VV lägger ner sin sms-tjänst "bilregistret via sms".

christofferedil Yellow bug!
1 juli 2009 · 1 640 Inlägg

Precis, har som många av er kollat upp gamla bilar och liknande, och såna man mött. Om man t.ex ser en snyggt stylad bil är det kul att kolla om den går i stan. Liksom, jag har varken fax eller dator tillgängling 24/7. Speciellt inte i bilen. Visst, ringa kan man ju, men det tar tid och man missar andra samtal? roll

Och nejdå, jag skippar ingenting för att det blir dyrt, man bara klagar på det wink

Kommer hursom sakna tjänsten när den är nere sad

Senast redigerat av Edil_ (1 juli 2009)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Remiss
2 juli 2009 · 1 339 Inlägg

För jvligt att dom lägger ner tjänsten så att man inte kan kolla om en bil har leasing på sig tex om man ska köpa en bil PÅ PLATS och man vill ju knappast stå o ringa samtidigt...Kanske någon annan kan kolla på datorn om du smsar han men men


Dom lägger ner pga överbelastning men det har ju funkat hitentills bra? Jag har fått svar på 3 sekunder direkt? Och ska dom göra den avgiftsbelagd kan dom väll tima in de så att man inte behöver vänta ett halvår. Shit asså va e de för folk som sitter på den avdelningen....

Jimmu
2 juli 2009 · 744 Inlägg

Jag kommer iaf att sakna den tjänsten.
Tyckte det var smidigt att kolla upp vem som äger bilen..

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 juli 2009 · 5 650 Inlägg

gammal news stått på transportstyrelsen att de skulle stänga ner den under 1 tag rätt länge bara att de började gälla igår lr nått
sen är de ju så jätte svårt och ringa kundtjänst så de kan svara på alla frågor om man tex ska kolla på en bil?

Senast redigerat av MrEricsson (2 juli 2009)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2009 · 13 742 Inlägg

MrEricsson skrev:
gammal news stått på transportstyrelsen att de skulle stänga ner den under 1 tag rätt länge bara att de började gälla igår lr nått
sen är de ju så jätte svårt och ringa kundtjänst så de kan svara på alla frågor om man tex ska kolla på en bil?

deras teletjänst är sååå bra NOT

dels är det ett jävla tjafs och sen fattar skiten inte ett piss om det är minsta bakgrundsljud

jag kollar ofta upp bilar som jag misstänker är stulna osv
men då får dom stulnaa bilarna stå och vänta tills någon polis råkar reagera

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
nordstromj
2 juli 2009 · 1 772 Inlägg

As...

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
TurboThim
6 juli 2009 · 37 Inlägg

ruttet använder de ofta. hitta å köpte min bil tackvare det. så jag kommer sakna det!

Volvo 854 T-5R T-Gul -1995
Volvo 850 T-5R "T-Gul" (1995)
Deutsch-style
6 juli 2009 · 379 Inlägg

de va faktist trist
inte för ja använde reg sms:en varje dag
men man kommer sakna det
brukade kolla upp kaxiga saabar o sånt hehehe

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Mortalis VW-nörd?
6 juli 2009 · 4 332 Inlägg

Va bra att ha ibland, jäkla trist att de tar bort den

Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
6 juli 2009 · 560 Inlägg

patrikke skrev:
Om jag inte har helt fel så var det ju et pris på 5:- per förfrågan+trafikavgiften.

Du har helt fel, tjänsten var gratis, kostade inte ens trafikavgift..

Even fools they say, can find a way out of the dark.
BudgetDunkaren Osponsrad
6 juli 2009 · 1 631 Inlägg

Jag tycker dom kunde tagit betalt, för då hade tjänsten säkert varit kvar.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Volvo_Mannen Volvoskadad
6 juli 2009 · 6 017 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
Jag tycker dom kunde tagit betalt, för då hade tjänsten säkert varit kvar.

Jo men det blir nog så att den kommer tillbaka med en avgift.

Jonas
evilmaster
6 juli 2009 · 385 Inlägg

Borde inte en telefon- & faxväxel belasta systemet mer och även kosta mer pengar än vad en dator med SMS-mottagare gör?

Nu är jag inte så hemma på den tekniska biten bakom SMS, men jag är ganska säker på att det skickas digitalt och därför finns det inga tekniska begränsningar för hur många samtida förfrågningar som kan göras och behandlas i tur och ordning.

Fax och telefon kräver fortfarande, vad jag vet, en växel kopplad till en analog telefonlina. (Resultat: Telefonkö, upptagetton med mera.)

Jag ser det som att problemet ligger i att de snikna telefonbolagen tar för mycket betalt för en tjänst som i själva verket kostar mindre att underhålla.

Men vad vet jag... Jag är inte anställd hos något telefonbolag och jobbar inte för någon myndighet heller. Suck.

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
trocade
7 juli 2009 · 194 Inlägg

Varför protestlista när dom skrivit att den kommer tillbaka som betaltjänst?

Marne
7 juli 2009 · 44 Inlägg

Tråkigt på en sådan bra tjänst, men så länge de inte tar ut en "ockeravgift" så är det väl ok.

Volvo for life!
Volvo 960 3,0E "Fjant" (1996)
sirmiro Double-Unicorn Rider
7 juli 2009 · 2 486 Inlägg

Jahapp. sad

Så nästa fråga blir givetvis - finns det något sätt att ha en "fax" över internet? =P

Nafets86
7 juli 2009 · 821 Inlägg

använder det jättemycket i yrket. Så tråkigt att dom lägger ner det!
SKITBRA att ha

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Holiace
10 juli 2009 · 1 754 Inlägg

Fan va pissigt...

Jag kan inget om allt.
soyd
10 juli 2009 · 1 853 Inlägg

Men fasiken vad drygt, är det därför jag inte fått svar från dom på typ en vecka... jag tänkte men va f*n händer hmm

Jaja tråkigt värre... frästen jag fattar inte det är ju redan en betaltjänst dom tar ju en viss avgift för sms:et eller har jag fel ? vad ska dom ha för betalsätt nu då tro ?

/mvh soyd

matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 juli 2009 · 2 972 Inlägg

soyd skrev:
Men fasiken vad drygt, är det därför jag inte fått svar från dom på typ en vecka... jag tänkte men va f*n händer hmm

Jaja tråkigt värre... frästen jag fattar inte det är ju redan en betaltjänst dom tar ju en viss avgift för sms:et eller har jag fel ? vad ska dom ha för betalsätt nu då tro ?

/mvh soyd

Nej, dom tog inte ett dugg betalt tidigare. Och med 1miljon SMS i månaden kostar det en del att driva det. Enkel matematik. Det kommer att komma tillbaka som en vanlig SMS-betaltjänst, 5kr per sms eller så.

Fasen va alla gnäller "hur fan kan dom lägga ner" osv.. Dom lägger inte ner, dom ändrar bara. Och har man inte råd med ca5kr att kolla en bil, så gör det vid datorn/tele/fax istället då. Enkelt! Eftersom det finns alternativ tycker jag man kan stå ut med en väntetid.

Ni som tycker det är orimligt kan ju starta en egen SMS-tjänst som är gratis och se hur länge ni orkar skicka 1 miljon SMS i månaden utan att tjäna nåt. (Även om det är en dator som gör det automatiskt, så kostar det pengar!)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang