösklar betyder inte att bilen är skrot. Eller har jag fel?

nej, om dem har bedömmt utifrån det så skulle en del nyare mercor åka på skroten också smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 maj 2009 · 13 773 Inlägg

tkd_rille skrev:

robstar skrev:

baltis skrev:
Det dom gjort är lagligt... ringde själv till skroten och sa åt dom att hämta en hyregästs skrotbil som stog på våran parkering när jag jobbade som vaktmästare.

Så du menar att varken du eller någon frågade eller varnade denna hyresgäst innan?

varför ska bilar som är uppenbara skrotbilar stå och ta en värdefull parkering?. vi hade de så här med. en kille hade 2 skrotbilar som de fanns mossa på och allt.

fast oavsätt så ska man få en tydlig varning att om inte bilen flyttas skrotas den

man kan inte förutsätta en sak

enas soppor den andras guld..
alla upplever saker olika
medans du ser en gammal volvo 240 som skrot
så finns det en person som ser den som en riktig fin pärla
som säkert samtidigt tycker din bil är rena skrotet
oavsätt om det är årets modell
och detta är något man ska respektera och då varna att vi anser att denna bil ej ska stå parkerad här då dom ser den som en skrotbil
och att man tex har 1vecka på sig att flytta bilen annars skrotas den osv

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Decibel
20 maj 2009 · 2 911 Inlägg

Vänd på frågan, vad hade du fått för bilen om du annonserat ut den på blocket eller liknande idag?
Vad har den för värde.

Om värdet överstiger 1000kr, ptja, då kan du börja fightas.
Vinna mot kommunen i sånahär ärenden är ungefär lika svårt som att steka pannkaka.

blacken
20 maj 2009 ·

Dom ska tydligt tala om för dig vad som händer om du inte flyttar bilen INNAN dom flyttar den. Bara att nagla dom stenhårt!.. Kolla med ditt försäkringsbolag om du har rättshjälp. Annars så har din kommun oftast en gratis juridisk konsultation, utnyttja den..

Senast redigerat av blacken (20 maj 2009)

ShyGuy RM-operatör
21 maj 2009 · 667 Inlägg

Decibel skrev:
Vänd på frågan, vad hade du fått för bilen om du annonserat ut den på blocket eller liknande idag?
Vad har den för värde.

Om värdet överstiger 1000kr, ptja, då kan du börja fightas.
Vinna mot kommunen i sånahär ärenden är ungefär lika svårt som att steka pannkaka.

Värdet överstiger absolut 1000:- om du frågar mig. Skulle jag vara ute efter att köpa den, så skulle jag anse att iallafall 2500-3000:- som den är/var.

blacken skrev:
Dom ska tydligt tala om för dig vad som händer om du inte flyttar bilen INNAN dom flyttar den. Bara att nagla dom stenhårt!.. Kolla med ditt försäkringsbolag om du har rättshjälp. Annars så har din kommun oftast en gratis juridisk konsultation, utnyttja den..

Där sa du något. Det skulle ju faktiskt kännas lite bättre om jag kunde "slå" kommunen med deras egna medel. Ska pröva att ringa efter deras ev. juridiska rådgivning imorgon.





Tackar alla för svar och synpunkter.. Ska bli intressant att se hur det här går.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang