KÖPRÅD bil i golfklassen

Mortalis VW-nörd?
16 juli 2009 · 4 332 Inlägg

Uppenbarligen har du inte någon koll ändå på Golf IV...väghållning har den, tråkig är den kanske ja. Om du väljer en med sportstolar får du enorm komfort, comfortline har inte direkt otrevliga säten, åkt många mil utan minsta kroppsmärtor men men...
Rost vid bakluckan är i så fall det enda som kan hända pga lacksläpp. Annars har Golf ett av de bästa rostskydden, fortfarande..kan du läsa om på Bilprovningen, Vi Bilägares test hos Rostskyddsteknik, och andra oberoende tester på äldre bilar.

Betalar inte speciellt mkt extra för att det står Golf, Audi A3 däremot.

Service dyrt, okej..beror på motor såklart, men om vi tar en vanlig 1.6a så kostar mellanservice runt 1100-1400 på märkesverkstad i Göteborg, 3000 mila service på 2500-2800kr med samma villkor. Dyrt, nja..inte direkt.
Försäkring är individuellt och upplever att de ligger väldigt bra, min IV kostar mindre än pappas S40 1.8...men men vad vet jag.

Det är långt ifrån den absolut bästa bil, men så dålig du försöker få den att framstå är den verkligen inte. Då hade den aldrig klarat Bilprovningen bättre än medel.

Halvfull Öpc designchef
16 juli 2009 · 163 Inlägg

Jag vet inte vilken som är bäst av ovanstående bilar, har faktiskt bara kört Golfen av alternativen, och den är tråkig. Men efter utseende så vinner ju Honda Civic type-r, både senaste modellen och modellen innan dess är ruggigt fräscha.smile (till skillnad från exempelvis golf som har ett väldigt tråkigt utseende.)
men vet ju inte vilken prisklass du tänkt dig, men hoppas du blir nöjd med ditt val. smile

hej hopp
Mortalis VW-nörd?
16 juli 2009 · 4 332 Inlägg

Ja jämför då V6 mot V6, sportstolar i den vilket är helt underbart, faktiskt för komforten. GTI räknas ju som mer av en långfärdsbil (mk iv) än en "gaturäser", därför man helst ska ha åtminstone 180hk gtin eller uppåt, som ändå ger samma komfort, men mer "räser"..
Tänkte inte säga att den Citroenen e skit, för det har jag inte belägg för, men då har han helt enkelt två modeller här som han få jämföra själv å testa.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
17 juli 2009 · 1 948 Inlägg

Mortalis skrev:
Uppenbarligen har du inte någon koll ändå på Golf IV...väghållning har den, tråkig är den kanske ja. Om du väljer en med sportstolar får du enorm komfort, comfortline har inte direkt otrevliga säten, åkt många mil utan minsta kroppsmärtor men men...
Rost vid bakluckan är i så fall det enda som kan hända pga lacksläpp. Annars har Golf ett av de bästa rostskydden, fortfarande..kan du läsa om på Bilprovningen, Vi Bilägares test hos Rostskyddsteknik, och andra oberoende tester på äldre bilar.

Betalar inte speciellt mkt extra för att det står Golf, Audi A3 däremot.

Service dyrt, okej..beror på motor såklart, men om vi tar en vanlig 1.6a så kostar mellanservice runt 1100-1400 på märkesverkstad i Göteborg, 3000 mila service på 2500-2800kr med samma villkor. Dyrt, nja..inte direkt.
Försäkring är individuellt och upplever att de ligger väldigt bra, min IV kostar mindre än pappas S40 1.8...men men vad vet jag.

Det är långt ifrån den absolut bästa bil, men så dålig du försöker få den att framstå är den verkligen inte. Då hade den aldrig klarat Bilprovningen bättre än medel.

Kanske golf 4 men absolut inte golf 3, detta kommer från en "partisk golfägare" (mig) och fyfan vilka jävla as golf 3 är på att rosta... jag hade stor tur som fick tag på ett jävligt fint importerat exemplar för en billig peng...  annars är bakluckor, skärmkanter, trösklar och dörrar det som verkar rostigt/bortrostat på säkert 80% av bilarna. undertill verkar de klara sig bättre...

annars ganska simpla snabba och trevliga bilar som duger till allt från att ligga o rejsa på småvägar till långfärder.

XM skrev:
Ska vi jämföra bil så får man antingen jämföra V6 mot V6 eller turbo mot turbo. Sätta in andra stolar ger ingen nämnvärd skillnad i komfort. Möjligen att du sitter mer "thight".

min har sånna där recaro sportstolar original i sin och dem är hårda ja.. men anatomiskt så pass sköna att du kan åka blekinge-gbg i ett svep utan att ens tycka att ryggen eller röven känns öm... då kör jag ändå med coilovers på min bil.

Senast redigerat av AcesHigh666 (17 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rquired Allmänt envis
17 juli 2009 · 12 512 Inlägg

XM skrev:
Kan gärna ta fram fakta om Citroën än den högst överskattade Golfen.
Visst är dt WAG-gruppen som har ständiga problem med sina framvagnar? ;-) Tysk kvalitet....

http://www.aftonbladet.se/bil/article231338.ab

Skaffar man en Xantia Activa piskar den skiten ur en Golf Vr6 4 Motion så fort det finns tendenser till att börja svänga.

Komforten överstiger vida Golfen. Det behöver jag inte ens ta fram en källa på. Provkör så förstår du.
Att ta fram aktuella listor är inte riktigt jämförbart med 10 år gamla bilar. Den enda bil som har kunnat matcha Activa är en Porsche 911 anpassad för banracing. Xantian kunde hängt med men förraren hann inte med att ratta....

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3985022

http://www.automotorsport.se/biltester/ … erar+fint+(Citroen+Xantia)
http://www.peli59.net/xantiafaq/XantiaFAQ.html
http://www.zatzy.com/koeprad/253804-cit … ct-v6.html
http://www.automotorsport.se/biltester/ … ka+vintern

http://www.kolumbus.fi/perhe_pitkanen/xw/activav6.htm
http://www.kolumbus.fi/perhe_pitkanen/xw/bilsport.htm
http://www.kolumbus.fi/perhe_pitkanen/xw/activa.htm

http://www.auto-motor-und-sport.de/einz … 82231.html

Räcker det så?

Skulle aldrig i livet sätta mig i en Mercedes Vält-klass...menar A-klass. Fruktansvärt tråkig bil, inte ens kul att köra och kan inte påstå att den håller direkt Mercedeskvalitet om man nu kan prata om någon sådan längre, snarare stjärnfall. Jag har haft en sådan som budbil och den byttes snart ut mot ett annat märke.
Dock kan jag inte svara för generellt för hela modellen men just detta exemplar krånglade ofta t.ex. rasad generator efter knappt 8000mil.

Jag antar du såg mitt inlägg om att redovisa källor? wink

Som du skriver är activa en jävel på att svänga, men håller inte riiktigt med om A-klassen. Lite kul att köra är den allt, det blir gärna så med mycket motor i liten lätt bil. I alla fall när det gäller de starkare versionerna, men den har sina fel också. Och dessa, speciellt när det är under huven som tex generator eller startmotor är svindyra att fixa (eftersom man måste lyfta ut hela motorpaketet för att byta generator...)

Senast redigerat av Rquired (17 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mr_dOhC
17 juli 2009 · 214 Inlägg

Rquired skrev:
en Mercedes A-klass i denna tråd då det är en väldigt stadig och go bil att åka i samtidigt som den nog hör till en av de mest praktiska. Tyvärr gör elfel, rost och svindyra priser på reperationer (vilka behövs) att det inte är en bil jag rekommenderar.

Mvh

Elfel, stämmer bra det. Den kommer sällan upp i 12 volt, den blir bucklig efter bara 1, vilket inte är så svårt att åstadkomma lol

Senast redigerat av Mr_dOhC (17 juli 2009)

Rquired Allmänt envis
17 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Antar att XM vet att om man lossar batteriet på en A-klass försvinner alla livlinor och hängsel för ett par minuter? DÅ kan man ha lite kul big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
dddale
17 juli 2009 · 71 Inlägg

Väldigt många svar och synpunkter vilken jag tackar för, jag undrar om en seat leon 1.8t 00'a (180hk) står sig bra , vad gäller service kostnader,körglädje emot golf gti'n (98-00). Ser oxå att sittkomforten har diskuterats flitigt härtongue, jag är runt 1.90 så det spelar ju in.

Rquired Allmänt envis
17 juli 2009 · 12 512 Inlägg

dddale skrev:
Väldigt många svar och synpunkter vilken jag tackar för, jag undrar om en seat leon 1.8t 00'a (180hk) står sig bra , vad gäller service kostnader,körglädje emot golf gti'n (98-00). Ser oxå att sittkomforten har diskuterats flitigt härtongue, jag är runt 1.90 så det spelar ju in.

Seat är väl en VW i mångt och mycket, så jag skulle tro att de båda är rätt lika.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
IS-F
17 juli 2009 · 535 Inlägg

Om jag var i din sits hade jag valt en Alfa Romeo 147 2.0 TS (kom 2001) eller en Renault Clio Sport....

IS-F
17 juli 2009 · 535 Inlägg

alternativt en BMW Compact

dddale
17 juli 2009 · 71 Inlägg

vad grundar du dina val på ?

dddale
17 juli 2009 · 71 Inlägg

Om vi säger så här då, vilken bil är mest värd att chippa mm om man vill ha ut lite extra. Har en upphottad 200sx s13 nu och vill inte byta ner mig alltför mycket vad gäller "rolighetsfaktorn"

Mortalis VW-nörd?
17 juli 2009 · 4 332 Inlägg

Rquired skrev:

dddale skrev:
Väldigt många svar och synpunkter vilken jag tackar för, jag undrar om en seat leon 1.8t 00'a (180hk) står sig bra , vad gäller service kostnader,körglädje emot golf gti'n (98-00). Ser oxå att sittkomforten har diskuterats flitigt härtongue, jag är runt 1.90 så det spelar ju in.

Seat är väl en VW i mångt och mycket, så jag skulle tro att de båda är rätt lika.

Korrekt, Leon bygger på Golf, Ibiza på Polo, exempelvis.
Dock har Leon ett svagare rostskydd, och tydligen sämre kvaliet och återförsäljarnät.
Personligen ogillar jag känslan på Seat- bilar, men det är ju individuellt.
Inställningar på fjädringar osv skiljer ju sig på bilarna så man kan ju inte säga att de är direkt samma bilar heller bara för de delar komponenter.
Tycker att trådskaparen ska pröva några av de bilar som nämnts.

1.8T motorn (GTI, Leon) är väldigt enkel/billig att chiptrimma dig till 50+ hästar.

Cupra_
18 juli 2009 ·

Håller i mångt och mycket med ovanstående, komforten är något bättre i golfen.. Däremot upplever jag att leon 06-09 har bättre eller iaf skönare väghållning än en golf av motsvarande årsm. Provkörde ett par GTI innan jag köpte min Leon.. Är väl bara säga som Jeremy i Top Gear: Buy a golf GTI or a Seat Leon and a home cinema! Leonen generellt billigare men sen skiljer ju designen ganska mkt så det är nog mest en smaksak. Dåligt rostskydd på seat vet jag inte om jag kan hålla med om, alla seat från 99 (april) och framåt (Då VW köpte/började producera Seat) Är helförzinkade precis som golfen.. Hade aldrig någon rost på min Leon -00 jag hade tidigare.. Golf V GTI är 0,1 sekund snabbare 0-100 än Leon FR så någon enorm prestandaskillnad finns inte heller.. Men som sagt, lite svårt att komma med förslag när man inte vet vilken prisklass du tänkt dig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang