2486
Sök

Känner mig lurad av försäkringsbolaget, vad göra?

139 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Hela saken handlar om att farsan äger en renault 97 där den var med i en krock, motpartnern tog på sig hela skulden. Åkte in till verkstan för att de skulle fota bil för kostnadsförslag. Killen på verkstad ringer och säger att han har fått godkänt och säger att han ska in med beg delar, detta var en vecka sen.

Idag när jag ringer till försäkringsbolaget så säger han så här när jag frågar om varför de inte löser in bilen iställe för det blir billigare för de.

-Jadu du hade inte tagit emot 15 000kr

jag svarade att jag hade visst gjort det, och han vart lite chockad, då frågade jag han vad han hade värderat bilen till?

-Jadu av en ren gissning det är en 97 så ja 20 000kr.....REN GISSNING!! han hade inte ens sett vad det är för modell.

Kontaktade verkstan men han vill ej gå me på att jag löser ut den för den ska lagas och han har beställt delar, jag erbjöd att stå för retur kostnaderna men han inte orkar eller har tid med returer.

försäkringsbolaget säger att de inte har gjort nåt fel, jag påstår att de kunde ha kontakta mig för att kolla om jag ville lösa in den, pga att verkstan hade lämnat kostnadförslag på 15.000kr.

Så frågan är vad kan man göra? har nån vart med om det här innan ?

631 Inlägg
16 juni 2009
Uuh...  Jag har svårt att se att försäkringsbolaget har gjort fel här..

Tror mer att det är antingen verkstaden eller du som har gjort fel...   
Men jag är grymmt nyfiken på detta fall, så ska nog följa.. uppdatera gärna

12 086 Inlägg
16 juni 2009
Om du är oskyldig så är de ju verkstaden som hållit inne på information.
Säg som de är och säg att du vill ha den inlöst och säg det mkt! Så ruttna kan de la inte va.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
16 juni 2009
Jag har aldrig varit med om att ett försäkringsbolag har sagt :

Vad väljer du att vi ska laga bilen eller om du ska ha pengar för bilen?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

139 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Om du är oskyldig så är de ju verkstaden som hållit inne på information.
Säg som de är och säg att du vill ha den inlöst och säg det mkt! Så ruttna kan de la inte va.

haha jag sa att jag vill ha den in löst och de går me på det men verkstan vill ju inte det för han har beställt delar som han har inte tid att retunera, jag erbjöd att betala kostnaden för returer, kommer även att själv retunera de om han inte har "tid" big_smile

139 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
emijl skrev:
Jag har aldrig varit med om att ett försäkringsbolag har sagt :

Vad väljer du att vi ska laga bilen eller om du ska ha pengar för bilen?

Jo ser de att kostnaden blir mer eller lika kan de erbjuda att lösa in den, men ni missar poängen saken är att försäkring snubben gissade att bilen är värd så iställe för att ringa och fråga om jag gick med på 15.000 det är det som får mig att lacka ur att han BARA GISSADE

Saabifierad
2 031 Inlägg
16 juni 2009
Vet inte vad vi snackar om för modell, antar att det är en Renault Laguna, men jag ser inte att försäkringsbolaget gjort något fel. Det är väl försäkringsbolaget som väljer om den ska repareras eller lösas in? sedan om det är ett så stort problem, varför säljer ni då inte bilen när ni får tillbaka den? då är problemet löst och ni kanske får en extra slant för bilen cool

Sedan undrar jag varför inte din pappa sköter kontakten med försäkringsbolaget?
Och ännu en sak: mekanikern säger att han ska beställa in delar och du ringer 1 vecka senare och undrar varför dom inte löser in den, varför ringde du inte direkt?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

139 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Ja du min pappas svenska är lite sådär, kommer de med olika termer eller sånt så kommer han ej förstå big_smile

sen dessutom att jag ringer en vecka efter det är inte en vecka han ringer mig på torsdag och säger att han ska beställa sakerna, och jag ringer idag den är 3 arbets dagar efter.

sen säger jag till honom att jag är villig att pröjsa för returen och diverse kostnader, men det verkar han inte vilja gå med på....

186 Inlägg
16 juni 2009
Det är ganska självklart att han inte vill returnera grejerna, då förlorar han pengar på det. Hellre reparerar han bilen och tjänar en slant på kuppen. Dessutom kan han ha överdrivit kostnaderna för försäkringsbolaget för att tjäna mer på reparationen. Det är ett ganska vanligt fenomen, finns inga försäkringsbolag som kollar varenda del och jämför vad grannverkstaden tar för jobbet...

Catch me if you can!

139 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Jo jo det kan jag förstå men vi får väl se vad som händer big_smile är han ärlig och har kvitto på allt så ska det gå att retunera sakerna.

Sök