KimVsWorld skrev:
9Femma skrev:
IceEyes skrev:
Och där har vi också anledningen till att jag och många andra låter föräldrarna stå som ägare

Vilket i sin tur är en bidragande faktor som gör att försäkringspremierna idag ser ut som de gör.


Förklara gärna det där.
Försäkringspremier bygger på många olika faktorer, däribland statistik i olika form.
Jag vågar nog säga att alla försäkringsbolag bedömer folk mellan 18-25 år för att tillhöra en särskild riskgrupp. Tillhör man denna riskgrupp så blir man kollektivt bestraffad för andras dumheter.
Åldersgrupp 18-25 år är väldigt vanligt förekommande när det gäller försäkringsärenden. Försäkringsbolagen utgår från att denna kategori har mindre körvana och sämre rutin än de som ligger över 25 år. Om det kan man ha olika åsikter om förstås (Hur länge man haft körkort säger ju inget om hur bra man är på att köra bil), men det hör inte hit. Så ser de på saken och det är de som sätter spelreglerna, så ...
Därför tvingas vi utgå från att deras argument stämmer. Att ålderskategori 18-25 år saknar körvana/rutin och därmed är en större riskfaktor och att ålderskategori 18-25 år rent statistiskt förekommer mer ofta i olika försäkringsärenden än övriga ålderskategorier.
Detta är ju, så långt, den huvudsakliga förklaringen till varför premierna ser ut som de gör. Men till detta kommer då skenförsäkringarna.
Hur då? De belastar ju knappast ålderskategorin 18-25 år, eller hur?
Nej, inte direkt. Men indirekt.
För trots allt klarar sig en hel del mellan 18-25 år utan ett enda försäkringsfall under sin körkortsperiod och den aktuella ålderskategorin.
Om bara fler av dessa hade försäkrat sin bil ärligt så hade de bidragit till en, för kategori 18-25 år, mer gynnsam statistik och därmed även en mer gynnsam försäkringspremie.
Nu är det istället färre personer som får bära upp försäkringsbolagets rätt dyrbara kostnad för denna ålderskategori.
För att komma tillrätta med detta krävs, utöver att antalet försäkringsärenden för bilägare i ålder 18-25 år måste minska, ansvarskänsla och solidaritet.
Men i praktiken kommer det givetvis inte att hända, helt enkelt för att den som just nu befinner sig i ålderskategorin 18-25 år inte kommer att tjäna ett dyft på det.
Om vi benämner just ålderskategorin 18-25 som "en generation" så kommer det krävas ett antal lika solidariska sådana generationer innan premierna för kategorin börjar att sjunka.
Detta lär knappast ske i praktiken, då alla givetvis ser sin möjlighet att spara stora pengar genom att ... just det ... skenförsäkra!
Så det är som en negativ spiral som är dömd att hålla i sig är jag rädd.
Av samma anledning drabbar skenförsäkringar som löses ut av bolagen även de som verkligen ärligen ligger i samma ålderskategori som den påstådda fordonsägaren (pappa eller mamma).
De får betala för att någon annans oärlighet, då det egentligen skulle belastas en yngre ålderskategori om allt vore som det skulle ...