2750
Sök

Volvo PV544 -60 skall bli brukis *28/10 -10*

2 164 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
skalman1 skrev:
wow! jag är imponerad av din ork att slipa allt plåtrent, det är ju rätt drygt minst sagt  smile   det ser ju ut att bli kanonbra smile smile smile smile

jo det är ganska jobbigt och drygt.. men det är ännu värre att jag står i en ladugård utan värme... även att det är där jag lackar, i ca 5+... så min blanksvart, blev mattsvart. hmm typ helt fuckat.. rätt less just nu sad

"Life´s too short to drive a boring car"

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
24 oktober 2009
skalman1 skrev:
smile smile smile smile  smile  smile smile smile smile smile smile smile smile               cool

Här gillar vi smilysar big_smile

Du kan ju även lägga på klarlack på den svarta färgen, borde ge lite blankare yta smile Själv har jag aldrig provat så skall inte säga för mycket, men vet att en kompis köpte biltemas svarta fälgfärg som är lite matt, och klarlackade, och enligt mig blev det bra mycket blankare smile

Nej dadde, nu skall vi inte bli trötta på lite färg wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
24 oktober 2009
skalman1 skrev:
Volvo1968 skrev:
skalman1 skrev:
smile smile smile smile  smile  smile smile smile smile smile smile smile smile               cool

Här gillar vi smilysar big_smile

smile Hur smile menar smile du? smile

fast en  mad smiley passar mig bättre idag, för min nyss problemfria saab v4 blev okörbar efter ett balansaxel haveri.....    hmm   problemet ligger väl i att den är för ny  (1974) och att det är just en saab   wink  nä pv, amazon, 140, kapitän, admiral och sånt funkar bättre.   smile

Men en OTROLIGT bra svart sprayfärg är dom som macker och sånt säljer, corrostabil heter den, den täcker fantastiskt bra och torkar på några minuter och ger riktigt fin yta.  rekommenderas!

Ska man ha snygg yta med sprayburk så kan man köra med varmluftspistol & värma ut förtunningen ur färgen medan man lackar. då¨blir det snygg yta smile (själv klarar jag inte sånt men har sett en göra det)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 oktober 2009
Numera vet jag inte hur jag skall göra för att balansera antalet smileys i den här tråden, men helt klart räcker det inte med att "inte använda dem" längre...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 164 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
skalman1 skrev:
farbrorbozze skrev:
skalman1 skrev:

smile Hur smile menar smile du? smile

fast en  mad smiley passar mig bättre idag, för min nyss problemfria saab v4 blev okörbar efter ett balansaxel haveri.....    hmm   problemet ligger väl i att den är för ny  (1974) och att det är just en saab   wink  nä pv, amazon, 140, kapitän, admiral och sånt funkar bättre.   smile

Men en OTROLIGT bra svart sprayfärg är dom som macker och sånt säljer, corrostabil heter den, den täcker fantastiskt bra och torkar på några minuter och ger riktigt fin yta.  rekommenderas!

Ska man ha snygg yta med sprayburk så kan man köra med varmluftspistol & värma ut förtunningen ur färgen medan man lackar. då¨blir det snygg yta smile (själv klarar jag inte sånt men har sett en göra det)

typ som när jag svetsade ett fäste till en balk på farsans lastbil i förrgår då, hade bråttom iväg så jag målade direkt efter att jag hade svetsat, färgen kokade  lol
men jag är imponerad över hur länge corrostabils färg räcker jämfört med t.ex biltemas.

oj va många det va som skrev yikes men jag skall nog lacka om grejerna som blev matta, fast inomhus.. (när mamma och pappa inte är hemma)

Rquired skrev:
Numera vet jag inte hur jag skall göra för att balansera antalet smileys i den här tråden, men helt klart räcker det inte med att "inte använda dem" längre...

haha tongue du och dina icke smilies tongue

1 749 Inlägg
25 oktober 2009
Om grejerna inte är för stora och dina föräldrar inte är hemma, så kan du kanske lacka dem i ugnen??
winksmile

Fast ta ut plåtarna före....smile

Edit: Glömde en viktig sak.
OM du nu gör på det sättet och dina föräldrar märker av det, nämn då INTE mitt namn roll
Senast redigerat av patrikke (25 oktober 2009)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
25 oktober 2009
mitt råd, lacka inte i ugnen.

Ta en stor kartong, gör dörrar på den och häng sakerna i den, lacka på lämpligt sätt, och fixa en kupévärmare eller nått och ställ den där inne sen, se bara till att du inte har för varmt, och att det finns små hål så att värmen även kan ta sig ut, så brukar jag göra smile

Sen, varför sånt liv över dessa smilysar? roll

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

1 749 Inlägg
25 oktober 2009
Annars kan du ta ett gammalt kylskåp och sätta in en frostvakt i. Där kan du då ställa så att det blir lagom varmt när du ska måla, sen sätter du dit en ventil som du kan öppna och stänga. cool

Jag har själv gjort så, men jag har färger och sprayburkar osv som inte ska frysa där wink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
25 oktober 2009
patrikke skrev:
Annars kan du ta ett gammalt kylskåp och sätta in en frostvakt i. Där kan du då ställa så att det blir lagom varmt när du ska måla, sen sätter du dit en ventil som du kan öppna och stänga. cool

Jag har själv gjort så, men jag har färger och sprayburkar osv som inte ska frysa där wink

Det där var smart faktiskt smile Fast man kan ju göra på olika sätt, men perfekt att kunna ha färgerna om man har kallgarage tongue

------------------

2 164 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
patrikke skrev:

Det där var smart faktiskt smile Fast man kan ju göra på olika sätt, men perfekt att kunna ha färgerna om man har kallgarage tongue

många bra ideer.. men dock har jag inget kylskåp att offra tongue men jag skall försöka komma på något.. annars är ju färgen som ligger på nu en bra grund för den röda motorfärgen sen kanske.. aja, vi får se smile

skall försöka få något gjort med bilen/delar imorgon smile en vecka kvar tills jag får pengar big_smile

1 749 Inlägg
26 oktober 2009
Kylskåp finns det på återvinningen, eller kanske någon kylskåpsförsäljare kan sponsra med ett som inte funkar?

2 164 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
patrikke skrev:
Kylskåp finns det på återvinningen, eller kanske någon kylskåpsförsäljare kan sponsra med ett som inte funkar?

mjo, det är väl sant.. tongue skall fråga polaren om han kan hitta ett litet åt mig smile

1 749 Inlägg
26 oktober 2009
Ta ett stort, som har 2 dörrar, en nere och en uppe, sen sätter du vakten i nederdelen och målar i överdelen.
Så slipper du får färg på frostvakten. wink
Sedan är det ganska skönt när man plockar ut verktygen som legat där inne i värmen och ska skruva med dem smile
Varmt och skönt åt händerna. tongue
Senast redigerat av patrikke (26 oktober 2009)

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
26 oktober 2009
Se till att få ett tomt enligt mig, kanske inte så kul att ha ett gammalt med freon i sig ståendes tongue eller bara förvara färgerna i källaren eller nått ställe där det är varmt, också ett sätt att spara tid big_smile

------------------

2 164 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
patrikke skrev:
Ta ett stort, som har 2 dörrar, en nere och en uppe, sen sätter du vakten i nederdelen och målar i överdelen.
Så slipper du får färg på frostvakten. wink
Sedan är det ganska skönt när man plockar ut verktygen som legat där inne i värmen och ska skruva med dem smile
Varmt och skönt åt händerna. tongue

vad menar du med frostvakt? tongue

2 164 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Se till att få ett tomt enligt mig, kanske inte så kul att ha ett gammalt med freon i sig ståendes tongue eller bara förvara färgerna i källaren eller nått ställe där det är varmt, också ett sätt att spara tid big_smile

får se hur jag gör.. men jag ska fixa något iallafall, kan ju inte lägga ner typ 3timmar på att slipa nåt som inte blir bra sen tongue

6 585 Inlägg
26 oktober 2009
dadde skrev:
Volvo1968 skrev:

får se hur jag gör.. men jag ska fixa något iallafall, kan ju inte lägga ner typ 3timmar på att slipa nåt som inte blir bra sen tongue

Spraylackade saker som jag vill få bättre hållbarhet på brukar jag klarlacka efteråt. över skruvar & allt,
(tex hela motorn när du monterat ihop den)
Men prova först på nån liten pryl så¨klarlack & färg funkar tillsammans wink

1 749 Inlägg
26 oktober 2009
dadde skrev:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta … @EQ=417003
Sån menar jag.
smile

2 164 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
Volvo1968 skrev:

Spraylackade saker som jag vill få bättre hållbarhet på brukar jag klarlacka efteråt. över skruvar & allt,
(tex hela motorn när du monterat ihop den)
Men prova först på nån liten pryl så¨klarlack & färg funkar tillsammans wink

japp smile bra ide!

förresten funderar jag på att skruva loss hela fronten idag, men vet inte om jag vågar.. dom brukar ju vara ganska rostiga där man skruvar skärmarna i hytten.. hmm men vi får se hur det går.. tongue

patrikke skrev:
dadde skrev:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta … @EQ=417003
Sån menar jag.
smile

aha okej smile skall kolla på jula nästa gång jag åker förbi big_smile tack för tipset!

6 585 Inlägg
26 oktober 2009
hehehehe.... jo det kan ju finnas rost där men om du plockar bort inredningen på insidan har jag för mig du kan se nån av bultarna & smörja dom (lite osäker) men det kan nog patrikke svara på.

det finns en anledning att jag ska besikta min bil & använda den innan totalrusten... då hinner man känna efter om man trivs innan den är sönderriven big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile
Senast redigerat av farbrorbozze (26 oktober 2009)

Sök