Audi A4 -95 - tips?

kryptonajt
30 maj 2009 · 59 Inlägg

Hej allihopa!

Ska eventuellt och kolla på en Audi A4 1.8 -95 i helgen. Vad är det jag bör tänka på?

Har läst lite efter att ha sökt på forumet att man hade problem med länkarmar fram till -97, men hur märker jag om det är problem med dessa? Jag är inte speciellt kunnig på bilar tongue.

Den har gått nästan 20 000 mil med är kanske värt att säga. Bör väl inte vara något problem?

/Fredrik

halvorsen
30 maj 2009 · 511 Inlägg

är inte hela franvagnen känsliga på audi har jag för mej?
det märker du rätt fort på hastiga pådrag ifall det klonkar och diverse som man verkligen ska känna ifall det är något fel, kanske vid hårdare inbromsning känner du att det börjar styra åt något håll?

har för mej att det är framvagnen som är dålig men kan ha fel, inte kört så många audis,
men det blir nog bra, 20 ooo är väll inte så farligt i allfall,

kolla så den är riktigt servad och underhållen,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
ellert BECE
30 maj 2009 · 147 Inlägg

Om det är en 1.8 med turbo så får turbon gärna vara bytt. Turbon har en tendens att rackla.

Ingen minns en fegis.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi "Britt-Marie" (1998)
mackelito
30 maj 2009 · 61 Inlägg

Leta hellre upp en 1.8t + chip så får du bil som är pigg wink

Rayya
30 maj 2009 · 876 Inlägg

Hejsan

framvangnarna brukar inte vara några problem på audi bilar med mindra motorer D.v.s 1,8 2,0 etc lite värre med 2,3.2,6.2,8 och uppåt!  det audi däremot är kända för så är det motorn har man inte skött oljan så torkar ventiltätningar etc och få som följd  tickande ljud innan oljetryck finns  dvs om bilen har stått över natten och ör kall ...

annars är det väl det vanliga   rost,kopling,låda,bes,skatt,kamrem, etc

hare

Volvo V70n "Likeface" (2001)
kryptonajt
30 maj 2009 · 59 Inlägg

Tror jag avvaktar lite. Säljaren verkar inte särskilt seriös och är dessutom lite otrevlig. Plus att hon säger att det knarrar när man svänger åt vänster och hon påstår att det inte finns någon verkstad som kan fixa det. Låter ganska oseriöst och osannolikt om jag får säga det själv.

Senast redigerat av kryptonajt (30 maj 2009)

Rayya
30 maj 2009 · 876 Inlägg

kryptonajt skrev:
Tror jag avvaktar lite. Säljaren verkar inte särskilt seriös och är dessutom lite otrevlig. Plus att hon säger att det knarrar när man svänger åt vänster och hon påstår att det inte finns någon verkstad som kan fixa det. Låter ganska oseriöst och osannolikt om jag får säga det själv.

kan ju bara vara en drivknut" kan ju vara bra för ev prutande wink

Volvo V70n "Likeface" (2001)
kryptonajt
30 maj 2009 · 59 Inlägg

volvoperfomanceclub skrev:

kryptonajt skrev:
Tror jag avvaktar lite. Säljaren verkar inte särskilt seriös och är dessutom lite otrevlig. Plus att hon säger att det knarrar när man svänger åt vänster och hon påstår att det inte finns någon verkstad som kan fixa det. Låter ganska oseriöst och osannolikt om jag får säga det själv.

kan ju bara vara en drivknut" kan ju vara bra för ev prutande wink

Möjligt, men fick dåliga vibbar så jag tror fortfarande att jag avvaktar och ser om det dyker upp något annat.

brillmongo
30 maj 2009 · 874 Inlägg

Du vill inte ha en 2.8 l V6a istället då? Haha wink

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
kryptonajt
30 maj 2009 · 59 Inlägg

brillmongo skrev:
Du vill inte ha en 2.8 l V6a istället då? Haha wink

Har ganska liten budget, så tror inte det är aktuellt tyvärr tongue.

Grosshandlaren
30 maj 2009 · 327 Inlägg

kryptonajt skrev:
Hej allihopa!

Ska eventuellt och kolla på en Audi A4 1.8 -95 i helgen. Vad är det jag bör tänka på?

Har läst lite efter att ha sökt på forumet att man hade problem med länkarmar fram till -97, men hur märker jag om det är problem med dessa? Jag är inte speciellt kunnig på bilar tongue.

Den har gått nästan 20 000 mil med är kanske värt att säga. Bör väl inte vara något problem?

/Fredrik

Skulle inte tro att han åkt runt på sina dåliga länkarmar i 20000 mil, de böts ju på garantin direkt av Audi.

kryptonajt
30 maj 2009 · 59 Inlägg

Rs4Danderyd skrev:

kryptonajt skrev:
Hej allihopa!

Ska eventuellt och kolla på en Audi A4 1.8 -95 i helgen. Vad är det jag bör tänka på?

Har läst lite efter att ha sökt på forumet att man hade problem med länkarmar fram till -97, men hur märker jag om det är problem med dessa? Jag är inte speciellt kunnig på bilar tongue.

Den har gått nästan 20 000 mil med är kanske värt att säga. Bör väl inte vara något problem?

/Fredrik

Skulle inte tro att han åkt runt på sina dåliga länkarmar i 20000 mil, de böts ju på garantin direkt av Audi.

Hon skriver så här i mailet: "...när man svänger lite vänster knarrar det under bilen men det är ingenting som är fel eller håller på att gå sönder. har varit på många verkstäder å alla säger samma sak inge fel bara tuta å köra"

Vad kan det vara annars då i så fall? Om det inte är länkarmarna menar jag.

kryptonajt
30 maj 2009 · 59 Inlägg

Har kollat runt lite mer och Audi 80 kanske skulle kunna vara något? Någon som har någon erfarenhet av dessa? smile

fss
30 maj 2009 · 33 Inlägg

Hejsan blivande och nöjda audi ägare smile
Jag har haft både en 80 och har en a4 nu.
80 där har du en bil som har 0 tendens att krångla, förutom det var lite strul med bromsoken bak att dom hade en tendens att kärva, men det är inte så känt.
Annars bra bil i hela konstruktionen.
A4an är en mycket skön bil att köra, rolig också, dock är det det klassiska framvagnsproblemet som min bil börjar få nu, att reparera och byta ut dom 8st länkarmarna på verkstad kostar typ 14 000 kr men om du är händig byter du ut alla till en förstärkt satts som går att köpa på tyska ebay för typ 3800kr med frakt.
Meyle heter märket och dom används tom. på racingbilar samt du har 4 års garanti på armarna.
Turbon vet jag inget om då jag har en vanlig 1.8 utan turbo, men bara för det saknas turbo betyder det inte att den inte är pigg. 1.8 liters motorn är bensinsnål i sig och drar runt 0.7-0.8l blandad körning.
"...när man svänger lite vänster knarrar det under bilen men det är ingenting som är fel eller håller på att gå sönder" låter som en eller flera länkarm/ar. Dock får du bilen billigt och det bara är det felet så ser jag ingen anledning att inte köpa den då du kan förstärka hela framvagnen med detta kittet jag snackar om.
Kamremmen byts var 12.000 mil på A4an.

Senast redigerat av fss (30 maj 2009)

Audi 80 Avant 2.0E -94 - 2008-2009 - Saknad
Volvo 945 GL SE 2.3 -92 - 2009-2009 - Problembilen
Audi A4 Avant 1.8 -96 - 2009-
125fors
30 maj 2009 · 49 Inlägg

Kan vara krängningshämmarna eller länkarmarna som knarrar. Gummit i bussningarna blir torrt och det kan vara svår att bli av med. Länkarmarna behöver inte glappa för den skull. Är krängningshämmarna glapp så går bilen fortfarande igenom besiktningen men det låter illa. I båda fallen är det bara att "tuta och köra" men det låter illa som fan. Kolla att den rörliga halvan i bromsoket löper lätt, dessa fastnar ibland och äter snabbt upp belägg och skivor. Lite fett i styrpinnarna vid däck byte håller problemet borta.
Annars är det en mycket bra och driftsäker bil, min egen har gått 46500 mil. Diesel iof

Grosshandlaren
1 juni 2009 · 327 Inlägg

Bussningarna är för hårda.

CrilleD
1 juni 2009 · 831 Inlägg

Eh slopa A4an. Skittrist tung slö bil. Chipp ett måste om du prompt ska ha en A4. Kolla i övrigt också efter galvsläpp överallt på bilen. Ser ut som rostblemmor/bubblor i lacken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang