C70 T5, Hur är den och hur är automatlådan?

fiddes Grävmaskinist
9 augusti 2009 · 216 Inlägg

Har läst runt lite på forumet nu och dom flesta värkar ha positiva åsikter om C70 T5.
Undrar om de är något man bör veta innan köp av en 98-03:a? Hur är automatlådan? Håller den, är den bekväm osv.?
Skriv allt ni känner för dom så är jag tacksam.

Mvh Fredrik

Volvo C70 "T5" (1998)
aha_100
9 augusti 2009 · 535 Inlägg

volvo har väl aldrig haft en bra automatlåda.

Känns ju som att åka lastmaskin.

Senast redigerat av aha_100 (9 augusti 2009)

twin_cam Smålänning
9 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

Det lilla jag har åkt/kört C70 T5 automat har varit en angenäm upplevelse smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Stefan Varberg Supraman
9 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

aha_100 skrev:
volvo har väl aldrig haft en bra automatlåda.

Känns ju som att åka lastmaskin.

Fel!

Volvos automater är inte sämre än hos någon annan tillverkare.
Problemen kommer när man missköter lådan och inte byter oljan när den börjar bli bränd.
Samma som på alla lådor så måste oljan bytas regelbundet, och oftare om man kört hårt och eller bilen är trimmad.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Rushman Evolution Garage
9 augusti 2009 · 1 299 Inlägg

det enda jag vet är att dom har galet dålig vändradie!!! å den jag körde (T5) var ju ingen snabb bil direkt... annars e de ju gött me cabbe å den e ju lite smålyxig sådär smile

Sky´s the limit...
Rquired Allmänt envis
9 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

En bil med så mycket effekt på framhjulen ger usla köregenskaper, det är min åsikt i alla fall. Drar i ratten och annat otrevligt gör den, ingen bil jag köpt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
9 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Rushman skrev:
det enda jag vet är att dom har galet dålig vändradie!!! å den jag körde (T5) var ju ingen snabb bil direkt... annars e de ju gött me cabbe å den e ju lite smålyxig sådär smile

T5 och automat är väl ingen raketmaskin direkt, jag har åkt automat och kör manuell så jag kan ju säga att skillnaden är ganska stor. wink


Rquired skrev:
En bil med så mycket effekt på framhjulen ger usla köregenskaper, det är min åsikt i alla fall. Drar i ratten och annat otrevligt gör den, ingen bil jag köpt smile

Nej, vi vet vad din åsikt är, och det är att Volvo FWD suger. wink
Väntar bara på den klassiska "men BMW" kommentaren ska komma in. lol



Det är en ganska trevlig känsla när man ger fullgas och femman vrålar, turbon viner och man känner alltihop i ratten...
Klart det drar lite, men inte så farligt, det beror kanske på hur klen man är? wink
C70n i sig är jag inte så bekant med, men de välutrustade har ett grymt ljudsystem från Dynaudio, och finns i Saffran. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
caromania Forummoderator
9 augusti 2009 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:
En bil med så mycket effekt på framhjulen ger usla köregenskaper, det är min åsikt i alla fall. Drar i ratten och annat otrevligt gör den, ingen bil jag köpt smile

Vilka framhjulsdrivna bilar med 200+ hk har du kört egentligen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Dunken
9 augusti 2009 ·

Känner du att det är en sån du vill ha så köp den, tänkte själv köpa en sån innan Saaben som det blev istället.
Är nog inget dåligt köp.
//Dunken

fiddes Grävmaskinist
9 augusti 2009 · 216 Inlägg

Har bestämt att jag kommer byta bort min 940 emot en komfort vänligare bil och tycker att c70 cupe (ej cab) ser snygg ut och ser bekväm ut att köra!?, ett stort + är väll att den inte är så vanlig som s80/v70 men volvo kvaliteten är där ändå liksom.

Vad drar dom milen? (T5 icke cab)

Tack för all info alla.

Volvo C70 "T5" (1998)
Rquired Allmänt envis
9 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:

Rushman skrev:
det enda jag vet är att dom har galet dålig vändradie!!! å den jag körde (T5) var ju ingen snabb bil direkt... annars e de ju gött me cabbe å den e ju lite smålyxig sådär smile

T5 och automat är väl ingen raketmaskin direkt, jag har åkt automat och kör manuell så jag kan ju säga att skillnaden är ganska stor. wink


Rquired skrev:
En bil med så mycket effekt på framhjulen ger usla köregenskaper, det är min åsikt i alla fall. Drar i ratten och annat otrevligt gör den, ingen bil jag köpt smile

Nej, vi vet vad din åsikt är, och det är att Volvo FWD suger. wink
Väntar bara på den klassiska "men BMW" kommentaren ska komma in. lol



Det är en ganska trevlig känsla när man ger fullgas och femman vrålar, turbon viner och man känner alltihop i ratten...
Klart det drar lite, men inte så farligt, det beror kanske på hur klen man är? wink
C70n i sig är jag inte så bekant med, men de välutrustade har ett grymt ljudsystem från Dynaudio, och finns i Saffran. wink

Men Bmw.... wink

Femman vrålar, turbon viner... så långt håller jag verkligen med men sedan går det utför. Jag förstår inte riktigt hur man kan tolka dåliga egenskaper som nått positivt typ "det ger en härlig kick när man får kämpa med styrningen". I så fall kan man som nästa steg lika gärna tömma ur luft ur däcken för att få den att vingla ock ha sig lite extra...

Jag tycker den sortens effektryck är ett osofistikerat och osäkert beteende, som inte passar Volvo och dess säkerhetstänkande någonstans. Sen kanske jag är klen då...

Sedan är det förstås ingen farlig bil och med texten ovan menas inte att man kör av vägen eller liknande med dessa bilar, med det är otrevligt och nått jag väljer bort om jag köper en bil. Precis som jag undviker bilar med obehagliga stolar. Jag tycker mycket om Volvos motorer (eller T5an rättare sagt), inredningar, stolar, "Volvo-känslan" etc och hade 855 T5-R varit rwd hade sannolikheten varit stor att jag haft en. Gärna T-gul med den ljusa inredningen och träinlägg i mazurbjörk (eller hur det nu stavas)

Senast redigerat av Rquired (9 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Panzar_Audi
9 augusti 2009 · 820 Inlägg

Rquired skrev:
En bil med så mycket effekt på framhjulen ger usla köregenskaper, det är min åsikt i alla fall. Drar i ratten och annat otrevligt gör den, ingen bil jag köpt smile

Min S60 som jag visserligen krocka med hade väldigt bra köregenskaper(Krocken var mitt egna fel och inte bilens), inget ryckande i ratten där inte trots sina 300hk, det är klart den rycker i ratten om du tokbörnar och drar iväg men när man kör så är det inget man tänker på, dom jag vet som haft C70 T5 har varit väldigt nöjda. Sen är volvos automatlådor kända för komfort iallafall dom jag åkt med som haft automat.

Senast redigerat av Panzar_Audi (10 augusti 2009)

Om man säger
Panzar_Audi
9 augusti 2009 · 820 Inlägg

aha_100 skrev:
volvo har väl aldrig haft en bra automatlåda.

Känns ju som att åka lastmaskin.

Okej....? Har du åkt en 740 automat med 50 000mil på nacken eller..?
För du kan inte åkt en volvo av "nyare" generation med automat, deras lådor är sjukt sköna, märker knappt att den växlar vilket är precis vad man vill känna när man har automat, tycker jag iallafall.

Om man säger
Rock-Star
10 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

skulle våga säga att automatlådorna äter upp mycket kraft.
volvo + automat är ingen bra kombo.

har automat själv på min s60m, rullar perfekt nu men tidigare så var det bara knas knas knas!

_JLarsson . . . .[brehas spar tid!!] . . .
10 augusti 2009 · 264 Inlägg

Den går bara bra om man sköter den ordentligt!

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)
expect1991
10 augusti 2009 · 1 814 Inlägg

Den är väldigt bra, men provkör gärna konkurrenterna och bilda dig en uppfattning smile

aha_100
10 augusti 2009 · 535 Inlägg

Stefan Varberg skrev:

aha_100 skrev:
volvo har väl aldrig haft en bra automatlåda.

Känns ju som att åka lastmaskin.

Fel!

Volvos automater är inte sämre än hos någon annan tillverkare.
Problemen kommer när man missköter lådan och inte byter oljan när den börjar bli bränd.
Samma som på alla lådor så måste oljan bytas regelbundet, och oftare om man kört hårt och eller bilen är trimmad.

Inte sämre? Nu är inte jag van vid så många automatare, men jämför jag mot morsans -01 mercedes och farsans -09 mercedes  som är automatare så är det natt och dag.

Det känns som att åka en lastmaskin helt enkelt. Volvo kan i min mening INTE bygga en bra automatare.

Allt annat vore lögn att säga.

TurbOla Reservdansk
10 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

aha_100 skrev:
Inte sämre? Nu är inte jag van vid så många automatare, men jämför jag mot morsans -01 mercedes och farsans -09 mercedes  som är automatare så är det natt och dag.

Det känns som att åka en lastmaskin helt enkelt. Volvo kan i min mening INTE bygga en bra automatare.

Allt annat vore lögn att säga.

Det är ju synd då att Volvo inte bygger automatlådor... roll
De köper sina från Aisin, samma tillverkare som Saab handlar sina automatlådor ifrån.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
10 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:

aha_100 skrev:
Inte sämre? Nu är inte jag van vid så många automatare, men jämför jag mot morsans -01 mercedes och farsans -09 mercedes  som är automatare så är det natt och dag.

Det känns som att åka en lastmaskin helt enkelt. Volvo kan i min mening INTE bygga en bra automatare.

Allt annat vore lögn att säga.

Det är ju synd då att Volvo inte bygger automatlådor... roll
De köper sina från Aisin, samma tillverkare som Saab handlar sina automatlådor ifrån.

Vem säger att Aha_100 gillar Saabs aut då? big_smile

Oavsett vem som bygger grunden så sätter ju tillverkaren sin prägling på den iom elektronik etc smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
aha_100
10 augusti 2009 · 535 Inlägg

Har ingen större erfarenhet i saabs låder, Men min farsa hyrde en s80 med automat förut. Jag blev grymt besviken på lådan i den.. Gick verkligen inte att jämföra med något från merca / bmw tex som jag åkt en del i.

Senast redigerat av aha_100 (10 augusti 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang