Kvittrande avlastningsventil

pierre9000
22 maj 2009 · 81 Inlägg

Vaddå så du menar att jag ska köra utan dumpventil helt & hållet då lr??tongue





Marlboroman skrev:

pierre9000 skrev:
okej jag har iaf tänk på när man kollar på tex tokyo drift, & det är sånt ljud jag vill ha vad ska jag ha för dump då??

Ingen alls. Det är enklaste sättet.

TM racing
Crille88
22 maj 2009 · 1 353 Inlägg

japp det är precis vad han menar.

en dumpventil ska låta pshyyyy och inget annat.
när det låter pshy pshy phsy phsy så funkar inte dumpen som det ska. därmed att om du är ute efter ljudet så kan du likaväl plocka bort den. för en dump som låter så fyller absolut ingen funktion.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
pierre9000
22 maj 2009 · 81 Inlägg

fast dem låter jävligt fint hks dumparna!






Crille88 skrev:
japp det är precis vad han menar.

en dumpventil ska låta pshyyyy och inget annat.
när det låter pshy pshy phsy phsy så funkar inte dumpen som det ska. därmed att om du är ute efter ljudet så kan du likaväl plocka bort den. för en dump som låter så fyller absolut ingen funktion.

TM racing
Rushman Evolution Garage
22 maj 2009 · 1 299 Inlägg

För det första så BÖR du köra med någon form av dumpventil, annars kommer det inte gå så bra, öppen eller återcirkulerande.

För det andra så låter HKS SSQV "PSSHYYY" med ett ganska högfrekvent "kvitter" vid högt laddtryck, och vid lågt ladd så låter den "psypshypshyyyy" med ett milt visslande.
Det är helt enkelt en fråga om tryck, ungefär som en visselpipa, vilket det egentligen är tongue

Sky´s the limit...
liquisole
22 maj 2009 · 1 237 Inlägg

mike_scott skrev:
Varför inte köpa en fågel och ha den i en bur i passagerarsätet, slår vad om att den kvittrar mer än tillräckligt! ; )

Det svåra blir väl att lära den att endast kvittra då man lättar på gasen tongue

ot : hks kvittrar inte de visslar, har en video på min profil dock hör man knappt dumpen av nån orsak i videon, mycket bättre IRL smile

Lonefox Bad music kills good sound
22 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Vill man ha kvittrande så som t.ex. rallybilar har skall man investera i ett responssyestem....frågan är bara om man har ngn nytta av det på en gat/stylingbil om det inte skall hårdköras med den så att man vill bibehålla laddtrycket uppe.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
22 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Crille88 skrev:
japp det är precis vad han menar.

en dumpventil ska låta pshyyyy och inget annat.
när det låter pshy pshy phsy phsy så funkar inte dumpen som det ska. därmed att om du är ute efter ljudet så kan du likaväl plocka bort den. för en dump som låter så fyller absolut ingen funktion.

SAAB 9000 turbo låter ju DOFF doff doff. På dom är det flera pys (doff). Inte bara en.

Booyakasha!
karlitoo
22 maj 2009 · 263 Inlägg

så här låter det utan dump

http://www.garaget.org/video/shqc6rsfrf4c

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
pierre9000
22 maj 2009 · 81 Inlägg

ja men vad får jag då för ljud om jag sätter dit en så kallad hks dump bilen laddar 1,2 jag är ute efter sånt ljud som japanerna har i sina bilar visel eller kvitter ljud eller vad det nu är. sånt ljud!?

TM racing
HenkeTIC
22 maj 2009 · 888 Inlägg

Softis skrev:

Crille88 skrev:
japp det är precis vad han menar.

en dumpventil ska låta pshyyyy och inget annat.
när det låter pshy pshy phsy phsy så funkar inte dumpen som det ska. därmed att om du är ute efter ljudet så kan du likaväl plocka bort den. för en dump som låter så fyller absolut ingen funktion.

SAAB 9000 turbo låter ju DOFF doff doff. På dom är det flera pys (doff). Inte bara en.

Nej så låter dom inte, gör dom det ändå är vakuumslangen sönder eller så är dumpen kass. kan fixa fram minst 15 olika Saab 9000 och 900 med samma dump och alla pyser bara en gång.

Crille88
22 maj 2009 · 1 353 Inlägg

men för helvete va e de folket i denna tråden inte fattar!
en dumventil ska öppna. och då ska luften pyyyysa ut och detta sker i ett svep dvs PSCHYYYYYYY, FÄRDIGT.
om det låter 3,4,7,46 eller 58 ggr så är det fel. så fort det kvittrar så är det inte dumpen som släpper ut luften utan luften har slått in i turbon och stoppar upp impellrarna och därav det kvittrande ljudet.
har du en turbobil med öppet filter så hör man precis hur de ska låta. pöh klart. dra bort slangen till dumpen och den kommer låta pöh pöh pöh pöh. e de så svårt o fatta eller hur många miljontals trådar om detta ska det finnas?.

ta detta som exempel:
* andas in så mycket du kan, blås ut luften allt va du kan, vilket ljud kommer du få? jo ffuuuuuuuuuuh ett ljud.

* andas in så mycket du kan, blås ut luften allt va du kan rakt in i en bordsfläkt, hur kommer de låta? jo fuu fuuu fuuu fuu fuuu.

e de klarare i huvudet eller.
fan ut o testa me era egna bilar om ni fortfarande inte förstått hur en dump ska funka o låta..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Rawad C20LET
22 maj 2009 · 1 041 Inlägg

kolla på denna det är en forge dump o den låter härligt
http://www.youtube.com/watch?v=EMZEq7hhKNQ

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
pierre9000
22 maj 2009 · 81 Inlägg

Är det då fel på den här dumpen för den pyser inte ett skit den låter blhhööööö typ fyra gånger på rad!?
Som jag har förståt så finns det dumpventiler som låter olika eller har jag fel där?? alla pyser väl inte lika?? som sagt jag är ute efter ett annat ljud från min dump inget pys ljud då! typ som den här eller som en japansk bil som visslar ist!?!?






Rawad skrev:
kolla på denna det är en forge dump o den låter härligt
http://www.youtube.com/watch?v=EMZEq7hhKNQ

TM racing
meatos
22 maj 2009 · 424 Inlägg

Rawad skrev:
kolla på denna det är en forge dump o den låter härligt
http://www.youtube.com/watch?v=EMZEq7hhKNQ

Den låter så för att han inte belastar den så mycket.alltså inte laddar på som man gör när man kör. Nu står han bara och torrgasar. annars pyser den bara 1 gång. om det låter så när han kör också så är fjädern i dumpen för hård.

HenkeTIC
22 maj 2009 · 888 Inlägg

Olsson-Aero skrev:

Crille88 skrev:
japp det är precis vad han menar.

en dumpventil ska låta pshyyyy och inget annat.
när det låter pshy pshy phsy phsy så funkar inte dumpen som det ska. därmed att om du är ute efter ljudet så kan du likaväl plocka bort den. för en dump som låter så fyller absolut ingen funktion.

Jo, det gör den visst. Anledningen att den kvittrar är att det kommer ut luft. Annars hade du inte fått fram ljudet. Sen att den inte släpper ut all luft på en gång är en annan femma.

Nej när den kvittrar så är det inte dumpen som låter utan det är när luften slår mot turbon.

Perkaan Kaktus
22 maj 2009 · 65 Inlägg

Rushman skrev:
För det första så BÖR du köra med någon form av dumpventil, annars kommer det inte gå så bra, öppen eller återcirkulerande.

För det andra så låter HKS SSQV "PSSHYYY" med ett ganska högfrekvent "kvitter" vid högt laddtryck, och vid lågt ladd så låter den "psypshypshyyyy" med ett milt visslande.
Det är helt enkelt en fråga om tryck, ungefär som en visselpipa, vilket det egentligen är tongue

Men det beror helt på vad du har för bil oxå!
Om du har samma dump på en supra som på en gammel 240 ( Exempel bara ) Så kommer det ju låta helt olika.
Men som sagt det har ju med laddet att göra oxå och motor allt! Test dig fram vettja smile

Volvo V70 T5 "RedDevil 2.3" (1998)
Crille88
23 maj 2009 · 1 353 Inlägg

men alltså ärligt talat hur många gånger ska detta tas upp på garaget.
det finns ingen dump som kvittrar för då sköter den inte sitt jobb. jobbet är att släppa ut luften och detta ska ske i ett nafs.
har ni nångång hört en lastbil som kvittrar när bromsarna släpper tryket?
har ni nångång hört en vanlig kompressor till tryckluft som kvittrar när den byggt upp tryck o släpper ut luft?
alla dumpar ska pysa en gång om de funkar rätt. sen kan de låta anorlunda beroende på utformningen av utblåset. om det är en tratt eller lite rundare med små hål eller som i hks:en att det är ett kryss osv osv. kan få luten att bli mer snärt o vissligare. eller bara pöhhhh.
och till TS: kvitterdump finns inte. är du fortfarande ute efter ljudet så är det bara o dra loss slangen till AV o köra med öppet filter. på så sätt behöver du inte lägga pengar på en ny dump. för ska du få den att kvittra så spänner man den för hårt o då gör den ingen som helst nytta.

Senast redigerat av Crille88 (23 maj 2009)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
200-sxish
23 maj 2009 · 106 Inlägg

sen lyssnar ni MYCKET noga på sista filmen så hör du klart å tydligt att den av:n inte klarar av att släppa ut all luft redan när han torrgasar å således så skjuter luften tillbaka mot impellern..

så snälla små nötter på garaget, använd sökfunktionen å lär er använda googleni kommer att hitta precis allt ni vill om fast and furios mupperi!

vi normalt folk använder en såpass stor dump som möjligt för att slippa detta pinsamma ljud som var asballt på första turbobilen, samt för att den gör NYTTA!!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
twin_cam Smålänning
23 maj 2009 · 7 877 Inlägg

Som de flesta säger, skippa dumpen så får du kvitterljud med olika tonhöjd beroende på luftfiltret. Det går att köra utan.
BMW 2002 Turbo, Saab 99 turbo/900 T8, äldre Porsche, Nissan 200sx m.fl saknar dump, men funkar likabra för det.

Dumpen ska sitta där för att släppa ut övertrycket när spjället stängs, och på det sättet spara turbon, och så får man lite snabbare spoolup när inte turbon behöver bromsas så mycket. Och det pyser bara en gång om den är riktig.

Men dump är för kärringar, män kör med responssystem och utan dump wink roll

jip skrev:
...men bara så trött på folk som spyr ut kommentarer utan att veta någonting.

Verkar vara fler än jag som "inte vet nånting" om man läser lite wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Janneutanb
23 maj 2009 · 7 272 Inlägg

Håller med crille88, dumpen ska låta EN gång när den öppnar.
All luft ska ut på engång!
Dumpen som visades på filmen fungerade inte korrekt...
DET SKA INTE KVITTRA.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang