Hur montera öppet filter på saab 9-5 -00?

Faajler
22 maj 2009 · 24 Inlägg

Skulle vilja ha lite hjälp ang luftfilter på saab..
som sagt så är det en saab 9-5 -00,
har kollat överallt och fått hem en monterings-anvisning från speedparts.
men nu till frågan..

dum som jag är så är jag dålig på att förklara, men ska göra mitt bästa(hoppas någon förstår)

i monterings-anvisningen så står det att jag ska hissa upp bilen och ta loss burken underifrån, som sitter framför höger framhjul. än så länge har jag fattat.. men det skulle nog sambons 3 åriga brorson också göra..

sen så står det såhär: (punkt 3) Montera rörhållare i befintligt fäste för filterburk. ????????
fattar inte riktigt..

länkar här så att ni kan läsa och kolla på bilden själva http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin … xf-902.pdf

jag uppfattade det såhär: det öppna filtret går inte att montera direkt där originalburken satt, utan att jag måste ha en slags rör/slangbit emellan. eller har jag fattat fel?

sen ska jag även skärma av "underifrån" där det antagligen kommer att komma in en j*vla mkt smuts som jag helst inte vill ha in i motor osv.

om jag har rätt: vad ska det vara för diameter och längd på rör/slangbiten???

om jag har fel: någon ge mig en "instruction for dummies" tongue


sen undrar jag en till sak:
kan jag sätta dit typ en mushroom filter på "inloppet" till turbon?
eller tar den luft nån annanstans?
är det mkt jobb?

skulle gärna vilja ha bilder med pilar och inringade grejer osv, skulle underlätta en del tror jag..


Nån måste ju veta?

HJÄLP!!

Senast redigerat av Faajler (22 maj 2009)

Faajler
22 maj 2009 · 24 Inlägg

fan 33 visningar och inget svar?!?!?! ingen som vet???

trippelturbo Trucker
22 maj 2009 · 2 710 Inlägg

Sök i forumet så ska du se att du kommer få flera svar smile

Fart missbrukare
Faajler
22 maj 2009 · 24 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Sök i forumet så ska du se att du kommer få flera svar smile

har redan sökt..
komemr bara upp en massa om folk som ska byta till filter. och sätta det (vad ska man säga) inne i motorutrymmet. dvs uppifrån.

jag vill ha det monterat underifrån tongue

tack ändå

Faajler
22 maj 2009 · 24 Inlägg

någon annan som kan?
helst dom som KAN detta..
helst INTE dom som "jag tror att jag kan"

Crille88
22 maj 2009 · 1 353 Inlägg

va sägs om kasta beskrivningen o öppna huven o kika ner så förstår du nog hur du ska sätta in filtret..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
T16_AeRo
22 maj 2009 · 712 Inlägg

Jag körde med just Speedparts öppna luftfilter under några år.. det som var bökigast var ju att får bort den gamla burken med snorkeln som går upp vid grillen.

Själv filtret komemr jag inte ihåg hur det fästes.. men det ser du nog när du fått bort den gamla luftburken.
Det som krävs ingår ju i kittet.. behövs inget mer

Jag tänkte oxå bocka till nån skärmplåt men fick aldrig tummen ur röven..
Dock så tröttnade jag till slut på filtret för bilfan lät ju som en dammsugare så fort man gasade lite.
Va roligare med öppet filter på min og900 AERO.. då "kvittrade" det trevligt big_smile

azid Det som inte dödar gör ont
22 maj 2009 · 2 668 Inlägg

plocka bort org burken och sätt rörhållaren där burken fästes sen dit med filtret

2slow
Faajler
22 maj 2009 · 24 Inlägg

okej.. nu säger jag det igen..
jag har inte köpt nå filter från speedparts.
har bara en monterings-anvisning som ajg hittade på deras hemsida.. det var den enda monterings-anvisningen jag hittade..

och jag har ingen rörhållare heller..

Faajler
22 maj 2009 · 24 Inlägg

T16_AeRo skrev:
Jag körde med just Speedparts öppna luftfilter under några år.. det som var bökigast var ju att får bort den gamla burken med snorkeln som går upp vid grillen.

Själv filtret komemr jag inte ihåg hur det fästes.. men det ser du nog när du fått bort den gamla luftburken.
Det som krävs ingår ju i kittet.. behövs inget mer

Jag tänkte oxå bocka till nån skärmplåt men fick aldrig tummen ur röven..
Dock så tröttnade jag till slut på filtret för bilfan lät ju som en dammsugare så fort man gasade lite.
Va roligare med öppet filter på min og900 AERO.. då "kvittrade" det trevligt big_smile

vadå?.. var det inge bra med öppet filter på den elelr?.

azid Det som inte dödar gör ont
22 maj 2009 · 2 668 Inlägg

Faajler skrev:
okej.. nu säger jag det igen..
jag har inte köpt nå filter från speedparts.
har bara en monterings-anvisning som ajg hittade på deras hemsida.. det var den enda monterings-anvisningen jag hittade..

och jag har ingen rörhållare heller..

vad har du då?

2slow
Bagarn
22 maj 2009 · 689 Inlägg

Montera det isåfall uppe i motorrummet och inte där orginalburken sitter.. Om du monterar det där orginalburken sitter så kommer du få in en massa vatten och skit in i filtret då de sitter framför hö framhjul..

azid Det som inte dödar gör ont
22 maj 2009 · 2 668 Inlägg

Bagarn skrev:
Montera det isåfall uppe i motorrummet och inte där orginalburken sitter.. Om du monterar det där orginalburken sitter så kommer du få in en massa vatten och skit in i filtret då de sitter framför hö framhjul..

så mycke skvätter det inte där då det sitter skärmar runt filterburken... sätter man det vid lmm så tappar man prestanda och så går nog lmm sönder lättare än att ha filtret där orginal sitter

Senast redigerat av azid (22 maj 2009)

2slow
Bagarn
22 maj 2009 · 689 Inlägg

azid skrev:

Bagarn skrev:
Montera det isåfall uppe i motorrummet och inte där orginalburken sitter.. Om du monterar det där orginalburken sitter så kommer du få in en massa vatten och skit in i filtret då de sitter framför hö framhjul..

så mycke skvätter det inte där då det sitter skärmar runt filterburken... sätter man det vid lmm så tappar man prestanda och så går nog lmm sönder lättare än att ha filtret där orginal sitter

Om du tar bort orginalburken så försvinner ju "avskärmningen" från den.. Och då så kommer det ju garanterat att komma in en massa vatten och skit som sedan har sönder lmm.
Det är den erfarenheten jag har haft av folk som monterat de på sina 9-5or iaf!

Faajler
22 maj 2009 · 24 Inlägg

azid skrev:

Faajler skrev:
okej.. nu säger jag det igen..
jag har inte köpt nå filter från speedparts.
har bara en monterings-anvisning som ajg hittade på deras hemsida.. det var den enda monterings-anvisningen jag hittade..

och jag har ingen rörhållare heller..

vad har du då?

jag ahr inte köpt nåt än

azid Det som inte dödar gör ont
22 maj 2009 · 2 668 Inlägg

Bagarn skrev:

azid skrev:

Bagarn skrev:
Montera det isåfall uppe i motorrummet och inte där orginalburken sitter.. Om du monterar det där orginalburken sitter så kommer du få in en massa vatten och skit in i filtret då de sitter framför hö framhjul..

så mycke skvätter det inte där då det sitter skärmar runt filterburken... sätter man det vid lmm så tappar man prestanda och så går nog lmm sönder lättare än att ha filtret där orginal sitter

Om du tar bort orginalburken så försvinner ju "avskärmningen" från den.. Och då så kommer det ju garanterat att komma in en massa vatten och skit som sedan har sönder lmm.
Det är den erfarenheten jag har haft av folk som monterat de på sina 9-5or iaf!

jo men helre där nere än under huven... dock gör sig inte öppet nå bra på t7 överhuvetaget

2slow
Faajler
22 maj 2009 · 24 Inlägg

Bagarn skrev:

azid skrev:

Bagarn skrev:
Montera det isåfall uppe i motorrummet och inte där orginalburken sitter.. Om du monterar det där orginalburken sitter så kommer du få in en massa vatten och skit in i filtret då de sitter framför hö framhjul..

så mycke skvätter det inte där då det sitter skärmar runt filterburken... sätter man det vid lmm så tappar man prestanda och så går nog lmm sönder lättare än att ha filtret där orginal sitter

Om du tar bort orginalburken så försvinner ju "avskärmningen" från den.. Och då så kommer det ju garanterat att komma in en massa vatten och skit som sedan har sönder lmm.
Det är den erfarenheten jag har haft av folk som monterat de på sina 9-5or iaf!

men om man då tar och kapar av "bottendelen" av originalburken så den då täpper igen hålet underifrån så kommer det ju inet att komma in nå skit där..  sen ska jag byta snorkel, så den tar luft ifrån grillen ungefär, och där är det inte så farligt mkt skit... särskilt inte om jag kör med dubbla filter? så det ser ut typ såhär http://data.fuskbugg.se/skalman01/208126.jpg

Faajler
24 maj 2009 · 24 Inlägg

ingen mer som har nå bra förslag eller tips?

Falcy
25 maj 2009 · 193 Inlägg

Haha, dubbla filter.
Herrejävlar.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Enjimmieextra
25 maj 2009 · 146 Inlägg

jag hissade upp bilen och skruvade av allt som var i vägen och sen satte dit filtret, det är ju plast runt om så det skvätter inte från däcket vad jag kan se.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang