2937
Sök

Betala dubbelt i försäkring bara för man är ung...

22 Inlägg
13 november 2009
Betalar 24 000/År för Golf R32 IV

22 ÅR

Om jag SKULLE ha bilen i 5 år så har jag lagt ut 100 tusen på försäkring bara :S
helt sjuk tycker jag, hur fan kan det vara så dyrt.

4 005 Inlägg
13 november 2009
H-BY skrev:
Betalar 24 000/År för Golf R32 IV

22 ÅR

Om jag SKULLE ha bilen i 5 år så har jag lagt ut 100 tusen på försäkring bara :S
helt sjuk tycker jag, hur fan kan det vara så dyrt.

Läst tidigare inlägg?

Det är för att du är ung, och unga utan erfarenhet kör oftast som krattor och orsakar mest olyckor.

Edit: Och att det är en sportbil.
Senast redigerat av linuslinje (13 november 2009)

Fattig student
1 282 Inlägg
13 november 2009
Jag får inte ihop matten i det här problemet.. Många under 25 som skriver att dom inte har råd med försäkringen på sina bilar dom har köpt för 50.000 och uppåt, försäkringen igår ju i budgeten i ett bilägande.. Uppenbart har man ju inte råd, köp en bil ni har råd med i stället..

Skulle aldrig skenförsäkra för min grabb, det handlar inte bara om pengar utan även om ansvar.. Hade min grabb inte kunnat ta ansvar nog för att ha en bil då borde han inte ha en i heller..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

105 Inlägg
13 november 2009
aa fattar ju vrf dom tar ut så jäkla mkt på försäkringen men de e ju lite sjukt ändå... Min polare linus vill köpa sej en vr6a.. men asså han har hittat en fin för ca 30 lök.. men om den ska stå på han kostar den 32 tusen per ÅR.. så om han nu har den ett år så har han pejat bilens kostnad ännu en ggn :S heheh tkr det är lite sjukt ändå men om den står på hans mamma så kostar den 4k / år

www.GrenhageFoto.se
Over and out
Erik

4 005 Inlägg
13 november 2009
Winner skrev:
aa fattar ju vrf dom tar ut så jäkla mkt på försäkringen men de e ju lite sjukt ändå... Min polare linus vill köpa sej en vr6a.. men asså han har hittat en fin för ca 30 lök.. men om den ska stå på han kostar den 32 tusen per ÅR.. så om han nu har den ett år så har han pejat bilens kostnad ännu en ggn :S heheh tkr det är lite sjukt ändå men om den står på hans mamma så kostar den 4k / år

Som sagt. Det kostar att äga en sportbil, det har det alltid gjort och kommer alltid att göra tills någon kommer på en jättebra annan lösning vilket inte lär hända då alla är så upptagna med att klaga på systemet och begå bedrägeri (skenförsäkra).

Visst är det tråkigt absolut, men inte sjukt.

Håller med Tiger1978 till fullo!

342 Inlägg
13 november 2009
Sedan är detta med att "bilen kostar lika mycket som försäkringen gör på ett år"-resonemanget ...
Resonerar man så, då är det nog dags att läsa på vad som faktiskt avgör en försäkringspremie, för där har bilens inköpsvärde i princip ingenting att säga till om.
Det är helt andra faktorer som styr, och då uppkommer detta "bilens värde=försäkringspremien per år"-dilemmat.

Har man inte råd så har man inte.
Och skenförsäkrar man så förtjänar man att stå utan ersättning om olyckan är framme.

Som nämnt ovan - ingen mänsklig rättighet att äga en bil och ännu mindre en bil av mer sportig karaktär.
Senast redigerat av 9Femma (13 november 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Fd Bannad
657 Inlägg
13 november 2009
Anledningen till att premienär dubbelt så dyr är för att det är ledigt 10 gånger större chans att vi smäller, fan taxan borde ju nästan vara högre på oss.

Märkesbög

200 Inlägg
13 november 2009
Jag har en  bmw e30 320i o trafik på mig skulle kosta 13000 per år tror jag det va  (är 18 år )
så pappa fick stå på den ist o då vart samma försäkring 1500 knappt ..

Försäkringsbolaget va att jag va ung hade en bmw o bodde i en stad ..
Never in my life att bilen kommer stå på mig om det ska va så dyrt

4 005 Inlägg
13 november 2009
Hedning skrev:
Anledningen till att premienär dubbelt så dyr är för att det är ledigt 10 gånger större chans att vi smäller, fan taxan borde ju nästan vara högre på oss.

Härligt med någon av självinsikt och förstånd!

/me ger Hedning en "brosch" till tröjan.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
13 november 2009
Hedning skrev:

Och där har vi också anledningen till att jag och många andra låter föräldrarna stå som ägare wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

342 Inlägg
13 november 2009
IceEyes skrev:
Och där har vi också anledningen till att jag och många andra låter föräldrarna stå som ägare wink

Vilket i sin tur är en bidragande faktor som gör att försäkringspremierna idag ser ut som de gör.

wink

Porsche for life.

162 Inlägg
13 november 2009
Det är klart en en svensk vill spara pengar där det går att spara, därför ser jag inga problem att ställa bilen på sin farsa/morsa när man fortfarande bor hemma, och få en försäkring sänkt med 30tkr. Jag betalar hellre 6500kr/helår/hel än 35000kr/helår/hel, så är det bara. Det har ingenting med att man inte har "råd" att ha bilen, utan man vill spara där det går att spara.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

Mästare
2 947 Inlägg
13 november 2009
9Femma skrev:
IceEyes skrev:

Vilket i sin tur är en bidragande faktor som gör att försäkringspremierna idag ser ut som de gör.

wink

hmm Förklara gärna det där.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

1 803 Inlägg
13 november 2009
letten19 skrev:
Det är helt lagligt att försäkra en bil på någon av sina föräldrar OM man är skriven på samma address men du kan aldrig försäkra en bil som du inte äger, så du med andra ord så får man skriva över sin bil på morsan eller farsan om man inte vill betala 3 ggr  så mycket.

Står det så i "dina" försäkringspapper!??
Nä du, det är "den huvudsakligen brukaren" av bilen som skall så för fordonet och betala för densamme, allt annat är bluff!
Det är dock skillnad när det gäller sammanboende par, gifta eller ej där är reglerna lite annorlunda.

342 Inlägg
13 november 2009
KimVsWorld skrev:
9Femma skrev:
IceEyes skrev:

wink

hmm Förklara gärna det där.

Försäkringspremier bygger på många olika faktorer, däribland statistik i olika form.
Jag vågar nog säga att alla försäkringsbolag bedömer folk mellan 18-25 år för att tillhöra en särskild riskgrupp. Tillhör man denna riskgrupp så blir man kollektivt bestraffad för andras dumheter.
Åldersgrupp 18-25 år är väldigt vanligt förekommande när det gäller försäkringsärenden. Försäkringsbolagen utgår från att denna kategori har mindre körvana och sämre rutin än de som ligger över 25 år. Om det kan man ha olika åsikter om förstås (Hur länge man haft körkort säger ju inget om hur bra man är på att köra bil), men det hör inte hit. Så ser de på saken och det är de som sätter spelreglerna, så ...

Därför tvingas vi utgå från att deras argument stämmer. Att ålderskategori 18-25 år saknar körvana/rutin och därmed är en större riskfaktor och att ålderskategori 18-25 år rent statistiskt förekommer mer ofta i olika försäkringsärenden än övriga ålderskategorier.

Detta är ju, så långt, den huvudsakliga förklaringen till varför premierna ser ut som de gör. Men till detta kommer då skenförsäkringarna.
Hur då? De belastar ju knappast ålderskategorin 18-25 år, eller hur?

Nej, inte direkt. Men indirekt.
För trots allt klarar sig en hel del mellan 18-25 år utan ett enda försäkringsfall under sin körkortsperiod och den aktuella ålderskategorin.
Om bara fler av dessa hade försäkrat sin bil ärligt så hade de bidragit till en, för kategori 18-25 år, mer gynnsam statistik och därmed även en mer gynnsam försäkringspremie.
Nu är det istället färre personer som får bära upp försäkringsbolagets rätt dyrbara kostnad för denna ålderskategori.

För att komma tillrätta med detta krävs, utöver att antalet försäkringsärenden för bilägare i ålder 18-25 år måste minska, ansvarskänsla och solidaritet.
Men i praktiken kommer det givetvis inte att hända, helt enkelt för att den som just nu befinner sig i ålderskategorin 18-25 år inte kommer att tjäna ett dyft på det.

Om vi benämner just ålderskategorin 18-25 som "en generation" så kommer det krävas ett antal lika solidariska sådana generationer innan premierna för kategorin börjar att sjunka.
Detta lär knappast ske i praktiken, då alla givetvis ser sin möjlighet att spara stora pengar genom att ... just det ... skenförsäkra!
Så det är som en negativ spiral som är dömd att hålla i sig är jag rädd.

Av samma anledning drabbar skenförsäkringar som löses ut av bolagen även de som verkligen ärligen ligger i samma ålderskategori som den påstådda fordonsägaren (pappa eller mamma).
De får betala för att någon annans oärlighet, då det egentligen skulle belastas en yngre ålderskategori om allt vore som det skulle ...
Senast redigerat av 9Femma (13 november 2009)

Porsche for life.

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 november 2009
9Femma skrev:
Tillhör man denna riskgrupp så blir man kollektivt bestraffad för andras dumheter.

Jag  trodde kollektiv bestraffning var förbjuden. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 062 Inlägg
13 november 2009
TurbOla skrev:
9Femma skrev:
Tillhör man denna riskgrupp så blir man kollektivt bestraffad för andras dumheter.

Jag  trodde kollektiv bestraffning var förbjuden. wink

Inte Sverige landet lagom - Den sista Sovjetstaten

"You Go, we go!"

164 Inlägg
13 november 2009
letten19 skrev:
Det är helt lagligt att försäkra en bil på någon av sina föräldrar OM man är skriven på samma address men du kan aldrig försäkra en bil som du inte äger, så du med andra ord så får man skriva över sin bil på morsan eller farsan om man inte vill betala 3 ggr  så mycket.

Med risk för upprepning så gäller följande generella regler för all försäkringsverksamhet

Ägare - Försäkringstagare - Huvudsaklig brukare

Om bilens ägare och försäkringstagare är mamma i familjen men bilen brukas enligt följande

Mamma 20 mil/år
Pappa 20 mil/år
Son/dotter 1500 mil/ år

så innebär det att bilen är skenförsäkrad eftersom den huvudsakliga brukaren inte är ägare och försäkringstagare.

Många har fått för sig att så länge man är boende hemma hos sina föräldrar så kan man skriva bilen på någon av dessa trots att denne inte är huvudsaklig brukare. Det kan man inte enligt försäkringsbolagens generella villkor.

Det existerar bara TVÅ undantag från de allmänna villkoren angående huvudsaklig brukare/ägare/försäkringstagare och det är sambos och gifta par. Man kan alltså inte vara sambo med sina föräldrar, inte heller med morföräldrar/syskon.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

4 005 Inlägg
13 november 2009
Malabar skrev:
letten19 skrev:

Med risk för upprepning så gäller följande generella regler för all försäkringsverksamhet

Ägare - Försäkringstagare - Huvudsaklig brukare

Om bilens ägare och försäkringstagare är mamma i familjen men bilen brukas enligt följande

Mamma 20 mil/år
Pappa 20 mil/år
Son/dotter 1500 mil/ år

så innebär det att bilen är skenförsäkrad eftersom den huvudsakliga brukaren inte är ägare och försäkringstagare.

Många har fått för sig att så länge man är boende hemma hos sina föräldrar så kan man skriva bilen på någon av dessa trots att denne inte är huvudsaklig brukare. Det kan man inte enligt försäkringsbolagens generella villkor.

Det existerar bara TVÅ undantag från de allmänna villkoren angående huvudsaklig brukare/ägare/försäkringstagare och det är sambos och gifta par. Man kan alltså inte vara sambo med sina föräldrar, inte heller med morföräldrar/syskon.

För att röra till det, vad händer om man åker till ett land där man får gifta sig med sina föräldrer och flyttar ihop?

haha.

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
13 november 2009
TLO skrev:
Inte Sverige landet lagom - Den sista Sovjetstaten

Kom igen... Lite högre nivå kan du väl ådstakomma va? roll

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Sök