Dagsbidrag för arbetslös

zortep
27 maj 2009 · 911 Inlägg

ellert skrev:
ja, det var ju typiskt då att jag fyller 20 den 28:e september. sad Men då borde jag ju få dagsersättning då efter det, då jag går ut skolan den 12:e juni, och inte fått något sommarjobb alls.

Låter mest som om du bara tänker sitta hemma och vänta in pengarna =/ !  sommarjobb ? du går ut plugget, hitta ett "Riktigt" jobb istället som du kan fortsätta med efter sommaren.. , seek and you shall finde , funkar alltid.

pic up the phone, wazzzaaa
ellert BECE
28 maj 2009 · 147 Inlägg

Jo, jag har sökt massor med jobb. Men det är inte så lätt heller att få något nu när det är som det är..

Ingen minns en fegis.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi "Britt-Marie" (1998)
eriksson87
28 maj 2009 · 590 Inlägg

Försörjningsbidrag? Det kan du ju söka av din kommun. Kravet är att du är sökande hos arbetsförmedlingen. För att få pengar av arbetsförmedlingen så måste du vart arbetslös i 3månader som skrivet innan? Annars plugga på Lernia eller något liknande.?

pUs Ûbersturmstekare
28 maj 2009 · 534 Inlägg

Vill inte hijacka din tråd eller nåt sånt, men det låter ju faktiskt som du redan planerat för en höst i arbetslöshetens tecken och mest spanar efter vilka tillgängliga bidrag som finns..

Mortalis VW-nörd?
28 maj 2009 · 4 332 Inlägg

Som sagt, sök skola! Hittar du ett jobb så hoppar du bara av. Det e aldrig försent o söka en utbildning i princip...men håller med, e du bara ute efter bidrag eller tongue

ellert BECE
28 maj 2009 · 147 Inlägg

Ursäkta mig, men ni verkar inte ha någon aning om varför  jag skrev denna tråd. Anledningen till att jag skrev här var för att höra IFALL man kan få något bidrag, EFTERSOM jag har sökt jobb men INTE fått något. Och ingen kan väl leva ett liv utan pengar, eller hur? yikes

Ingen minns en fegis.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi "Britt-Marie" (1998)
FireTraXX DFFL
28 maj 2009 · 9 020 Inlägg

ellert skrev:
Ursäkta mig, men ni verkar inte ha någon aning om varför  jag skrev denna tråd. Anledningen till att jag skrev här var för att höra IFALL man kan få något bidrag, EFTERSOM jag har sökt jobb men INTE fått något. Och ingen kan väl leva ett liv utan pengar, eller hur? yikes

Joho.
Tro det eller ej, men pengar är människans uppfinning.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
pUs Ûbersturmstekare
28 maj 2009 · 534 Inlägg

ellert skrev:
Ursäkta mig, men ni verkar inte ha någon aning om varför  jag skrev denna tråd. Anledningen till att jag skrev här var för att höra IFALL man kan få något bidrag, EFTERSOM jag har sökt jobb men INTE fått något. Och ingen kan väl leva ett liv utan pengar, eller hur? yikes

Nej, helt rätt, jag har fortfarande ingen aning om varför du startade tråden. Du klarar dig ju uppenbarligen utan jobb för stunden, eller?

ellert BECE
28 maj 2009 · 147 Inlägg

Som sagt, går ut skolan nu till sommaren = inget mer studiebidrag.
Klart jag inte vill leva på bidrag, jag menar, vem lever hellre på bidrag än jobbar å får en normal inkomst?
Ingen skulle jag tro. Men får jag inget jobb så har jag ju inget val. Punkt slut.

Ingen minns en fegis.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi "Britt-Marie" (1998)
zortep
28 maj 2009 · 911 Inlägg

ellert skrev:
Ursäkta mig, men ni verkar inte ha någon aning om varför  jag skrev denna tråd. Anledningen till att jag skrev här var för att höra IFALL man kan få något bidrag, EFTERSOM jag har sökt jobb men INTE fått något. Och ingen kan väl leva ett liv utan pengar, eller hur? yikes

ahh, här har vi det,  det klassiska försöket till att vända om detta till att det är vi som är taskiga och antar massa saker...

går vidare till detta nu

"ja, det var ju typiskt då att jag fyller 20 den 28:e september.  Men då borde jag ju få dagsersättning då efter det, då jag går ut skolan den 12:e juni, och inte fått något sommarjobb alls."


ser du inte felet ? du tar upp när du fyller år och suckar över att du måste vänta säg 3 månader tills du kan få bidrag, samtidigt som du nämner sommarjobb  vilket anses vara ett Tillfälligt jobb under 1 månads tid ungefär.

går man ut plugget finns det inget som heter sommarjobb enligt mig.


Kanske bara e jag som e dum och blir fast anställd 2 dagar efter pluggets slut !

pic up the phone, wazzzaaa
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 maj 2009 · 10 427 Inlägg

zortep, sommarjobben är ju absolut enklaste vägen att komma ut i arbetsmarknaden.
Så förstår inte riktigt ditt problem där.

FireTraXX DFFL
28 maj 2009 · 9 020 Inlägg

steifan skrev:
zortep, sommarjobben är ju absolut enklaste vägen att komma ut i arbetsmarknaden.
Så förstår inte riktigt ditt problem där.

När man avslutat studierna så ska man inte ha sommarjobb längre.
Då ska man ha ett jobb.
Sommarjobb har man under skoltiden.
(Och den tar ju uppenbarligen slut för trådskaparen i år.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 maj 2009 · 10 427 Inlägg

FireTraXX skrev:

steifan skrev:
zortep, sommarjobben är ju absolut enklaste vägen att komma ut i arbetsmarknaden.
Så förstår inte riktigt ditt problem där.

När man avslutat studierna så ska man inte ha sommarjobb längre.
Då ska man ha ett jobb.
Sommarjobb har man under skoltiden.
(Och den tar ju uppenbarligen slut för trådskaparen i år.)

'ska' & 'ska', man tar väl helt enkelt det som finns på dagens arbetsmarknad.
Annat vore ju helsjukt.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
FireTraXX DFFL
28 maj 2009 · 9 020 Inlägg

steifan skrev:

FireTraXX skrev:

steifan skrev:
zortep, sommarjobben är ju absolut enklaste vägen att komma ut i arbetsmarknaden.
Så förstår inte riktigt ditt problem där.

När man avslutat studierna så ska man inte ha sommarjobb längre.
Då ska man ha ett jobb.
Sommarjobb har man under skoltiden.
(Och den tar ju uppenbarligen slut för trådskaparen i år.)

'ska' & 'ska', man tar väl helt enkelt det som finns på dagens arbetsmarknad.
Annat vore ju helsjukt.

Man ska försöka åtminstone. (Om man inte har pengar nog att klara sig resten av livet, då behöver man ju inte)
Men det är ju ganska dumt att försöka få sommarjobb när det finns heltidsjobb på marknaden.
Och JA, det gör det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 maj 2009 · 10 427 Inlägg

FireTraXX skrev:

steifan skrev:

FireTraXX skrev:

När man avslutat studierna så ska man inte ha sommarjobb längre.
Då ska man ha ett jobb.
Sommarjobb har man under skoltiden.
(Och den tar ju uppenbarligen slut för trådskaparen i år.)

'ska' & 'ska', man tar väl helt enkelt det som finns på dagens arbetsmarknad.
Annat vore ju helsjukt.

Man ska försöka åtminstone. (Om man inte har pengar nog att klara sig resten av livet, då behöver man ju inte)
Men det är ju ganska dumt att försöka få sommarjobb när det finns heltidsjobb på marknaden.
Och JA, det gör det.

Hur ofta tror du heltidsjobb erbjuds för helt gröna >20-åringar som nyss slutat gymnasiet då? tongue

FireTraXX DFFL
28 maj 2009 · 9 020 Inlägg

steifan skrev:

FireTraXX skrev:

steifan skrev:

'ska' & 'ska', man tar väl helt enkelt det som finns på dagens arbetsmarknad.
Annat vore ju helsjukt.

Man ska försöka åtminstone. (Om man inte har pengar nog att klara sig resten av livet, då behöver man ju inte)
Men det är ju ganska dumt att försöka få sommarjobb när det finns heltidsjobb på marknaden.
Och JA, det gör det.

Hur ofta tror du heltidsjobb erbjuds för helt gröna >20-åringar som nyss slutat gymnasiet då? tongue

Ofta.
Dagligen.
Alla jobb är öppna att söka för alla.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 maj 2009 · 10 427 Inlägg

FireTraXX skrev:

steifan skrev:

FireTraXX skrev:

Man ska försöka åtminstone. (Om man inte har pengar nog att klara sig resten av livet, då behöver man ju inte)
Men det är ju ganska dumt att försöka få sommarjobb när det finns heltidsjobb på marknaden.
Och JA, det gör det.

Hur ofta tror du heltidsjobb erbjuds för helt gröna >20-åringar som nyss slutat gymnasiet då? tongue

Ofta.
Dagligen.
Alla jobb är öppna att söka för alla.

Söka är en sak, men att få arbete när det finns bra många fler (särskilt i dagens läge) som
har längre arbetserfarenhet är säkert väldigt svårt.

Ser absolut inget fel i att en ickestuderande söker sommarjobb, det ska vara enklast att få.
Låter ju heldumt att inte söka sommarjobben och bara inrikta sig på heltidstjänster.
Latmaskfasoner.

ellert BECE
29 maj 2009 · 147 Inlägg

Firetraxx: Jag har för det första inte enbart sökt sommarjobbstjänster, utan allt som går att söka. Men tror du att det är någon vits med att söka ett jobb som det står t ex "Du ska ha arbetat inom yrket minst 3 år" osv osv. Nja, knappast. Eftersom jag inte har någon arbetslivserfarenhet så är det inte värt. Sen finns det inte så många jobb att söka här uppe i Luleå, och närliggande städer. Som sagt, jag har sökt en hel del jobb, men inte fått något. Och nu i dessa tider när folk avskedas så är risken ganska liten att jag som nyutkommen från gymnasiet får jobb.

Ingen minns en fegis.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi "Britt-Marie" (1998)
dahboy
29 maj 2009 · 1 002 Inlägg

Du ska absolut söka alla jobb.! Även dom som kräver erfarenhet osv. Och det räcker inte med att sitta hemma vid datorn och trycka lite, utan åk dit.!! Vill man ha ett jobb så får man sattsa lite.

Det finns absolut mindra jobb nu, MEN det finns jobb.!!

Tex så finns det just nu 87 lediga jobb i luleå. (det va där du bodde va?)

http://platsbanken.arbetsformedlingen.s … amp;k=2580

Senast redigerat av dahboy (29 maj 2009)

...
ellert BECE
29 maj 2009 · 147 Inlägg

Har personligen varit och lämnat in massa cv'n på olika ställen. Så kom inte å säg att jag klickar runt på någon dator.

Ingen minns en fegis.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi "Britt-Marie" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang