Nån som har åkt dit för tonade framrutor den sista månaderna ?

index
15 augusti 2009 · 658 Inlägg

Phaetoon skrev:

MilleN skrev:
Jotack det vet jag, dock har väl den lagen funnits längre än sedan Maj så jag vet inte vad trådstartaren syftar på. Saken är ju att detta diskuterats hundra gånger om och i alla trådar kommer man fram till att man inte kan göra rutorna mörkare med någon typ av film. Dom på besiktningen behöver ingen ljusprövarmaskin för att ge ombesiktning igen.

Skillnaden är minimal. Innan var ordalydelsen i lagen "Film eller färgskikt som kan ge störande reflexer",
vilket i princip alla filmer kan göra,  så det gav besiktningsmännen en möjlighet att underkänna samtliga bilar med toningsfilm på vindrutan. Men efter en dom i Italien så får man inte längre förbjuda samtliga, så därför är bara spegelfilm och för mörka filmer förbjudna nu.

Dessutom har kravet 75% respektive 70% varit på samma nivå en ganska så lång tid. (Sen vi gick med i EU?)

Vart kan man hitta så pass matnyttig fakta angående detta att man kan överbevisa en besiktningsman utan koll?

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
sirmiro Double-Unicorn Rider
15 augusti 2009 · 2 486 Inlägg

index skrev:

Phaetoon skrev:

MilleN skrev:
Jotack det vet jag, dock har väl den lagen funnits längre än sedan Maj så jag vet inte vad trådstartaren syftar på. Saken är ju att detta diskuterats hundra gånger om och i alla trådar kommer man fram till att man inte kan göra rutorna mörkare med någon typ av film. Dom på besiktningen behöver ingen ljusprövarmaskin för att ge ombesiktning igen.

Skillnaden är minimal. Innan var ordalydelsen i lagen "Film eller färgskikt som kan ge störande reflexer",
vilket i princip alla filmer kan göra,  så det gav besiktningsmännen en möjlighet att underkänna samtliga bilar med toningsfilm på vindrutan. Men efter en dom i Italien så får man inte längre förbjuda samtliga, så därför är bara spegelfilm och för mörka filmer förbjudna nu.

Dessutom har kravet 75% respektive 70% varit på samma nivå en ganska så lång tid. (Sen vi gick med i EU?)

Vart kan man hitta så pass matnyttig fakta angående detta att man kan överbevisa en besiktningsman utan koll?

http://transportstyrelsen.se/

Det finns där. big_smile

Stephane_
15 augusti 2009 · 187 Inlägg

Blev stoppad på en flygande besiktning, fick en ombesiktning på tonade framrutor. Så nu har jag köpt besiktnings rutor som åker i när det är dax smile

Rock-Star
15 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

Stephane_ skrev:
Blev stoppad på en flygande besiktning, fick en ombesiktning på tonade framrutor. Så nu har jag köpt besiktnings rutor som åker i när det är dax smile

ingen böter?

Xuri One Man Clan
15 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

jag vet i alla fall 2 pers här från stan som åker omkring med heltonat å dom har visat upp pappren på att lagen ändrades i maj å "film" är tillåtet (utskriften från transportstyrelsen bara)...så polisen ger bara ombesiktning å inga böter...men polisen kan säkert kringå sketen å då står man där med böter å skrapar på plats... jag e lite sugen på heltonat väldigt ljust men vill varken lägga pengar eller energi på att om man ändå åker på böter..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
NiKeMaN Entreprenör
15 augusti 2009 · 1 286 Inlägg

Man får inte åka med solfilm på främre sidorrutorna.

Det är INTE LAGLIGT och försök inte att påvisa annat utan direkt utdrga från Transsportstyrelsen eller lagboken.

// Niklas Johansson
Stephane_
16 augusti 2009 · 187 Inlägg

Residence skrev:

Stephane_ skrev:
Blev stoppad på en flygande besiktning, fick en ombesiktning på tonade framrutor. Så nu har jag köpt besiktnings rutor som åker i när det är dax smile

ingen böter?

Nopp inga böter endast ombesiktning.. antagligen kunde dom väl inte kolla hur mkt ljusgenomsläpp jag hade på plats.

FireTraXX DFFL
16 augusti 2009 · 9 020 Inlägg

Transportstyrelsen.se 14 Maj 2009 skrev:
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bilrutor/

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Jani Hast
16 augusti 2009 · 213 Inlägg

Polisen gör precis som dom vill när dom stoppar en. Har råkat ut för att en bil som åkt från besiktnignen har blivit stoppad 2 timmar senare har under känts av polisen. INGET hade ändrats på bilen.

Sen har jag besiktat 3 gånger med tonade rutor.
Besiktnings gubben veva ner rutan lite och kollade. Kallade på en kollega och dom prata lite. Sen undra dom bara var jag hade hittat så ljus film. Vet inte svara jag då den satt på när jag köpte bilen.

_Nas_
16 augusti 2009 · 309 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Man får inte åka med solfilm på främre sidorrutorna.

Inte ens solfilm som tonar 20% ?

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Losgard
16 augusti 2009 · 1 688 Inlägg

Rent teoretiskt är ju bakrutan ett "siktfält" genom mittenbackspegeln?
Undra hur dom ställer sig till den frågan, dom svarar väl bara att det är OK för att dom inte orkar bry sig. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Jani Hast
16 augusti 2009 · 213 Inlägg

Losgard skrev:
Rent teoretiskt är ju bakrutan ett "siktfält" genom mittenbackspegeln?
Undra hur dom ställer sig till den frågan, dom svarar väl bara att det är OK för att dom inte orkar bry sig. tongue

För att man inte behöver se ut genom bakrutan.
Eller hur skulle lagen annars tolkas på en pickup med kåpa eller en min buss utan rutor.

NiKeMaN Entreprenör
20 augusti 2009 · 1 286 Inlägg

_Nas_ skrev:

NiKeMaN skrev:
Man får inte åka med solfilm på främre sidorrutorna.

Inte ens solfilm som tonar 20% ?

Nej, inte ens det.

// Niklas Johansson
Xtravagant 1337
20 augusti 2009 · 1 343 Inlägg

ingen film e godkänd kan man säga..
så blir det inga spekulationer!
Min film jag har på vindrutan på BMW har jag fått genom besiktningen men det var nog mest tur..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Xuri One Man Clan
20 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

här nere verkar de vara godkänt med film, men beror på hur hårt tonad den är..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
NiKeMaN Entreprenör
20 augusti 2009 · 1 286 Inlägg

Xuri skrev:
här nere verkar de vara godkänt med film, men beror på hur hårt tonad den är..

Tråkigt att behöva berätta detta för dig - men jag tror att vi har samma regler i hela landet. smile

// Niklas Johansson
evilaudio
20 augusti 2009 · 16 195 Inlägg

Xuri skrev:
här nere verkar de vara godkänt med film, men beror på hur hårt tonad den är..

NEJ.. man får inte ha solfilm fram.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Jani Hast
20 augusti 2009 · 213 Inlägg

Allt beror på besiktnigs mannen eller polisen. Sen om man slipper igenon så är det inte lagligt för det.

Xuri One Man Clan
20 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Xuri skrev:
här nere verkar de vara godkänt med film, men beror på hur hårt tonad den är..

Tråkigt att behöva berätta detta för dig - men jag tror att vi har samma regler i hela landet. smile

vart i lagen står de att film är olagligt ?

Polarn som har åkt fast av snuten har visat papper på lagen å fått ombes för polisen kan inte godkänna ljusgenomsläppet.

den ena snubben har åkt fast flertalet gånger.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Janneutanb
20 augusti 2009 · 7 272 Inlägg

Xuri skrev:

NiKeMaN skrev:

Xuri skrev:
här nere verkar de vara godkänt med film, men beror på hur hårt tonad den är..

Tråkigt att behöva berätta detta för dig - men jag tror att vi har samma regler i hela landet. smile

vart i lagen står de att film är olagligt ?

Polarn som har åkt fast av snuten har visat papper på lagen å fått ombes för polisen kan inte godkänna ljusgenomsläppet.

den ena snubben har åkt fast flertalet gånger.

Ja, du sa det själv. Han fick ombesiktning pga rutorna.
Man får inte ha film som kan irritera samt att det måste klara ljusgenomsläppet vilket filmen inte gör då helt standard rutor inte har 100% ljusgenomsläpp från början.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang