OK, ingen gnista finns och nu har jag beställt en tändspole från skroten. Kommer förmodligen på onsdag, vi får se vad som händer när jag byter den. Nypris 1100:- (skroten 418 inkl. frakt)
För det är väl bara att lossa kontakten och byta ut den? Inga inställningar osv?
Fördelaren drivs väl av en av kamaxlarna och är ju vanligt att kamaxlarna skär på dom så då får du ju ingen gnista! Dvs remmen kuggar över också! Men det va bara en tanke! Mvh
Det vet jag inte borde ju va styrboxen! Är inte så hemma på dom hur tändningen är upbyggd! Vet bara att det med kamaxlarna är standardfel men det har du ju kollat! på min gick krysskilen av på ena kamaxeldrevet så dreven snurrade men ena kamaxeln stod stilla Bara och leta vidare! Mvh
Hörde att det kan vara kamaxelgivaren, köpte en ny men fortfarande ingen gnista. När man byter kamaxelgivaren måste det då tillämpas några inställningar? ÖD eller liknande?
Tror inte heller att bensinumpen fungerar. När jag drar på tändningen ska den väl "låta" lite. Men det ska väl inte ha något med att man inte får någon gnista från tändstiften.
Ja det låter skumt är nog lättare en verkstad får koppla på datorn så är det nog löst sen! det enda du kan kolla är ju så du har riktig jordfläta mellan motor och chassi så det inte är oxid på den! vet dock inte vart den sitter på dom! sitter det inte en säkringsdosa på batterit på dom eller är det bara på vw? Ta bort pluskabeln en stund kanske det nolla styrboxen! bara lite tankar ja har! Mvh
Kolla jord enklast med en startkabel mellan motor o batteri eller chassi. Jag tror det är vevaxelgivaren som inte ger signal på ett eller annat vis. Skoda har ju iofs strul med fukt i elhärvorna, kanske seat oxå her det ??
Jo, jag var inne på krockströmbrytaren också, kollade i boken men det stod nada i den
Som sagt så körde jag bilen till verkstaden igår och idag var jag förbi och han visade mig en totalt utbränd databox
Han skulle förmodligen få en från skroten imorgon och jag hoppas att det är det enda felet på den.
Undrar vad en sån kostar?
Bra för alla (seat) ägare att veta! Startar inte bilen fastän du tycks ha bytt allt så kan det vara databoxen. Kan säkert vara till hjälp för andra bilägare också
Därför är det bra att fastän man lämnar in bilen på verkstaden efter att man gett upp skriva in här vad som var felet på bilen så andra kan dra lärdom av det
Hmm, var förbi verkstaden idag och nu funkar bilen men nu måste ju nycklarna kodas om då de bytt databoxen. Och då jag bor på landet så var det förmodligen mössens fel att styrboxen hade pajjat för de hade dragit in massor med papper och liknande till utrymmet där databoxen ligger. Sen har det regnat och det har blivit värsta fuktiga massan som till slut har trängt in i databoxen. Har även musbajs i knappen till innerbelysningen. Dom kommer verkligen in i alla utrymmen. Mössen bor säkert i min bil och har följt med mig 16 mil om dagen till jobbet :-)
Och att det säkert var en mus som låg på kamremmen förut då tänderna lossnade från kamremmen och jag fick 8 ventiler som pajjade.