En vän köpte en bil fast ägaren lurade honom!

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
11 augusti 2009 · 461 Inlägg

så en polare till mig köpte en BMW 320  av en kille,

killen sa att skatten var betalt o då det var en söndag, så kunde vi inte kolla up det om det stämde eller inte, då han hade betalat den "på fredag", .

så när vi kollade en vecka senare föratt se om skatten var betalt så var det inte.

det som vi har kvar av affären med honom, är ju en kopia på hans annons på internet,
sen 2x vittne som var med när han uprepade gånger sa att han hade betalat det osv.



vilka återgärder kan man ta mot denna person?

tack för tips

Senast redigerat av mr_right (11 augusti 2009)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
Dubs I got Dubs!
11 augusti 2009 · 2 423 Inlägg

Herregud. orka bråka om skatten?

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
stoffe_T5R
11 augusti 2009 · 83 Inlägg

Bmw 312?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
11 augusti 2009 · 5 650 Inlägg

de är vell de första man kollar innan man äns köper bilen? är man vaken så blir man ju inte blåst...
din polare kan nog inte göra så spec mkt förutom skaffa fram ocr nret och paya annars kommer bilen rätt snart få körförbud .. inte mkt och göra åt när folk inte är vakna när de köper bilar lätt och va efter klok

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
11 augusti 2009 · 461 Inlägg

MrEricsson skrev:
de är vell de första man kollar innan man äns köper bilen? är man vaken så blir man ju inte blåst...
din polare kan nog inte göra så spec mkt förutom skaffa fram ocr nret och paya annars kommer bilen rätt snart få körförbud .. inte mkt och göra åt när folk inte är vakna när de köper bilar lätt och va efter klok

det sa jag till honom oxå innan vi skulle kolla på bilen.
men han lyssnade inte på...  när tjatar han att han ska betala 2-3 tusen bara för skatten..

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
st200_timpa
11 augusti 2009 ·

vad då tjata om EN skatt på 2-3tusen

den måste ju alla betala, år ut och år in!.....

din kompis ska vara glad att han inte råka köpa en bil me en stor skatteskuld!!!!!

hört exempel på folk som bara köpt och sedan upptäckt att de e skatteskuld på MÅNGA tusen lappar

Rock-Star
11 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

han lyssnade inte, nu får han pröjsa.
finns inget att göra mot säljaren. säljaren skiter i.
din vän är nog lite liv-egen som inte ens lyssnar på vad hans polare har att säga.
låt honom pröjsa och var glad du själv. inte svårare än så

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
11 augusti 2009 · 764 Inlägg

Residence skrev:
han lyssnade inte, nu får han pröjsa.
finns inget att göra mot säljaren. säljaren skiter i.
din vän är nog lite liv-egen som inte ens lyssnar på vad hans polare har att säga.
låt honom pröjsa och var glad du själv. inte svårare än så

I vanliga fall hade jag hållt med er andra, dock ej i detta fall. Saxat från Transportstyrelsen:

"Om ett ägarbyte skulle ske den aktuella månaden då fordonsskatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren även om ägarbytet sker före det att skatten förfaller till betalning." (http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Agarbyte)

Rätten är alltså helt och hållet på eran sida, vart ni ska vända er för att få rätt vet jag dock ej..

Saab_Diana
11 augusti 2009 · 401 Inlägg

När jag köpte min nuvarande bil stod det i annonsen att den var skattad..jag missade att kolla upp det innan köp..Upptäckte dagen efter att den inte var det,blev ganska putt och ringde säljaren som satte in summan på mitt konto.Så löste det sig för mig..

Senast redigerat av Saab_Diana (11 augusti 2009)

BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
11 augusti 2009 · 461 Inlägg

stoffe_T5R skrev:
Bmw 312?

320 skulle det stå

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2009 · 13 749 Inlägg

finns väll bara 2 alternativ ställa bilen eller betala skatten

sen kan man prata med vägverket så dom fortsätter att kräver honom på pengarna trotts att din polare betalat skatten

ingen mening att vänta ut det eftersom det är han som blir drabbad och får stå utan en användbar bil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
EmlanGbg
11 augusti 2009 · 168 Inlägg

mr_right skrev:
så en polare till mig köpte en BMW 320  av en kille,

killen sa att skatten var betalt o då det var en söndag, så kunde vi inte kolla up det om det stämde eller inte, då han hade betalat den "på fredag", .

så när vi kollade en vecka senare föratt se om skatten var betalt så var det inte.

det som vi har kvar av affären med honom, är ju en kopia på hans annons på internet,
sen 2x vittne som var med när han uprepade gånger sa att han hade betalat det osv.



vilka återgärder kan man ta mot denna person?

tack för tips

får tyvärr nog säga att ni får mer eller mindre skylla er själva.  Korkat att lita på en säljare såsmile speciellt när man köper en bmw;D Jag hade dock letat reda på säljaren.....hade inte låtit han komma undan så lätt smile

Senast redigerat av EmlanGbg (11 augusti 2009)

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
Crozzfire Avstängd
11 augusti 2009 · 512 Inlägg

Den som står ägare ingången av skattemånaden är skatteskyldig!  Så det går till kronofogden så får han betala den, men kruxet om han vill använda bilen, så förblir den oskattad till han betalar den, eller så får han betala den själv..

/A.

sir_daniel www.kudoz.se
11 augusti 2009 · 3 802 Inlägg

det är förra ägaren som ska betala skatten. dock så får du inte använda bilen om skatten ej är betald...

så ligg på gamla ägaren eller betala den själv och se det som du har lärt dig en läxa (ta kontoutdrag/kvitto) på att det är betalt...

laika
11 augusti 2009 · 410 Inlägg

Läste här på forumet för ett tag sen att man kan skicka inkassobolagen på privatpersoner och det ska bara kosta runt 500 kronor. Visserligen blir din kompis av med 500 men med lite tur så kanske han får tillbaka skattepengarna istället och får han inte det så vet han iallafall att jävel som sålde bilen samlar på sig skuldränta och betalningsanmärkningar. Dessutom kan han betala skatten själv och sedan invänta eventuella pengar.

Skoda Fabia (2000)
h30aad
11 augusti 2009 · 124 Inlägg

har ni namn på personen?

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
11 augusti 2009 · 461 Inlägg

h30aad skrev:
har ni namn på personen?

ja.

vi har fortfarande  registeringbeviset  del 2an kvar ^^


så vi har hans namn, adress
så bilen står på killens namn fortfarande, o roligast av allt, på  ägarbyte datumet

2009   08   XX  ( det står inget datum för dagen),  ägaren glömde o fylla i den, så skrivier vi  29 agusti så e d han som e fortfarande ägare o skyldig,

jag pratade med en kille på VV om det o han skrattade o sa "vänta ut honom, han får snart påminelse från kronofogden",  då det var redan en påminelse som ägaren skulle ha betalat.

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
HereComesTrouble Livsnjutare
11 augusti 2009 · 1 707 Inlägg

Precis som snubben på vv sa: Han blir så illa tvungen att betala, det är bara att luta sig tillbaka i soffan och ta det lugnt!

Skaune
11 augusti 2009 ·

fattar inte alla som hela tiden säger " han får skylla sig själv etc", som tidigare säger så är förra ägaren SKYLDIG att betala skatt då han var ägare i den aktuella skattemånaden. Säger någon att skatten är betald, och den sen inte visar sig vara det, är det då fel att man vill att förra ägaren ska pröjsa??? ahh ibland blir jag trött...

h30aad
11 augusti 2009 · 124 Inlägg

vänta ut han som sagt, what goes around comes around. att man kan ljuga på detta sätt är helt jävla otroligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang