Nån som har nåra tips på hur jag ska kunna behålla körkortet?

Decibel
19 maj 2009 · 2 911 Inlägg

Hur många gånger tidigare har du fått böter eller liknande för fel på bilen? t.ex. fet vinge, felaktiga däck, fel lyskombo etc?

Decibel
19 maj 2009 · 2 911 Inlägg

En annan sak jag förundras över är att du verkar ha skrivit av dokumentet du fått men ändå lyckats drula till det med ofantligt mycket särskrivningar och meningsbyggnadsfel.
Sure thing, finns de som har problem att skriva m.m.

Men du drulade t.o.m. till paragraflydelsen fullständigt.

Kika pappret igen, skriv exakt vad det står i hänvisning till vilken lag, vilket kapitel och vilken paragraf.

För just nu påstår du dig ha fått erinran om körkortsingripande för dåliga däck med en lagparagraf riktad mot fortkörning...

nikotino ///R-Rated
20 maj 2009 · 518 Inlägg

Lite osmart att köra med så slitna däck kanske, men jag dömmer dig inte wink
Du bör dock inte få körkortet indraget om detta var första företeelsen.

Jag körde 15km för fort på 90-väg dessutom med släp och för tung bil för kombinationen.
Blev olovlig körning + fortkörning.
Jag skrev ett mkt professionellt brev vilket troligtvis räddade mig.
Detta hände under min prövotid, nu mera är den över big_smile

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
Decibel
20 maj 2009 · 2 911 Inlägg

anderssonboy skrev:
...
Av denna anledningen överväger länsstyrelsen ett körkorts ingripande enligt 5 kap.3 paragraf 4 körkorts lagen.

Well, lets break down this.

Körkortslagen - Körkortslag (1998:488)
5 kap. - Körkortsingripande
3 § - Ett körkort skall återkallas...
4 - om körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,

Tre möjligheter
1: I smell troll
2: Du skrev fel punkt i referensen till anledningen till ingripandet.
3: Du har åkt dit för fortkörning och vill ha tips om hur du ska klara dig undan med att dra en vals om felaktiga däck.

Ta ett foto med mobilkameran på paragrafhänvisningen o lägg upp här istället, så slipper det bli trubbel i "översättningen" wink
Så ska du få lite matnyttiga tips.

Som en parantes.
För att tappa lappen för att ha kört med dåliga däck ska du ha många förseélser bakom dig, inte 1-2ggr utan vi snackar löpande skita i regler m.m. när det gäller fordonet, t.ex. köra oskattat, obesiktat, farlig bil på flera punkter...

Senast redigerat av Decibel (20 maj 2009)

g_b
20 maj 2009 · 100 Inlägg

"eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt"

Tokdåligt däck skulle ju kunna vara ett brott mot trafiksäkerheten, plus att killen kan ju mkt väl ha åkt dit för allt möjligt tidigare och nu var det dags ta tag i det tyckte länsstyrelsen.

Tycker för övrigt att det verkar konstigt att man klarar sig genom att skriva brev, det ska väll i princip bara vara yrkeschaufförer som har en chans att klara körkortet eller få en förkortad tid. Så fick jag iaf det förklarat för mig när jag torskade kortet, och faktiskt behövde det, jobbade 3 mil ut i skogen utan nån som helst möjlighet att åka buss eller liknande.Och jag skickade in intyg från chefen och en massa annat smått och gott, men eftersom jag inte var yrkeschaufför va det rökt talade länsstyrelsen om.
Fast det kanske fungerar olika på olika länsstyrelser...who knows.

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
Decibel
20 maj 2009 · 2 911 Inlägg

g_b skrev:
"eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt"

Tokdåligt däck skulle ju kunna vara ett brott mot trafiksäkerheten, plus att killen kan ju mkt väl ha åkt dit för allt möjligt tidigare och nu var det dags ta tag i det tyckte länsstyrelsen.

Tycker för övrigt att det verkar konstigt att man klarar sig genom att skriva brev, det ska väll i princip bara vara yrkeschaufförer som har en chans att klara körkortet eller få en förkortad tid. Så fick jag iaf det förklarat för mig när jag torskade kortet, och faktiskt behövde det, jobbade 3 mil ut i skogen utan nån som helst möjlighet att åka buss eller liknande.Och jag skickade in intyg från chefen och en massa annat smått och gott, men eftersom jag inte var yrkeschaufför va det rökt talade länsstyrelsen om.
Fast det kanske fungerar olika på olika länsstyrelser...who knows.

Nej, det kan inte vara tokdåligt däck, för just sådana saker har en egen punkt, nämligen punkt 3 wink
Just därför specifierar man olika punkter, i hans papper står 4 vilket är fortkörning eller vårdslöshet.
Dåliga däck är 3.

g_b
20 maj 2009 · 100 Inlägg

Ja men definitionen av vårdslöshet är väll rätt bred/luddig har jag för mig. T.ex är obesiktad bil och att köra som ett svin i största allmänhet vårdslöshet. Kan ju helt enkelt vara så att polisen har skrivit i  fel, har råkat ut för det, samt att det har hänt att herr konstapel inte riktigt vet vilket brott han ska sätta upp på lappen (det finns rätt många formuleringar att välja på) så det har dragits till med nått som är "nästan" rätt...

3. om körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn,
4. om körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,
Hänger med andra ord på vad som inte kan anses som ringa överträdelse.

Senast redigerat av g_b (20 maj 2009)

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 maj 2009 · 5 650 Inlägg

tvivlar starkt på man skulle bli av med körkortet med ruggit kassa däck . isånafall om man skulle bli de lär man ju ha 1 antal strikes mot sig redan?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Decibel
20 maj 2009 · 2 911 Inlägg

g_b skrev:
Ja men definitionen av vårdslöshet är väll rätt bred/luddig har jag för mig. T.ex är obesiktad bil och att köra som ett svin i största allmänhet vårdslöshet. Kan ju helt enkelt vara så att polisen har skrivit i  fel, har råkat ut för det, samt att det har hänt att herr konstapel inte riktigt vet vilket brott han ska sätta upp på lappen (det finns rätt många formuleringar att välja på) så det har dragits till med nått som är "nästan" rätt...

Den är inte luddig, den är klockren smile

eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt

Avser enbart brott mot regler i trafikbrottslagen, only.
Att köra med dåliga däck är inte ett trafikbrott, det är en trafikförseélse.
Köra som ett svin är däremot ett trafikbrott, men han skriver ju dåliga däck så därav mitt antagande smile

Punkt 3 (förseélser)

3. om körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn,

Bingo bongo, att köra med dåliga däck resulterar således inte i indraget körkort om man inte har en lång lista med galenskap hängande efter sig sedan tidigare.

g_b
20 maj 2009 · 100 Inlägg

Det låter ju lite skumt, men å andra sidan ser jag faktiskt inte problemet med det heller. Ett riktigt taskigt däck är farligt för alla medtrafikanter, så varför ska det inte vara ett tungt straff för det?


Hmm någon här som är insatt i trafiklagar eller tongue

Du har säkert rätt, eller du har rätt!
Sen kan man ju diskutera hur smart det är att åka runt med ett sååå slut däck.

Risken är ju extremt liten för att man blir stannad för att man har dåliga däck (är väll snarare något som kontrolleras när man blir stannad för annat) så det är väll inte omöjligt att personen  fråga faktiskt har t.ex kört för fort och blivit stoppad och sedan torskat på ett däck....

Senast redigerat av g_b (20 maj 2009)

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
Decibel
20 maj 2009 · 2 911 Inlägg

g_b skrev:
Det låter ju lite skumt, men å andra sidan ser jag faktiskt inte problemet med det heller. Ett riktigt taskigt däck är farligt för alla medtrafikanter, så varför ska det inte vara ett tungt straff för det?

Jovars, kan hålla med om att däck, styrleder etc. borde det vara spöstraff på att köra med icke godtjänt på, senast idag såg jag en kärra där det behövdes en rejäl framvagnsinställning.

Lagen är lustig ibland. Du kan missa en stoppskylt en gång och tappa kortet, men "helt okej" att åka runt med sketna däck, trasiga styrleder m.m. i månader och bli stoppad av polis 3-4ggr innan något händer med kortet.

g_b
20 maj 2009 · 100 Inlägg

Decibel skrev:

g_b skrev:
Det låter ju lite skumt, men å andra sidan ser jag faktiskt inte problemet med det heller. Ett riktigt taskigt däck är farligt för alla medtrafikanter, så varför ska det inte vara ett tungt straff för det?

Jovars, kan hålla med om att däck, styrleder etc. borde det vara spöstraff på att köra med icke godtjänt på, senast idag såg jag en kärra där det behövdes en rejäl framvagnsinställning.

Lagen är lustig ibland. Du kan missa en stoppskylt en gång och tappa kortet, men "helt okej" att åka runt med sketna däck, trasiga styrleder m.m. i månader och bli stoppad av polis 3-4ggr innan något händer med kortet.

Krävs ju mer jobb av snuten att sätta dit någon för en undermålig bil än att helt enkelt stoppa å tala om att hörru din jävle du stannade inte vid stoppskylten.

Dom arbetar troligen efter konceptet dra in så mkt "enkla" böter som möjligt.Lite jobb/mkt böter= fartkontroll på motorväg roll

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
FreddeK
20 maj 2009 ·

jag håller med...något som inte står rätt till här! Inte beblandar sig länsstyrelsen angående däckens skick, det hade polisen gjort på plats med körförbud och böter och inget annat. Nej dra den om rödluvan och vargen istället...mera trolig!

anderssonboy
20 maj 2009 · 355 Inlägg

de är 5 kap paragraf 3 och 4 som de står om de i och jag har fått böter på slitna däck en gång innan och en gång för en pasagerare för mkt .. ska fixa en bild sen om ni inte tror mej .. och jag fick körförbud o bötter när jag blev tagen för däcket  är 3000kr i bötter för skadat däck..

Decibel
20 maj 2009 · 2 911 Inlägg

anderssonboy skrev:
de är 5 kap paragraf 3 och 4 som de står om de i och jag har fått böter på slitna däck en gång innan och en gång för en pasagerare för mkt .. ska fixa en bild sen om ni inte tror mej .. och jag fick körförbud o bötter när jag blev tagen för däcket  är 3000kr i bötter för skadat däck..

Det förklarar saken, som jag anade också att du skrev fel eller var ett troll tongue

Hur många gånger tidigare har du fått pisk för liknande saker ?

prodrive Avstängd
20 maj 2009 · 962 Inlägg

The_Mechanic skrev:
åkte på fortkörning för en månad sen, 99 på 90-väg under prövotid kommer jag få en liknande lapp?

Du får köra över 120km/h på 90 vägar för att bli av med körkortet...

När skall folk lära sig? 20km/h över på 30 väg, och 30km/h över på resten = indraget körkort. Vad är så svårt att fatta, efterblivenhet eller?

Niklas1987 NO
20 maj 2009 · 2 182 Inlägg

anderssonboy skrev:

no_fake skrev:

anderssonboy skrev:

väven var framme på ett däck ..

dvs skit däck och du tycker att du ska ha kvar kortet? fast du utsätter andra i trafiken för fara?

Har du inget bättre o skriva så skit i o skriva istället..

Att veta om det å köra med såna däck är enligt mig idioti, om du visste det innan polisen stoppa dig vet ju inte jag.

Däck börjar förlora sina våt egenskaper vid 3mm vid 1,6mm är dem värdelösa å olagliga.

Ta konsekvenserna om du kör med skitdäck, men varför fick du inte böter? är ju 1600:- per dåliga däck

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
discokapten Kapten på disco!
20 maj 2009 · 1 729 Inlägg

Niklas1987 skrev:

anderssonboy skrev:

no_fake skrev:

dvs skit däck och du tycker att du ska ha kvar kortet? fast du utsätter andra i trafiken för fara?

Har du inget bättre o skriva så skit i o skriva istället..

Att veta om det å köra med såna däck är enligt mig idioti, om du visste det innan polisen stoppa dig vet ju inte jag.

Däck börjar förlora sina våt egenskaper vid 3mm vid 1,6mm är dem värdelösa å olagliga.

Ta konsekvenserna om du kör med skitdäck, men varför fick du inte böter? är ju 1600:- per dåliga däck

1,6mm är fullkomligt lagligt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
kingen85
20 maj 2009 · 146 Inlägg

prodrive skrev:

The_Mechanic skrev:
åkte på fortkörning för en månad sen, 99 på 90-väg under prövotid kommer jag få en liknande lapp?

Du får köra över 120km/h på 90 vägar för att bli av med körkortet...

När skall folk lära sig? 20km/h över på 30 väg, och 30km/h över på resten = indraget körkort. Vad är så svårt att fatta, efterblivenhet eller?

Jag har iaf fått för mej att under prövotiden gäller nada "över-gränsen" hastigheter.
Det är väl just därför de heter prövotid...

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 maj 2009 · 6 170 Inlägg

kingen85 skrev:

prodrive skrev:

The_Mechanic skrev:
åkte på fortkörning för en månad sen, 99 på 90-väg under prövotid kommer jag få en liknande lapp?

Du får köra över 120km/h på 90 vägar för att bli av med körkortet...

När skall folk lära sig? 20km/h över på 30 väg, och 30km/h över på resten = indraget körkort. Vad är så svårt att fatta, efterblivenhet eller?

Jag har iaf fått för mej att under prövotiden gäller nada "över-gränsen" hastigheter.
Det är väl just därför de heter prövotid...

NEJ!!

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang