4636
Sök

Volvo S80 D5

33 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Funderar på att införskaffa en sådan. Ska tydligen vara riktigt snål i drift, däremot vill jag inte ha en bil som är tråkig att köra. Därför tänkte jag höra lite om någon möjligtvis har en D5a eller kört en? Syftar mest på den lite äldre med 185hk.

Hur är ljudet?
Hur är accelerationen? Går den trögt? (Vilken bil kan man jämföra med , kanske lite svårt)
Skön kickdown (aut)? smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 september 2009
Dom går rätt gött faktiskt men jag hade satsta på den gamla 163hästarn så slipper du massa problem med dåliga v--lådor(AUT) å dåliga motorer virvellspjäll partikkelfilter å ventilmekanism som pajjar

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

33 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
Dom går rätt gött faktiskt men jag hade satsta på den gamla 163hästarn så slipper du massa problem med dåliga v--lådor(AUT) å dåliga motorer virvellspjäll partikkelfilter å ventilmekanism som pajjar

Både jag och farsan (som idag kör en volvo s70 glt -99) har tröttnat extremt på att köra manuellt.. smile Automat är skönare tycker jag, framförallt kickdown, sedan är det mer komfortabelt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 september 2009
Inga fel på varken S80 eller D5 motorn, men tråkig att köra stämmer rätt bra in på Volvo S80. Är du bara ute efter en tillbakalutad bil att sluka mil med är den trevlig, men körglad är den inte.

En bil som är riktigt körglad är Bmw 530d (184hp), utan att för den sakens skull vara dyrare i drift eller sämre på motorväg. Det är väl försäkringen som kan sticka iväg lite i pris, å andra sidan är Bmwn billigare i underhåll.

Är Bmw inget för dig är Mercedes ( i det här fallet tänker jag E-klass) duktiga på diesel, de går minst lika bekvämt och tillbakalutat som S80. Men till skillnad från Volvon kan en Mercedes vara riktigt rolig att köra, den har riktigt bra vägegenskaper men den stora skillnaden är att den inte bjuder in till lek utan trivs bätre i värdigt tempo. Mercedes ligger väl ytterst marginellt över Volvo och Bmw i drift, men det är ingen dyr bil. Se upp med rosten, annars är det en kanonbil. Tänker främst på en E270 cdi, där är en 5a på 170hp i den.

Du frågar om vxl.lådorna, och Volvon är verkligen inte dålig. Men den växlar långt ifrån lika sofistikerat som en tysk. Detsamma gäller motorerna, karaktären i tyskarnas dieslar är en nivå högre än Volvos D5a.

Volvon är verkligen inget dumt val, så länge du inte är ute efter körglädje. För i så fall hade jag valt en 530 smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök