Kan jag ha dumpventil i min saab 93

_Jeppsson_
22 maj 2009 · 9 Inlägg

jag har en Saab 93 -01 och jag vill skaffa dumpventil till den. Men jag är inte bilkunnig alls.
Någon som vet om jag kan sätta in en i min pärla??? smile

ascona-tic
22 maj 2009 · 1 496 Inlägg

Sitter redan en

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
_Jeppsson_
23 maj 2009 · 9 Inlägg

ok.. men är det en öppen lr en återcirkulerande??

sjovold Wolfman Cruisers
23 maj 2009 · 1 258 Inlägg

återcirkulerande skuller ja tippa på för jag antar att de sitter LMM på den?

LMM = LuftMasseMätare

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Wanegardh Asgammal medlem.
23 maj 2009 · 2 246 Inlägg

_Jeppsson_ skrev:
återcirkulerande

Janneutanb
23 maj 2009 · 7 271 Inlägg

Du har en återcirkulerande och en LMM så det finns risk att bilen kan bete sig underligt med en öppen dump.
Vill du ha pysljudet så kan du skaffa öppet filter.
Räcker inte det så får du chippa bilen så du får upp laddtrycket.

påsen If your not out of control, your not in control
23 maj 2009 · 686 Inlägg

Har man LMM (Luftmassemätare) så ska man inte ha öppen dump.
OCH detta gäller i regel ALLA bilar med LMM.

Men om man däremot har en MAP sensor så kan man köra med öppen dump om man vill det.

Har man LMM och ändå vill ha pysljudet så kan man montera ett öppet filter då det nästan alltid sitter en återcirkulerande dumpventil original.
ELLER så köper man en hybriddump som är både återcirkulerande och öppen, jag har aldrig provat dem själv på någon bil men folk påstår att dem funkar bra.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Gazer Gazer
25 maj 2009 · 59 Inlägg

Nja problemet är inte LMM i sig utan placeringen, vilket gör att den kommer att dumpa ut uppmätt luft, MEN om man flyttar LMM till efter utgången för "dumpventilen" så fungerar styrsystemet som det ska.
Kolla min bil, kört med det så i lite över 3år nu och det fungerar med över 400Hk i maskin.

Det DI kassetten gör är att den mäter med hjälp av jonisering, och med detta kan styrsystemet räkna ut om det spikar, misständer och hur mycket som förbränns med input ifrån LMM också, samt 2 st tryckgivare och en lufttempgivare. T7 har fortfarande lamda som alla andra, så det är där syrehalten mäts, och bränslet korrigeras efter om det går fett eller magert.
Motorn skulle inte spika sönder för att man dumpar uppmätt luft, då spikregleringen fungerar som den ska iallafall, MEN motorn kommer att gå fett någon sekund efter varje gassläpp, med följden att motorn helt enkelt går dåligt, och tappar effekt, samt att katalysatorerna kan ta skada av detta.

Senast redigerat av Gazer (25 maj 2009)

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
ultima
26 maj 2009 · 120 Inlägg

Gazer även om du nu har LMM på trycksidan så kommer ju all luft som hunnit förbi den att mätas och bli fel när det dumpas ut??

Senast redigerat av ultima (26 maj 2009)

FoXxIe
26 maj 2009 · 495 Inlägg

eller så gör han det enkelt för sig och köper en eftermarknads ÅTERcirkulernade dump så är saken biff

mig <3 vtec = sant
Sandraah CNC-Operatör
26 maj 2009 · 90 Inlägg

Haha shit snacka om att man känner sig som ett ? när man läser här inne ja... fattar nada tongue

//Sandraah
Saab 9-3 1.8T "Fatsoe" (2004)
Ford Focus "Black N White" (2011)
Gizmojohan
26 maj 2009 · 3 295 Inlägg

ultima skrev:
Gazer även om du nu har LMM på trycksidan så kommer ju all luft som hunnit förbi den att mätas och bli fel när det dumpas ut..

nej för dumpen sitter innan LMM wink

criller Aktiv Medlem
26 maj 2009 · 1 303 Inlägg

På min gammla Saab 900 Cse Turbo 94 hadde jag Lmm och Dump funkade bra.

Kan jag ha det på min 945 om jag fixar en sådan här och köper dumplock mm mm. Det är LMM på den med..borde gå. eller?

http://www.do88.se/product_thumb.php?img=/images/T63_1.jpg

Senast redigerat av criller (26 maj 2009)

Mvh Christian
HenkeTIC
26 maj 2009 · 888 Inlägg

criller skrev:
På min gammla Saab 900 Cse Turbo 94 hadde jag Lmm och Dump funkade bra.

Kan jag ha det på min 945 om jag fixar en sådan här och köper dumplock mm mm. Det är LMM på den med..borde gå. eller?

http://www.do88.se/product_thumb.php?im … /T63_1.jpg

Hade du en 94a så hade du ingen LMM.

Mvh

criller Aktiv Medlem
26 maj 2009 · 1 303 Inlägg

HenkeTIC skrev:

criller skrev:
På min gammla Saab 900 Cse Turbo 94 hadde jag Lmm och Dump funkade bra.

Kan jag ha det på min 945 om jag fixar en sådan här och köper dumplock mm mm. Det är LMM på den med..borde gå. eller?

http://www.do88.se/product_thumb.php?im … /T63_1.jpg

Hade du en 94a så hade du ingen LMM.

Mvh

Ok kanske det inte va då hehe

Mvh Christian
MarcusL #2573
26 maj 2009 · 1 489 Inlägg

Nån som vet om det ens är turbo i maskinen?!

• Även den starka måste ta i när han skiter
Mäki Långsam Perfektionist
26 maj 2009 · 4 800 Inlägg

MarcusL skrev:
Nån som vet om det ens är turbo i maskinen?!

Haha, nä ingen aning, antar att ägaren vet om att det är ett måste i alla fall wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
MarcusL #2573
27 maj 2009 · 1 489 Inlägg

Mäki skrev:

MarcusL skrev:
Nån som vet om det ens är turbo i maskinen?!

Haha, nä ingen aning, antar att ägaren vet om att det är ett måste i alla fall wink

Inget förvånar mig längre big_smile

Då frågar vi ägaren, är det turbo i den? wink

• Även den starka måste ta i när han skiter
_Jeppsson_
27 maj 2009 · 9 Inlägg

Ja det sitter en lätttrycks Turbo i den:)

dahboy
27 maj 2009 · 1 002 Inlägg

_Jeppsson_ skrev:
Ja det sitter en lätttrycks Turbo i den:)

Ok.. men du kan fortfarande inte ha öppen dump i den..




Så, nu är frågan besvarad och tråden kan avslutas.

Till TS.! Sök nästa gång.!!

...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang