2896
Sök

Betala dubbelt i försäkring bara för man är ung...

164 Inlägg
10 oktober 2009
Fellow skrev:
Har du tänkt på att när du byter försäkringsbolag får du svara om du varit méd om en olycka det senaste året? Antagligen får premien stiga lika länge som det faktum att du idag FÅR en högre premie om du tidigare ställt till med olyckor där du behövt utnyttja försäkringsbolag. Exempelvis så får du därmed förhöjd premie med x2 i 12 månader.

O du tror inte att jag på fullt allvar skulle tro att detta ska förverkligas? Det jag menar är att dagens system är värdelöst för att det finns en grupp totala idioter som kör om på insidan, ligger i röven, kör om bilar på motorväg som redan ligger i 125 km/h förbi långa rader bilar och dem som allmänt tycker att dem är mer värda och ska ligga först och inte nerlåtas att bli omkörda. Folk med mindrevärdeskomplex

Om man då byter försäkringsbolag från bolag A till bolag B så gör bolag B en riskbedömning. Detta kan då leda till...

- Att premien i bolag B blir 3000:-/månad. Det innebär alltså att bolag B får in en hög premie medan bolag A står med en reparationskostnad på 70 tusen som försäkringskunden inte betalar via högre premier eftersom kunden sagt upp försäkringen.

- Det kan också leda till att bolag B vägrar att teckna en helförsäkring och bara accepterar en trafikförsäkring. Vilket bolag C och D och E också kan göra.

Kontentan blir en fullkomligt orimlig finansiell situation för varje försäkringsbolag eftersom alla försäkringsbolag kan hamna i det läget som bolag A hamnar i. Dessutom blir kontentan att skadedrabbade kunder riskerar att få köra sina dyra bilar med endast trafikförsäkring vilket är orimligt.

Jag är fullt medveten om problemet att unga fordonsägare drabbas hårt av höga premier även för vanliga vardagsbilar. Samtidigt är försäkringsbranschen ingen välgörenhetsbransch. Skadekostnaderna måste bäras av varje enskild försäkringsgrupp. Det finns tyvärr ingen lätt lösning på problemet.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

Yellow bug!
1 640 Inlägg
10 oktober 2009
Åker personbilen till jobbet, tar ungefär 10 minuter. Sätter mig sedan i en lastbil och kör i 8 timmar, behöver inte tänka på försäkringspremie, backar intill på trånga ställen och annat. Blir klar för dagen, kör då hem med min personbil, en tio-minutersresa till. Sen kanske man tar en sväng till stan också och kollar läget, blir väl en timme där.

Så, en timme och tjugo minuter, där skall man straffas med en skyhög försäkring (6500 trafik helår på JETTAN, 1200 på morfar).

Och ändå sitter jag och kör en större lastbil åtta timmar under dygnet, vilket borde anses vara farligare.

Förstår inte hur det går ihop?

Dra inte alla över en kam, höj premien OM man ställer till med en olycka.. Kolla polisregister. Körkortsbehörigheter. Utbildning. Bryr mig inte, men det är sjukt att ALLA under 25 utan bonus skall straffas med en skyhög försäkringspremie.

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

4 005 Inlägg
10 oktober 2009
Breexiz skrev:
Till och med folk som jobbar för försäkringsbolag myglar åt deras barn. Det säger en del..

Det säger att det finns oärliga människor med dubbelmoral iochmed att de arbetar där.
Eller vad syftar du på?

121 Inlägg
10 oktober 2009
Det hela är löjligt för om man inte kan ha försäkringen på sig själv så sätter man den bara på nån vuxen istället och då blir risken densamma, som om man själv skulle stå på den, bara det att man får betala mer om den står på en själv.

Samma person som kör = lika stor risk för krockar

DFFL
9 020 Inlägg
10 oktober 2009
Edil_ skrev:
Åker personbilen till jobbet, tar ungefär 10 minuter. Sätter mig sedan i en lastbil och kör i 8 timmar, behöver inte tänka på försäkringspremie, backar intill på trånga ställen och annat. Blir klar för dagen, kör då hem med min personbil, en tio-minutersresa till. Sen kanske man tar en sväng till stan också och kollar läget, blir väl en timme där.

Så, en timme och tjugo minuter, där skall man straffas med en skyhög försäkring (6500 trafik helår på JETTAN, 1200 på morfar).

Och ändå sitter jag och kör en större lastbil åtta timmar under dygnet, vilket borde anses vara farligare.

Dra inte alla över en kam, höj premien OM man ställer till med en olycka.. Kolla polisregister. Körkortsbehörigheter. Utbildning. Bryr mig inte, men det är sjukt att ALLA under 25 utan bonus skall straffas med en skyhög försäkringspremie.

Men så är både försäkring och självrisken avsevärt större på lastbilar. smile
(Iallafall våra, och jag tror inte att det är vi som fått en orättvis premie.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 297 Inlägg
11 oktober 2009
TurbOla skrev:
Stefan Varberg skrev:
Inte neka kunder men bilar kan dom neka, inte många bolag men det finns några där man inte kan försäkra "prestandabilar"

Ja, många försäkringsbolag har olika villkor, t.ex. max antal kw på bilen, årsmodell, o.s.v.
Försäkringsbolagen får inte neka en kund, men de kan välja att ge kunden max trafikförsäkring.

Det stämmer inte. Bolagen får neka kunder, även trafikförsäkring.

5 198 Inlägg
11 oktober 2009
Det är ingen RÄTTIGHET att ha försäkring... det är en SKYLDIGHET

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 oktober 2009
linuslinje skrev:
Breexiz skrev:
Till och med folk som jobbar för försäkringsbolag myglar åt deras barn. Det säger en del..

Det säger att det finns oärliga människor med dubbelmoral iochmed att de arbetar där.
Eller vad syftar du på?

Min styv far är försäkrings ombud, han "myglar". Till och med de som jobbar på försäkrings bolagen tycker att det fungerar dåligt med systemet som finns nu, och tycker att det är helt fel att bara döma efter ålder.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 297 Inlägg
16 oktober 2009
marwin_of_sweden skrev:
linuslinje skrev:
Breexiz skrev:

Eller vad syftar du på?

Min styv far är försäkrings ombud, han "myglar". Till och med de som jobbar på försäkrings bolagen tycker att det fungerar dåligt med systemet som finns nu, och tycker att det är helt fel att bara döma efter ålder.

Snyggt. Försäkringsbredrägeri kan ge upp till 2 års fängelse. Kommer de på någon som myglar så blir de av med jobbet.

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 oktober 2009
MrTobias skrev:
marwin_of_sweden skrev:
linuslinje skrev:
Eller vad syftar du på?

Snyggt. Försäkringsbredrägeri kan ge upp till 2 års fängelse. Kommer de på någon som myglar så blir de av med jobbet.

Det är väl som med piratdistrubition på nätet nu - man räknar med att ca 3 miljoner sitter och fildelar olagligt i Sverige.
Då får man bygga nya fängelser och bygga ut kronofogden om man ska sätta dit alla dom. wink
Samma gäller väl försäkringsbolagen och "mygleri".
I många fall är det förhöjd självrisk om någon under 25 kör bilen.
I England kan en person äga och försäkra bilen, men "huvudsaklig brukare" kan vara någon annan.
Senast redigerat av TurbOla (16 oktober 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

39 Inlägg
16 oktober 2009
MrTobias skrev:
TurbOla skrev:
Stefan Varberg skrev:
Inte neka kunder men bilar kan dom neka, inte många bolag men det finns några där man inte kan försäkra "prestandabilar"

Ja, många försäkringsbolag har olika villkor, t.ex. max antal kw på bilen, årsmodell, o.s.v.
Försäkringsbolagen får inte neka en kund, men de kan välja att ge kunden max trafikförsäkring.

Nej Bolagen får inte neka trafikförsäkring. Men bolaget kan kräva ett års betalning i förskott om kunden är dålig betalare. Sen finns det "risk kunder" som bolagen sätter sky höga försäkring premier på.
Enda gången då försäkringsbolag inte erbjuder den försäkring kunden vill ha är på mopeder som är trimmade, De kan bolaget bara ta trafikförsäkring på.

Darth Vader
1 644 Inlägg
16 oktober 2009
Är det bara jag som undrar hur en sån här tråd lever vidare?

JA, ungdomar smäller bilar, dels p.g.a. brist på kunskap/vana, dels p.g.a vårdslöshet.

FACE IT!

Braaaaap?

39 Inlägg
16 oktober 2009
DoWahDiddy skrev:
Är det bara jag som undrar hur en sån här tråd lever vidare?

JA, ungdomar smäller bilar, dels p.g.a. brist på kunskap/vana, dels p.g.a vårdslöshet.

FACE IT!

+1 smile

hej vad gör du?
416 Inlägg
17 oktober 2009
tezzzy skrev:
Visst det är vi unga som sägs vara farligast på gatorna det är därför försäkringen är dyrare för oss under 26 år (har jag för mig ålder är?)
Men kan dem verkligen ta mer än dubbelt för samma bil?
Min bror har en Mazda 3 och betalar 233:-/mån och när jag kollade upp hur mycket jag skulle få betala för bilen skulle jag få betala ca 1300:-

Den bilen jag ska köpa "Toyota MR2" kostar  3 304 kr/mån för bara försäkring... Sjukt ändå.. Men visst sånna är reglerna men att ta så mycket mer betalt är rena rånet för oss unga..

det är därför du ska ha bilen på din mor/far. allt blir mkt billigare

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 oktober 2009
Edil_ skrev:

Det handlar väl en del om man har någon form av intelligens också? Inte fan skulle jag betala 6800 för en jetta i trafikförsäkring, hade just en jetta över våren/försommaren och den betalade jag 160kr i månaden för, leta rätt på rätt försäkringsbolag.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 297 Inlägg
13 november 2009
NordiC skrev:
MrTobias skrev:
TurbOla skrev:

Nej Bolagen får inte neka trafikförsäkring. Men bolaget kan kräva ett års betalning i förskott om kunden är dålig betalare. Sen finns det "risk kunder" som bolagen sätter sky höga försäkring premier på.
Enda gången då försäkringsbolag inte erbjuder den försäkring kunden vill ha är på mopeder som är trimmade, De kan bolaget bara ta trafikförsäkring på.

Det är ingen rättighet att teckna en försäkring. Varför skulle ett försäkringsbolag inte få neka en kund en försäkring?

342 Inlägg
13 november 2009
AcesHigh666 skrev:
Det är lätt att kalla undomar för idioter som "skenförsäkrar" när man är över 25, har fast jobb sen länge och själv betalar billig premie.

Och alla över 25 har inte själva suttit i samma sits som ni under 25 sitter i nu, eller vad menar du?
Har haft bilar sedan jag var 18 år och studerade.
Har ALDRIG kommit på tanken att skenförsäkra, utan ägde mina fordon fullt ut inklusive försäkringar när jag var 18 år och hankade mig fram på extrajobb och studiebidrag.

Det kallas att rätta munnen efter matsäcken, något dagens ungdom generellt verkar ha väldigt stora bekymmer med.

Det är - tro det eller ej - ingen mänsklig rättighet att äga en bil.
Senast redigerat av 9Femma (13 november 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

1 062 Inlägg
13 november 2009
Har man inte råd att försäkra själv , har man inte råd med bilen i mina ögon......

Finns väl en anledning till att undomar generellt har billiga lite risiga bilar i början av bilägandet, det hade även undertecknad. För att det var det man hade råd med!! Fast i dag är det som föregående talare sa, alla skall ha året modell av prestandabil från start verkar det som....
Senast redigerat av TLO (13 november 2009)

"You Go, we go!"

herr
321 Inlägg
13 november 2009
Jag har väl fått acceptera att jag har högre försäkring än äldre, men jag tycker dock att den är lite VÄL hög,
jag betalar runt 5400 i helårspremie på min 740, jag har nu ägt den i 2 år, det betyder att jag har betalat mer i försäkring än vad jag betalde för själva bilen i första hand,
det är väl bara att gilla läget, men jag har 3 års prickfri körning nu, (en P-bot och en påkörd grävling) och jag kör runt 3-4000 mil om året,
lite tråkigt bara, det borde finnas nåt annat sorts bonus-system...

16 Inlägg
13 november 2009
Det är helt lagligt att försäkra en bil på någon av sina föräldrar OM man är skriven på samma address men du kan aldrig försäkra en bil som du inte äger, så du med andra ord så får man skriva över sin bil på morsan eller farsan om man inte vill betala 3 ggr  så mycket.

Sök