2077
Sök

Vad ska man tänka på när man ska bygga ett eget insug ?

SHRA Borås
54 Inlägg
11 september 2009
Tror att endel måste hålla isär vilken sida om spjället dom är på, och att det alltså är vid kanalen som motorn suger in luften och inte vid spjället, som på en sugmotor.

198 Inlägg
12 september 2009
Det verkar som några behöver gå tillbaka till sina gymnasieböcker i fysik och läsa lite om tryck.

1332 - Överjävlig

Eliminator
1 441 Inlägg
12 september 2009
Henka_ skrev:
Sokrates skrev:
Ähummm, du har ett vaccum i insuget, så på sätt och vis är det "sug" motor. Insugsvolymen bör vara i paritet med hur mycket cfm förgasaren levererar,,,,

/Tommy.

Ända gången du har vacuum i ett insug är när spjället är stängt.

Läs på lite, enligt din teori så skulle det inte finnas vaccum till bromsservon när du gasar?!?

Vaccumet till bromsservon tas från insuget.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

4 001 Inlägg
12 september 2009
Sokrates skrev:
Henka_ skrev:
Sokrates skrev:
Ähummm, du har ett vaccum i insuget, så på sätt och vis är det "sug" motor. Insugsvolymen bör vara i paritet med hur mycket cfm förgasaren levererar,,,,

/Tommy.

Läs på lite, enligt din teori så skulle det inte finnas vaccum till bromsservon när du gasar?!?

/Tommy.

Du får inget vaccum med öppet spjäll, du får lite vaccum vid halvt spjäll men prova att gasa fullt och bromsa med vänsterfoten 2-3 ggr så känner du att du tappar bromsservon, det är därför man plockar bort bromsservon på många rally/racingbilar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Eliminator
1 441 Inlägg
12 september 2009
kolvas skrev:
Sokrates skrev:
Henka_ skrev:

/Tommy.

Du får inget vaccum med öppet spjäll, du får lite vaccum vid halvt spjäll men prova att gasa fullt och bromsa med vänsterfoten 2-3 ggr så känner du att du tappar bromsservon, det är därför man plockar bort bromsservon på många rally/racingbilar

Rätt o fel, kör du med extrem kam så tappar du vaccum, det kallas vaccum men är inget absolut vaccum snarare ett undertryck. Antingen tar man bort servon eller skaffar elektrisk vaccumpump eller en vaccumbehållare som reservoir.

/Tommy.

4 001 Inlägg
12 september 2009
Sokrates skrev:
kolvas skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

Rätt o fel, kör du med extrem kam så tappar du vaccum, det kallas vaccum men är inget absolut vaccum snarare ett undertryck. Antingen tar man bort servon eller skaffar elektrisk vaccumpump eller en vaccumbehållare som reservoir.

/Tommy.

Jag har aldrig kört med en bil som tar vaccumet ifrån insuget som har gett något vaccum vid fullt öppet spjäll.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 335 Inlägg
12 september 2009
Säger bara att sugmotorer suger! Det ska va överladdning! big_smile

SHRA Borås
54 Inlägg
12 september 2009
Sokrates skrev:
Henka_ skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

/Tommy.

därav backventilen på servot.

SHRA Borås
54 Inlägg
12 september 2009
Habobo skrev:
Det verkar som några behöver gå tillbaka till sina gymnasieböcker i fysik och läsa lite om tryck.

ja det verkar ju onekligen så. för om man har ett ladd på 1 bar och när kolvens rörelse neråt genererar -6bar så är det väldigt svårt att föreställa sig att man trycker in det i motorn , däremot så ökar du luftens densitet vilket gör att du får in mer i cylindern. så allt är inte som man tror.
Senast redigerat av r3c (12 september 2009)

198 Inlägg
13 september 2009
r3c skrev:
Habobo skrev:

ja det verkar ju onekligen så. för om man har ett ladd på 1 bar och när kolvens rörelse neråt genererar -6bar så är det väldigt svårt att föreställa sig att man trycker in det i motorn , däremot så ökar du luftens densitet vilket gör att du får in mer i cylindern. så allt är inte som man tror.

Tyvärr är det så det fungerar . Det sugs inte in! Läs fysik min vän och försök förstå hur din omvärld fungerar.

1332 - Överjävlig

SHRA Borås
54 Inlägg
13 september 2009
Då gör vi ett förkök med ett praktiskt exempel.

Vi vet alla att man använder trattar i plenumen för det mesta, och en fullradietratt annvänds för att den kan suga luften från "baksidan" av tratten, varför annvänder man då dessa trattar även i överladdade maskiner ?
Då vore det ju bättre att ha en slät yta inne i insuget med en liten nedsänkt radie ner mot kanalerna så man kan trycka in det obehindrat i kanalen  utan att det e massa skit ivägen. och kom inte med något snack om fysiklektioner igen. utan ge konkreta bevis istället om du är så säker på din sak.

SHRA Borås
54 Inlägg
13 september 2009
Ett litet utdrag ur Graham Bell "Four-Stroke Performance"

"Efter vi nu har diskuterat insugsidan på toppen så går vi över till avgassidan där alla avgaser ska evakueras när förbränningen är klar. Till skillnad från insugsidan där luften sugs in av kolven av max 1 bar tryckdifferens i en sug motor, eller ca 3 bar tryckdifferens i en turbo motor, så används sluttrycket i cylindern efter förbränningen (ca 20 bar) för att sparka i gång tömningen av cylindern. Sen när kolven vänt upp på avgastakten så trycker kolven bestämt ut alla avgaser, därför behövs inte lika högt avgasflöde som insugsflöde trots avgasernas större volym."

Så du får nog ringa honom och säga att han har fel.
Senast redigerat av r3c (13 september 2009)

198 Inlägg
14 september 2009
All respekt för Graham Bell och andra mycket kunniga människor men i detta fallet håller jag inte med om att det sugs in.
Hittade lite här om tryck. Obs! ingen motorlitteratur men motorer går under de fysiska lagarna som allt annat. Nu avslutar jag den här debatten då jag har min syn klar för mig och andra har sin syn på saken vilket är helt ok för mig.

Läs första och andra stycket. Häng inte upp er på att det är vatten.
http://www.fysik.org/website/enkla_expe … 008_6.html

Se exemplet med sprayflaskan
http://www.fysik.org/website/enkla_expe … 8_4o5.html

Exempel på litteratur för den som vill läsa om ämnet som diskuterats här.

Scientific design of exhaust and intake systems
Philip H. Smith
John C. Morris
ISBN 0-8376-0309-9

1332 - Överjävlig

Eliminator
1 441 Inlägg
14 september 2009
Men herrejösses.
Iom att kolven komprimerar på väg upp, är det hur logiskt som helst att ett "sug/tryckfall" skapas när den är på väg ner. Är det svårt att fatta? Det finns alltid en tryckskillnad som är lägre (än atmosfäriskt tryck) i motorn.
Skillnaden är mindre vid "spjället" max öppet, men trycket är alltid lägre.
När man hänvisar till en vaccumätare är man ganska mycket ute och "cyklar", en givare/mätare är inte på nått sätt absolut indikering. Den påvisar bara att (i detta fallet) att vaccumet/tryckskillnaden är lägre vid vissa tillfällen.

Tommy/ Ingenjör, 30 år med fordon av alla de slag, f.d. servicetekniker på kompressorer och vacumpumpar- kolvar/skruvar 4-300bar - u name it.

(1) Induction stroke – exhaust valve closed: inlet valve open

The momentum imparted to the flywheel during previous cycles or rotation by hand or by starter motor, causes the connecting rod to draw the piston outwards, setting up a partial vacuum which sucks in a new  charge  of combustible  mixture  from the  carburettor . The pressure will be  below  atmospheric pressure  by an amount which depends upon the speed of  the engine and the throttle valve opening.
Senast redigerat av Sokrates (14 september 2009)

502 Inlägg
14 september 2009
ja det blir ett vakuum i cylindern, det är vi alla överens om, ingen som sagt nått annat, då vill atmosfären utjämna den skillnaden, och trycker då in luft för att göra det.

som sagt, man kan se olika på saken, sänk ner en tät tom burk under vatten, och sen öppnar ni burken, då skulle iaf jag säga att vattnet trycks in i burken, inte att den suger i sig vattnet...

"think outside the box" liksom wink

10 287 Inlägg
14 september 2009
Motorn suger i sig luft (kom inte och påstå att kolven i sin nedåtgående rörelse trycker i sig luft).

Utgå ifrånvilken storhet som är konstant och vilken som varierar över tiden (där vari aktivt arbete utförs) . Haka inte upp er på överladdade motorer nu utan betrakta en "enkel"... sugmotor).
I en sugpump/sugmotor etc så utför man ett aktivt arbete för att skapa ett undertryck - i en tryckpump (cykelpump) utför man ett aktivt arbete för att skapa ett övertryck relativt det omgivande konstanta atmosfärstrycket.

Sedan att omgivande luft trycker in luft i det vakuum som cylindern skapar - det är korrekt utifrån omgivande lufts point of view - men från apparaten som gör det, dvs den apparat vi definierar såsom sugmotor, så suger den in luft.
Man kan vända på det för en cykelpump också, dvs att omgivande luft är "för svag att hålla emot" och tvingas att suga i sig cykelpumpens övertryck.

