Val av bil i norra Sverige

BOLIN_
27 juni 2009 · 2 763 Inlägg

Tjena! Nu i höst ska jag flytta upp till Arjeplog där jag ska gå gymnasiet. Jag undrar vilken bil man ska satsa på där uppe. Jag är ett Volvofreak men har även börjat kolla in vissa japanare. Jag har då två frågor: Behöver man fyrhjulsdrift där uppe isåfall vilken bil ska man satsa på? jag är sugen på awd för att man ska kunna leka lite på vintern men ändå ha en stabil bil. Har ni några förslag???

Mvh Bolin

Volvo - For Life
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Hör med http://www.garaget.org/Manke

Han borde ha koll på läget wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
gorre
27 juni 2009 · 250 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Tjena! Nu i höst ska jag flytta upp till Arjeplog där jag ska gå gymnasiet. Jag undrar vilken bil man ska satsa på där uppe. Jag är ett Volvofreak men har även börjat kolla in vissa japanare. Jag har då två frågor: Behöver man fyrhjulsdrift där uppe isåfall vilken bil ska man satsa på? jag är sugen på awd för att man ska kunna leka lite på vintern men ändå ha en stabil bil. Har ni några förslag???

Mvh Bolin

förstår inte riktigt varför du ska behöva nån speciell bil där uppe(långt nere) beroende på hur man ser det.
Du kan ha precis vad du själv vill ha. Har bara ett tipps skaffa inte en bil med läpp som är alltför mycket sänkt, läppen har lite tendens att fungera som plog smile. Men sen är ju bakhjulsdrift alltid trevligt på vintern.
och för att svara på frågan om AWD så nej det är inget som du behöver om du vet hur man kör bil.

Senast redigerat av gorre (27 juni 2009)

Martin 9-3 Fisketokig
27 juni 2009 · 2 997 Inlägg

Alltid trevligt med en fet bil. Skulle nog satsa på en 4x4 muskelbil och då finns det inte många att välja på...

http://www.blocket.se/eslov/Dodge_Ram_S … =5&w=3

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
gorre
27 juni 2009 · 250 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Alltid trevligt med en fet bil. Skulle nog satsa på en 4x4 muskelbil och då finns det inte många att välja på...

http://www.blocket.se/eslov/Dodge_Ram_S … =5&w=3

Du vet det finns faktiskt vägar i arjeplog också i motsatts till vad folk i de södra delarna tycks tro cool

aakesson
27 juni 2009 · 812 Inlägg

Inte riktigt arjeplog, men jag körde med min sänkta framhjulsdrivna golf 4:a en säsong i åre utan några större problem

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=603295

Senast redigerat av aakesson (27 juni 2009)

Larsson_Johan
27 juni 2009 · 18 Inlägg

awd sitter inte helt fel, bor själv i Gällivare och kör en framhjulsdriven Ford Fiesta, sämsta vinterbilen som finns! Farsan har en fyrhjulsdriven Passat och ja måste säga att när det kommer en lite isigare uppförsbacke så är det inga problem med passaten, så om du ska köpa en bil så köp en fyrhjuldriven, men en bakhjulsdriven går också bra, gör inte samma misstag som mig och köp en framhjulsdriven bil, då är det kört! smile

BOLIN_
27 juni 2009 · 2 763 Inlägg

Jag funderar faktist lite på en subaru impreza men vilken sort är den bästa och hur är hållbarheten och vilken kvalite har de??

Mvh Bolin:D

Volvo - For Life
Sanizz
27 juni 2009 ·

Sorry, men du ska börja gymnasiet. Antar du är 15 bast? Är du inte lite väl tidigt ute eller gör jag ett stort misstag nu? Sen hur har du tänkt ha råd med en impreza?

Drönirettab
27 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Som sagt, man behöver inte fyrhjulsdriven bil bara för att man bor i Arjeplog. smile

Extralysen är bra att ha, man kan ofta utnyttja dem betydligt bättre än på många vägar "söderut" eftersom trafiktätheten i inlandet/fjällen inte är lika hög.

steifan DR!FTT3KN!K3R
27 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Sanizz skrev:
Sorry, men du ska börja gymnasiet. Antar du är 15 bast? Är du inte lite väl tidigt ute eller gör jag ett stort misstag nu?

Går man Bilsystemteknik i Arjeplog så borde man ju ha en egen bil, vilken bil det än må vara wink

http://bst.arjeplog.se/

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Rquired Allmänt envis
27 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Subaru håller hög kvalitet, men Imprezza är ju obekväma sportbilen med dyr försäkring. Som förstabil är det då bättre att satsa på en Legacy eller en outback...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BOLIN_
27 juni 2009 · 2 763 Inlägg

Sanizz skrev:
Sorry, men du ska börja gymnasiet. Antar du är 15 bast? Är du inte lite väl tidigt ute eller gör jag ett stort misstag nu? Sen hur har du tänkt ha råd med en impreza?

Jag har sparade pengar på ett konto där både mina morföräldrar och mina föräldrar har lagt in pengar. Jag är nu 16år!

Volvo - For Life
BOLIN_
27 juni 2009 · 2 763 Inlägg

steifan skrev:

Sanizz skrev:
Sorry, men du ska börja gymnasiet. Antar du är 15 bast? Är du inte lite väl tidigt ute eller gör jag ett stort misstag nu?

Går man Bilsystemteknik i Arjeplog så borde man ju ha en egen bil, vilken bil det än må vara wink

http://bst.arjeplog.se/

Det är just bilsystemteknik som jag ska läsa däruppe!!big_smilecool

Volvo - For Life
BOLIN_
27 juni 2009 · 2 763 Inlägg

Om ni hade bott där uppe och skulle köpa en förstabil vilken skulle ni då ha köpt eller iaf kollat på??? Kom med många förslag!!

Volvo - For Life
Sanizz
27 juni 2009 ·

Okej, då är det bara att skaffa en. Mitt tips är en äldre audi quattro  smile
Lycka till med bilsökandet.

Mvh Sanizz

gorre
27 juni 2009 · 250 Inlägg

240
740
bmw e30
bmw e36
mb 190
audi 80
audi 100

dessa är väll lämpliga förstabilar, fast listan kan göras väldigt lång om man så vill

BOLIN_
27 juni 2009 · 2 763 Inlägg

Sanizz skrev:
Okej, då är det bara att skaffa en. Mitt tips är en äldre audi quattro  smile
Lycka till med bilsökandet.

Mvh Sanizz

Tack så mycket för svaret!! Vi får se vad det blir för nån bil. Det är ju en tid kvar innan man behöver en!

Mvh Bolin

Volvo - For Life
BOLIN_
27 juni 2009 · 2 763 Inlägg

gorre skrev:
240
740
bmw e30
bmw e36
mb 190
audi 80
audi 100

dessa är väll lämpliga förstabilar, fast listan kan göras väldigt lång om man så vill

Tack för förslagen. Vi får se vad det blir för bil!!

Mvh Bolin

Volvo - For Life
DasAuto
28 juni 2009 · 2 751 Inlägg

Audi A4 1.8T Quattro, inte lika sportig som subaru men en bra kompromiss mellan sport och "lyx/bekvämlighet"

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang