3074
Sök

Audi A3 1.8tsq 8l långtidsprojekt (på budget?)

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 520 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Ja vad ska man säga. Dels har jag inte varit inloggad här på många år och dels vet jag inte om det är en onödig grej att starta en tråd på denna bil.
Men eftersom jag har suget på att faktiskt göra i ordning den, men inte har någon ekonomi till det just nu, så får det bli ett riktigt långtidsprojekt.

Bilen, en Audi A3 1.8TS Quattro från 2001, 5ddr, köptes av en vän som fick med den i ett byte då han bytte till sig en Audi S3. Min A3 skulle då vara som reservdelsbil, men det finns inget att plocka ifrån den för skicket är sämre än sämst, haha.

Någon av er kanske känner igen bilen från marketplace, för den var på annons en stund då jag försökte sälja den vidare, eftersom jag insåg att det skulle blir så mycket att göra på den, och för att jag inte har någon ekonomi till den pga studier. Jag köpte den dock för jag letat efter en bil i samma storleksklass, men insåg senare efter köp att bagageutrymmet är mindre än i Golf Mk4, så hunden jag har knappt får plats. Det får lösas på annat vis senare. Har även en Golf Mk2 som brukis där hund får åka baksäte dom småturer vi tar. Annonsen tog jag i alla fall bort ikväll på a3an då det var så himla mycket folk som hörde av dig och frågade efter skitsaker osv, som blev tröttsamt att svara på.

Det jag vet som måste göras för att få den igenom besiktningen är:

Fixa avgasläckage. - tror eller det verkar vara av någonstans kring downpipen alt, flexröret. inte kollat upp det, men ska.
Tror även det är ett avgasläckage under bilen.

Bromsarna - bakbromsarna fungerar knappt. Man hör typ att det skramlar om dom. Rostiga skivor till tusen. Av någon anledning blev det bara en 1a på förra bes om att de var rostiga. Men den kan ärligt talat inte ha gått ner sig så mycket på ett år så något är fuffens med det. Skivorna fram klarar nog sig en stund till, men beläggen behöver bytas.

Drivknut. - 1a på bes. Drivaxelknut, vänster inre, skyddsbälg skadad.

Krängningshämmare. - 1a på bes. Glapp fastsättning bak.

Byta bägge strålkastarna. - båda ställmotorerna är trasiga

Byta några glödlampor till bakljusen.

Övrigt som behöver fixas är:

Byta framskärmarna x2 - rost
Byta dörrar x3-4 - rost
C-lås motorn till bagageluckan
En bakruta vill glida ner
Montera mellandämpare - nån tattare har varit i farten och byggt om avgassystemet, låter illa och det ser inte bra ut. Annan bakljuddämpare som hänger på sniskan och ser illa ut.
Ev montera original luftburk - sitter öppet filter på av okänt märke. Alt. skaffa nytt filter
Byta kamrem - långmilare på 35,800mil. Litar inte riktigt på att bara åka med den om man nu ändå ska kosta på den lite om bilfan nu skulle packa ihop.
Allmän service
Lacka om

Annars tror jag bilen är något sänkt, och står på 16" alu. Ser lite lägre ut än original tycker jag. Går bra också. Sen kanske det tillkommer andra saker. Men det får man ta senare med tidens gång och ekonomin styr ju lite med. Tänkte inte sänka den mera med coilovers och grejer inga andra fälgar om man inte hittar nå billigt (om jag inte vinner på lotto). Tänkte eventuellt lacka om fälgarna som sitter på beroende på vilken färg bilen blir när den är "klar".

I vanliga fall brukar jag ha en tidsperiod på ett år ungefär att få mina bilar klara. Nu får jag nog tyvärr räkna på mer än så.
1. Jag har inget garage. Med andra ord står jag ute på backen och fixar. Så vintertid blir det inte många knop.
2. Som jag nämnt redan, min ekonomi. Tycker dock det borde gå att hitta karossdelar osv begagnat, även om jag märkt att det är svårt.

Lovar att inte skriva lika mycket nästa uppdatering. Bilder kommer.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Sök