Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Hedning Fd Bannad
30 juli 2009 · 657 Inlägg

thunderbolt skrev:
Finns denna tråden än! Det viktigaste är väl ändå att en och var är nöjd med sin(a) bilar och det är så mycket roligare när det är stort mångfald.

Jag hade en länk innan till en sida där nästan alla muskelbilars 0-100 nummer fanns med, tyvärr hittar jag inte den...

I denna finns en del tider, kanske menade den här?

http://www.albeedigital.com/supercoupe/ … times.html

Märkesbög
XL-Dempa
30 juli 2009 · 457 Inlägg

Vet ngn vad Buick gnx hade för 0-100 tid helt org ?

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
Rille0
30 juli 2009 · 2 021 Inlägg

XL-Dempa skrev:
Vet ngn vad Buick gnx hade för 0-100 tid helt org ?

GNX: 0-60 in 5.5 seconds
Källa: http://www.musclecarclub.com/musclecars … onal.shtml

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Patarei
31 juli 2009 · 129 Inlägg

Min A-Ford ska göra drygt 100. 0-100 har jag ingen aning om.
Men den är faktiskt väldigt pigg. Drog jämnt med min kompis PV 444 trots mitt höga luftmotstånd. Förvisso ligger min motor på 3.3 liter och hans på  1.4, men ändå.

thunderbolt
31 juli 2009 · 135 Inlägg

Hedning skrev:
I denna finns en del tider, kanske menade den här?

http://www.albeedigital.com/supercoupe/ … times.html

Nej, det var inte den, jag har för mig att det bara var en tråd i något amerikanskt forum, så den tråden kanske inte finns längre. Dock brukar det väl räcka med att söka på nätet på den modellen man vill få fram tiden på.
Det skulle vara skoj med en samlingstråd där man listar 0-100 på alla bilmodeller, även icke jänkare! wink

Ramming_Air
31 juli 2009 · 137 Inlägg

Gamla amerikanska var på sin tid "snabba". Det var nog få europeiska, japanska, tyska etc bilar man kunde köpa över disk med samma prestanda.

Knugcab
1 augusti 2009 · 5 111 Inlägg

Patarei skrev:
Min A-Ford ska göra drygt 100. 0-100 har jag ingen aning om.
Men den är faktiskt väldigt pigg. Drog jämnt med min kompis PV 444 trots mitt höga luftmotstånd. Förvisso ligger min motor på 3.3 liter och hans på  1.4, men ändå.

Hehe, det är rätt roligt köra Model A, de sticker iväg rätt bra ändå. smile Fast sen så tycker ju hot roddern (sorry om jag svor nu) inom mig att toktrimmade A- och B-fordsmotorer (jao, varför inte T också för den delen) är något av det fränaste som finns... wink Blir aldrig samma sak med en åtta...men nu gick vi nog lååångt från tråden. roll

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Moparboy440
2 augusti 2009 · 4 682 Inlägg

XL-Dempa skrev:
Vet ngn vad Buick gnx hade för 0-100 tid helt org ?

4.7s enligt dom här sidorna:
http://www.albeedigital.com/supercoupe/ … times.html
http://www.exoticcarsite.com/0-60-quart … -times.htm

kolvas
2 augusti 2009 · 4 001 Inlägg

Moparboy440 skrev:

XL-Dempa skrev:
Vet ngn vad Buick gnx hade för 0-100 tid helt org ?

4.7s enligt dom här sidorna:
http://www.albeedigital.com/supercoupe/ … times.html
http://www.exoticcarsite.com/0-60-quart … -times.htm

jag är skeptisk till dom siffrorna faktiskt, 276hk är för lite effekt för att klara av det med tanke på 1575kg att släpa på, det beror ju iofs på utväxling osv.

Det är ju trots allt bara 0,18kg/hk

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Moparboy440
2 augusti 2009 · 4 682 Inlägg

kolvas skrev:
jag är skeptisk till dom siffrorna faktiskt, 276hk är för lite effekt för att klara av det med tanke på 1575kg att släpa på, det beror ju iofs på utväxling osv.

Det är ju trots allt bara 0,18kg/hk

buick uppgav aldrig några officiella effektsiffror för gnx:en, däremot testade Motortrend den i bänken och fick effektsiffrorna 300hk.

Senast redigerat av Moparboy440 (2 augusti 2009)

Hedning Fd Bannad
2 augusti 2009 · 657 Inlägg

kolvas skrev:

Moparboy440 skrev:

XL-Dempa skrev:
Vet ngn vad Buick gnx hade för 0-100 tid helt org ?

4.7s enligt dom här sidorna:
http://www.albeedigital.com/supercoupe/ … times.html
http://www.exoticcarsite.com/0-60-quart … -times.htm

jag är skeptisk till dom siffrorna faktiskt, 276hk är för lite effekt för att klara av det med tanke på 1575kg att släpa på, det beror ju iofs på utväxling osv.

Det är ju trots allt bara 0,18kg/hk

Tvivlar ganska starkt jag med, då en ny S60R inte klarar den sprinten på under 6 sekunder en gång, och den där tiden är nästan identisk med Challenger Srt8ans tid.

Märkesbög
Rinnegan Malleus Malificarum
2 augusti 2009 · 2 401 Inlägg

Hedning skrev:
Tvivlar ganska starkt jag med, då en ny S60R inte klarar den sprinten på under 6 sekunder en gång, och den där tiden är nästan identisk med Challenger Srt8ans tid.

4.7 sekunder med slicks, 5.5 utan.

Om ni tvivlar, KÖP EN OCH MÄT?

Och vem fan jämför enm 1800kilos Vobblo med en 1500kilos Amerikanare med turbo matad 6'a?
Sen så har den en speciell "torsion bar" tror jag den heter, som gör att den har helvetiskt acc.

http://home.att.net/~buickGNX/GNX/media/rear_lift.jpg

Senast redigerat av Siarnaq (2 augusti 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
TurbOla Reservdansk
2 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Siarnaq skrev:
Och vem fan jämför enm 1800kilos Vobblo med en 1500kilos Amerikanare med turbo matad 6'a?
Sen så har den en speciell "torsion bar" tror jag den heter, som gör att den har helvetiskt acc.

Fabrikat: VOLVO R+S60
Färg: RÖD
Fordonsår: 2004
Skattevikt, kg: 1710

Volvon har ju bara en turbomatad femma? roll
Hur kan "torsion baren" ge ett helvetiskt acc? roll
Katapult?
Raket?
Torsionsstavar brukar man ju ha till fjädring i en del bilar... roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rinnegan Malleus Malificarum
2 augusti 2009 · 2 401 Inlägg

TurbOla skrev:
Fabrikat: VOLVO R+S60
Färg: RÖD
Fordonsår: 2004
Skattevikt, kg: 1710

Volvon har ju bara en turbomatad femma? roll
Hur kan "torsion baren" ge ett helvetiskt acc? roll
Katapult?
Raket?
Torsionsstavar brukar man ju ha till fjädring i en del bilar... roll

Det kallas "grepp". Du får kämpa som fan för att få den att tappa greppet.

1710kilo är nog mycket för att den ska vara redigt seg. Sen så har den inte direkt samma vridmoment som V6'an.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
TurbOla Reservdansk
2 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Siarnaq skrev:
Det kallas "grepp". Du får kämpa som fan för att få den att tappa greppet.

1710kilo är nog mycket för att den ska vara redigt seg. Sen så har den inte direkt samma vridmoment som V6'an.

Tror du inte att en AWD har grepp då? tongue
Den greppar ju på alla fyra.

Fördelen är nog snarare att du har mindre drivlineförlust på Buicken än S60n, där har du nog upp emot 20% förlust.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rinnegan Malleus Malificarum
2 augusti 2009 · 2 401 Inlägg

TurbOla skrev:
Tror du inte att en AWD har grepp då? tongue
Den greppar ju på alla fyra.

Fördelen är nog snarare att du har mindre drivlineförlust på Buicken än S60n, där har du nog upp emot 20% förlust.

Tänkte just skriva det. Drivlineförlusten samt vikten gör att Volvon inte har mycket till en chans.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
XL-Dempa
3 augusti 2009 · 457 Inlägg

Har har ni lite info om bilen

"In 1987 GM decided to end the production of the famed Grand National and as a grand finale decided to make an ultimate version. Instead of doing the work themselves, Buick handed the car over to ASC/McLaren Specialty Products. McLaren added a special Garrett turbocharger, lightweight ceramic impeller, and a better intercooler. A modified computer chip and a low restriction exhaust rounded out the power upgrades. To handle the extra power the transmission was improved for better shifts and the torque converter was upgraded. On the exterior, the GNX got fender flares and side vents that helped cool the engine. The Grand National's wheels were upgraded to 16-inch alloys, and the tires were wider to help put the power down on the road. Lastly, GNX badges replaced the Grand National identification on the grill and trunk."

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
davel
4 augusti 2009 · 347 Inlägg

Tänkte länge köpa en amerikanare men det föll tillslut på byggkvalitén inte är den bästa och att man får betala mycket om man vill ha en bil i någorlunda skick. Blev istället en tysk-amerikanare som jag är väldigt nöjd med.

Pratades endel om att få ner effekten i backen att det skulle vara problem med vridstarka motorer och att det skulle vara bättre med en stel axel. Har i min bil inga som helst problem att dra på istortsett fullt (ung 90% gas) ifrån start utan det minsta hjulspinn om det är torrt. Problemet med gjutjärns-jänkarna är väl att dom är för framtunga.
Var också någon som pratade om att det fanns jänkare som gjorde 200MPH redan på 70-talet men dom var väl modifierade eller?

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Rinnegan Malleus Malificarum
4 augusti 2009 · 2 401 Inlägg

davel skrev:
Tänkte länge köpa en amerikanare men det föll tillslut på byggkvalitén inte är den bästa och att man får betala mycket om man vill ha en bil i någorlunda skick. Blev istället en tysk-amerikanare som jag är väldigt nöjd med.

Pratades endel om att få ner effekten i backen att det skulle vara problem med vridstarka motorer och att det skulle vara bättre med en stel axel. Har i min bil inga som helst problem att dra på istortsett fullt (ung 90% gas) ifrån start utan det minsta hjulspinn om det är torrt. Problemet med gjutjärns-jänkarna är väl att dom är för framtunga.
Var också någon som pratade om att det fanns jänkare som gjorde 200MPH redan på 70-talet men dom var väl modifierade eller?

Jao, modifierade går väl att diskutera. Sänkta med grövre krängningshämmare är inte så mycket modifikation i mina ögon.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang