Men herrejösses.
Iom att kolven komprimerar på väg upp, är det hur logiskt som helst att ett "sug/tryckfall" skapas när den är på väg ner. Är det svårt att fatta? Det finns alltid en tryckskillnad som är lägre (än atmosfäriskt tryck) i motorn.
Skillnaden är mindre vid "spjället" max öppet, men trycket är alltid lägre.
När man hänvisar till en vaccumätare är man ganska mycket ute och "cyklar", en givare/mätare är inte på nått sätt absolut indikering. Den påvisar bara att (i detta fallet) att vaccumet/tryckskillnaden är lägre vid vissa tillfällen.
Tommy/ Ingenjör, 30 år med fordon av alla de slag, f.d. servicetekniker på kompressorer och vacumpumpar- kolvar/skruvar 4-300bar - u name it.
(1) Induction stroke – exhaust valve closed: inlet valve open
The momentum imparted to the flywheel during previous cycles or rotation by hand or by starter motor, causes the connecting rod to draw the piston outwards, setting up a partial vacuum which sucks in a new charge of combustible mixture from the carburettor . The pressure will be below atmospheric pressure by an amount which depends upon the speed of the engine and the throttle valve opening.
Senast redigerat av Sokrates (14 september 2009)
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.