2999
Sök

Motorn dog plötsligt och vägrar sedan starta - Seat Ibiza '02

66 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#1
Seat ibiza-02.

Körde och plötsligt dog motorn och oljelampan började lysa.

Kollade sen:

Olja ( det finns )
Vatten ( det finns )
Kamrem (sitter på plats )
Drivrem ( sitter på plats )
Övriga kablar ( sitter på sina platser så vitt jag kan se )
Säkringar ( hela )
Tändkablar ( sitter på sina platser )

Provade starta. Motorn går runt men den startar inte. Så vad kan vara fel då?

Rubrik ändrad. Skriv bättre rubrik nästa gång du startar en ny tråd. / Mod

Whatever :)
1 652 Inlägg
25 maj 2009
#2
kollat så att Seaten får gnista?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 002 Inlägg
25 maj 2009
#3
kollat så du har bensin?

...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 maj 2009
#4
dahboy skrev:
kollat så du har bensin?

Det var det första jag tänkte på oxå tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

66 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#5
Ja, det är trevligt att det finns folk som tror att man inte kollat att det finns bränsle men samtidigt finns det säkert de som missar att kolla smile

Ang gnista: Det kommer ingen gnista så vad kan då vara problemet?

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
66 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#8
Tändstiften ser helt okej ut.

Vad kan ha hänt med tändspolen och vad ska jag kolla efter?

Dolk
146 Inlägg
26 maj 2009
#9
Kolla tänd spole, eventuella relä. Kolla om tänd spolen får el (multimeter). har du kollat säkringarna? (kan sitta på fler ställen)
Senast redigerat av Dolkis (26 maj 2009)


20 Inlägg
28 maj 2009
#10
bensinpumpen?


1 339 Inlägg
28 maj 2009
#11
Du säger att oljelampan började lysa, kan innebära lågt oljetryck inte alltid att oljenivån är låg, hur är det med oljepumpen? Menar bara att oljelampan lyser ju av en anledning och om där e olja så?



Edit: Jordade du när du kollade gnista? (man vet ju aldrig)
Senast redigerat av Volvo740an (28 maj 2009)


66 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#12
En bekant sa att det inte kan vara tändspolen, vrf vet jag inte riktigt.

Bensinpumpen hör jag inte när jag sätter på tändningen men förut när bilen har fungerat har jag inte heller hört den.

Oljepumpen? Startar inte bilen då alls eller? Hur kollar jag det bäst utan att demontera något. Prova att starta med locket till påfyllningen till oljan och kolla ifall det sprutar upp eller? big_smile

Hörde att det kan vara en kontakt eller liknande på varvtals eller var det drivhulskontakt eller nåt sånt.
Kan det vara nåt sånt?

Om jag jordade när jag kollade gnistan. Jo, min bekant satte tändstiftet mot typ motorn samtidigt som jag försökte starta. Det kallas väl för att jorda?

66 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#13
Ska kanske tilläggas att bilen har hackat nån gång i månaden.
Kör på bilväg och plötsligt låter det som att bilen ska dö men det varar i ca1-2 sek och sen har bilen gått som vanligt. Sen kan det också tilläggas att bilen gått 28.000 mil på 7 år. Varav den stod still i ca 1år efter att kamremmen gick av och fick 8 krökta ventiler.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 maj 2009
#14
hallgivare kass? hade ett annat fel på audin för ett år sen, det sitter ett relä bakom instrumentpanelen som ger styrboxen ström, det var paj på min så den vägrade starta..

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Egen företagare
864 Inlägg
31 maj 2009
#15
Kan ju vara mycket enkelt att det är en säkring som gått eller bränsle pumps relä.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
31 maj 2009
#16
anledningen till att oletryckslampan började lysa när bilen dog är för att när motorn inte är igång så finns där inget oljetryck wink

jag är inte så insatt i seat, men på en sådan ny bil är det väll rätt vanligt med separata tändspolar? om det är det så kan det ju vara en givare som är kass.
det kan ju tyvärr vara rätt många grejer som gör att bilen inte startar på en så pass ny bil. kan ju mycket väl vara så att styrboxen sagt upp sig.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

51 Inlägg
31 maj 2009
#17
Jag har haft nästan samma problem me min golf 1,6a och då fick jag byta en tändspole.

66 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#18
Jag börjar ju tro att det kan vara tändspolen ändå.
Hur kollar jag att det är den bäst innan jag köper den för 1100:-

Måste finnas ett bra sätt att kolla ifall den är trasig?

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
31 maj 2009
#19
Ett snabbt sätt att kolla det är att be polare vrida om nyckeln, medans du håller i tändspole kabeln, och jordar den mot blocket. Ser du en gnista där, jopp, då är den hel. Ingen gnista, då är den paj. Men kolla med skrotarna va dom tar för en tändspole.

Lev livet, det kan ta slut fort

112 Inlägg
31 maj 2009
#20
Lmm... hade de på min Nissan almera, bilen blev helt livlös...



Sök