6359
Sök

Nybörjare, första bil?

3 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Ok, först och främst vill jag påpeka att jag inte tagit körkort ännu. 22 år gammal och lite sen med det.
Valde att åka runt jorden i ett par år istället.

Jag har uppkörning 25 sept och vet att jag kommer att ta körkortet det datumet.
Det jag vill veta är om ni här som är riktigt duktiga på bilar kan rekomendera en bra bil att köpa för ca 40 000-50 000 kr som första bil.

har varit lite trubbel i mitt huvud.
Volvo s40, Golf Gti, Audi a3, Toyota Celica.
etc etc.

Dock måste det noteras att det inte behöver vara en bil med 500 HK.
Utan en bil som ska vara bekväm att köra, rolig att köra men också se bra ut.
Jag jobbar i Norge så det lär bli mycket pendling!

tack på efterhand.
big_smile

www.klockren.nu
476 Inlägg
29 juli 2009
Då kan jag ju rekomendera audi a4 om du vill ha en tyst bil som ligger som en dröm på vägen, har själv haft 2 stycken och vart hel nöjd med dom..funkar kanon som pendlarbil smile

1.8 turbo eller v6:an är väl dom trevligaste motorerna på dom, 1.6 och 1.8 är så ruggigt högvarviga..

Mvh

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juli 2009
Rolig att köra, då tycker jag du skall köpa dig en Bmw. Det "råkar" dessutom vara bra och driftsäkra bilar som inte kostar mer än konkurrenterna att äga, bortsett från försäkringen. Å andra sidan hör Bmw till de billigaste att underhålla (tex så har den kamkedja), så det brukar jämna ut sig. Bilen jag tänker på är en Bmw 3-serie, antingen en compact eller en 4 dörrars sedan.

Tror jag rekommenderar en 318i sedan till dig, "bara" 143hp 4a men å andra sidan är den väldigt snål (0.6 blandad körning går lätt, 0.7 om man gillar pedalen till höger) Effekten räcker utmärkt till vardags men upplevs som lite lite när man busar. 3-seriens stora fördel mot golf, A3 etc är (bortsett från att den inte är dyrare att äga) att den är betydligt bekvämare och stadigare att pendla med.

Ex
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=a1 … &md=th
http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_318 … 20&w=3

Jämfört med en golf tex är Bmw förmodligen dyrare att försäkra, men eftersom den är billigare i underhåll (kamkedja bla) så jämnar det ut sig.

En liten och löjligt lättkörd bil är Mercedes A-klass, 3.5m lång, väldigt krocksäker och stadig som en stor bil att köra (att välta en är numera i princip omöjligt). Liten och pigg bil är kul i sig, men i övrigt är det ingen rolig bil att köra direkt. Billig att äga bortsett från vissa reparationer som får en att tro att det är en Ferrari man har, inte en liten Mercedes. Tex så kostar lmm 15k och ett startmotorbyte 5-10k.

Se till att tvätta den noga för den är lite rostkänslig, annars är det en go bil som har egenskaperna av en 4.5-5m stor bil i en 3.5m liten tongue

Ex:

Med fritt val hade jag nog valt en Bmw ändå, roligare och billigare men samtidigt mer bil. Men en A-klass över en Golf/A3 varje dag!

Edit: lade till länkar
Senast redigerat av Rquired (30 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
Rquired: Tack för det svaret! smile

Fd Bannad
657 Inlägg
31 juli 2009
Rquired skrev:
Rolig att köra, då tycker jag du skall köpa dig en Bmw. Det "råkar" dessutom vara bra och driftsäkra bilar som inte kostar mer än konkurrenterna att äga, bortsett från försäkringen. Å andra sidan hör Bmw till de billigaste att underhålla (tex så har den kamkedja), så det brukar jämna ut sig. Bilen jag tänker på är en Bmw 3-serie, antingen en compact eller en 4 dörrars sedan.

Tror jag rekommenderar en 318i sedan till dig, "bara" 143hp 4a men å andra sidan är den väldigt snål (0.6 blandad körning går lätt, 0.7 om man gillar pedalen till höger) Effekten räcker utmärkt till vardags men upplevs som lite lite när man busar. 3-seriens stora fördel mot golf, A3 etc är (bortsett från att den inte är dyrare att äga) att den är betydligt bekvämare och stadigare att pendla med.

Ex

Jämfört med en golf tex är Bmw förmodligen dyrare att försäkra, men eftersom den är billigare i underhåll (kamkedja bla) så jämnar det ut sig.

En liten och löjligt lättkörd bil är Mercedes A-klass, 3.5m lång, väldigt krocksäker och stadig som en stor bil att köra (att välta en är numera i princip omöjligt). Liten och pigg bil är kul i sig, men i övrigt är det ingen rolig bil att köra direkt. Billig att äga bortsett från vissa reparationer som får en att tro att det är en Ferrari man har, inte en liten Mercedes. Tex så kostar lmm 15k och ett startmotorbyte 5-10k.

Se till att tvätta den noga för den är lite rostkänslig, annars är det en go bil som har egenskaperna av en 4.5-5m stor bil i en 3.5m liten tongue

Ex:

Med fritt val hade jag nog valt en Bmw ändå, roligare och billigare men samtidigt mer bil. Men en A-klass över en Golf/A3 varje dag!

Det är svårt att argumentera mot en frälst, du får vilken dag som helst påstå för mig att Ford är bättre än MoPar men det är kört på förhand, inget är bättre än Mopar.

Känns lite så när folk försöker köpa bilar och du ska råda, men en BMW är inte alltid bästa valet, angående försäkringen som är "lite" dyrare, så skulle en 18 kompis, också nyligen körkort, få pynta upp dryga 30 000 om år för sin 318, billigt och bra va?

måste säga att jag tycker varken Bmw eller MoPar är det bästa valet i det här fallet, utan Adin som går relativt bra med 1.8T, och en Quattro kan vara rolig med.

Märkesbög

1 150 Inlägg
31 juli 2009
ska ja va ärlig så köp dig en billigare golf 2 3 som du inte behöver va rädd om så du kan köra av dig lite sen köpa en fin bil:)

453 Inlägg
31 juli 2009
Saab 9-3 Aero från 2001-2002. Snygga som få och sköna att köra med bra drag i

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 juli 2009
Hedning skrev:
Rquired skrev:

Ex

Ex:

Det är svårt att argumentera mot en frälst, du får vilken dag som helst påstå för mig att Ford är bättre än MoPar men det är kört på förhand, inget är bättre än Mopar.

Känns lite så när folk försöker köpa bilar och du ska råda, men en BMW är inte alltid bästa valet, angående försäkringen som är "lite" dyrare, så skulle en 18 kompis, också nyligen körkort, få pynta upp dryga 30 000 om år för sin 318, billigt och bra va?

måste säga att jag tycker varken Bmw eller MoPar är det bästa valet i det här fallet, utan Adin som går relativt bra med 1.8T, och en Quattro kan vara rolig med.

Frälst eller inte, men det är ju inte bara Bmw jag rekommenderar. Men att Bmw är en bra bil är svårt att säga emot, bäst eller inte kan man diskutera. Men om någon söker en rolig bil tycker jag definitivt Bmw är värd att nämna, försäkringen kan bli dyr men det vägs dels upp av billigare underhåll och sedan är det sällan så stor skillnad som för din kompis. I mitt fall är Bmwn billigare at försäkra än en motsvarande Volvo T5 eller Saab 9-3 turbo, så det behöver inte vara dyrare med Bmw...

453 Inlägg
31 juli 2009
Man kan ju hålla på att älta det här i evigheter om vilken som är bäst, beror helt på vad man är ute efter, billig i försäkring, dyr i försäkring, snabb, långsam, bakhjulsdriven, framhjulsdriven. Om min bil skulle stå på mig så skulle jag få lägga ut 20k om året i försäkring, nästan halva priset för vad jag köpte den, så köp en billig och bra bil som duger att åka i om du inte har snälla föräldrar tongue tongue Men som sagt innan så är Bmw riktigt bra bilar, härliga att åka i.

Your choise big_smile

Got N/A?
358 Inlägg
31 juli 2009
Så länge du håller dig ifrån Franska bilar så blir det nog bra.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
31 juli 2009
Kan varmt rekomendera Mercedes C-klass W202, tyst, bekväm, fin väghållning. Körglädjen kanske inte riktigt når upp till samma nivå som hos BMW E36 men för den sakens skull är det ingen trist bil att köra. Dessutom är risken att råka ur för ett bus/slutkört exemplar inte lika stor som i BMW:ns fall då Mercan inte verkar vara lika eftertraktad som busbil.

Vill du ha något mer udda kanske en Alfa Romeo 156 kan vara ett alternativ smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 juli 2009
IceEyes skrev:
Kan varmt rekomendera Mercedes C-klass W202, tyst, bekväm, fin väghållning. Körglädjen kanske inte riktigt når upp till samma nivå som hos BMW E36 men för den sakens skull är det ingen trist bil att köra. Dessutom är risken att råka ur för ett bus/slutkört exemplar inte lika stor som i BMW:ns fall då Mercan inte verkar vara lika eftertraktad som busbil.

Vill du ha något mer udda kanske en Alfa Romeo 156 kan vara ett alternativ smile

W202, är det den som kom 94? Se upp till viss del med rost, en bekant har en sådan C180 som varit pedantvårdad men de får kämpa mot rosten ändå. Liten varning är på plats, i övrigt är det en toppenbil.

Alfa 156 är en underbar bil, bättre fwd hittar man inte när det gäller fwd. Men TS är faktiskt roligare än V6 iom att den är lättare i nosen samtidigt som den är riktigt snål jämfört med sexan som är riktigt törstig. Å andra sidan, Alfas V6a hör till en av världens härligaste motorer så bara den motorn gör det värt att köpa en sådan. Å andra sidan är Alfa precis som Bmw ofta hårt körda...

Supraman
2 300 Inlägg
31 juli 2009
kör du mkt så alla gånger en diesel.
Bmw 320D med en box så blir den lite roligare eller något liknande.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
31 juli 2009
Får väl knappast någon fin Golf IV GTI för dom pengarna i alla fall. De ja kollade lite snabbt på blocket har antingen gått 150 varv runt jorden och/eller skador (rost tex vilket e ovanligt).
Avråder dig från den bilen iaf. Sen är GTI med 150 hästarn rätt slö faktiskt..0-100 på 8,5 sekunder original

Får väl inga roliga Audi A3 heller då de alltid ligger lite dyrare än Golfen.

Skulle satsat på en S40 2.0t eller liknande
Senast redigerat av Mortalis (31 juli 2009)

806 Inlägg
31 juli 2009
Rquired skrev:

Ex

Ex:

Men vadå 0.6 blandad körning du lever ju i en fantasi värld. BMW går inte på vatten gud gör

1 150 Inlägg
31 juli 2009
Elda skrev:
ni rekomenderar roliga bilar när det börjar svänga, men eftersom TS verkar villja ha en pendlarbil så är en motorvägsräcer förmodligen roligare i vardagsbruket. inget illa om många BMWs men deras bästa prestanda är inte rakt fram i högre hastigheter, där har vi ju tex Saab som har haft det som varumärke dom senaste 30 åren smile

haha du är rolig de är ju just så bmw är byggda för att köra fort med (dom flesta tyska bilarna är de )men men roll

VW-nörd?
4 332 Inlägg
31 juli 2009
Förresten är inte kamremmen så in i helvete dyr på Golf Required...bara byta den kostar väl 3-4000kr hos aukt. verkstad.
Det är själva servicen, stora servicen, som kostar pengar. En service alla bilar måste genomgå, även en BMW..så du lär förlora pengar i försäkringen på BMW mot vad denna service kostar, som dessutom kommer var 12000 mil.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 juli 2009
Elda skrev:
lelleal skrev:
Elda skrev:
ni rekomenderar roliga bilar när det börjar svänga, men eftersom TS verkar villja ha en pendlarbil så är en motorvägsräcer förmodligen roligare i vardagsbruket. inget illa om många BMWs men deras bästa prestanda är inte rakt fram i högre hastigheter, där har vi ju tex Saab som har haft det som varumärke dom senaste 30 åren smile

haha du är rolig de är ju just så bmw är byggda för att köra fort med (dom flesta tyska bilarna är de )men men roll

BMW är sjukt trötta rakt fram i högre hastigheter om du jämför med tex en saab smile  och då menar jag sjävlklart bilaran i samma prisklass.

EDIT: jag skulle rekomendera en saab 9-5 eller 9-3 turbo/aero med steg 1, en 9-5 aero blir bilen den borde varit från fabrik med steg 1.

Lodisen: 0.6-0.7 är inget problem med en sådan, tror du mig inte är det inget jag kan göra något åt...

Mortalis: Även en Bmw behöver service, men dessa är ofta betydligt billigare att serva än vag. Å andra sidan är Bmw ofta dyrare att försäkra än en Golf, så det brukar jämna ut sig. Bortsett från vissa extremfall med bilen på gatan mitt i 08a försäkrad på en 18 åring så är det sällan tusenlappar det skiljer utan oftast ett par hundralappar.

Elda: Som någon skrev, är det några bilar som är autobahnbussar så är det ju tyskarna. Hörs ju på namnet tongue En Saab är inte stadigare än en motsvarande bmw med samma dimensioner på däcken, men jag kan hålla med om att det är bättre tryck i en turbo Saab.

Å andra sidan så har en Saab "torque steer", alltså att ratten rycker när man accelererar. I en Bmw kan man oftast ge fullt utan att behöva hålla i ratten, den går rakt ändå. Jag har testat på avstängd väg genom att bara hålla handen precis löst emot, strax över 100 tog jag tag i ratten av ren självbevarelsedrift, inte för att det behövdes. Ge fullt i en Saab eller liknande och den byter fil direkt och om du skulle göra samma test på riktig väg så skulle Saaben hamna i diket om man inte tar tag i ratten.

Jag skulle personligen aldrig byta den marginellt bättre prestandan en Saab (eller Volvo) turbo har mot den trygghetskänsla som finns i en Bmw, Audi eller Mercedes tex. smile

1 571 Inlägg
31 juli 2009
Så typiskt att alla som ger biltips ska "pendla" till jobbet i 250km/h och ta kurvorna som en sportbil. smile

Själv skulle jag välja en stor och bekväm bil med liten motor så får man komforten och bränsleekonomi. En erkänt driftsäker slitvarg helt enkelt. Det kanske inte blir bilkörning på högsta nivån men kör man mycket bil är komfort och milpengar ganska viktigt tycker jag iaf.

Sök