2288
Sök

Volvo PV544 -60 skall bli brukis *28/10 -10*

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
8 februari 2010
#981
haha, ja den sysselsättningen är ju grym, men har man inte körkort och ingen rallybil så är det ju inte lätt cool

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Opelvän
33 Inlägg
8 februari 2010
#982
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:
föressten vet du PVns riktiga "gammelnummer"? annars brukar det kunna stå på det runda skattemärket som kan sitta invändigt i kupén

jag har ju orginal kvittot på bilen från fabrik, där står det wink jag funderar på hur jag ska göra.. vill ju ha äkta sånna med det rätta numret.. hmm

Annars brukar registreringsnummret stå Garantibeviset

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134996/855788_g2gcci.jpg

Jag har bara en skylt neutral

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134996/stn_855786_s2ann4.jpg

Denna skylt köpte jag på en veteranbilsmarknad. Det gäller att hitta rätt "bakdel" till skylten så att man kan ha rätt bokstäver i början och rätt antal siffror. Sen var det bara att köpa ett gäng 6:or, en 4:a och alfabetets två första bokstäver.

60-talarna hade oftast denna pressade aluminiumplåt och plastsiffror.

Opelvän
33 Inlägg
10 februari 2010
#983
Robban_89 skrev:
Är det inte dom där skyltarna man kunde se varifrån bilen kom, exempelvis Norrköping? smile

Man kan se från vilket län bilen kom, inte vilken stad. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4nsbokstav

Enligt Wikipedia avskaffandes länsbokstäverna på bilar 1973 då ett centralt bilregister inrättades. En av anledningarna var olika fördomar och tillmälen som förekom.
Stockholms län hade B och kallades då bonnläppar av A-bilisterna från Stockholms Stad.............

2 164 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#984
Min bil skall ha O 27353, alltså hör den hemma i göteborgstrakten smile får se till sommaren om man hittar några bokstäver någonstans.. hmm

nu i dagarna här så åker jag och köper en b18 som tydligen skall funka fint, så den kommer hamna i bilen tills jag är klar med den jag har smile

"Life´s too short to drive a boring car"

2 164 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#985
Update 16/2 -10


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/860817_gwmup4.jpg
Nya motorn smile b18, skall tydligen vara renoverad för inte så där jätte många mil sedan smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/860818_4l3lxu.jpg
Lite sketen b18... tongue men med hjälp av flaskan på bilden så blir det iallafall renare! wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/860819_77q7ve.jpg
Sprängkåpan trodde att jag aldrig skulle få ren tongue fyfan va skit! tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/860821_1o9xup.jpg
Men den blev iallafall lite renare! big_smile skall hängas upp i taljan och tvättas mer undertill, sen penslas rööööööd big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/860823_r4os0l.jpg
till och med sprängkåpan blev ganska ren big_smile blir nog att plocka bort sprängkåpa och koppling för att kolla skicket tongue min koppling från den andra var i bra skick, så kanske blir ett litet byte smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/860828_nl2d0i.jpg
blev rätt okej, men skall tvättas mer, för att sedan bli penslad i röd motorfärg smile funderar på att pensla över hela ventilkåpan och allting.. hmm vet inte hur jag ska göra med grenröret bara, får se om jag skaffar nån svart färg till det eller om jag låter det vara som de är!


Lite händer det iallafall smile hoppas mina fälgar blir klara snart oxå big_smile saknar dom sad

"Life´s too short to drive a boring car"

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
16 februari 2010
#987
Ett råd: Byt filtringarna på vevaxeln innan du sätter ihop motorn. glöm inte att de ska ligga i motorolja en stund och polera glidytorna. Enligt nån jag känner ska tidig b21 packboxhållare passa rätt på b18 så det kanske är värt att kolla. tongue

Om du vill se vad en läckande tätning kan ställa till med så titta på bilderna från kopplingsbytet på pv'n från Halmstad roll

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

2 164 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#988
jo jag vet att det blir fult, men jag känner inte för att lägga ner nån större energi på denna motorn, men jag har typ ångrat mig angående just den biten wink


Måste man verkligen göra det där med filtringarna, den har ju inte varit isär.. ?

"Life´s too short to drive a boring car"

1 749 Inlägg
16 februari 2010
#989
Se över filtringarna tycker jag med när du ändå plockat ur motorn, det är inte kul att se oljedroppar när motr/låda sitter ihop igen.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 164 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#990
patrikke skrev:
Se över filtringarna tycker jag med när du ändå plockat ur motorn, det är inte kul att se oljedroppar när motr/låda sitter ihop igen.

är det värt att lägga massa hundralappar på att köpa kåpor med packboxar?

"Life´s too short to drive a boring car"

1 749 Inlägg
16 februari 2010
#991
Mjao det är det nog.
Men du kan ju kolla tradera osv efter kåpor.

Jag har sålt sådana med packboxar för bra peng förr.
Tror inte jag har någon kvar nu.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 164 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#992
patrikke skrev:
Mjao det är det nog.
Men du kan ju kolla tradera osv efter kåpor.

Jag har sålt sådana med packboxar för bra peng förr.
Tror inte jag har någon kvar nu.

mjo, fast jag tycker att runt 4-500kr är ganska mycket för en kåpa... det kommer kosta runt 800kr plus frakt för att ha packboxar.. hmm men men... får nog vara filt på denna och packboxar i den andra sen smile

"Life´s too short to drive a boring car"

1 574 Inlägg
16 februari 2010
#993
Varför inte höra med ett företag eller privat person om de kan svarva så du kan få dit packboxar? smile
Kostar inte mycke + de finns många olika packboxar så de blir billigare än att köpa en färdig svarvad! smile


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
16 februari 2010
#994
men filtring är skit jämfört med packbox wink sen om du ska vässa motorn håller packbox bättre än filtring. men jag kör ändå filtring på min motor nu, får se hur det går tongue orginal är det ju lugnt tills den börjar bli dålig.

nej inte måla hela skiiiten, låt isåfall ventiiilkåpa vara orgiiiinal !!! tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

2 164 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#995
kom på att jag har en kompis som har en hel metall verkstad i källaren.. med svarvar och allt smile skall kolla med honom!!

nej, det blir nog så att jag målar blocket i rött och ventilkåpan skall jag försöka polera upp, det ska gå tongue

"Life´s too short to drive a boring car"

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
17 februari 2010
#996
dadde skrev:
jo jag vet att det blir fult, men jag känner inte för att lägga ner nån större energi på denna motorn, men jag har typ ångrat mig angående just den biten wink


Måste man verkligen göra det där med filtringarna, den har ju inte varit isär.. ?

Har den läckt olja så bör du ju byta filtringar, ska du bara köra över sommarn med motorn är det väl skitsamma. wink tongue

Börja inte skruva sönder denna motor åxå cool

cool TVÄTTA_MÅLA_FÄRDIG cool

ny korkpackning till ventilkåpan räcker långt... & sån har du väl redan i packningsatsen du köpte?
annars finns dom i varenda välsorterad godisaffär big_smile
Senast redigerat av farbrorbozze (17 februari 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 164 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#997
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
jo jag vet att det blir fult, men jag känner inte för att lägga ner nån större energi på denna motorn, men jag har typ ångrat mig angående just den biten wink


Måste man verkligen göra det där med filtringarna, den har ju inte varit isär.. ?

Har den läckt olja så bör du ju byta filtringar, ska du bara köra över sommarn med motorn är det väl skitsamma. wink tongue

Börja inte skruva sönder denna motor åxå cool

cool TVÄTTA_MÅLA_FÄRDIG cool

mjo... jag är oxå rädd för att riva den.. tongue vill ju inte behöva köpa en tredje wink haha

men den andra motorn skall få packboxar smile

"Life´s too short to drive a boring car"

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
17 februari 2010
#998
Filtringarna torkar om motorn står en längre tid och bränns sönder av friktionen när motorn startas
Sedan behöver man bara peta bort låsringen och brickan i hållaren för att byta filtringen en bult fram i remskivan och sex i svänghjulet. du behöver inte skruva av kåporna för att göra jobbet!

Angående målning så har jag länge väntat på nån som har modet att måla sin B18/20 som en original utbytesmotor dvs ALLT är rött även kamdrevskåpan + den gula dekalen med texten Volvo original utbytesmotor

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
17 februari 2010
#999
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
jo jag vet att det blir fult, men jag känner inte för att lägga ner nån större energi på denna motorn, men jag har typ ångrat mig angående just den biten wink


Måste man verkligen göra det där med filtringarna, den har ju inte varit isär.. ?

Har den läckt olja så bör du ju byta filtringar, ska du bara köra över sommarn med motorn är det väl skitsamma. wink tongue

Börja inte skruva sönder denna motor åxå cool

cool TVÄTTA_MÅLA_FÄRDIG cool

mjo... jag är oxå rädd för att riva den.. tongue vill ju inte behöva köpa en tredje wink haha

men den andra motorn skall få packboxar smile

Låter klokt det smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 164 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#1000
jag byter filtringarna på nya motorn, men inget mer tongue måste verkligen se till att inte börja plocka ner den för mycket.. men jag hade ju ändå tänkt att kolla kopplingen, då är det inte mycket kvar till att man kan byta filtringen där och fram är det ju bara ett remhjul, som ändå ska bort för att man ska kunna tvätta där smile

"Life´s too short to drive a boring car"


Sök