3218
Sök

Volvo säljs - Till Kina (Geely)

Ointresserad.
936 Inlägg
23 december 2009
åt helvete...

Teabag appreciation club.

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 december 2009
Vi får hoppas att Geely inte sparar in på designers som ritar de nya bilarna, så att vi slipper se nya kopior av andra redan förekommande bilar... tongue

Men jag tror inte kineserna är dummare än de märker hur marknaden svänger - märker de att folk väljer att inte köpa deras kopior så lär de satsa stenhårt på ny design.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

407 Inlägg
23 december 2009
steifan skrev:
Diesel_77 skrev:
steifan skrev:

Ford tänker inte behålla någon ägarandel i Volvo utan nu helt satsa på varumärket Ford men samarbetet mellan Ford och nya Volvo-Geely ska fortsätta. Bland annat när det gäller säkerhetsforskning där Volvo kan leverera till Ford och med motorer och annan tung teknik där Ford kan leverera till Volvo.

Från: http://www.aftonbladet.se/bil/article6336826.ab

Kommer volvo gå under d.v.s kvalitén försvinner och allt blir bara skräp. Kommer Volvo bli små risbilar?

I Kina ville de ju tydligen ha stora bilar, därför Volvo S80L tillverkas där etc.
Lika med vissa tyska bilmodeller, tillverkas i Kina i förlängda varianter.

Men Chevrolet blev ju i princip "små risbilar" när de köpte upp Daewoo.
Eller "små risbilar" blev Chevrolet i Väst-Europa. tongue

Du har bättre koll än vad jag har. Är affären positiv eller negativ för volvo?

407 Inlägg
23 december 2009
mv70 skrev:
..har bättre koll än vad jag har. Är affären positiv eller negativ för volvo?

Varje såld bil måste väll ändå räknas som positivt .Eller hur menar du ..

Det sägs ju att Kina sätter kvantitet före kvalitet. Om Geely köper volvo så kommer många svenskar att undvika volvo p.g.a "made in china".

Kommer volvo blir bättre?

huh?
10 427 Inlägg
23 december 2009
RouziMotorsport skrev:
S40, S80 och den nya s60, för den kinesiska marknaden då. Men det är ju ändå Volvo komponenter.

Läste en artikel om detta i någon av motortidningarna. Kravet för att bygga bilarna i Kina
är tydligen att 50% av komponenterna (eller liknande) måste vara tillverkade i Kina.
Ganska hårda bud, gäller att välja vad man vill tillverka ("släppa") i Kina.. hehe

Lastbilsmekaniker
5 290 Inlägg
23 december 2009
Säljs det till kina så finns inte volvo kvar i sverige lär försvinna lika fort som saab läggs ner.

4 005 Inlägg
23 december 2009
Ja, jag vet inte, jag var skeptisk till Ford, men de har ju lyckats rätt bra med nya "fordvolvo"-modellerna. Just nu när man har vant sig så kommer Geely.

snyft!

OLAGBG
596 Inlägg
23 december 2009
Xuri skrev:
RouziMotorsport skrev:
Vissa volvo modeller och komponenter byggs ju redan i Kina, såväl som övrig produktion i de flesta brancherna nu förtiden.. Ford gör fel, men dem tänker kortsiktigt, dem vill sälja flera av bilmärkena som dem äger och få arbeta ensamt.. Suck.. Amerikaner... Volvo går ju i dagsläget med vinst, fel i början att sälja det till Ford.

Dem bilderna ovan är ju ifrån G. fast säljs ju endast i Kina.
Men riktigt sunkigt att dem ska kopiera modellerna rakt av?!

vissa volvo modeller byggs redan i kina ? hur tänkte du då ?

Volvo S40 och S80L är modellerna som byggs i Kina.

Detta pga att dom har 0 tollerans va gäller kvalitet 1 fel räcker att häva köpet, drf byggs dom där med fokus på just kvalitet. väldigt små volymer.

Till ämnet nu jobbar på volvo PV visst känns det lite oroligt att få Geeley som köpare av oss, det man hör å läser i media är ju inte en bra bild av dom, men deras äffärsplan verkar ju trovärdig så man får väl se vad som händer.

OLAGBG
VOLVO

1 798 Inlägg
23 december 2009
de är väl som vanligt me allt annat att de går inte o veta i förväg o läsa massa som skrivs i tidningar o va andra påstår.

De är bara  o vänta o se helt enkelt förhoppningsvis blir de bra.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

4 005 Inlägg
23 december 2009
Får man väl ta o maila dekaltrim och be dem skicka ett GEELY märke? och nyckelringar o så?
Det gjorde ju SAABägarna så stolta över koenigsegg. smile

86 Inlägg
23 december 2009
Kommer det inte tillverkars Volvos här i Sverige om Geely köper upp Volvo?

668 Inlägg
23 december 2009
VA skrev:
Kommer det inte tillverkars Volvos här i Sverige om Geely köper upp Volvo?

Jag vågar svara ja på den frågan av det jag har hört på nyheterna så blir det så!smile

956 Inlägg
23 december 2009
Snitch skrev:
åt helvete...

Lugn. Maud fixar detta. Går det åt helvete ger man bara den drabbade orten några miljoner så löser det sig sen.

668 Inlägg
23 december 2009
Volvos t-gul har fått en helt ny innerbörd tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
henne_svenne skrev:

lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 001 Inlägg
23 december 2009
henne_svenne skrev:

Kommer även att komma en hel del nya R-modeller (R=ris) lol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 714 Inlägg
23 december 2009
Fan vad risigt det blev...... smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Tjatja bloggen!
150 Inlägg
23 december 2009
jaja, enligt mig så tycker jag att volvo redan har byggt sina bästa bilar så vilka som äger volvo i framtiden har inte sån stor betydelse. (detta är endast min åsikt, jag förväntar mig inte att ni ska tycka samma sak men ändå smile  )

tjena grabbar !!

587 Inlägg
23 december 2009
möjligt att volvo har haft sin storhetstid men mina tankar går till alla som jobbar på volvo och alla underlev. arbetslöshet är ingen rolig situation.

1 339 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Det är faktiskt så att man hoppas att någon fortfarande hinner sno Volvo framför näsan på Geely, tror inte att det kommer gynna Volvo att bli kinesiskt...

Vad är det som har fått dig att ändra åsikt? (bara nyfiken)

Ett halvår och ett par turen med Saab, Volvo har rykt upp sig och jag tror det kan gå bra för dem.

Även för ett halvår sedan hade Volvo visserligen mycket trevlig teknik som kineserna kunde sno, men idag har Volvo synbart kommit förbi punkten där de stod och vinglade mellan att bli kvar som biltilverkare och trilla omkull.

Och eftersom Volvo verkar vara på väg mot stadigare mark, vore det synd med det slag mot varumärket och företaget en försäljning till Geely innebär. Hade alternativet som tidigare i år varit att riskera att gå omkull, hade kineserna varit ett bättre alternativ.

Jag förstår, fast det förutsåg jag redan för ett halvår sen ioförsig. Köpte tom aktier i Volvo som sen gick med stor vinst, drygt 35-40 % kanske...

Sök