Kupefläkten i grabbens Aixam Copue 2019 har slutat funka, efter att ha felsökt lite i helgen så har jag några undringar som någon kanske har mer info om:
* Det finns vare sig säkring eller relä till kupefläkten enligt serviceboken, kan väl knappast stämma? (Har dubbelkollat alla säkringar och reläer i/vid boxen ändå) * Panelen som styr värmen (3 steg) ska bara flytta 12v mellan dom olika polerna i den 4-poliga kontakten. Vet någon hur en sån panel funkar (tex används ett inbyggt relä här kanske?) * I värsta fall så behöver vi riva ner instrumentpanelen (en del går ju att lösa golvet) - har någon info om vilka punkter panelen sitter fast?
Enklast när man inte har något vettigt krets- eller säkringsschema att tillgå är att helt enkelt leta på kontaktstycket till fläkten och sedan tvångsmata den med ett batteri.
Går fläkten så ligger ju felet givetvis någon annanstans. Kan nästan garantera att den är uppsäkrad.
Senast redigerat av Jesper328 (för 3 timmar sedan)
Enklast när man inte har något vettigt krets- eller säkringsschema att tillgå är att helt enkelt leta på kontaktstycket till fläkten och sedan tvångsmata den med ett batteri.
Går fläkten så ligger ju felet givetvis någon annanstans. Kan nästan garantera att den är uppsäkrad.
Jo, verkar nästan omöjligt att hitta någon schema. Håller med om säkringen. Har hittat och fått loss kontaktstycket, där jag tycker mig lyckats mäta till "noll spänning" men det är honan på en 4-stiftskontakt som sitter asdåligt till så jag är inte 100% på om jag lyckats få bra kontakt. Ska som sagt provköra den - eventuellt se om jag plocka fram någon gammal stiftkontakt och försäkra mig om strömmen.
Sen är det väl bara kvar att riva instrumentpanelen.