5286
Sök

Subaru Impreza, vad står de olika modell betäckningarna för (samt övrig info!)?

Saaboholic
3 129 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Har kikat runt lite granna på blocket m.m då jag går i tankarna om att prova något nytt.

En ständigt återkommande fråga är helt klart vad står beteckningarna för och vad innebär det?

Tänker då främst på namn som GL, GT, WRX/GC8, RX osv?

Vad är det för skillnad mellan modellerna och vilken är trimvänligast/stryktåligast?

Årsmodeller är från 94 upp till 98 (prisram runt 50k+/-)
Senast redigerat av hedley (2 september 2009)

"Liberty of thought is the life of the soul"

373 Inlägg
2 september 2009
GL och RX har ingen turbo till att börja med, GT är den enda svensksålda modellen med turbo. GC8 är karosstypen, GC är sedankarossen från 92-00, 8an betyder att bilen har turbo och fyrhjulsdrift om jag inte har helt fel för mig. Kombikarossen heter GF.

99-00 är att föredra av GTn pga en mängd saker som är bättre, bla phase 2 motor och mappningsbar ecu, bättre frambromsar (fyrkolvsok istället för 2 kolvs glidok), snyggare front, större vinge original, snyggare inredning (98 har dock liknande men inte identisk) och lite annat gött mos.

97-98 har phase 1,5 motorn, 97 har gamla legacy instrumentbrädan och tillhörande inredning (ful som stryk). Tidigare än 97 är inte ens att fundera på om det gäller vanliga turbomodellen. (Ej STi)

Köp en 99 eller 00 med andra ord.

Läs mera på impreza.nu
Senast redigerat av ImprezaGC8 (2 september 2009)

Saaboholic
3 129 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Men en sådan kan man väl inte få inom de prisramar jag skrivit?

Mvh

373 Inlägg
3 september 2009
hedley skrev:
Men en sådan kan man väl inte få inom de prisramar jag skrivit?

Mvh

Nej, man får inte mycket Impreza för dom pengarna, blir nog svårt att hitta en vettig 97-98 för 50 loppor också, bästa är att spara lite till och köpa en riktig istället för något gammalt vrak. Eller leta upp en Legacy turbo, dom är rätt fräna.. smile

Men som sagt kolla in impreza.nu forumet och använd sök funktionen där, finns mängder att läsa om bilarna.

Saaboholic
3 129 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Om man nu skulle bli erbjuden en från 95-98 som till synes är i bra skick och som man kan få med blockets begagnat försäkring på då? Är det fortfarande nåt man bör undvika?

Mvh

Sök