Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Rille0
26 juli 2009 · 2 021 Inlägg

värst va de va populärt o smutskasta bilar samt ägare som inte är på den amerikanska sidan.
Saab-bögar,dinkytoysbilar och japseskit har nämnts flera ggr redan o alla gånger av jänkefans som kör vanliga random bilar själv.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
blacken
26 juli 2009 ·

beta skrev:

triplesixer skrev:

beta skrev:
Jo bilsport testade en 450hk jänk mot 330hk kitad sierra och jänken fick pisk både rakt fram och i SS. Jänk förlorar ju 50% av effekten i drivlinan.

va väll inte så stor skilnad men jag kan ju ha fel men cosworthen hade uppgraderad väghålning med lågprofils däck osv jänken va helt orginal.jaja jag trodde sierran skulle va mycket snabbare iallafall

Hur skulle sierran kunnat vara mycket snabbare när den saknar 120häst, måste släpa på 4wd osv? Speciellt med tanke på att du själv skrev att era likkontainrar var snabbare? Nej, ni är nog inte bättre människor ändå, vi vanliga Svenssons kallar er mytomaner och drömmare.

Och dom kallar er "jänkeägar wannabies" tongue är jag helt övertygad om.
Men hur snabb är en jänk igentligen? var ju ursprungsfrågan. Man kan nog lungt påstaå att dom är kompetenta att kunna röra på sig mer än väldans snabbt. Största problemet en potent jänk har är att "få ner" hästarna i marken, men om man leker med tanken att dom skulle ha ett likvärdigt grepp så skulle många Europa och japan "aluminium" få storpisk av ett "jänkejärn"..

http://www.youtube.com/watch?v=C56ww96d … re=related

och hur snabba dom kan vara. http://www.youtube.com/watch?v=v6sXkDIe … re=related http://www.youtube.com/watch?v=DYbofFdn … re=related  http://www.youtube.com/watch?v=4PvFVG2C … re=related Försök att få en japsnurra att låta lika "rätt"
http://www.youtube.com/watch?v=xAN73Im0 … re=related

Senast redigerat av blacken (26 juli 2009)

Sokrates Eliminator
26 juli 2009 · 1 441 Inlägg

Janken skrev:
Ni lyckades få usa-bilfolket att sjunka ännu mer i mina ögon, Grattis.

Blacken
Sokrates

M fl.

Trångsynt folk som inte riktigt har kläm på vad dethär med individuell uppfattning innebär...

MVH Janken

lol,, Bara för att jag låter bilen visa resultat istf. bjäbba en massa statisktik/fakta om och hur och utifall att.

Jag har haft diverse fordon såsom mc:s många olika bilar från Porsche till Volvo.
En sak är säker, "once you go to american muscle, you wont go back,,"

Sen att det finns euro/japs som går "herrejösses" fort, så finns inget som slår ljudet av en stressad v8.
Näe, dumpar och brölande japsdämpare imponerar int på mig.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Emilius Avstängd
26 juli 2009 · 1 714 Inlägg

ojoj man e borta en dag och en massa sidor me skräp..

jag har inte nämnt känsla en enda gång iallafall så.. jag anser att jag jämför på vettigt vis iaf.

killen som lyckades spöa en valiant (60-talets kompaktbil)  med sursexa på 60 häst eller nåt med en ny pegga,
de va ju pricken på iet, sen den som ansåg att jänkebilsägare va bättre människor, jösses.

Karl-Bertil
26 juli 2009 · 518 Inlägg

hela tråden är ju ett skämt.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
triplesixer
26 juli 2009 · 325 Inlägg

Emilius skrev:
ojoj man e borta en dag och en massa sidor me skräp..

jag har inte nämnt känsla en enda gång iallafall så.. jag anser att jag jämför på vettigt vis iaf.

killen som lyckades spöa en valiant (60-talets kompaktbil)  med sursexa på 60 häst eller nåt med en ny pegga,
de va ju pricken på iet, sen den som ansåg att jänkebilsägare va bättre människor, jösses.

förstår nu att jänkebils ägare inte är bättre mäniskor än andra ha ha men dom brukar ju ha humor iallafall,verkar klent av den varan här, hur fan kan man missta att jag skoja.men antagligen står du inte först i kön till nobelpriset i häller

Saabnorden lastbils chaffis......
26 juli 2009 · 299 Inlägg

Noxxer skrev:

henrikh skrev:
Varför ligger alla dessa gamla (men snygga) slagskepp och masar i 70km/h på motorvägen? Av ekonomiska skäl eller?

Som skrivet. dom drar nå förbannat mycket soppa. Sen utväxlingen. Brukar vara 3 växlade dom flesta.

Farsans mustang -72 bromsar bättre än min BMW 540 IA -94.. Han har trummor bak, skivor fram.
Mustangen väger mindre också..

Men då han är van vid dessa bilar men inte jag så brukar jag blunda och be till gud när han kommer in i en kurva i 50 km/h... känns verkligen inte kul tongue

sen så är man ju ute å fin glider oftast, har semester tar de lungt så varför stressa?? dessutom så finns de ju inte bälten i dom flesta jänkare så känns ju dumt då med....

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
Knugcab
26 juli 2009 · 5 111 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
hela tråden är ju ett skämt.

Instämmer. En låsning vore på sin plats. Den började väl vettigt men slutade med inlägg som är så konstruktiva att man lika gärna skulle kunna klippa ut slumpmässigt valda ord ur en tidning och klistra upp på ett papper för att komma fram till samma innehåll. Det är märkligt att det ska bli sandlåda av en vanlig enkel fråga.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
falloutboy
26 juli 2009 · 1 723 Inlägg

Sokrates skrev:
En sak är säker, "once you go to american muscle, you wont go back,,"



/Tommy.

Vet inte om det stämmer riktigt. Jag sålde min jänkare och har mer roligt med min skrevraket.
Älskar dock ljudet av en mullrande V8. finns ingen japsdämpare i världen som slår det.

Opelmadness German cars, quality and beyond
26 juli 2009 · 8 197 Inlägg

Blir ju förskola direkt i alla trådar om bilar på den här sidan ju.
Handlade väl om hur snabba amerikanska bilar är i accceleration...
Sen att jag och en del andra nämner ett par ord att vi tycker det är mer känsla i de gamla jänkejärnen än i de flesta nya bilar så vänder dom flesta japs, eurobilsägare m.fl alla taggarna utåt. yikes

Jag äger ingen jänkare nu, men jag har ägt en, kört en hel del och min personliga åsikt är att dom är skönare och har karisma än nyare bilar.
Visst, det finns modernare bilar som är sköna att köra och låter skönt och så.. Det sticker jag inte under stol med.

Men jag tycker att det är skönare att trycka gaspedalen i golvet på en gammal jänkare och höra en gammal gjutjärns V-8 vråla ur sig styrkan än t.ex en turbomatad fyra eller sexa.

Nu är det nog OT här, mata på med accelerationssiffror på gamla amerikanare som trådskaparen ville veta. big_smile

MVH.T

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Niklas1987 NO
26 juli 2009 · 2 182 Inlägg

beta skrev:
Räcker inte 120häst?
Nej, vi jämförde ju med Riviera tidigare i tråden, trotts att jag bara har 2/3 delar av effekten hk/kg är jag tydligen ändå 2sek snabbare 0-100, och då har jag bara 156hk mot 365hk. Alltså, ska ni inte ge er någon gång?

Å jag har bara 155-160hk men drar nog ifrån din bil ganska lätt, Tack vare en viss kraft som kallas Newton

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
camaro67 Meister
26 juli 2009 · 6 763 Inlägg

alseryd skrev:
Chevelle och Malibu är kända för sin väghållning.
Ypperliga bilar att bygga på.
Min make har haft över 30 stycken Novor och jag kan säga med handen på hjärtat att väghållningen på Novor är skit. Pratar nu av egen erfarenhet.
Mvh Eva.

Mycket möjligt att Novan har ett sämre chassie men ska du ändå bygga en ferraridräpare som din son har nämt att en Chevelle blir med polly-bussningar, coilovers och värre krängare så tror ju iaf jag att man kan bygga på en nova som är både mindre och lättare för det krävs betydligt mycket mer än så för att åka ifrån en ferrari när det svänger.

Sen de här med ljudet från en v8... Det krävs mer än en gammal stendöd 350 för att de ska låta bra. Inte som alla äckliga raggare står och varvar i en ner supen impala och de sitter en gammal 350 från en buss. Det låter inte fränt på någe sätt. Det behövs att de är lite rappt.

Lås tråden för det skrivs bara en massa skit ändå

Senast redigerat av camaro67 (26 juli 2009)

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
yankeeman
26 juli 2009 · 24 Inlägg

Synd att tråden spårade ur totalt när folk med japsbilar kom o berättade hur bra deras bilar är......
Sen om det skiljer 40 års teknik mellan bilarna spelar ingen som helst roll tydligen......

Rinnegan Malleus Malificarum
26 juli 2009 · 2 401 Inlägg

camaro67 skrev:
Mycket möjligt att Novan har ett sämre chassie men ska du ändå bygga en ferraridräpare som din son har nämt att en Chevelle blir med polly-bussningar, coilovers och värre krängare så tror ju iaf jag att man kan bygga på en nova som är både mindre och lättare för det krävs betydligt mycket mer än så för att åka ifrån en ferrari när det svänger.

Sen de här med ljudet från en v8... Det krävs mer än en gammal stendöd 350 för att de ska låta bra. Inte som alla äckliga raggare står och varvar i en ner supen impala och de sitter en gammal 350 från en buss. Det låter inte fränt på någe sätt. Det behövs att de är lite rappt.

Lås tråden för det skrivs bara en massa skit ändå

Om du ska bygga på en Nova, så blir det BILLIGARE, grovt mycket billigare, att bara lätta Chevellen. Eller köpa en komplett Corvette C6 på sidan om..

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Habobo
26 juli 2009 · 198 Inlägg

Ni som var på Veidec i helgen fick uppleva hur snabba gamla muskelbilar kan vara. Kollar man på Stock/Super stock är inte ändringarna på bilen speciellt stora, framförallt inte i stock. Dom snabbaste killarna och tjejerna kör under 10 sekunder med spektakulära hjullyft. Det klart, dom har bra grepp med 9 tum breda slicks och klistrad bana. Men det är respekt med dessa tider som dom presterar.
Nu kan jag inte reglementet för dessa klasser, men detta hittade jag på www.nhra.com och det gäller även för tävlingar i Sverige.

"Stock
Stock cars are similar to their big brothers in Super Stock, but the rules regarding everything from engine modifications to body alterations are much stricter. Virtually any car is eligible to compete, and entries are classified using a system that divides factory shipping weight by NHRA-factored horsepower. Bodies must be unaltered and retain a full factory interior. Tires are limited to a maximum nine-inch-wide rear slick. Engines must be correct for the make and model vehicle and must retain stock cylinder heads, intake manifold, and carburetor or fuel injector. Modifications are limited to a basic balancing and rebuild with only a few performance enhancements."

Källa: http://www.nhra.com/nhra101/classes.aspx

1332 - Överjävlig
camaro67 Meister
26 juli 2009 · 6 763 Inlägg

Siarnaq skrev:

camaro67 skrev:
Mycket möjligt att Novan har ett sämre chassie men ska du ändå bygga en ferraridräpare som din son har nämt att en Chevelle blir med polly-bussningar, coilovers och värre krängare så tror ju iaf jag att man kan bygga på en nova som är både mindre och lättare för det krävs betydligt mycket mer än så för att åka ifrån en ferrari när det svänger.

Sen de här med ljudet från en v8... Det krävs mer än en gammal stendöd 350 för att de ska låta bra. Inte som alla äckliga raggare står och varvar i en ner supen impala och de sitter en gammal 350 från en buss. Det låter inte fränt på någe sätt. Det behövs att de är lite rappt.

Lås tråden för det skrivs bara en massa skit ändå

Om du ska bygga på en Nova, så blir det BILLIGARE, grovt mycket billigare, att bara lätta Chevellen. Eller köpa en komplett Corvette C6 på sidan om..

Grejen var ju den att vi skulle ju åka ifrån nya ferraris när de svänger och då kan man lika gärna gå på en mindre och lättare bil på en gång eftersom att det kommer att landa på samma pengar i slutändan. Du kommer att få bygga ett helt nytt chassie till båda bilarna om du ska ha en chans. Och eftersom att novan är mindre och lättare redan från start så anser jag att det är ett bättre utgångs objekt. För det räcker som sagt inte med krängar och coilovers...

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
hest
26 juli 2009 · 181 Inlägg

Niklas1987 skrev:

beta skrev:
Räcker inte 120häst?
Nej, vi jämförde ju med Riviera tidigare i tråden, trotts att jag bara har 2/3 delar av effekten hk/kg är jag tydligen ändå 2sek snabbare 0-100, och då har jag bara 156hk mot 365hk. Alltså, ska ni inte ge er någon gång?

Å jag har bara 155-160hk men drar nog ifrån din bil ganska lätt, Tack vare en viss kraft som kallas Newton

jaa för din bil gör ju 0-100 på över 9sek, det där med nm är ofta feltolkat, då nm + varv = effekt, inte nm ensamt. börjar bli trött på den här tråden, drar lite i smilgroparna när man läser en del trångsynta pöjkars inlägg, men men, får hoppas de låser tråden snart smile

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
putte-p
27 juli 2009 ·

Dodge Charger 66. Engines: 318 V8 230bhp. 361 V8 265bhp. 383 V8 335bhp. 426 V8 Hemi 425bhp@5000rpm, 490lb-ft@4000rpm.
Performance: 426 Hemi V8 425: 0-60 in 6.4 sec, 1/4 mile in 14.16 sec @ 96.15mph.

68.  Engines: 318 V8 230bhp. 383 V8 335bhp. 426 V8 Hemi 425bhp@5000rpm, 490lb-ft@4000rpm. 440 V8 375bhp@4600rpm, 480lb-ft@3200rpm.
Performance: 426 Hemi V8 425: 0-60 in 5.3 sec, 1/4 mile in 13.8 sec @ 105mph

70. Engines: 318 V8 230bhp. 383 V8 335bhp. 426 V8 Hemi 425bhp@5000rpm, 490lb-ft@4000rpm. 440 V8 375bhp@4600rpm, 480lb-ft@3200rpm. 440 Six Pack V8 390bhp@4700rpm, 490lb-ft@3200rpm
Performance: 426 Hemi V8 425: 0-60 in 5.5 sec, 1/4 mile in 13.9 sec @ 105mph

71. Engines: 318 V8 230bhp. 383 V8 335bhp. 426 V8 Hemi 425bhp@5000rpm, 490lb-ft@4000rpm. 440 V8 370bhp. 440 Six Pack V8 385bhp
Performance: 426 Hemi V8 425: 0-60 in 5.8 sec, 1/4 mile in 13.7 sec @ 104mph.

73. Engines: 318 V8. 400 V8 175bhp net. 400 V8 260bhp net. 440 V8 280bhp net. 440 Six Pack V8 330bhp net
Performance: 440/280: 0-60 in 7.4 sec, 1/4 mile in low 15s.

Ford Mustang 68. (Cobra Jet) 428 V8 335 bhp @ 5400 rpm (est. 410bhp), 440 lb-ft @ 3400rpm.
(Shelby Cobra GT-500) 428 V8 350 bhp. Performance:
(Cobra Jet) 428/335: 0-60 in 5.4 sec, 1/4 mile in 14.01@101mph

69. (Super Cobra Jet) 428/335: 0-60 in 5.7 sec, 1/4 mile in 13.9 sec @ 103mph.
(Boss 429) 429/375: 0-60 in 6.8 sec, 1/4 mile in 14.0 sec @ 103mph.

70. (Cobra Jet) 428 V8 335 bhp @ 5200 rpm, 440 lb-ft @ 3400 rpm.
(Cobra Jet) 429 V8 370 bhp.
(Boss 429 - Super Cobra Jet) 429 V8 375 bhp @ 5200 rpm, 450 lb-ft @ 3400 rpm. Performance:
(Boss 302) 302/290: 0-60 in 6.5 sec, 1/4 mile in 14.8 sec @ 96 mph.

71. Performance:
(Boss 351) 351/330: 0-60 in 5.8 sec, 1/4 mile in 13.9 sec @ 102 mph

Ni kan ju kolla själva. Klicka på muscle cars till vänster i menyn och scrolla sedan ner för att välja bil. Jag nöjer mig med ett tack!

http://www.musclecarclub.com/main.shtml

Hedning Fd Bannad
27 juli 2009 · 657 Inlägg

Vart har tråden varit i hela mitt liv?

För att börja med att såga mitt eget folk(MoPar) så var det aldrig några 500 hästar i gatmotorn, SAE Net bromsade motorer trycker ur sig 364 hästar, och gathemin var egentligen inte speciellt lyckad, han skulle trimmas för att komma till sin rätt. Kan ju tillägga att Chevas hypade ZL-1 motor bara tryckte ur sig 5 hästar till.

För att övergå till att försvara mitt folk, så kan man helt ärligt säga att Chevas hästkraftsangivelser är helt åt helvete, snabbt sagt. Om du 302an(Z28a standardmotor, eller hur) klämde ur sig 430 hästkrafter och inte klarade av att mäkta med en bättre tid än 14.4 på strippen är det illa, kan ju tillägga att chrysler standard 340, ej sixpack, klarade av sträckan på 14.5.

Kan ju också säga att en 440 6-Pack vilken dag som hellst traskar rätt över Cheva 454 ls6, börjar ni snacka Ls7 kan jag plocka fram Race Hemin.

angående Musclecarclubs sida så är siffrorna helt åt helsike där med, båda sidor görs inte orättvis.

Mopar angav sina hästkraftsangivelser lägre än vad dem var, Cheva gjorde tvärtom. och angående gamla hästkrafter så är dem inte falska, man bänkade dem på ett annat sätt(utan generator, fläkt, tillbehör osv.) och, iaf i Hemins fall, så tappade han drygt 100 hästkrafter med den metoden.

Angående Ny vs gammal bil jämnförelsen, och hur och om det går att köra från en Japs med en jänkare, rekomenderar jag er att läsa MoPar Actions artikel The Green Brick. 69 Valiant, skrotdelar, låg budget och 500 hk Ray Barton 340. Dom tävlade med den i one Lap of America, som går igenom Dragstrip, Nascar banor och vanliga Racebanor, samt 500 mil gatkörning, och sltade 6a, med många Vipers, Vettes, Specialcamaros och ferraris bakom sig. Kan ju tillägga att dom Fortfarande Hade Torsionsfjädringen kvar, som alla verkar klassa som skit.

Fords väghållning och prestanda Standard tänker jag inte ens ta upp, skämmigt för den amerikanska bilvärlden.

Mvh Manne, duckar för kastade föremål.

Märkesbög
triplesixer
27 juli 2009 · 325 Inlägg

finns cheva motorer som är ner skrivna också l88 427 va angiven till 430hk men ska visst va närmare 550.satt i corvetter 67-69.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang