10601
Sök

BMW e46 316/318 elr Golf 4

4 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Hejsan,

Står i valet som rubriken beskriver, jag vill antingen ha en e46 eller en Golf 4.

E46an blir tidig årsmodell runt 99-00 och samma blir golfen.

Vad jag förstått så dricker en 316/318 ungefär lika mycket som en Golf 4, fast det verkar vara en lite större bil.

Egentligen är jag mest sugen på en E46, men är lite rädd att den ska rosta sönder efter allt man läst om dom gällande rost problemen. Då kommer Golfen in i bilden, golfen lär ju inte rosta på många år, och antagligen något billigare att äga.

Frågorna är väl lite blandade, undrar väl mest om övriga vanliga fel förutom rosten på E46, även vanliga fel på Golf 4 är bra om någon vet.

Kan man, om man hittar en fin E46, lämna in denna på någon slags behandling så den inte rostar? Ja- rostskyddsbehandling. Men är detta bra, och fungerar det? Bra skyddet lika bra som i de bilar som inte rostar på flera år från fabrik?

Diskutera gärna lite om bilarna, vilket val ni tror är bäst, och motivera gärna det ni skriver varför ni tror just den bilen är bättre än den andra.

4 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Ingen som har något att säga om någon av bilarna?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 juni 2009
har ingen erfarenhet av nyare BMW, men ägde en golf 4 2,0 för ungefär två år sen...sämsta bilen jag haft på lääänge. på ett år fick jag byta

2stycken lambdasonder (främre och bakre)
katalysator
2 stycken luftmassemätare (pajar ju såfort man tittade på dom)
tempgivare
diverse eldetaljer till motorn

snittade över 0.9 hur man än körde, drack olja som en alkis dricker sprit en fredagkväll och inte var det någon som helst kvalitetskänsla eller körglädje i den heller. kanske fick ett måndagsexemplar vad vet jag.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

4 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Och jag som fått intrycket av att Golf 4an skulle vara riktigt pålitlig i motor/el osv...

Är som sagt mest sugen på en BMW, men är så synd att just dessa modellerna skulle börja rosta tidigt, frågan kvarstår om det finns någon behandling för att slippa undan rosten som man kan lita på.

Finns det någon sådan behandling? Eller behandlas dessa bilar som rostar lite innan själva lackeringen?

Sådan rostskyddsmassa som blir som ett tjockt lager under bilen (typ tjära) tror jag inte på, kan mycket väl tänka mig rosten kan få grepp mellan denna massa och karossen sedan efter några år faller det av stora rost/tjära kakor.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 juni 2009
ja vet inte riktigt vad man ska säga.. jag skulle aldrig ens komma på tanken att välja mellan golf och e46  golfen är ett skämt igemförelse i mina ögon... o ja rost.... golfar rostar minst lika mycket som bmws... har sett rostiga golfar från 05... Tvättar du bilen ordentligt o ofta på vintern kommer du inte få rostproblem men misssköter du bilen mår inte lacken bra nej oavsett om de är en goffe eller bumse.

Men ja i valet o kvalet mellan golf och e46 så är ju e46 givet innan man ens har övervägit golfen tongue

Visst jag är bmw bög men oavstående är fakta.

Bmw osv..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 juni 2009
Golf IV placerar sig högre än medel hos bilprovningen, har ett rostskydd som är klart över medel (helgalvad kaross, sök på vi bilägares hemsida efter begagnat rapport på golf så får du tips om vanliga fel + vad som e speciellt med deras rostskydd)
Har de en beg guide för E46an där så vore ju de bra, får du veta lite om rosten med, har ja inte koll på.

Du får ju mer effekt från motorn av en Golf än en E46 för samma pengar iaf, om de nu spelar ngn roll för dig..
Haft min i snart 3 år och visst har en del blivit bytt, men fan inte i närheten av farsans S40 asså hehe.

Förresten, att rostskyddsbehandla en bil efter 7-10 år är väl knappast lönt om du inte gör det riktigt riktigt noga med underarbete. Vid den tiden har rosten redan hunnit få fäste och börjat jobba.
Såna där kompletterade behandlingar ska man göra så fort man bara kan, och sen finns det ju olika sätt man kan gå tillväga.
Antingen spruta massa medel bara lite här och var eller också byta ut saker som ses som rostfälla, t.ex. innerskärmar av filtkaraktär som suger åt sig vatten, bensintank i plåt osv.

Tror dock inte du behöver vara så orolig för rost på någon av bilarna, Golfen har iaf de här med att lacksläpp kan ske på bakluckan (vanligaste stället tror jag) och där kan de då bli rost, åtgärd = ny lucka eller laga o lacka tongue
Senast redigerat av Mortalis (8 juni 2009)

4 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Har kollat på beg guide för E46an och där anmärkte de verkligen för att noggrant titta efter rost, har även för mig de faktiskt nämnde att de rostade väldigt lätt, så jo lite orolig för rost på E46an bör man nog vara.

Dock vid en rostskyddsbehandling så torkar dom ju ur all fukt med stora fläktar tydligen, sen lägger dom på dessa medel. Skulle varit intressant om någon som har bättre koll på detta (kanske som jobbat med det) skulle skriva om det fungerar. Ringer man till en firma är det ju säkerligen det bästa man kan göra för jobbet och värt varje krona.

Effekten i motorn spelar ingen större roll, bilen ska inte användas som lek bil.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 juni 2009
Säger såhär då, e du nojig över rost och E46 har tvivelaktigt skydd så bör du välja golfen, om det nu är en viktig sak i ditt bilägande (är det i mitt). Behöver inte vara orolig i golfen, visst kan det komma rost, men det är ju saker som går att byta och man upptäcker det i bra tid innan det gått riktigt åt helvete.
Tex en motorhuv är bättre än någon frambalk tongue

Men ligger verkligen liknande årsmodeller av E46 och Golf IV liknande i pris och mil? Har tittat på att byta till en E46 senare men de är ju bra mkt dyrare vad jag sett, någon årsmodell nyare då såklart än 2000..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juni 2009
E46an är inte direkt rost-fri, men rosta sönder? hmm

Där är inget dåligt rostskydd på den modellen, mer än att den är känslig på huven och bakluckan. Övrigt så är där bra skydd. Sköt den väl rostar den inte alls, inom familjen har vi haft två stycken E46 varav den ena rullade 40k mil, ingen av dem har rostat!

Den större Bmwn är dessutom så mkt mer bil än golfen i allt; komfort, stabilitet, körglädje (framför allt körglädje!), kvalitet. Och dyrare att äga är den inte heller.

Räkna lite på det så kommer Bmwn vara lite dyrare i skatt (större=tyngre bil) och kosta mer i försäkring (Bmw gör ofta det). Men kolla istället upp vad delar och service kostar till de båda skall du se att trots alla rykten om Bmw kommer den vara avsevärt billigare.

Så Bmwns lite dyrare skatt och försäkring kommer uppvägas av att man slipper byta kamrem på den. Visst är det inte så ofta man byter kamrem och inte så dyrt utslaget på x antal år, men å andra sidan är inte Bmw så mycket dyrare att äga heller...

Köp Bmw är mitt tips smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 juni 2009
Kan du ge exempel på vad bmw ligger i service då t.ex.? En motsvarande golf har iaf 1500 mila service på 1200-1400, grundservice (3000 mil) på 2500-3000 exempelvis.
På märkesverkstad, är verkligen bmw såpass låga i pris? Inte direkt vad jag hört.

Prata nu inte vad det kostar att byta skärmar osv, utan ren service bara tongue Och nej det är inte för att måla golfen i god dager utan jag har ju som sagt tittat lite på å byta till bmw sen och vore intressant att veta hur mkt dyrare de faktiskt är..
Senast redigerat av Mortalis (8 juni 2009)

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 juni 2009
tyngre bil = billigare försäkring... kan ni räkna med också.... försäkrings bolagen går på hk vs vikt

Så det kompromissar rätt fint de där.. liten bil billigare skatt dyrare försäkring större bil dyrare skatt billigare försäkring.. nu pratar ja självklart bil i samma motorklass

Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 juni 2009
Mortalis skrev:
Kan du ge exempel på vad bmw ligger i service då t.ex.? En motsvarande golf har iaf 1500 mila service på 1200-1400, grundservice (3000 mil) på 2500-3000 exempelvis.
På märkesverkstad, är verkligen bmw såpass låga i pris? Inte direkt vad jag hört.

Prata nu inte vad det kostar att byta skärmar osv, utan ren service bara tongue Och nej det är inte för att måla golfen i god dager utan jag har ju som sagt tittat lite på å byta till bmw sen och vore intressant att veta hur mkt dyrare de faktiskt är..

Att serva en bmw 316/318 är inte så dyrt faktiskt.. bmws värre bilar med större motorer värre växellådor o ja värre allting kostar ju rätt mkt.. men ja tändstift o olja till en liten fyra blir inte så dyrt oavsett bilmärke. men JA bmw är dyra att serva hos 875kr i timmen tar bmw här i sthlm.. men om jag minns rätt så tar dinbil ungefär samma.. men sen finns det ju massor med wv och bmw auktioserade BRA ställena att serva hos som kanske bara tar 500kr i timmen

Men ja.
Golf r32 vs bmw m3 i serivce är nog rätt lika
golf 1.6 och bmw 316 är förmodligen också jävligt lika.

Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 juni 2009
annars en rolig grej man kan göra är att ta ett 316 regnummer och ett golf 1.6 reg nummer och knappa in på mekonomen eller meca eller valfri reservdels firma o gemföra priserna på delar.. länkarmar. stötdämpare.. ja vad som helst.

Bmw osv..

///R-Rated
528 Inlägg
8 juni 2009
Jag gillar bmw, men personligen så är det de lite större motorerna som är intressanta för min del.
Så hade jag stått i valet utav dessa motorvolymer som du är inne på så tror jag att jag hade valt bort bmw´n.

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Thorssa
8 juni 2009
Jag hade tveklöst valt BMW i det valet. Du får så enormt mycket mer bil för pengarna än i en Golf. Angående rostproblemen hos E46 är det ju framförallt huv och bagagelucka och det är ju inga problem att åtgärda om det skulle uppstå. Se bara till att undersöka det noggrant innan köpet.

BMW har i regel betydligt lägre reservdelspriser och servicekostnader än vad folk tror.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juni 2009
nikotino skrev:
Jag gillar bmw, men personligen så är det de lite större motorerna som är intressanta för min del.
Så hade jag stått i valet utav dessa motorvolymer som du är inne på så tror jag att jag hade valt bort bmw´n.

Mortalis: Var man på internet kan jämföra priser på service och visa här vet jag faktiskt inte. Enklast är väl att ringa och höra hur du har det där du bor. Här är auktoriserade Bmw inte dyrare än aukt. VW/Audi (även om båda verkstädera drivs av idioter tyvärr) Och går man till en icke auktoriserad spelar det ingen roll vilket märke man har, utan motorstorlek och vad delarna till den kostar tongue

Niktotino, varför inte köpa Bmw i den här klassen? Som sagt är det en större, säkrare och bekvämare bil men som trots detta inte drar mer. Och motorstorleken spelar ingen roll på körglädjen i en Bmw, och även de små motorerna är väldigt trevliga och pigga även om de inte har tex 6ornas karaktär.

Av samma anledning som du (antar jag efter ditt inlägg) väljer en Bmw 330 över en Golf R32 så borde du ju välja en 316 över en golf 1.6?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 juni 2009
Thorssa skrev:
Jag hade tveklöst valt BMW i det valet. Du får så enormt mycket mer bil för pengarna än i en Golf. Angående rostproblemen hos E46 är det ju framförallt huv och bagagelucka och det är ju inga problem att åtgärda om det skulle uppstå. Se bara till att undersöka det noggrant innan köpet.

BMW har i regel betydligt lägre reservdelspriser och servicekostnader än vad folk tror.

Underbart o se en golf ägare som lever i verkligheten! smile kul att inte alla tror samma dåliga om bmw längre.

Bmw osv..

///R-Rated
528 Inlägg
8 juni 2009
Rquired skrev:
nikotino skrev:

Mortalis: Var man på internet kan jämföra priser på service och visa här vet jag faktiskt inte. Enklast är väl att ringa och höra hur du har det där du bor. Här är auktoriserade Bmw inte dyrare än aukt. VW/Audi (även om båda verkstädera drivs av idioter tyvärr) Och går man till en icke auktoriserad spelar det ingen roll vilket märke man har, utan motorstorlek och vad delarna till den kostar tongue

Niktotino, varför inte köpa Bmw i den här klassen? Som sagt är det en större, säkrare och bekvämare bil men som trots detta inte drar mer. Och motorstorleken spelar ingen roll på körglädjen i en Bmw, och även de små motorerna är väldigt trevliga och pigga även om de inte har tex 6ornas karaktär.

Av samma anledning som du (antar jag efter ditt inlägg) väljer en Bmw 330 över en Golf R32 så borde du ju välja en 316 över en golf 1.6?

Visst kan man anse att det är mer bil för pengarna, dock inte insatt i vilka priser dessa ligger i.
Men gissar på att golfen är billigare.
Men som sagt för min del; bmw, coupe, stor motor. Ja då är valet givet!
Jag tycker personligen att golfen i detta ändamålet är en smidigare bil och lättare att "slita och slänga med" Dock kan jag inte tänka mig att golfen är bekvämare än bmw´n.
Så jag håller mig till de svaret: Jag hade valt golfen då den är smidigare enligt mitt tycke.

Om frågan ang r32 vs 330 var ställd till mig, så svarar jag 330 såvida det är coupe. Möjligtvis en sedan oxå men då ska den vara riktigt fin. Bmw är bmw det kommer man inte ifrån. Men går inte heller att neka till att Wv är större som bolag, därmed kan dom inte vara så dåliga. Dom gör det dom är bra på helt enkelt nämligen Bruksbilar cool

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 juni 2009
nikotino skrev:
Rquired skrev:
nikotino skrev:

Visst kan man anse att det är mer bil för pengarna, dock inte insatt i vilka priser dessa ligger i.
Jag tycker personligen att golfen i detta ändamålet är en smidigare bil och lättare att "slita och slänga med" Dock kan jag inte tänka mig att golfen är bekvämare än bmw´n.
Så jag håller mig till de svaret: Jag hade valt golfen då den är smidigare enligt mitt tycke.

Om frågan ang r32 vs 330 var ställd till mig, så svarar jag 330 såvida det är coupe. Möjligtvis en sedan oxå men då ska den vara riktigt fin. Bmw är bmw det kommer man inte ifrån. Men går inte heller att neka till att Wv är större som bolag, därmed kan dom inte vara så dåliga. Dom gör det dom är bra på helt enkelt nämligen Bruksbilar cool

bmw sämre slit o släng bil än golf? du kan inte mkt om bmw du... bmws "skit" modeller tål ur mkt våld o släng som helst... medans golfen går sönder för lite lite bus.... bmws med små moter kan man pressa helt sannslöst mkt för chassiet o allt är gjort för den dubbla efekten. medans golfen om man drar kryckan eller gör lite riv starter med flyger länkarmar o spindelledar o hjullager o grejer åt helvete. men men. Inte mitt problem att du ser fel iaf smile köp golf du! ja sätter mig  bmw iaf.

Bmw osv..

///R-Rated
528 Inlägg
9 juni 2009
OverBoosted skrev:
nikotino skrev:
Rquired skrev:

bmw sämre slit o släng bil än golf? du kan inte mkt om bmw du... bmws "skit" modeller tål ur mkt våld o släng som helst... medans golfen går sönder för lite lite bus.... bmws med små moter kan man pressa helt sannslöst mkt för chassiet o allt är gjort för den dubbla efekten. medans golfen om man drar kryckan eller gör lite riv starter med flyger länkarmar o spindelledar o hjullager o grejer åt helvete. men men. Inte mitt problem att du ser fel iaf smile köp golf du! ja sätter mig  bmw iaf.

Och när fan sa jag att golfen klarade av mer slit och släng? När sa jag att bmw inte höll för slit och släng?
När skrev jag att golfen tål mer än bmw? Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag skriver:
"smidigare bil och lättare att "slita och slänga med" Dock kan jag inte tänka mig att golfen är bekvämare än bmw´n" Dessutom skrev jag att jag tror priset skiljer, lägg märke till tror

Varför lägger du inte ner din energi på nått vettigare än att konfrontera folk på fel påståenden.
Du borde lära dig veta huuuut! Eller åtminstone lägga dig över 18 års nivån.
Just nu skäms jag åt dig, hoppas du förstår att det inte är för att du hade valt Bmw´n. lol

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder

Sök