2537
Sök

10", 12" eller mer"

914 Inlägg
10 november 2005
Jag kör med kickers solox 18" å det tycker inte jag låter illa. Visst hela bakpartiet flexar på bilen MEN skuffen är så pass tätt att det inte hörs alltför mycket utanför bilen jämfört med hur det låter innanför den smile fast 4 par 6.5;or bidrar ju en hel del till att få ett riktigt fint ljud men så länge man inte drar på med basen till max så är de e ett schysst ljud anser jag.
(Ja jag lyssnar mycket på techno,trance å dance. Och är halvt döv på ena örat wink )

71 Inlägg
10 november 2005
Ronnie.L skrev:
Jag kör med kickers solox 18" å det tycker inte jag låter illa. Visst hela bakpartiet flexar på bilen MEN skuffen är så pass tätt att det inte hörs alltför mycket utanför bilen jämfört med hur det låter innanför den smile fast 4 par 6.5;or bidrar ju en hel del till att få ett riktigt fint ljud men så länge man inte drar på med basen till max så är de e ett schysst ljud anser jag.
(Ja jag lyssnar mycket på techno,trance å dance. Och är halvt döv på ena örat wink )

jag kan ju säga att jag har aldrig hört en 18 tummare som låter rent tongue

914 Inlägg
10 november 2005
Jorå bas e bas å då ska det antingen mullra eller snärta beroende på smak ... men med tanke på mitt innersystem så får jag all snärt jag behöver där. Så jo om man vill höra muller så mullrar en 18" rent å fint wink

71 Inlägg
10 november 2005
Ronnie.L skrev:
Jorå bas e bas å då ska det antingen mullra eller snärta beroende på smak ... men med tanke på mitt innersystem så får jag all snärt jag behöver där. Så jo om man vill höra muller så mullrar en 18" rent å fint wink

ja precis , den mullrar men den spelar inte rent..

21 761 Inlägg
10 november 2005
Teoretiskt så borde en större konarea flexa lättare än en mindre ialla fall. Sedan finns det väl säkert tior som har lite vek kon också förstås. Konmaterialet borde väl ha en del betydelse när det gäller förmågan att spela tydligt och rent om man jämför olika elementstorlekar med samma x-max och effekttålighet.

71 Inlägg
10 november 2005
Drönirettab skrev:
Teoretiskt så borde en större konarea flexa lättare än en mindre ialla fall. Sedan finns det väl säkert tior som har lite vek kon också förstås. Konmaterialet borde väl ha en del betydelse när det gäller förmågan att spela tydligt och rent om man jämför olika elementstorlekar med samma x-max och effekttålighet.

jo men prakiskt sett så spelar 99% av alla 10:or renare än en större högtalare..

21 761 Inlägg
10 november 2005
Om man nu vill ha 15 eller 18 tum så kan man ju dela dem uppåt vid 70-80 hz och låta åttan eller tian spela snärten. Då kan man antagligen få rent och tydligt ljud, förutsatt att det är riktigt uträknade lådor förstås.

71 Inlägg
10 november 2005
Drönirettab skrev:
Om man nu vill ha 15 eller 18 tum så kan man ju dela dem uppåt vid 70-80 hz och låta åttan eller tian spela snärten. Då kan man antagligen få rent och tydligt ljud, förutsatt att det är riktigt uträknade lådor förstås.

ja det är ju ett sätt att göra det på och det funkar ju i kombination.. men bara att ha en 18 tummare eller 15 tummare spelar ju inte rent , för dom klarar ju inte ta alltihop..

21 761 Inlägg
10 november 2005
Nej, jag tror att konen börjar att flexa när den ska spela låga bastoner samtidigt som den ska snärta till väldigt snabbt. Jag skriver tror, har inte egen erfarenhet.

914 Inlägg
10 november 2005
Ja men de e ju därför de finns i olika storlekar är ju inte tänkt att 1 bas ska kunna ta alla frekvenser å spela just dem rent. Rent behöver inte vara diskant eller snärt ljud det kan lika gärna vara djup bas. Om man slänger in 20 hertz vågor till en 10" ska ni se att den inte lär spela like "rent" som en 15-18" högtalare...

21 761 Inlägg
10 november 2005
Ja, så är det nog.

71 Inlägg
10 november 2005
Ronnie.L skrev:
Ja men de e ju därför de finns i olika storlekar är ju inte tänkt att 1 bas ska kunna ta alla frekvenser å spela just dem rent. Rent behöver inte vara diskant eller snärt ljud det kan lika gärna vara djup bas. Om man slänger in 20 hertz vågor till en 10" ska ni se att den inte lär spela like "rent" som en 15-18" högtalare...

mm okey 20 hZ.. hehe dom tonerna hör ju knappt du med ditt öra.. men 10:or spelar renare över hela registret än vad en större högtalare gör fortfanade..

914 Inlägg
10 november 2005
Mycket möjligt men de känns i magen å bröstet smile

10 287 Inlägg
10 november 2005
Mjäää....

Hur kom som snabba transienterna till basen? Kör en fyrkantpuls genom ett delningsfilter , mät med oscilloskop på utgången och fundera.

Och konuppbrytning pga stor konarea tyder på dålig konstruktion. Har man en bra kon, vettig upphängning och stor talspole så är det inget konstigt med att få lika bra bas ur en 15" som en 10".
Det finns ingen rimlig anledning att dom två extra tummen mellan en 10:a och en 12:a skulle vara nån slags magisk gräns som gör en bas sämre.

Oftast när man klagar på basen så ligger problemen endera i hur bra middar och diskanter man har. Jag kan förstå att en DJ har problem ibland med dom badkarskurvor man brukar eq:a med. Dessutom så kan lattjo fasgång i filter ställa till massor med förtret.

Det är märkligt vad mycket man tror att man hör som sedan är omöjligt att höra om man ställer grejorna så att man inte ser dom och kör blinda A/B tester.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

136 Inlägg
10 november 2005
Det handlar om bra och dåliga högtalare...

Om man tror att en 18" bas för 995:- ska spela bra så är man ute och cyklar...
smile

/johan

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
11 november 2005
2 10:or eller en tolva, 15 tum blir gärna släpigt å mindre snärt..

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

29 Inlägg
13 november 2005
Cerwin-Vega vega line 15" kör jag på, men iof så sitter den i en skoda octavia kombi.. men det trycker bra smile

21 761 Inlägg
13 november 2005
X-max 19mm, den pumpar nog ganska bra.

524 Inlägg
13 november 2005
Men även om en tia inte spelar lika rent som en 12a eller en 15 tummare runt 20 Hz så hör inte en människa de ändå,,, Jag är för tior tongue

494 Inlägg
14 november 2005
männsklig anatomi!! vi hör!!! örat känner av svängningar de sitter små små
hår i örat som påverkas av minsta lilla rörelse.
men just därför är vår hjärna utformad på de viset att de i de
(retikulära aktiverings systemt) kände verkligen för att få använda de ordet:D  så tas all onödigt information bort från den Medvetna delen av hjärnan.
men vi har fortfarande fått signalen av ett ljud bara att den
alldrig kommer till ett medvetet stadie.
människan har liksom ingen användning av att höra så låga frekvenser
så därför anser hjärnan de onödigt att göra oss uppmärksamma på dem.

men efter som de går in i huvet skulle de mycket väl kunna påverka hur vi upplever ett ljud bara att vi inte kan sätta fingret på vad de är!!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Sök