Vilka spridare till 012 LMM?

940Black
1 juli 2009 · 133 Inlägg

Hallå! Någon som kan bekräfta vilken spridarstorlek som passar ihop med 012 LMM i en b230FK ? Jag kan inte dessa uträkningar hmm

Har för mig att den mäter 3" utvändigt och 73mm invändigt!? Kan jag köra på 440cc spridare (3bar) ?

940ltt
husmus www.avgassystemet.se
1 juli 2009 · 936 Inlägg

940Black skrev:
Hallå! Någon som kan bekräfta vilken spridarstorlek som passar ihop med 012 LMM i en b230FK ? Jag kan inte dessa uträkningar hmm

Har för mig att den mäter 3" utvändigt och 73mm invändigt!? Kan jag köra på 440cc spridare (3bar) ?

ja. det funkar skit bra. smile själv körde jag med 460cc @ 3Bar och 3" LMM

mvh micke

kan inte heller den matematiska uträkningen. men som det står i många många trådar om man söker så är det att man ska öka antalet % i arean på LMM som man ökar i % storlek på spridarna.

-den satt som en fläskläpp-
940Black
1 juli 2009 · 133 Inlägg

okej gött. Får beställa sådanna.

Enligt mina beräkningar så bör jag kunna köra med original soppapump med!?

Orginal pumpen ger 132 lit/tim vid 3 bar, vid 4 bar ger den kanske ca 110 lit/tim. Så med 3 bars grundtryck plus 1 bar laddtryck så blir det totala 4 bar och flödar 110 lit/tim. RÄTTA OM JAG HAR FEL!

Spridarna flödar väl 4x440ccx60 min = 106560= 106.6 lit/tim.  Så en pump som har en kapacitet på 110 liter i timmen bör väl räcka till? Eller har jag räknat helt fel?

940ltt
husmus www.avgassystemet.se
2 juli 2009 · 936 Inlägg

940Black skrev:
okej gött. Får beställa sådanna.

Enligt mina beräkningar så bör jag kunna köra med original soppapump med!?

Orginal pumpen ger 132 lit/tim vid 3 bar, vid 4 bar ger den kanske ca 110 lit/tim. Så med 3 bars grundtryck plus 1 bar laddtryck så blir det totala 4 bar och flödar 110 lit/tim. RÄTTA OM JAG HAR FEL!

Spridarna flödar väl 4x440ccx60 min = 106560= 106.6 lit/tim.  Så en pump som har en kapacitet på 110 liter i timmen bör väl räcka till? Eller har jag räknat helt fel?

stämmer nog bra det. men jag hade nog satsat på en pump iaf.
själv kör jag med walbro 255l/h pump. (inline)

kika på www.radiopower.se
där kan du köpa pump och spridare exempelvis. väldigt trevliga där också samt snabb leverans.

mvh micke

-den satt som en fläskläpp-
940Black
2 juli 2009 · 133 Inlägg

husmus skrev:

940Black skrev:
okej gött. Får beställa sådanna.

Enligt mina beräkningar så bör jag kunna köra med original soppapump med!?

Orginal pumpen ger 132 lit/tim vid 3 bar, vid 4 bar ger den kanske ca 110 lit/tim. Så med 3 bars grundtryck plus 1 bar laddtryck så blir det totala 4 bar och flödar 110 lit/tim. RÄTTA OM JAG HAR FEL!

Spridarna flödar väl 4x440ccx60 min = 106560= 106.6 lit/tim.  Så en pump som har en kapacitet på 110 liter i timmen bör väl räcka till? Eller har jag räknat helt fel?

stämmer nog bra det. men jag hade nog satsat på en pump iaf.
själv kör jag med walbro 255l/h pump. (inline)

kika på www.radiopower.se
där kan du köpa pump och spridare exempelvis. väldigt trevliga där också samt snabb leverans.

mvh micke

Hehe jo. Men jag köper Turbo, Spridare och LMM på samma lön. Klarar jag mig nån månad eller två med original pumpen så underlättar det så mycket big_smile Tack för hjälpen iaf!

Senast redigerat av 940Black (2 juli 2009)

940ltt
Xuri One Man Clan
2 juli 2009 · 4 287 Inlägg

Jag bänkade min kärra med 465cc å std pump å med ett soppatryck på 5 kg i alla fall te 250 häst... pumpen flödade mer än de också för den funkade även när jag höjde laddet från 0.8-1.1 bar å de blev stor skillnad på effekt..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Arn87
2 juli 2009 · 402 Inlägg

Lånar tråden lite, håller på att trimma en 940 turbo till ca 300 hk.
Behöver jag byta pump då o isåfall måste man byta båda pumparna eller räcker det att byta en?

Xuri One Man Clan
2 juli 2009 · 4 287 Inlägg

Hedlisch skrev:
Lånar tråden lite, håller på att trimma en 940 turbo till ca 300 hk.
Behöver jag byta pump då o isåfall måste man byta båda pumparna eller räcker det att byta en?

du har bara en pump i tanken... den skulle nog orka med runt 300 hk beroende på soppatrycket du kör..
men e nog bäst å stoppa i en walbro 255 intank, typ Gss 341 eller 342an

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
940Black
2 juli 2009 · 133 Inlägg

Xuri skrev:
Jag bänkade min kärra med 465cc å std pump å med ett soppatryck på 5 kg i alla fall te 250 häst... pumpen flödade mer än de också för den funkade även när jag höjde laddet från 0.8-1.1 bar å de blev stor skillnad på effekt..

Okej. Då skall jag köra med original och se hur långt den räcker! Skall ju bara ligga runt 3 bar grundtryck.

Vad laddade du vid bänkningen? Vad tror du jag kan hamna på med 3"LMM, 440cc, T3/T4agg. 3" avgas, V-Kam ,Chippad tänd/bränsle med viking. Tänkte ladda runt 1-1,1 bar.

940ltt
Xuri One Man Clan
2 juli 2009 · 4 287 Inlägg

940Black skrev:

Xuri skrev:
Jag bänkade min kärra med 465cc å std pump å med ett soppatryck på 5 kg i alla fall te 250 häst... pumpen flödade mer än de också för den funkade även när jag höjde laddet från 0.8-1.1 bar å de blev stor skillnad på effekt..

Okej. Då skall jag köra med original och se hur långt den räcker! Skall ju bara ligga runt 3 bar grundtryck.

Vad laddade du vid bänkningen? Vad tror du jag kan hamna på med 3"LMM, 440cc, T3/T4agg. 3" avgas, V-Kam ,Chippad tänd/bränsle med viking. Tänkte ladda runt 1-1,1 bar.

jag laddade bara 0.8 bar å körde med A kam, portad 531, 465cc, 3"lmm, t3/t4 kinaturbo
std tändning+ std katt + std intercooler...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Andreas 940 -utan 940
2 juli 2009 · 1 728 Inlägg

Jag har inhandlat en Walbro GSS 341 som jag tänkte montera när jag får ork:

http://img4.imageshack.us/img4/8641/dsc01818zsf.th.jpg

Jag har ju gamla modellen av 940 med förpump i tanken och huvudpumpen under bilen så huvupumpen ska ersättas med en slangstump.

Senast redigerat av Andreas 940 (2 juli 2009)

husmus www.avgassystemet.se
2 juli 2009 · 936 Inlägg

940Black skrev:

Xuri skrev:
Jag bänkade min kärra med 465cc å std pump å med ett soppatryck på 5 kg i alla fall te 250 häst... pumpen flödade mer än de också för den funkade även när jag höjde laddet från 0.8-1.1 bar å de blev stor skillnad på effekt..

Okej. Då skall jag köra med original och se hur långt den räcker! Skall ju bara ligga runt 3 bar grundtryck.

Vad laddade du vid bänkningen? Vad tror du jag kan hamna på med 3"LMM, 440cc, T3/T4agg. 3" avgas, V-Kam ,Chippad tänd/bränsle med viking. Tänkte ladda runt 1-1,1 bar.

min setup är liknande:

-portad/mira frästa säten 530 topp
-460cc spridare, 3" Lmm
-LH2.2 styrsystem (std)
-portat 940 grenrör
-WT3/T4 Turbo (1.4 bar)
-3" avgas (rensad katt)
-V-kam
-chip
-3"intercooler modell STOR

Körde en snabbis i helgen men kunde inte varva mer än 4000 varv pga tändfel å då visa datorn 264hk (på hjulen) så är betydligt högre vid full gas pådrag såklart smile

så du kan plocka ut hyffsat med den setupen.

se dock över bottendelen/drivlina vid trimning.

lycka till!

mvh micke

-den satt som en fläskläpp-
Arn87
2 juli 2009 · 402 Inlägg

Xuri skrev:

Hedlisch skrev:
Lånar tråden lite, håller på att trimma en 940 turbo till ca 300 hk.
Behöver jag byta pump då o isåfall måste man byta båda pumparna eller räcker det att byta en?

du har bara en pump i tanken... den skulle nog orka med runt 300 hk beroende på soppatrycket du kör..
men e nog bäst å stoppa i en walbro 255 intank, typ Gss 341 eller 342an

Aha okej smile Har nämligen meckat med en kompis äldre 940 o den hade en pump precis vid bränslefiltret så jag trodde det var två tongue

Xuri One Man Clan
2 juli 2009 · 4 287 Inlägg

Hedlisch skrev:

Xuri skrev:

Hedlisch skrev:
Lånar tråden lite, håller på att trimma en 940 turbo till ca 300 hk.
Behöver jag byta pump då o isåfall måste man byta båda pumparna eller räcker det att byta en?

du har bara en pump i tanken... den skulle nog orka med runt 300 hk beroende på soppatrycket du kör..
men e nog bäst å stoppa i en walbro 255 intank, typ Gss 341 eller 342an

Aha okej smile Har nämligen meckat med en kompis äldre 940 o den hade en pump precis vid bränslefiltret så jag trodde det var två tongue

ja de stämmer, typ alla 740 + 940 fram till 91-93 eller nått sånt har 2 pumpar....kan inte exakt men alla Ltt har en pump i tanken i alla fall ....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Arn87
2 juli 2009 · 402 Inlägg

Xuri skrev:

Hedlisch skrev:

Xuri skrev:

du har bara en pump i tanken... den skulle nog orka med runt 300 hk beroende på soppatrycket du kör..
men e nog bäst å stoppa i en walbro 255 intank, typ Gss 341 eller 342an

Aha okej smile Har nämligen meckat med en kompis äldre 940 o den hade en pump precis vid bränslefiltret så jag trodde det var två tongue

ja de stämmer, typ alla 740 + 940 fram till 91-93 eller nått sånt har 2 pumpar....kan inte exakt men alla Ltt har en pump i tanken i alla fall ....

aha okej, smile då köper jag EN bättre då big_smile

Xuri One Man Clan
2 juli 2009 · 4 287 Inlägg

Hedlisch skrev:

Xuri skrev:

Hedlisch skrev:

Aha okej smile Har nämligen meckat med en kompis äldre 940 o den hade en pump precis vid bränslefiltret så jag trodde det var två tongue

ja de stämmer, typ alla 740 + 940 fram till 91-93 eller nått sånt har 2 pumpar....kan inte exakt men alla Ltt har en pump i tanken i alla fall ....

aha okej, smile då köper jag EN bättre då big_smile

en walbro gss 341 eller 342 passar i orginal armaturen i tanken så tankmätare å sånt fungerar, man får sätta fast den med 2 slangklämmor eller dyl på armaturen bara å de är lite jävligt å få ner den i tanken men de går...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
940Black
2 juli 2009 · 133 Inlägg

husmus skrev:

940Black skrev:

Xuri skrev:
Jag bänkade min kärra med 465cc å std pump å med ett soppatryck på 5 kg i alla fall te 250 häst... pumpen flödade mer än de också för den funkade även när jag höjde laddet från 0.8-1.1 bar å de blev stor skillnad på effekt..

Okej. Då skall jag köra med original och se hur långt den räcker! Skall ju bara ligga runt 3 bar grundtryck.

Vad laddade du vid bänkningen? Vad tror du jag kan hamna på med 3"LMM, 440cc, T3/T4agg. 3" avgas, V-Kam ,Chippad tänd/bränsle med viking. Tänkte ladda runt 1-1,1 bar.

min setup är liknande:

-portad/mira frästa säten 530 topp
-460cc spridare, 3" Lmm
-LH2.2 styrsystem (std)
-portat 940 grenrör
-WT3/T4 Turbo (1.4 bar)
-3" avgas (rensad katt)
-V-kam
-chip
-3"intercooler modell STOR

Körde en snabbis i helgen men kunde inte varva mer än 4000 varv pga tändfel å då visa datorn 264hk (på hjulen) så är betydligt högre vid full gas pådrag såklart smile

så du kan plocka ut hyffsat med den setupen.

se dock över bottendelen/drivlina vid trimning.

lycka till!

mvh micke

Okej det låter ju helt okej. Med V kam så når man ju knappast toppeffekt vid 4000 tongue Du får återkomma med siffror när den går som den skall!

940ltt
Arn87
2 juli 2009 · 402 Inlägg

Xuri skrev:

Hedlisch skrev:

Xuri skrev:

ja de stämmer, typ alla 740 + 940 fram till 91-93 eller nått sånt har 2 pumpar....kan inte exakt men alla Ltt har en pump i tanken i alla fall ....

aha okej, smile då köper jag EN bättre då big_smile

en walbro gss 341 eller 342 passar i orginal armaturen i tanken så tankmätare å sånt fungerar, man får sätta fast den med 2 slangklämmor eller dyl på armaturen bara å de är lite jävligt å få ner den i tanken men de går...

Okej, tackar så mycke smile

Andreas 940 -utan 940
3 juli 2009 · 1 728 Inlägg

Xuri skrev:
en walbro gss 341 eller 342 passar i orginal armaturen i tanken så tankmätare å sånt fungerar, man får sätta fast den med 2 slangklämmor eller dyl på armaturen bara å de är lite jävligt å få ner den i tanken men de går...

341 är väl inte jävlig att få ner? Den är ju bara 39mm i diameter och det går ju att få i en Bosch 040 som är 60mm. hmm

Xuri One Man Clan
3 juli 2009 · 4 287 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Xuri skrev:
en walbro gss 341 eller 342 passar i orginal armaturen i tanken så tankmätare å sånt fungerar, man får sätta fast den med 2 slangklämmor eller dyl på armaturen bara å de är lite jävligt å få ner den i tanken men de går...

341 är väl inte jävlig att få ner? Den är ju bara 39mm i diameter och det går ju att få i en Bosch 040 som är 60mm. hmm

De beror på vilken tank å vilken armatur... på volvo när jag jobbade där sa dom att på min kärra men stora tanken måste man släppa ner tanken för å byta pumpen...jag lyckades överbevisa dom men då var jag hög av bensinångor å hade legat där bra längre för å trycka ner skiten....

jag fick både trycka ihop hela armaturen som mäter soppamängden å skruva den en halv varv för att få ner den...jag skulle inte lyckats få ner en pump som varit så grov kan jag säga direkt...var på de berömde håret med walbropumpen :p

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang