Volvo PV544 -60 skall bli brukis *28/10 -10*

NightCruiser
15 augusti 2009 · 1 163 Inlägg

Riktigt trevligt projekt! Kul du inte totalrenoverar utan behåller stilen med patina. smile

Lycka till...

Mvh

dadde
15 augusti 2009 · 2 164 Inlägg

NightCruiser skrev:
Riktigt trevligt projekt! Kul du inte totalrenoverar utan behåller stilen med patina. smile

Lycka till...

Mvh

tackar tackar! jo, jag har ju inte råd med att totalrenovera och känner inte för att tattarlacka och sånt.. så den får se ut som den gör tills pengar finns att totalrenovera smile

"Life´s too short to drive a boring car"
TMW-Performance Avstängd
15 augusti 2009 · 914 Inlägg

D_Carlsson skrev:
jag köpte en 140 en gång för jag tänkte jag skulle ha en skatte smitar brukis men jag sålde den lika fort det var ju absolut ingen komfort alls å inget man vågade åka långt i heller. så jag tror inte du ska ha den som brukis i den bemärkelsen wink

Man får inte vara så kinkig wink

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
dadde
16 augusti 2009 · 2 164 Inlägg

TMW-Performance skrev:

D_Carlsson skrev:
jag köpte en 140 en gång för jag tänkte jag skulle ha en skatte smitar brukis men jag sålde den lika fort det var ju absolut ingen komfort alls å inget man vågade åka långt i heller. så jag tror inte du ska ha den som brukis i den bemärkelsen wink

Man får inte vara så kinkig wink

precis, är man gnällig när det gäller komfort så får man väl köpa en splitter ny merca eller nåt tongue

"Life´s too short to drive a boring car"
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
16 augusti 2009 · 1 479 Inlägg

Dadde, "saken" kanske är en brytare till tändningen/nivåreglerare till högtalare eller liknande? Är den vridbar eller är det en knapp? Har en vridbar sak sittandes i min panel med tre kopplingar som inte går till något, troligen ett reglage till högtalare eller liknande tongue (bara min teori)

Och ang. ångtvätt, finns lösa att köpa, sån har vi, jag vet inte pris, men den är mindre än en dammsugare, och enkel att använda smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
dadde
16 augusti 2009 · 2 164 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Dadde, "saken" kanske är en brytare till tändningen/nivåreglerare till högtalare eller liknande? Är den vridbar eller är det en knapp? Har en vridbar sak sittandes i min panel med tre kopplingar som inte går till något, troligen ett reglage till högtalare eller liknande tongue (bara min teori)

Och ang. ångtvätt, finns lösa att köpa, sån har vi, jag vet inte pris, men den är mindre än en dammsugare, och enkel att använda smile

hmm okej.. den verkar ha tre lägen, en vippbrytare har det nog varit skulle jag tro. men den har gått av, och säkringen i den har brunnit.. och en av kablarna va bara avklippt, i motorutrymmet.. jag får ta och följa dom andra och se vart dom har tagit vägen.. misstänker att det varit extraljus eller nåt smile

"Life´s too short to drive a boring car"
L-W-L
16 augusti 2009 · 505 Inlägg

dadde skrev:
.....misstänker att det varit extraljus eller nåt smile

det var det jag tänkte på först om det kunde va till några extra lampor

Volvo p210 "Duett" (1966)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
16 augusti 2009 · 1 594 Inlägg

dadde skrev:

Volvo1968 skrev:
Dadde, "saken" kanske är en brytare till tändningen/nivåreglerare till högtalare eller liknande? Är den vridbar eller är det en knapp? Har en vridbar sak sittandes i min panel med tre kopplingar som inte går till något, troligen ett reglage till högtalare eller liknande tongue (bara min teori)

Och ang. ångtvätt, finns lösa att köpa, sån har vi, jag vet inte pris, men den är mindre än en dammsugare, och enkel att använda smile

hmm okej.. den verkar ha tre lägen, en vippbrytare har det nog varit skulle jag tro. men den har gått av, och säkringen i den har brunnit.. och en av kablarna va bara avklippt, i motorutrymmet.. jag får ta och följa dom andra och se vart dom har tagit vägen.. misstänker att det varit extraljus eller nåt smile

Antagligen extra ljus. På gamla åk som det sitter extraknappar på instrumetpanelen så finns det några nästan "givna" saker man kan kolla.
Kabel fram till motorutrymme till ett relä = extraljus.
Går sladden bakåt så är det oftast till en backlampa eller bakrutefläkt.

Förstår inte vad som spökar med blinkeriet... På PV´n är detta busenkelt kopplat. En kabel som är tändningsberoende går till ett blinkrelä med två anslutningar (Det är runt som en femkrona och ca. tre centimeter högt. Sitter bakom instrumenteringen) Från andra anslutningen går kabeln upp i blinkerspaken där den fördelas ut höger/vänster fram/bak

I övrigt ett fränt projekt framförallt med tanke på du tänkt åka bruksis, men jag lovar du kommer bli trött på både den obefintliga väghållningen och bullret.

Senast redigerat av hotrodder (16 augusti 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
dadde
17 augusti 2009 · 2 164 Inlägg

L-W-L skrev:

dadde skrev:
.....misstänker att det varit extraljus eller nåt smile

det var det jag tänkte på först om det kunde va till några extra lampor

hehe okej.. det gick ut en kabel genom torpedväggen, så jag antar att den har varit till extraljus..

hotrodder skrev:

dadde skrev:

Volvo1968 skrev:
Dadde, "saken" kanske är en brytare till tändningen/nivåreglerare till högtalare eller liknande? Är den vridbar eller är det en knapp? Har en vridbar sak sittandes i min panel med tre kopplingar som inte går till något, troligen ett reglage till högtalare eller liknande tongue (bara min teori)

Och ang. ångtvätt, finns lösa att köpa, sån har vi, jag vet inte pris, men den är mindre än en dammsugare, och enkel att använda smile

hmm okej.. den verkar ha tre lägen, en vippbrytare har det nog varit skulle jag tro. men den har gått av, och säkringen i den har brunnit.. och en av kablarna va bara avklippt, i motorutrymmet.. jag får ta och följa dom andra och se vart dom har tagit vägen.. misstänker att det varit extraljus eller nåt smile

Antagligen extra ljus. På gamla åk som det sitter extraknappar på instrumetpanelen så finns det några nästan "givna" saker man kan kolla.
Kabel fram till motorutrymme till ett relä = extraljus.
Går sladden bakåt så är det oftast till en backlampa eller bakrutefläkt.

Förstår inte vad som spökar med blinkeriet... På PV´n är detta busenkelt kopplat. En kabel som är tändningsberoende går till ett blinkrelä med två anslutningar (Det är runt som en femkrona och ca. tre centimeter högt. Sitter bakom instrumenteringen) Från andra anslutningen går kabeln upp i blinkerspaken där den fördelas ut höger/vänster fram/bak

I övrigt ett fränt projekt framförallt med tanke på du tänkt åka bruksis, men jag lovar du kommer bli trött på både den obefintliga väghållningen och bullret.

okej, det verkar som att den har varit till extraljus, då en kabel gick ut genom torpedväggen. och kablar finns fram på kofångaren till gamla extraljus, så det borde vara så.. tongue

och angående väghållning och buller, så går det att fixa. den är stum som attan nu, får se hur den beter sig på vägen.. bara byta dämpare och sånt om den är dum.. och ljudisolera är ju inte jätte svårt smile plus att avgasljudet inte kommer vara så högt, då jag kommer köra med 2" rör smile

"Life´s too short to drive a boring car"
båge montör och hobby mekaniker
17 augusti 2009 · 2 672 Inlägg

väghållning kan jag tänka är skönt! men bullra sa det göra! wink gamla bilar ska låta! så är det bara!

såg BTW ådin på maxi i häromdagen! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
dadde
17 augusti 2009 · 2 164 Inlägg

båge skrev:
väghållning kan jag tänka är skönt! men bullra sa det göra! wink gamla bilar ska låta! så är det bara!

såg BTW ådin på maxi i häromdagen! smile

haha joo bullra lite ska det göra.. men 2" rör blir mer smatter än buller big_smile möö fränare på en gammel pv!

jasså de gjorde du wink den är inte så lätt att missa big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"
TERTIO
17 augusti 2009 · 34 Inlägg

Härligt projekt! kan rekomdera en skitbra sida www.motoroldies.se  dom har skit mycke grojer nytt
till en sån här pärla.. och relativt bra priser..

//Tertio//
båge montör och hobby mekaniker
17 augusti 2009 · 2 672 Inlägg

helt rätt med 2"! men sätt några dämpare mer eller iaf krökar än jag har på caddyn! ska bygga om mitt snart igen! låter för mkt med för få dämpare!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
dadde
17 augusti 2009 · 2 164 Inlägg

Update 17/8 -09 fast först lite bilder ifrån vallåkra, måste ju hämta inspiration till bygget! big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/740607_smnah8.jpg
Man måste bara älska detta motorutrymmet!! En sak han har skall jag garanterat ta efter, gissa vad wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/740609_ubfrd6.jpg
Volvo PV544 -60, färgkod 56 och röd inredning.. big_smile en tvilling?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/740612_12tk9o.jpg
åå va jag blev kär! big_smile nån gång skall Molly oxå bli såhär fin! smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/740614_qh3229.jpg
Pv bilarna är bara FÖR söta! big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/740618_7eqesj.jpg
Sista bilden på en kopia av min bil som jag såg nere på Vallåkra! smile

Nu blir det Update!!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/740621_17gy3l.jpg
Plockade bort stolen för att undersöka/fixa golvet lite smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/740626_9kg575.jpg
Mattor och äcklig dämpning borta smile skall slipas och målas sen, nån gång wink


Tråkigaste updaten hittils tror jag.. men bättre än inget? smile Mer imorgon troligtvis!

"Life´s too short to drive a boring car"
Rquired Allmänt envis
17 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Fan vad kul denna tråden är, har fått mig riktigt sugen på en PV bara så du vet wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
båge montör och hobby mekaniker
17 augusti 2009 · 2 672 Inlägg

dadde skrev:
Update 17/8 -09 fast först lite bilder ifrån vallåkra, måste ju hämta inspiration till bygget! big_smile


http://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/740607_smnah8.jpg
Man måste bara älska detta motorutrymmet!! En sak han har skall jag garanterat ta efter, gissa vad wink

gissar på allt krom å puts? wink

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
dadde
17 augusti 2009 · 2 164 Inlägg

Rquired skrev:
Fan vad kul denna tråden är, har fått mig riktigt sugen på en PV bara så du vet wink

hehe tackar! det värmer big_smile (köp en och gör en egen tråd, så vi kan inspirera varandra!)

båge skrev:

dadde skrev:
Update 17/8 -09 fast först lite bilder ifrån vallåkra, måste ju hämta inspiration till bygget! big_smile


http://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/740607_smnah8.jpg
Man måste bara älska detta motorutrymmet!! En sak han har skall jag garanterat ta efter, gissa vad wink

gissar på allt krom å puts? wink

nja.. inte riktigt.. tongue hans spolarvätske behållare! big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"
NightCruiser
17 augusti 2009 · 1 163 Inlägg

Helt klart måste det vara Vodka flaskan du ska kopiera??? big_smile
Annars kommer jag idiotförklara dig. wink

Den fina "molly" var ju riktigt vacker, PV gör sig så jävla bra med breda plåtfälgar med...

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang