4936
Sök

Hur ska man byta ut värmeventilen på Volvo 142?

629 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Nu har jag stött på ett litet problem, håller på att byta värmeventil på 142an, den läcker in vatten som f*n i cupen, men nu till problemet jag stött på:

Det går in en brun koppar tråd i värmepaketet, vad är funktionen, är den och framförallt isånnafall: hur får jag ut den från värmepaketet? , måste jag skruva isär värmepaketet för det?

Här är en bild på den, (sitter på torpedväggen) och där ser man den bruna koppartråden gå in i värmepaketet.
http://img194.imageshack.us/img194/8219/dsc00182z.jpg

Och här är en bild på hur den nya ser ut, som sagt, syftet med den bruna koppar tråden som går in i värmepaketet?
http://img141.imageshack.us/img141/1767/dsc00183y.jpg

Mycket tacksam för hjälp hoppas någon kan svaren jag söker!
Senast redigerat av Dagge88 (26 augusti 2009)

Mröh

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 augusti 2009
Det är ett kapillärrör som ska på något sätt tryckutjämna. Jag bytte min värmeventil (Amazon) och klippte av skräpet. Jag hade aldrig några problem med det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

blacken
26 augusti 2009
Det är som tidigare sagts ett kapillärrör, och är själva termostaten för värmeregleringen. Man kan klippa bort den om man vill, men värmeregleringen blir sämre typ "on/off".. På en del "eftermarknads rep" på dom, så har dom ibland modifierat den så att man inte behöver slå isär paketet för det. Utan man kan lirka in den på plats ändå..

629 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Ok tack för svaren!
Men hur ska man få ut denna lilla rackaren? mycket litet hål , och dessutom sitter den inte fast där inne i något alltså?
Funderade på en riktig fuling: Om man klipper av den gamla och låter stumpen sitta kvar i värmepaketet, sen skarvar man med sockerbit med den nya?
Men då kanske känsligheten försämras eller nått sånt dumt, fattar inte riktigt hur den funkar....

Mröh

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 augusti 2009
Dagge88 skrev:
Ok tack för svaren!
Men hur ska man få ut denna lilla rackaren? mycket litet hål , och dessutom sitter den inte fast där inne i något alltså?
Funderade på en riktig fuling: Om man klipper av den gamla och låter stumpen sitta kvar i värmepaketet, sen skarvar man med sockerbit med den nya?
Men då kanske känsligheten försämras eller nått sånt dumt, fattar inte riktigt hur den funkar....

Den leder inte ström utan den leder luft. Du måste då klippa så den inte nyps ihop och sedan skarva med ett rör. Inte helt enkelt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

blacken
26 augusti 2009
Dagge88 skrev:
Ok tack för svaren!

Glöm. den innehåller någon sorts vätska som expanderar och påverkar värmeventilen.  Men glutta ifall den går igenom en stor gummiplugg i i värmehuset, då kan det vara så att den kan gå att pilla bort utan att spräcka värmehuset..

629 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Sant, lättare att byta den helt då... men ska först testa den simpla lösningen: avbitare vs kapillärrör.
visar det sig att den reglerar helt mongo då, tja då får jag väll helt enkelt riva ner värmepaketet och byta ut den! smile

Mröh

blacken
26 augusti 2009
Dagge88 skrev:
Sant, lättare att byta den helt då... men ska först testa den simpla lösningen: avbitare vs kapillärrör.
visar det sig att den reglerar helt mongo då, tja då får jag väll helt enkelt riva ner värmepaketet och byta ut den! smile

Eller så gör du enligt alla konstens regler, och får grejorna att funka som dom ska. Men enda skillnaden blir att den kommer att funka som en vanlig kran om du tar bort kapillärröret, och kan inte ställa en viss temp som den sedan håller..

629 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Jo det är jag med på, och detta ska åtgärdas om 2 veckor då jag har garage, men tänkte som temporär lösning, vill kunna använda bilen så länge, ska nämligen ändå byta endel slangar som tex går till värmepaketet smile
Endel rost ska lagas också.

Mröh

blacken
26 augusti 2009
Dagge88 skrev:
Jo det är jag med på, och detta ska åtgärdas om 2 veckor då jag har garage, men tänkte som temporär lösning, vill kunna använda bilen så länge, ska nämligen ändå byta endel slangar som tex går till värmepaketet smile
Endel rost ska lagas också.

Du kan ju montera kran på plats så att säga och försiktigt snurra ihopp kopparröret och pilla in den i golvutblåset så att den värms av luften där tills vidare..

629 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Uppdatering: Bytt ut värmeventil nu, och den nya verkar vara tät och reglerar som den ska MEN det vart ett litet nytt problem efter bytet, vattnet går inte runt i systemet, dvs det är luft någonstans i systemet?

Åtgärd på detta? För som det är nu går inte bilen att köra om man inte kör värmen på max i cupen , då den kokar annars.

Tilläggas kan att kylarens nedre del och slangen som ska återcirkulera kylarvätskan är kall, även kylarvattnet i expansionskärlet är kallt, men kylarens övredel blir tokvarm.

Alla förslag är mycket välkomna, kanske måste tömma hela kylarsystemet via avtappningskranen för att eliminera eventuella luftfickor?
Senast redigerat av Dagge88 (30 augusti 2009)

Mröh

blacken
30 augusti 2009
Dagge88 skrev:
Uppdatering: Bytt ut värmeventil nu, och den nya verkar vara tät och reglerar som den ska MEN det vart ett litet nytt problem efter bytet, vattnet går inte runt i systemet, dvs det är luft någonstans i systemet?

Åtgärd på detta? För som det är nu går inte bilen att köra om man inte kör värmen på max i cupen , då den kokar annars.

Tilläggas kan att kylarens nedre del och slangen som ska återcirkulera kylarvätskan är kall, även kylarvattnet i expansionskärlet är kallt, men kylarens övredel blir tokvarm.

Alla förslag är mycket välkomna, kanske måste tömma hela kylarsystemet via avtappningskranen för att eliminera eventuella luftfickor?

fyll på med kylarvätska ordentligt, kör motorn riktigt varm, stäng av den  ställ/lyft bilen med med näbben lite uppåt och låt den svalna (kallna), fyll på kylvätska om det behövs vart eftersom.
Eventuellt kolla att termostaten är ok..
Senast redigerat av blacken (30 augusti 2009)

629 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Hjälper icke, det som är förvirrande är att det verkar som all luft är ute, men när man känner på nedre delen av kylaren så är den kall, inklusive slangen som kommer från motorn och går in där på nedre delen av kylaren..

Termostaten borde det inte vara , för då skulle det väll inte komma förbi något vatten till resten av systemet?

Mröh

blacken
30 augusti 2009
Dagge88 skrev:
Hjälper icke, det som är förvirrande är att det verkar som all luft är ute, men när man känner på nedre delen av kylaren så är den kall, inklusive slangen som kommer från motorn och går in där på nedre delen av kylaren..

Termostaten borde det inte vara , för då skulle det väll inte komma förbi något vatten till resten av systemet?

Det verkar som den inte har cirkulation. Kolla termostat, kolla vattenpump, kolla att inget har satt igen till eller frånlopp av kylsystemet..

629 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Jo att den inte har cirkulation tippar nog jag med på, men pumpen borde funka, för får värme i cupen nu , så antagligen har det satt igen sig nånstans efter värmeventilen.
Kan det vara termostaten fast jag har värme i cupen?

Mröh

21 761 Inlägg
30 augusti 2009
Termostaten har bara till uppgift att släppa fram kylarvätskan genom kylaren när temperaturen är tillräckligt hög, så länge som vätskan är under termostatens "tempgräns" så cirkulerar vätskan inne i motorn och även i slangarna in till värmepaketet. Även om termostaten inte fungerar som den ska så kan man alltså få värme i kupen.

Eftersom den övre delen av kylaren blir varm så innebär det att termostaten fungerar och släpper fram kylarvätskan, men med tanke på att nedre kylarslangen är kall så borde nog problemet sitta inne i kylaren. Det är min gissning iaf, har dock inte pysslat en massa med kylarsystemet i bilar. smile

Åtminstone på 140/240/740 så är kylsystemen enkla vad jag vet, man behöver inte hålla på med luftning i speciell ordning och annat "tjafs" så fort man gör ingrepp i systemet. Det ska lufta sig själv normalt sett.

629 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Det finns ingen som har råkat ut för liknande? hmm
Blir inte klok på det här med kylarsystemet...
Annars får det bli att tömma hela systemet nästa helg och sedan fylla på , se om det hjälper om det är nån skit som fastnat och täpper till..

Mröh

blacken
30 augusti 2009
Dagge88 skrev:
Det finns ingen som har råkat ut för liknande? hmm
Blir inte klok på det här med kylarsystemet...
Annars får det bli att tömma hela systemet nästa helg och sedan fylla på , se om det hjälper om det är nån skit som fastnat och täpper till..

Kolla termostaten brukar vara den till 99 & vid dylika symtom. En del termostater har en lite bypass ventil i flänsen och den kan släppa fram tillräckligt för att värma övre slang och kylare, men den mängd kylvätska som slipper igenom orkar inte kyla motorn. Då kan det ibland bli sådana skumma symptom,

629 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Updatering: ny termostat, Renblåst kylare och tömt + luftat system.
Det vart aningen bättre nu men jag skulle vilja att tempen ligger i mitten och inte mittemellan mitten och rött som den gör nu.
Bilen går att köra osv, men den har sånnadär roliga ryckningar ibland när man ska stänga av den (alltså bilen stängs inte riktigt av direkt utan det låter som den försöker starta eller hur man ska beskriva det).

Så om det finns något sätt att finjustera eller vad man ska kalla det, så man får tempen att ligga i mitten där den ska?

Mröh

Sök