Denna länk tar tillochmed upp att en sugpump(vakuumpump) är tvärtemot en pump som trycker (cykelpump)

Man måste ange referensram! Om vi kommer överens om att omgivande luft är absolut referensram för all verksamhet då blir det den som trycker in luft i den - oönskade - vakuum som cylinderns skapar. Men det normala är att ange apparaten som "gör jobbet" såsom referensram.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

929 Inlägg
14 september 2009
Hurvida en motor suger eller trycker, lägger jag mig inte i. Det är bara hypotetiska resonemang!

Grundfrågan är hur man bygger ett insug. Det är två viktiga parametrar att ta hänsyn till. Vilket gasflöde ska man ha och vid vilken frekvens, alltså varvtal.
Gasflödet bestämmer vilken diameter det ska vara på insugsrören. Och det är väldigt hand i hand med hur många hk man ska ha i varje cylinder. (Som ex 45mm räcker till 50hk/cylinder.)

Frekvensen bestämmer vilken längd rören ska ha, det beror först och främst på vilket varvtal, men också hur vass kamaxeln är. Långa rör lågt varvtal, och korta rör högt varvtal.

Eftersom att det är luftvolym man räknar på så spelar inte trycket så stor roll, dock temperatur, så om det är turbo eller sugmotor spelar i stort sett ingen roll. Oavsett motor måste man för att få ut det där lilla sista testa sig fram i bromsbänk i alla fall. Men för att komma "ganska långt på vägen" så är det lätt att räkna ut.
Vill man inte räkna så kan man helt enkelt mäta på en annan motor som varvar lika mycket och ger den effekt man vill ha.

Likheten är ganska stor med att räkna ut högtalarlådor. Frekvens och luftflöden. Resultatet av det hela är ju också ganska snarlik. Hög effekt.

Orginalrör begränsas mycket av ekonomi. Men även miljöhänsyn. Det får absolut inte bli korsdrag genom cylindern på "normala" varvtal. Läcker det ut oförbrända gaser i avgasröret så dör ekorrarna.

Mats

SHRA Borås
54 Inlägg
14 september 2009
JoeyJ skrev:
ja det blir ett vakuum i cylindern, det är vi alla överens om, ingen som sagt nått annat, då vill atmosfären utjämna den skillnaden, och trycker då in luft för att göra det.

som sagt, man kan se olika på saken, sänk ner en tät tom burk under vatten, och sen öppnar ni burken, då skulle iaf jag säga att vattnet trycks in i burken, inte att den suger i sig vattnet...

"think outside the box" liksom wink

ganska bra , fast om vi säger såhär i stället, du sänker ner burken i vattnet ,burken har atmosfäriskt tryck inuti , du håller burken under vattnet = vattnet pressar på burken med lite högre tryck än atmosfäriskt tryck.

Men jag vill ha det så här för att liknelsen skall stämma överens någorlunda med verkligheten Du tar burken med säg 6 bars undertryck och sänker ner i vattnet , det omgivande vattentrycket på burken är, säg 1 bar , du öppnar burken och vattnet sugs in. 
Så vill jag ha burk-liknelsen wink
Senast redigerat av r3c (14 september 2009)

SHRA Borås
54 Inlägg
14 september 2009
Habobo skrev:
All respekt för Graham Bell och andra mycket kunniga människor men i detta fallet håller jag inte med om att det sugs in.
Hittade lite här om tryck. Obs! ingen motorlitteratur men motorer går under de fysiska lagarna som allt annat. Nu avslutar jag den här debatten då jag har min syn klar för mig och andra har sin syn på saken vilket är helt ok för mig.

Läs första och andra stycket. Häng inte upp er på att det är vatten.

Se exemplet med sprayflaskan
http://www.fysik.org/website/enkla_expe … 8_4o5.html

Exempel på litteratur för den som vill läsa om ämnet som diskuterats här.

Scientific design of exhaust and intake systems
Philip H. Smith
John C. Morris
ISBN 0-8376-0309-9

Hänger upp mig då vatten inte fungerar på något sätt som luft det kan blandbannat inte kan komprimeras.

Nog om detta tror dom flesta är överens , åter till ämnet .......... ehh vad va ämnet wink
Senast redigerat av r3c (14 september 2009)

10 287 Inlägg
15 september 2009
6 bars undertryck??...roll

Nåja.

Läs vad jag skrev om referensram och om aktivt arbete. Burken utför inget aktivt arbete för att suga in vattnet - vattnet utjämnar en tryckskillnad.

/Göran

r3c skrev:
Men jag vill ha det så här för att liknelsen skall stämma överens någorlunda med verkligheten Du tar burken med säg 6 bars undertryck och sänker ner i vattnet , det omgivande vattentrycket på burken är, säg 1 bar , du öppnar burken och vattnet sugs in. 
Så vill jag ha burk-liknelsen wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök