Hur ska jag sälja min Toyota utan att bli nerringd av bluffare?

Mitsubishi3000GT
9 augusti 2009 · 224 Inlägg

Var med om nåt liknande när jag skulle sälja min bmw:-(

Jag tror aldrig mer jag kommer att sälja nån bil i framtiden pga alla idioter som ringer.
Visst man kan tycka att ähh vafan det är väl inte jobbigt att svara i telefon några gånger innan man får den såld. Så tyckte också jag innan jag la ut min bmw på blocket.

Hej!! Jag achmed jag köpa bil för 10 000:- kommer om 10min
HEj!! Jag muhammed du sälja fin bil, jag ge 11 000:-
Hej!  Jag ADnan niskje jag bjuda en 37" teve +3000:-

Hej!! Jag köpa din bil, jag ringa från växjö jag ge 14 000 idag. DEN jäveln väntade jag på fram till klockan 02:15 innan jag tillslut gick och la mig. Skulle upp och jobba vid 05:30 det är ju lagom kul.

Har säkert 10exempel till på sådana telefonsamtal. Jag hade ute bilen på blocket i 2dagar sen tog jag bort annonsen och tänkte istället behålla bilen. Det tog 2dagar till så köpte en polare bilen snabbt smidigt och kontant:-)

Ge fan i TexasBoB!
Mitsubishi 3000GT "3000GTS" (1992)
Germax
9 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Det är ganska lätt, ringer "köparen" och säger "eyy wewalla, sista pris kompis" då svarar man bilen är såld.
Lr.. "tjena fan, du vill inte byta mot ett hemmabiosystem, lr en kamera?" så svarar man att bilen år såld.

Om ni har kommit så långt så ni träffats så är de kontanter på plats, hen ska kunna identifiera sig och du/ni tillsammans skickar in pappret. Då har du ditt på de torra.. rent juridiskt iaf.

Jag gör inte affärer med araber längre, jag pallar inte redas attityd helt enkelt.
Att skriva det rakt ut i en annons kanske är diskriminering, men sen vad du säger i telefon är din ensak.

Senast redigerat av JapMax (9 augusti 2009)

9Femma
10 augusti 2009 · 342 Inlägg

Detta är ett typexempel på varför man aldrig ska acceptera handpenning som privat säljare.
Om man ändå gör det bör man ha väldigt torrt på fötterna med följande uppgifter innan man accepterar en handpenning.

* Vem handpenningen är från (Visst, går att spåra via konto, men skadar aldrig).
* Vad handpenningen avser.
* Vid vilket datum affären ska vara helt avslutad.
* Att handpenningen tillfaller dig som säljare om affären inte är avslutad inom utsatt datumgräns.
* Att du som säljare är fri att sälja varan till vem du vill om affären inte är avslutad inom utsatt datumgräns.

Muntligt avtal gäller, men är givetvis väldigt svårt att bevisa, så bäst är att få det skriftligt i samband med att handpenningen överlämnas.

En handpenning ger visserligen dig som säljare viss trygghet i att affären går i lås, men den binder dig också till affären fram tills dess att slutdatumet för affären infaller. Och under den tiden kan man hinna tacka nej till många "riktiga" köpare som står med pengarna i näven och vill köpa loss bilen.

I ett fall där köparen inte avslutar affären inom rimlig tid och det heller inte finns något papper på avtalet kan man (om man ska gå rätt tillväga för att ha sitt på det torra rent juridiskt samt kan spåra köparen till en faktiskt postadress) skicka ett rekommenderat brev till köparen där man tydligt klargör ett slutdatum för affären och att du förbehåller dig rätten att sälja bilen till annan part efter detta datum om köparen inte avslutat affären tills dess.
I brevet bör man även be köparen att ta omedelbar kontakt med dig som säljare för att hitta en lösning så fort som möjligt.

Vad som är skälig eller rimlig tid att avsluta en affär, från dess att handpenningen är lagd, bedöms olika om det inte står svart på vitt på ett skriftligt avtal.

Men mitt råd till alla som säljer en bil privat är att aldrig någonsin godta en handpenning, utan bara att sälja till den person som infinner sig med hela köpeskillingen, där affären avslutas på plats med ägarbytespapper postade och allt.
Glöm bara inte att legitimera köparen, så att han/hon är den han/hon utger sig för att vara.
Även det ligger helt klart i ditt intresse som säljare (gäller även i rollen som köpare, så att man vet att den som säljer bilen även är den som äger bilen, alternativt ska säljaren ha en fullmakt att sälja bilen åt dess rättsmäktige ägare).

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
T-dojan
10 augusti 2009 ·

nej självklart postar säljaren ägarbytet.
men jag var inne på ett forum o läste om nån som råkat ut för någon som hade falsk idhandling och därmed inte "fanns" och då kunde ju inte bilen reggas på han. Likadant om de inte har svenska leg?

Aero T16
10 augusti 2009 · 1 327 Inlägg

T-dojan skrev:
nej självklart postar säljaren ägarbytet.
men jag var inne på ett forum o läste om nån som råkat ut för någon som hade falsk idhandling och därmed inte "fanns" och då kunde ju inte bilen reggas på han. Likadant om de inte har svenska leg?

Det är köparen som ska posta ägarebytet. Jag skulle aldrig köpa en bil utan att få själv posta ägarebytet.
Eller så åker man tillsammans till närmaste postlåda och postar det.

Senast redigerat av Aero T16 (10 augusti 2009)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
10 augusti 2009 · 1 948 Inlägg

Aero T16 skrev:

T-dojan skrev:
nej självklart postar säljaren ägarbytet.
men jag var inne på ett forum o läste om nån som råkat ut för någon som hade falsk idhandling och därmed inte "fanns" och då kunde ju inte bilen reggas på han. Likadant om de inte har svenska leg?

Det är köparen som ska posta ägarebytet. Jag skulle aldrig köpa en bil utan att få själv posta ägarebytet.
Eller så åker man tillsammans till närmaste postlåda och postar det.

Och jag skulle aldrig sälja en bil utan att själv posta ägarbytet smile

därför är det bäst att göra det tillsammans om man inte kan komma överänns :p

EDIT: fan du han ändra ditt innan jag vart klar :p

Senast redigerat av AcesHigh666 (10 augusti 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Louksor
10 augusti 2009 · 1 915 Inlägg

Då skulle du aldrig kunna köpa en bil av tex mig.
Regbeviset är en värdehandling och ska skickas in av säljaren, men ska aldrig lämna ifrån sig regbeviset till köparen.
Vet flera som lämnat regbeviset till köparen, så den själv ska kunna posta, men det har aldrig blivit postad och den ena efter den andra p-boten kommer på posten osv.


Men som sagt så är det bästa att tillsammans åka till närmaste postlåda och posta brevet, då vet båda att det är inskickat.


Aero T16 skrev:
Det är köparen som ska posta ägarebytet. Jag skulle aldrig köpa en bil utan att få själv posta ägarebytet.
Eller så åker man tillsammans till närmaste postlåda och postar det.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
JonR
10 augusti 2009 · 3 259 Inlägg

1: Ta din gamla mobil och stoppa i ett kontantkort ha den påslagen när du är vaken, stäng av den när du sover.
2: Du vet nu vad du har blivit bjuden som högst, sätt ut en ny annons med det priset OCH PRUTA INTE!, möjligvis på lördag morgon om du nu är ledig den dagen och kan avvara hela den dagen för sälja din bil.
3. Vänta på den som åtminstone kan göra sig förstådd på svenska och som låter mest seriöst, låter du första bästa med finsk brytning eller den muhammeden som kallar dig "pra priset kompis" komma så får du ju skylla dig själv. Det första du säger när du svarar i telefon är EJ PRUTBART och säljer ENDAST MOT KONTANT BETALNING till nån med SVENSKT personnummer.
4.Bestäm tid o plats vid den lokala bensinstationen, gör iordning och plocka ur bilen, ta emot kontanterna, skriv papprena, ta ett foto på köparens körkort och det påskrivna ägarbytespappret åk hem och var skitnöjd över att du fick bra betalt för bilen!

Peace of a cake!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
volvoentusiasten
10 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Jag fick en bil gratis av min grannes flickväns pappa. Trots det skrev jag ett köpekontrakt. MAN VET ALDRIG.

Jag hade rätt negativ syn om "ay, bil din jag köpa kompispris."-ägare  tidigare.
Sen när jag mötte upp dem så var de 15 pers och ville inte ens provköra bilen. "-kör du..!"

Världens trevligast gammelfarfar tog den direkt till sin sonson och sa "jag litar på dig" hundra gånger. Inget prut, inget snack. Allt gick rätt till smile

Kanske var one-in-a-lifetime men jag ger alla samma chans nu även om jag är försiktig!

trippelturbo Trucker
10 augusti 2009 · 2 710 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag fick en bil gratis av min grannes flickväns pappa. Trots det skrev jag ett köpekontrakt. MAN VET ALDRIG.

Jag hade rätt negativ syn om "ay, bil din jag köpa kompispris."-ägare  tidigare.
Sen när jag mötte upp dem så var de 15 pers och ville inte ens provköra bilen. "-kör du..!"

Världens trevligast gammelfarfar tog den direkt till sin sonson och sa "jag litar på dig" hundra gånger. Inget prut, inget snack. Allt gick rätt till smile

Kanske var one-in-a-lifetime men jag ger alla samma chans nu även om jag är försiktig!

Alla är ej samma idioter. Alla har rätt till en andra chans.

Fart missbrukare
T-dojan
11 augusti 2009 ·

Vi funderar på att sälja kombin vi köpte ist. behålla corollan. det är en bra bil ju. men fan behöver en kombi. nu när magen växer o man snart ska få in en stor barnvagn och 2 ungar och jag o gubben så . men vi vet inte hur vi ska göra.
Ha audin som vinterbil o toyotan som sommarbil smile mitt fina förslag.

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
12 augusti 2009 · 1 123 Inlägg

ErikAxelsson skrev:

_lee_jr skrev:
jag hade sagt så här till den killen.... att vi kom överens att du ska köpa bilen o du har betalat i förskott så i hela är bilen redan såld därför har jag sagt till alla andra att bilen är såld och nu ångrar du dig?
då behåller jag tusen lappen.. trots allt de var du som ville köpa o betalade i förskott.
jag hade gjort upp med en som skulle köpa min ex bil....
sen vad de tjänar på att exportera ? vissa länder har ju handels sanktioner från EU o USA då få man ej in några bilar alls.så kanske de tjäna en slant där.

Läs texten en gång till.... Det var inte köparen som avblåste affären wink

hehe ops drack lite för mkt saké den dan:P läste inte hela:P

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
vipe
26 augusti 2009 · 10 Inlägg

Haha
Vi håller på att sälja vår corolla sedan vi också och har precis samma problem som T-dojan.

GUD va jobbigt det är.Vill helst sälja i närområdet till en seriös bilköpare men utan telenummer känns det inte seriöst.

Nu har mobilen ringt ca: 70 ggr sms ca 20 st.

Samma visa "finns corollan kvar"  Kan du hålla den till mig till då och då, vi kan lägga handpenning o.s.v

Funderar allvarligt på att ha auktion på plats istället :-P

Håller med T-dojan ända orsaken till detta intresse måste vara antingen "bra bil" eller "krigsfordon"

Men jag har läst på detta fina forum och fått lite tips även om jag redan innan visste att ett stort intresse  finns för Toyota Corolla sedan eftersom de har ringt framförallt ifrån Göteborg och Malmö redan innan jag någonsin annonserat ut bilen.Dessutom brukar jag varje år få ca: 2 brev om att firmor är intresserade av att köpa bilen.
Det hör till saken att jag ville kolla på blocket,bytbil efter en corolla sedan mrn döm till min förvåning !!!
Det finns inga !


1:Kontant betalning
2:Identitetskontroll (ringa polisen ?)
3:Jag lägger på ägarbeviset (ev. tillsammans med mig ifall de vill)

Men visst är det konstigt ???

M.v.h Ny på forumet.

Senast redigerat av vipe (26 augusti 2009)

jocke_gronberg
26 augusti 2009 · 4 586 Inlägg

gamlingen skrev:

camaro67 skrev:

Rquired skrev:
Två tips, se till att få hela summan i handen och se för guds skull till att bilen byter ägare på rätt sätt och var med när han postar ägarpappret. Annars kanske du blir utan pengar (FB betalar inte alltid om man frivilligt gett bort bilen) och om köparen skall skicka in ägarpappren men inte gör så, står du som ansvarig för bilen och ev. parkeringsböter etc. smile

Det är väll så att de är säljaren som skickar pappret?

Det är ALLTID säljaren som skickar in pappret.. nåt annat finns inte.. iaf inte i min värld

jag brukar åka med köparen av bilen när allt är klart och på skrivet och sedan posta. Det är helt klart det bästa man kan göra. Sedan skriva ett kvitto

Memme I'am AWESOME..
26 augusti 2009 · 2 783 Inlägg

Som någon skrev, dom får mycket mer betalt för Toyotorna nere i asien ( Libanon,sudiarben m.m)

Säg att dom köper den för 25 000 för dig, så säljer dom den sen för nästan 80 000 till sina släktingar. Pga säkerheten på toyotan. :S.. Känner några utlänska vänner som är just såna som ringer så hmm (skäms!)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
vipe
26 augusti 2009 · 10 Inlägg

Skäms ?? Memme - Över vad ?
Har behandlat alla som ringt trots dålig svenska korrekt,har absolut inga problem med att invandrare köper min bil till mitt pris.
Det som stör är väl snarast att de skulle kunna läsa annonsen något bättre och att en personlig kontakt är bättre vid en bilaffär.
Handpenning är jag inte intresserad av.Inte heller köpare som skickar med sina ID.
Ej heller att "hålla bilen" så och så lång tid.

JAG säljer som JAG vill.

Senast redigerat av vipe (26 augusti 2009)

Memme I'am AWESOME..
26 augusti 2009 · 2 783 Inlägg

med sättet att dom påstår att dom ska komma fast  dom inte dyker upp. Några av dom säger högre summor för att göra säljaren glad men dyker ej upp! det skäms jag över att ha  vänner som gör så tongue.. Men håller med dig, jag säljer mina bilar till vem som helst o om jag vill! Så länge jag får mina pengar i handen, å JAG ANSER ATT SÄLJAREN postar ägarbytet!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
vipe
27 augusti 2009 · 10 Inlägg

Hmm förr med den svenska skrotpremien fanns det dubbla förtjänster d.v.s man skrota bilen och exportera den till ex. afrika (Benin,Nigeria)
Men kan man idag istället kunna komma åt den tyska skrotningspremien istället ? (ca 26000 kr)

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … ?printMode

Verkar iaf vara en lukrativ rörelse med Sara bilexport, M.G.K-Bil och Awade Bilar Josefs bil o.s.v

Kanske vore en affäridé sälja gamla bilar till en tysk som skrotar bilen för 26000 kr köper en ny bil som sedan säljs till Sverige.Sedan exporterar man skrotet till Afrika.Snacka om trestegsraket.

Senast redigerat av vipe (27 augusti 2009)

kickade
27 augusti 2009 · 123 Inlägg

Acceptera inga handpenningar, det kan vara pengar som kommer från någon stackare som blivit lurad att sätta in pengar på ert konto av den som ringde upp, personen som lägger pengarna kan istället vara en stackare som ringt på en annons på en billig mobil eller något liknande och sedan blivit tillsagd att lägga in pengar på ditt konto, därpå han som ringer säger att han lagt in pengar på ert konto för att sedan ångra sig och du betalar tillbaka pengarna. Summa sumarum när stackaren som lade pengarna på ditt konto i tron om att köpa en mobil eller liknande gör en polisanmälan så är det du som får skiten då du tagit emot pengar men inte leverat en vara.

Och sluta vara så jävla trångsynt så sälj inte din bil till dessa farliga invandrare, sluta vara en mes och sälj bilen bara.

kickade
27 augusti 2009 · 123 Inlägg

Asså skämtar ni med mig "krigsfordon" vafan är det för bönder som skriver här har ni ingen koll alls?

Toyota bilar är den populäraste bilen i Afrika och Asien då de är mycket stabila och bensinsnåla.

Jag sålde en Toyota Corolla -95 för 16 000 kronor och jag betalade 14 000 för den, samtidigt som jag han med att få den krockad på sidan så det var en buckla, fick en lyckta krossad samtidigt som en liten ruta var sönder, on top of that så var den inte godkänd av besiktningen.

Vakna upp och sluta tro världen kretsar runt Sverige och allt som har med Sverige att göra Volvo och Saab är inte normen överallt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang