Laga rost - behöver lite tips

Slash Saabifierad
13 augusti 2009 · 2 026 Inlägg

Ska fixa till min bils skärmkanter/nedre delen av dörrarna och har några frågor:

Vad har primern för funktion när man lagar rost? har läst på både primern och grundfärgen och det verkar som att dom har samma funktion.
Så ger primern ett extra skydd eller är det samma som grundfärgen?

Sedan till sandpappringen, vad är det mer jag borde sandpappra förutom spacklet och plåten? alltså ska man sandpappra grundfärgen och/eller lacken man lägger på?
Vad för sandpapper borde jag införskaffa för att det ska bli fint?

Har en vit Ford Escort, är det värt att köpa originalfärgen eller kan jag ta en vanlig vit färg från mekonomen eller något sånt? just nu är den enbart grundad med grå färg av den förra ägaren och det syns inte så mycket så är det noga med färgens nyans?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Fnixen
14 augusti 2009 · 3 Inlägg

Primer och grundfärg är precis samma sak. Det är jäkligt viktigt att du slipar plåtrent om du vill ha ett bra resultat. Angående sandpapper får någon annan svara.

Till min 940 använde jag svart hammarlack på skärmkanterna, då är det inte lika noga att slipa bort precis all rost och man slipper lägga primer. Ett tips om det inte är den nyaste bilen du ska laga rost på.

Lycka till

Noxxer
16 augusti 2009 · 1 482 Inlägg

Hur du behöver slipa beror på vad för material du annvänder.
Spackel, färg, klarlack m.m

BLT Service
Theracords Music Label
Aero T16
16 augusti 2009 · 1 327 Inlägg

Jag skulle rekomendera någon av dessa för att effektivt ta bort all rost.
Sedan är det bara att spackla våtslipa och sedan lackera.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =133328367

Mortalis VW-nörd?
16 augusti 2009 · 4 332 Inlägg

Köp Fords originallack. Köpte till min Golf II på OK/Q8 macken med samma färgkod på burk. Var inte dyrt alls, så varför inte.

Strongman
16 augusti 2009 · 203 Inlägg

Först avlägsnar du all rost så gott det går.
Ska man vara riktigt seriös så blästrar man så man får bort alla rost porer.

Sedan rengör du ytan med förtunning eller T-röd, slarva inte!
Sedan lägger du på ett lager spackel, P&P rekommenderar jag starkt.
Sedan slipar du med sandpapper tills du får en jämn yta. Lägger på ytterligare lager spackel, och slipar igen.

När du fått en jämn och fin yta med resten utav plåten lägger du på finspackel, och slipar igen med sandpapper.
Börja med ett grovt sandpapper för att växla till finare och finare.

Sedan lägger du på 2-3 lager grundfärg/primer, var noga med att låta varje lager torka ordentlgit och spruta inte på för mkt, för då blir det lätt rinningar.
Sedan lägger du på 2-3lager av den färgen du vill ha, och ev klarlack om resten utav bilen har det.

Det är väl en hobby lagning, brukar hålla allt i från 6mån - 6år. Lagade skärmkanterna på detta vis på min fars 945 för 4år sen. Håller än men dock så har färgen bleknat på sistone.

joonte_ got stance?
16 augusti 2009 · 546 Inlägg

Strongman skrev:
Först avlägsnar du all rost så gott det går.
Ska man vara riktigt seriös så blästrar man så man får bort alla rost porer.

Sedan rengör du ytan med förtunning eller T-röd, slarva inte!
Sedan lägger du på ett lager spackel, P&P rekommenderar jag starkt.
Sedan slipar du med sandpapper tills du får en jämn yta. Lägger på ytterligare lager spackel, och slipar igen.

När du fått en jämn och fin yta med resten utav plåten lägger du på finspackel, och slipar igen med sandpapper.
Börja med ett grovt sandpapper för att växla till finare och finare.

Sedan lägger du på 2-3 lager grundfärg/primer, var noga med att låta varje lager torka ordentlgit och spruta inte på för mkt, för då blir det lätt rinningar.
Sedan lägger du på 2-3lager av den färgen du vill ha, och ev klarlack om resten utav bilen har det.

Det är väl en hobby lagning, brukar hålla allt i från 6mån - 6år. Lagade skärmkanterna på detta vis på min fars 945 för 4år sen. Håller än men dock så har färgen bleknat på sistone.

se bara till att få på lite grundfärg innan du spacklar på plåten, minsdkar risken för kondens mot plåten i spacklets porer

Senast redigerat av joonte_ (16 augusti 2009)

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
kalle_kalle
20 augusti 2009 · 2 914 Inlägg

går det inte bara slipa med rondell och en slipskiva (grov kapskiva, är osäker om det heter så wink)

Instabil Med lem
20 augusti 2009 · 164 Inlägg

vill du slippa se de där skitfula spackel "öarna" kanterna som nästan alltid blir när man lackerar uppe på spackel så lägger du på lite filler " på sprayburk" den är slipningsbar och fyller även ut mindre spackel porer som det oftast blir i spackel.

sen kan du lackera uppe på fillern .. jag brukar göra så och det brukar bli riktigt nice.  Det finns inget tråkigare än när spackligen "lyser" igenom.

Varje välsoterad färgfirma har det. Vatten slipning (1000-300papper)  är overkill om du inte skall fixa till rinningar efter lackering . jag brukar köra med 320 papper med gott resultat.

Senast redigerat av Instabil (20 augusti 2009)

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
Strongman
24 augusti 2009 · 203 Inlägg

joonte_ skrev:

Strongman skrev:
Först avlägsnar du all rost så gott det går.
Ska man vara riktigt seriös så blästrar man så man får bort alla rost porer.

Sedan rengör du ytan med förtunning eller T-röd, slarva inte!
Sedan lägger du på ett lager spackel, P&P rekommenderar jag starkt.
Sedan slipar du med sandpapper tills du får en jämn yta. Lägger på ytterligare lager spackel, och slipar igen.

När du fått en jämn och fin yta med resten utav plåten lägger du på finspackel, och slipar igen med sandpapper.
Börja med ett grovt sandpapper för att växla till finare och finare.

Sedan lägger du på 2-3 lager grundfärg/primer, var noga med att låta varje lager torka ordentlgit och spruta inte på för mkt, för då blir det lätt rinningar.
Sedan lägger du på 2-3lager av den färgen du vill ha, och ev klarlack om resten utav bilen har det.

Det är väl en hobby lagning, brukar hålla allt i från 6mån - 6år. Lagade skärmkanterna på detta vis på min fars 945 för 4år sen. Håller än men dock så har färgen bleknat på sistone.

se bara till att få på lite grundfärg innan du spacklar på plåten, minsdkar risken för kondens mot plåten i spacklets porer

Har jag aldrig gjort och inte fått några dåliga resultat, jag rengör noga innan spacklet bara smile

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
2 augusti 2012 · 901 Inlägg

bra vägledning,speciellt från "strongman"!
fint o enkelt verkar det!
ska prova!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang