4666
Sök

Vad tycker ni om dom nya hastigheterna? 40, 60, 80 och 120?

831 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Då var man nyss hemkommen från Öland efter en skön semester och efter alla hastighetsskyltar och fartkameror man stött på längs vägen kan jag lugnt säga att jag aldrig kört så laglydigt under en så pass lång resa någon gång. Framförallt är det fartkamerornas förtjänst att man kör mer sansat men även semesterns. No stress så att säga! Tid finns det inget som heter under min semester.

I och med mitt dåliga närminne är det ofta jag sitter och tänker "Fan var det 90 eller 70 här?" när en fartkamera närmar sig. Oftast brukar man kunna avgöra vilken hastighet det är som gäller genom omgivningen och förhållandena. Och för att göra det lite lättare för sig själv så kompletterar man med farthållaren. Underbart skönt vid långkörning.

Större delen av vägen vi for fram på pendlade det mellan vanliga 70 och 90, men sedan slog det om till 80. Något som jag inte är van vid, tror faktiskt inte jag sett en enda skylt med någon av dom nya hastigheterna här i krokarna. Det skapade problem för mig och mitt hjärnkontor.

Man sitter med ögonen i vägkanterna i ett febrilt sökandet av kameror och försöker lägga den aktuella hastigheten på minnet med ett repeterande av hastigheten om och om igen uppe i knoppen. Men likförbannat när man närmar sig en kamera så ställer man sig frågan "Var det 70 eller 90 här?". Minnet sviker och man får anta vilket hastighet som verkar vara lämplig. Hur som haver var det just detta scenario som slog mig idag när vi var på väg hem. Jag ansåg att 70km/h hade varit för lite på sträckan vi färdades på och 90km/h mer rimligt så jag passerade kameran i prick 90km/h och senare också en vägskylt med påminnelse om 80km/h. Jävla skit tänkte jag; "här kör man vad man tror är laglydigt och försöker så gott det bara går att hålla sig på mattan". Klantigt men ingen ingen ursäkt för att man "glömt" bort vilken hastighet som gäller, men väldigt frustrerande med så många olika hastigheter. Det blir alldeles för rörigt. Jag kan inte ens hålla reda på 70 och 90, hur ska jag då kunna hålla reda på 60 och 80 också.

Jag tycker dom nya hastigheterna är ytterliggare ett moment som kräver för mycket av ens fokus. Fartkamerorna och dom gamla hastigheterna räcker!

Hur är er syn på dom nya hastigheterna? 120km/h är väl den enda jag tycker man skulle behålla av dom nya hastigheterna.

www.klockren.nu
476 Inlägg
3 augusti 2009
jävla dumheter, alla utom 120 då smile

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

1 534 Inlägg
3 augusti 2009
blir jag osäker då jag kör och det är fartkameror så saktar jag ned alltid wink
bara ta de som regel så får man inga böter

120km/h är iaf välkommet

3 354 Inlägg
3 augusti 2009
120 e välkommet 60 o 80 nja... känns inte anpassat för bilen o vice versa.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

slacker
13 Inlägg
3 augusti 2009
jag kör med kameravarnare, inte nödvändigtvis bara för att kunna köra fort utan att behöva speja efter kameror. den gör som mest nytta just som när man inte minns om det var 70 eller 90 då behöver man inte klia sig i huvet över det och få onödiga böter (som kanske bara egentligen man har sig själv å skylla för pga taskig uppmärksamhet och dåligt minne men ändå)

a girl gagging on my cock doesn't turn me on, but it doesn't make me lose my hard-on either.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
831 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Ja men en utvärdering av dom "nya hastigheterna" då. Och så förbaskat länge har dom inte funnits.

831 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Jo samma här men när man har en bil bakom sig är det inte så lämpligt att bromsa ner till t ex 70 när det kanske är 90. Men i övrigt så.

Iam2fast4U skrev:
blir jag osäker då jag kör och det är fartkameror så saktar jag ned alltid wink
bara ta de som regel så får man inga böter

120km/h är iaf välkommet

Avstängd
424 Inlägg
3 augusti 2009
Tycker det är skit. Rent ut sagt. Man hinner ju inte anpassa sig förrens det kommer nytt hela tiden..

team Svineri. Volvos under construction.

Rekondare/Personbilsmekaniker
198 Inlägg
3 augusti 2009
jag var nere i skåne för 1 vecka sedan och där var det en väg som ändrades mellan 70 och 90 hela tiden och med en massa kameror.
Vid en kamera var det tydligen 70 men jag hade glömt den skylten o körde prick 90 när jag såg kameran men så blixtrade till vid kameran! f*n vad arg jag blev då!!
Då jag övningkörde vid tillfället så är jag orolig över vad som kan hända, är det nån som vet?
På Torsdag har det gått 2 veckor sen bilden togs men jag har inte fått hem nån lapp..Brukar väl komma efter 10-14 dagar eller?

Random Hero
4 047 Inlägg
3 augusti 2009
brukar inte hålla hastigheterna så mig kvittar de, lämpar sej 110 håller ja 110, är de mitt i stan o folk överallt anpassar man sig efter de liksom

Dog food lid. Backwards

3 650 Inlägg
3 augusti 2009
Bryr mig inte så mkt om hastighetsbegränsningarna, kör oftast för fort, men klart man anpassar sig

1 723 Inlägg
3 augusti 2009
Det är ju samma princip som tidigare, man håller angiven hastighet så mig spelar det ingen roll. Men man kan ifrågasätta varför de har satt vissa hastigheter på en del sträckor. Inte bara de nya nu då utan även de gamla begränsningarna.

Seth skrev:

den där får du gärna utveckla smile
Senast redigerat av falloutboy (3 augusti 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2009
Tycker det är alldeles för mycket att hålla reda på, eller jag har inga problem med det faktiskt men har hört många klaga på det. Sedan tycker jag det är onödigt helt enkelt, men på plussidan finns ju just det att man på bra vägar för köra +10 och på dåliga vägar -10.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 354 Inlägg
3 augusti 2009
falloutboy skrev:
Det är ju samma princip som tidigare, man håller angiven hastighet så mig spelar det ingen roll. Men man kan ifrågasätta varför de har satt vissa hastigheter på en del sträckor. Inte bara de nya nu då utan även de gamla begränsningarna.

Seth skrev:

Javisst.
För mig med min bil och några fler bilar som jag kört så känns de som att bilen är inställd att åka i 30 50 70 90 110. varvtalen känns bra (beroende på växel.), Förbrukningen känns bra, Alltså bilen känns som den flyter på.
Senast redigerat av Seth (3 augusti 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
3 augusti 2009
Jag tycker de är bra. Hastigheterna är nu bra mycket bättre på vägarna och på många landsvägar måste man nu köra aktivt för att köra olagligt, samtidigt som kurvorna går att ta ganska mjukt i uppsatt hastighet.

Precis omvänt mot vad som står just innan tycker jag dessa hastigheter passar bättre in i varvtalsregistret, och det kan bero på att många länder i europa nyttjar 60-80-100-120 på sina vägar. Men där är det som alltid från fordon till fordon. Just 90 har jag hatat i alla bilar jag haft, och önskat just 80 eller 100 istället.

Att hastigheten på 2+1 väg nu ska vara just 100 (om allt är som det ska) och att motorväg är 110 eller om  allt är riktigt bra 120 ger också en tydlig skillnad i hur säker vägen är. Jag vet att det inte är något problem att ligga 150 på någon väg med begränsning över 90, men det ger en signal om vad man kan vänta sig. T.ex. är E20 mellan Örebro - Kumla (och vidare en bra bit) "bara" 110. Detta pga långa bulor i vägen. I 110 åker man mjukt upp och ned, i 150 (där körkort skulle dras på 120väg) så känns det som bilen ska lätta. Just den delen tror jag har kvar 110 för att slippa arga reaktioner, men de skadade områdena skulle må bra av 100.

Men överlag gillar jag det verkligen. big_smile

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
3 augusti 2009
Värdelöst. Visserligen brukar jag strunta i vad som står på skyltarna och anpassa farten efter väglag osv. men i alla fall smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 688 Inlägg
3 augusti 2009
Bor i närheten av Göteborg och håller väl mig med omnejd i en radie på 15 mil från Göteborg, har inte sett dessa 120vägar någonstans, knappt dom 60 och 80 heller. Däremot har dom satt ner till 40 i stan vid odinsgatan, wtf liksom? Så dålig som vägen e där borde dom haft 10 som maxfart för att inte köra sönder bilen.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

-utan 940
1 728 Inlägg
3 augusti 2009
Seth skrev:
För mig med min bil och några fler bilar som jag kört så känns de som att bilen är inställd att åka i 30 50 70 90 110. varvtalen känns bra (beroende på växel.), Förbrukningen känns bra, Alltså bilen känns som den flyter på.

Har man en trimmad bil med vassare kam(mar) är de nya hastighetsgränserna bra eftersom bilen går dåligt på låga varv, alltså det som brukade vara normalvarv. Sen har de höjt från 70 till 80 genom hela Västerås så jag slipper sakta ner med långtradaren.

DFFL
9 020 Inlägg
3 augusti 2009
Seth skrev:
falloutboy skrev:

Seth skrev:

Javisst.

Bilen är anpassad för alla hastigheter mellan 0 och toppfart.
Det är du som gör fel om det inte funkar, inte bilen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök