Jag har en Panasonic 18 tums subwoofer, men basen på den är väldigt skarp, och jag har inte en aning om hur jag ska få den mjukare! Jag har testat en massa inställningar på huvud-enheten och på slutsteget, men inget fungerar... Vet nån vänlig själ hur man skulle kunna få mjukare bas?
chrizz> de vet ja inte... men jag antar att ni svenskar och vi finländare inte menar riktit samma sak med mjukare bas... jgus86> lådan kom med basen, så den tror jag inte att det är några fel på...
Det går alltid att prova ett aktivt delningsfilter, detta ger dig mycket större kontroll över baskaraktären än vad slutsteget och huvudenheten gör. Som jag ser det borde problemet bero på att högtalaren spelar ut för höga toner, vilket ändå är ganska ovanligt för en så pass stor högtalare.
Det går alltid att prova ett aktivt delningsfilter, detta ger dig mycket större kontroll över baskaraktären än vad slutsteget och huvudenheten gör. Som jag ser det borde problemet bero på att högtalaren spelar ut för höga toner, vilket ändå är ganska ovanligt för en så pass stor högtalare.
Ett aktivt delningsfilter sa du? Hur ser såna ut? E helt ny till de här grejjerna
De finns att köpa lite överallt, det är i princip en liten dosa som man kopplar in rca-kablarna i före slutsteget. Den dosan har inställningsmöjligheter som bas-förstärkning, variabel delningsfrekvens (man kan justera hur ljusa bastoner som basen ska spela), om man vill köra stereo eller mono m.m.
Tack ska försöka köpa nåt av dom där då å se hur det blir en annan sak som jag kom att tänka på också, är att kylan i dessa tider kanske ställer till det lite också
Jag har själv aldrig upplevt några stora förändringar på basen beroende på årstider men sen har jag aldrig använt mig av ett 18-tums element i en bil, det kanske påverkas mer än 12 tum som är max för mig