3416
Sök

Vill få lite mäktigare ljud ur min BMW!

125 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Tjena! Har haft min BMW ett år nu och jag har inte gjort nåt speciellt med den. Jag har ett bra tag funderat på o göra nåt åt de bedrövliga ljudet från ljuddämparn osv...
Jag tycker bilen låter ovanligt tråkigt och alldeles för lite. Jag vill ha fram det lite mer mullriga sportiga ljudet i den. Jag har ingen riktig koll på vad jag borde skaffa mig. Jag har kollat lite på kompletta avgassystem o sånna grejer. Även sportluftsfilter o lite annat... men vad tycker ni jag borde skaffa mig för att få till det där riktigt mäktiga ljudet ur den. Har kollat en del på grejer från http://www.schmiedmann.se och dom verkar helt okej. Ska jag satsa på o köpa nåt därifrån? Jag kanske rentav ska rådfråga dom om vad som vore lämpligt... fast försäljare e ju knepiga o vill lura på en grejer... men vad tycker ni? Några som har bra erfarenhet och kunskap om detta?
Vore grymt tacksam för hjälp!

323 Inlägg
25 maj 2009
På en kompis 325 från 94 så satte vi dit ett öppet filter på en rörbit så de kom närmare lyset och sen bytte ut siste dämparen mot en mellan stor 2,5 tums simons dämpare med en slut pip direkt svetsad på ljuddämparen. den mullrar fint på tomgång men sen när den varvas så sjunger den istället big_smile

982 Inlägg
25 maj 2009
japsdämpare..sen snygghet är ju olika från person till person

TurboFREAK
291 Inlägg
25 maj 2009
Har du money till övers satsa p ett sportavgassystem och lite billigare variant är ju att byta sista dämparn
öppet filter gör ju att du hör hur motorn suger i sig luften vilket de med ger ett lite annat ljud!
kan ju börja med de billigaste och se om du nöjer dig

MVH/Ante

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

125 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
ante_green skrev:
Har du money till övers satsa p ett sportavgassystem och lite billigare variant är ju att byta sista dämparn
öppet filter gör ju att du hör hur motorn suger i sig luften vilket de med ger ett lite annat ljud!
kan ju börja med de billigaste och se om du nöjer dig

MVH/Ante

Ja de hade vart en högst trolig grej att göra... ett sportavgassystem var det jag länge tänkte på... vet du nåt man ska kolla efter? speciell tillverkare?

4 682 Inlägg
26 maj 2009
sätt i en M60B40 V8 wink.

461 Inlägg
26 maj 2009
Jag har experimenterat en del på min 330 med ljudet och lärt mig en del av det.

Vad har du för budget?

* Vill du ha ett vasst, sportigt ljud, så är Eisenmann ditt val.
* Är du ute efter ett tungt, mullrigt och grovt ljud, så ska du höra med Ferrita.
* Efter du har valt något av dessa och fortfarande är besviken på ljudet, så ska du ordna ett extraktor-grenrör med racekattar.

Jag har även provat att rensa original avgassystem på ljuddämpningsmaterial, och det gör ingen skillnad i ljud.

Öppet luftfilter gjorde ganska gott för ljudet på min 330 också, men jag skulle börjat med ett catback-system, eftersom sportluftfilter inte är så bra för motorn egentligen.

Edit:
Svenska tillverkare av avgassystem kan även göra ljuddämpare som låter mer. I t.ex. Tyskland är det mycket strängare regler på hur mycket en bil får låta. Så vill du att bilen ska låta högt, så ska du nog satsa på en svensk tillverkare. Har dock för mig att Simons system är rätt tysta jämfört med Ferritas, iaf enl. egna erfarenheter.
Senast redigerat av von_blad (26 maj 2009)

BMW - Better Make Way

Teknik Informatör
371 Inlägg
26 maj 2009
jag skulle kolla upp ett sportsystem samt extraktorrör så det blir ett fritt blås hela vägen...

kolla på amotek.se där finns en del grejer att dregla på...

BMW E3 it takes one to catch one :)

624 Inlägg
26 maj 2009
jag har extraktor,org kattar och sen simons catback..
visst låter det mer än org men ljudet är ändå inte riktig tillräckligt "vasst" för min del..

mullrar på tomgång och sjunger fint efter 3000.. Men jag vill att den skall skrika som en kastratsångare fast i en björnsax=)
vill ha lite mer stcc ljud om ni fattar(mycket mer stcc ljud..)

skall ta bort mellandämpen och dra nya rör från extraktorn till en racekatt,eventuellt en helt ny bakdämp i rostfritt också..

titta som en del andra sagt (om det finns ekonomi till det) på eisenmann!

sök ljudklipp på youtube,det brukar jag göra...

who´s the man?

778 Inlägg
26 maj 2009
rakt rör 2½tum från katten sen en japs och sport luft filter låter gött!

125 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
guwib skrev:
visst låter det mer än org men ljudet är ändå inte riktig tillräckligt "vasst" för min del..

mullrar på tomgång och sjunger fint efter 3000.. Men jag vill att den skall skrika som en kastratsångare fast i en björnsax=)

skall ta bort mellandämpen och dra nya rör från extraktorn till en racekatt,eventuellt en helt ny bakdämp i rostfritt också..

Jo jag har faktist lyssnat o kollat en del på youtube och visst, eisenmann är grymt imponerande! Där har vi ljudet jag är ute efter! Ett vasst, men ändå mullrigt och mäktigt ljud...

461 Inlägg
28 maj 2009
Stoxoz skrev:
guwib skrev:

Jo jag har faktist lyssnat o kollat en del på youtube och visst, eisenmann är grymt imponerande! Där har vi ljudet jag är ute efter! Ett vasst, men ändå mullrigt och mäktigt ljud...

Eisenmann är inte det minsta mullrigt eller mäktigt alls, bara så du vet. Blev själv väldigt besviken när jag monterade mitt, när jag trodde det skulle ge ett mullrigt och mäktigt ljud  på låga varv. Hade, precis som du, lyssnat på varenda ljudklipp på youtube och andra ställen, men det hjälpte inte tydligen. Tyckte personligen att bilen lät som en trimmad moped efter 3000rpm innan jag monterade sportluftfiltret. Nu låter de lite bättre iaf smile

Köper man Eisenmann med ljudrör, så ska det ge ett mer högfrekvent ljud än om du bara skulle köpa slutdämparen och behålla mellandämparna.

Min polares 328 med A-alt avgassystem låter mycket, mycket grövre och manligare än min 330. Och det vill man ju inte när man har större och kraftigare motor.
Senast redigerat av von_blad (28 maj 2009)

BMW - Better Make Way

125 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
von_blad skrev:
Stoxoz skrev:
guwib skrev:

Eisenmann är inte det minsta mullrigt eller mäktigt alls, bara så du vet. Blev själv väldigt besviken när jag monterade mitt, när jag trodde det skulle ge ett mullrigt och mäktigt ljud  på låga varv. Hade, precis som du, lyssnat på varenda ljudklipp på youtube och andra ställen, men det hjälpte inte tydligen. Tyckte personligen att bilen lät som en trimmad moped efter 3000rpm innan jag monterade sportluftfiltret. Nu låter de lite bättre iaf smile

Köper man Eisenmann med ljudrör, så ska det ge ett mer högfrekvent ljud än om du bara skulle köpa slutdämparen och behålla mellandämparna.

Min polares 328 med A-alt avgassystem låter mycket, mycket grövre och manligare än min 330. Och det vill man ju inte när man har större och kraftigare motor.

Men om man köpter ett komplett system och sen sportluftfilter, borde inte det räcka då? Eller ska de va nödvändigt o komplettera med massa ljudrör?

461 Inlägg
1 juni 2009
Eisenmann ljuddämpare + ljudrör = komplett catback-system. smile

BMW - Better Make Way

125 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
von_blad skrev:

Du jag läste lite om Stjernqvist racing... du är från uddevalla va? vet du nåt om dom e nåt o ha o göra med?

461 Inlägg
1 juni 2009
Stoxoz skrev:
von_blad skrev:

Du jag läste lite om Stjernqvist racing... du är från uddevalla va? vet du nåt om dom e nåt o ha o göra med?

Japp, jag är från Uddevalla..

Jag har inte hört annat än dåligt om Stjernqvist racing av de duktigare bilmekarfirmorna här runtomkring, men har dock själv inga erfarenheter av dem... Jag skulle aldrig våga testa dem iaf, inte efter de historier jag har hört. Dyra är de också! Dyrare än bl.a. både Eisenmann och Ferrita om jag minns rätt.

Du har inte funderat på Ferrita då? De bygger ju systemet efter hur du vill ha det... De är bara att förklara hur du vill att bilen ska låta, så bygger de så! Tjörn är ju inte så långt ifrån Gbg.

BMW - Better Make Way

125 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
von_blad skrev:
Stoxoz skrev:
von_blad skrev:

Jag har inte hört annat än dåligt om Stjernqvist racing av de duktigare bilmekarfirmorna här runtomkring, men har dock själv inga erfarenheter av dem... Jag skulle aldrig våga testa dem iaf, inte efter de historier jag har hört. Dyra är de också! Dyrare än bl.a. både Eisenmann och Ferrita om jag minns rätt.

Du har inte funderat på Ferrita då? De bygger ju systemet efter hur du vill ha det... De är bara att förklara hur du vill att bilen ska låta, så bygger de så! Tjörn är ju inte så långt ifrån Gbg.

Okej.. nej ja googlade mest runt o så hittade jag dom, har inte hört nåt om dom alls...
Jag har egentligen ingen koll på vad man ska ha mer än vad jag gogglat mig till
och läst om på andra forum osv.. och då har jag ofta läst om eisenmann i sammanhang med BMW.
Ferrita har jag också läst om, men har ingen uppfattning.. jag är beredd o testa de mesta... prislappen lär väl hamna ungefär lika för de flesta antar jag.. och det är inga problem om de skulle springa iväg lite...

Men jag ska kolla upp ferrita lite...

1 482 Inlägg
1 juni 2009
Jag har visserligen inte en 328 men jag har en 540 med Ferrita system.

Bygger på Rostfritt Ferrita hela vägen och Racekattar och en ferrita slutdämpare.
Jag tror även grenrören är bytta då dom är i rostfritt med.

Bilen mullrar som fan på låga varv, dovt tungt muller. Över 3000varv så sjunger det satan, äkta V8 race ljud.
Den påminer om en jänkar V8 på tomgång smile.

BLT Service
Theracords Music Label

461 Inlägg
1 juni 2009
Stoxoz skrev:
von_blad skrev:
Stoxoz skrev:

Okej.. nej ja googlade mest runt o så hittade jag dom, har inte hört nåt om dom alls...
Jag har egentligen ingen koll på vad man ska ha mer än vad jag gogglat mig till
och läst om på andra forum osv.. och då har jag ofta läst om eisenmann i sammanhang med BMW.
Ferrita har jag också läst om, men har ingen uppfattning.. jag är beredd o testa de mesta... prislappen lär väl hamna ungefär lika för de flesta antar jag.. och det är inga problem om de skulle springa iväg lite...

Men jag ska kolla upp ferrita lite...

Ja, prislappen lär hamna ungefär lika... Ring och prata med Ferrita, dom har förklarat väldigt utförligt för mig när jag har ringt till dem och frågat saker. Sedan kan du ringa runt till lite andra ställen också för att bilda dig en uppfattning.

Hoppas du blir nöjd med det du väljer i slutändan iaf! smile

BMW - Better Make Way

1 482 Inlägg
1 juni 2009
Kan tillägga att prislappen på systemet jag har landar på 20 000 ungefär sad...

BLT Service
Theracords Music Label

Sök