2297
Sök

Montera Dumpventil!!

Svetsare
3 150 Inlägg
6 september 2009
#21
Passat_Turbo skrev:
en annan fråga r det svår att koppla in en turbomätare?

Ne, det är inte svårt.......  Sätt ett T-kors på vakumslangen från dumpventilen, på den tomma anslutningen på T-korset sätter du en annan vakumslang som du även sätter bakpå mätaren. Elen tar du nånstans från kupén, tex ljusomställare eller dyl. som har ström när tändningen åker på.

Har du däremot en elektrisk (dessa har stort behov av att visa fel åt helvete(iallafall de billigare) så ska den på nåt sätt kopplas på mapsensorn, rekommenderar dock mekansika då dom känns mer livfulla  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

185 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#22
vakuumslangen är den lilla va?


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
6 september 2009
#23
Passat_Turbo skrev:
vakuumslangen är den lilla va?

Ja. Den sitter i framkant på insuget.

185 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#24
är det den som sitter på nippeln på dumpen?


Svetsare
3 150 Inlägg
6 september 2009
#25
Beror på, min tex. har en slang från insuget som sedan går till ett X-kors (4 anslutningar) och en av dom anslutningarna har en slang som går till dumpen. 

Lättast är ju om du börjar från dumpen och går mot insuget, kolla slangen på dumpen vart den går.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

185 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#26
det är 3 slangar en stor en mellan och en liten vilken är det?


Svetsare
3 150 Inlägg
6 september 2009
#27
Passat_Turbo skrev:
det är 3 slangar en stor en mellan och en liten vilken är det?

Den lilla ska det vara, beroende på hur liten den är.  Den ska sitta på toppen av dumpventilen.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

185 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#28
ok om man ökar laddtrycket utan att chippa bilen kan man paja motorn då?


Svetsare
3 150 Inlägg
6 september 2009
#29
Ja det kan du, chippar du den så följer bränsle och tändning med laddtrycket.  Höjer du bara laddet så får du garanterat för lite soppa och bilen spikar.


OBS!   Det beror ju såklart på med hur mycket du ska öka det!
Senast redigerat av ZonaX (6 september 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

185 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#30
jag vet inte vad den laddar orginal men vi säger att den laddar 0,5 bar och man ökar till 1 bar?


Svetsare
3 150 Inlägg
6 september 2009
#31
Nu vet jag ioförsig inte hur vw:s styrsystem funkar så jag lämnar tyvärr det till nån annan.  Men jag tror inte det skulle vara en bra idé.  Bättre och chippa och mappa.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

185 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#32
vad betyder mappa?


Svetsare
3 150 Inlägg
6 september 2009
#33
Att någon kopplar upp dig mot en dator och går in i styrsystemen och programmerar om tändning och bränsle, samt laddtryck.  Typ  tongue

Det är väll ioförsig inte nödvändigt om du bara ska öka från 0,5 till 1 bar, då skulle nog ett chip vara bättre.

http://www.itsfun.nu/index.php?option=c … mp;Itemid=
Senast redigerat av ZonaX (6 september 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

7 281 Inlägg
6 september 2009
#34
Passat_Turbo skrev:
jag vet inte vad den laddar orginal men vi säger att den laddar 0,5 bar och man ökar till 1 bar?

Bara att öka laddet så kan ge ett trevligt hål i en kolv om du har otur.
Vad är det att gnälla om, ett chip kostar max 7000kr och du får en effektökning på nästan 30% om jag inte missminner mig.
Har du inte råd med det så har du inte råd att trimma bilen eftersom det är den billigaste uppgraderingen man kan få tag i, så enkelt är det.

Istället så frågar du om hur man byter ut en redan fungerade grej mot en annan fungerande grej som inte kommer ge någon skillnad överhuvudtaget utöver mindre pengar i plånboken.
Orginal ventilen räcker långt och kostar drygt 300kr att byta ut när den väl går sönder.


185 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#35
Men vad för man i effekt ökning om man sätter på ett 3 tums sportsystem då?
Senast redigerat av Passat_Turbo (6 september 2009)


Svetsare
3 150 Inlägg
6 september 2009
#36
Inte så mycket tyvärr, kanske 5hk. Men du får fett goare ljud samt snabbare spoolup.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 207 Inlägg
6 september 2009
#37
Tveksam om du får någon effektvinst alls. Det är inte säkert att styrsystemet justerar så att du mer soppa även fast den andas bättre. Men om du är villig att lägga ut flis på ett 3" system så kan du gott och väl chippa den till steg 2 innan.. Min saab jag en halvliter större motor och steg två och den går bra med 2,5"..

Men nog off topic.

185 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#38
Vad ser man dumpventilen på en passat 2,0 Tfsi från 2006?


Svetsare
3 150 Inlägg
17 september 2009
#39
Passat_Turbo skrev:
Vad ser man dumpventilen på en passat 2,0 Tfsi från 2006?

Haru nån bild på motorrummet?    Antingen sitter den på turbon eller på tryckröret mellan ic och motor, alt. om det är en lättryckare så är det inte säkert det sitter nån alls.  Men kolla på de ställena, samt släng upp en bild  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

kevlar_soul
17 september 2009
#40
Smartare att ta vakuum från BTR:en än från dumpen.. Du får mer precist utslag ju närmare insuget du placerar den. Firmorna som säljer laddtrycsmätare brukar rekommendera det.


Sök