3726
Sök

diesel... bra motorer?

311 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
Hejsan!
Jag var uppe i bergen nära där jag bor då och betraktade ett rally då... Jag såg flera fina bilar som till exempel subaro impreza wrx, spec c, mitsu evo 8, bmw m3, porsche 911, två stycken sådanna. Saken är att jag såg den nyaste vw golf, fast i HDI. Den körde minst lika fort som de andra, visserligen så väsnades den inte lia mycke som de andra. Om man skulle skaffa en dieselbil så är det ju annorlunda att trimma än en vanlig bensinbil väl? Liksom, hade det lönat sig?
Jag har alltid tyckt att diesel är för lastbilar men jag kanske har fel för den golfen den var ju ganska så "nice" så... vad för modifikationer gör man på en diesel för att få den att gå ganska bra egentligen?

Audiförare
51 Inlägg
2 maj 2006
Vet inte riktigt men de är väl mer laddtryck, vatteninsprutning mm som gäller skulle jag tro.

Jag säger bara en sak, det vill gärna bli bra:)

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
2 maj 2006
i bilsport såg jag att de va en golf med runt 200 diesel hästar till salu. den lät skjuta på rätt gött

Nknn
2 maj 2006
Att den skulle varit tystare än bensinarna låter konstigt, nog för att dagens dieselbilar är väldigt tysta men.. Det karaktäriska knackande ljudet får dem aldrig bort.

Sen en annan fråga, någon som vet varför dieselmotorerna har bättre vrid än bensinarna, och att dem inte varvas lika mycket? Klart det behövs ju en annan metod för att antända diesel men sån skillnad på motorkaraktären, varför är det så?

själv så är jag iaf van diesel, både mamma o pappa kör diesel och man klagar ju inte när man kör på landsvägar, rätt omkörarvänliga.
Senast redigerat av Nknn (8 augusti 2007)

517 Inlägg
3 maj 2006
kolla på http://www.dieselperformanceclub.com/  där finns det kunskap om dieslar skulle jag tro tongue

Direktör
305 Inlägg
3 maj 2006
N0kan skrev:
Att den skulle varit tystare än bensinarna låter konstigt, nog för att dagens dieselbilar är väldigt tysta men.. Det karaktäriska knackande ljudet får dem aldrig bort.

Sen en annan fråga, någon som vet varför dieselmotorerna har bättre vrid än bensinarna, och att dem inte varvas lika mycket? Klart det behövs ju en annan metod för att antända diesel men sån skillnad på motorkaraktären, varför är det så?

själv så är jag iaf van diesel, både mamma o pappa kör diesel och man klagar ju inte när man kör på landsvägar, rätt omkörarvänliga

Han upplevde nog disel bilen tystare för att dom inte varvar och skriker lika mycket som en bensinare tongue Har nyligen själv köpt mig en sur disel, men inget specielt med den,därför inga bilder på den här.....

Speed limit are only for pussy

5 710 Inlägg
3 maj 2006
N0kan skrev:

Inte helt enkelt men gör ett försök.

Diesel "brinner" långsammare (~hälften så fort) än vad bensinen gör och för att kunna utnyttja den långsamma förbränningen har en diesel ofta liten kolvdiameter men istället lång slaglängd.
Dessutom är kompressionen  betydligt högre än det är i en bensinare vilket ihop med den annorlunda förbränningen gör att varje gång vi har en explosion (arbetstakt) i en diesel är den betydligt kraftigare gämfört med bensin och dessutom är den lång, detta ger högt vridmoment.

Eftersom förbränningen är så kraftig ställer det höga krav på att kolvar, vevstakar och vevaxel måste vara väldigt kraftiga vilket gör att vikten blir hög......inge vidare om det skall varvas.

SÅ....lång slaglängd för att bränsle/luftblandningen skall hinna brinna färdigt, dieselbränslet långsamma förbränning och hög vikt på inre delar gör att varvtalet på motorn inte blir så högt.
Men den kraftiga och långa arbetstakten ger högt vridmoment....

Plättlätt va smile

civic skrev:
i bilsport såg jag att de va en golf med runt 200 diesel hästar till salu. den lät skjuta på rätt gött

Finns inget som heter "dieselhästar", en hästkraft är alltid en hästkraft smile

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
3 maj 2006
nagasaki.020 skrev:
Jag har alltid tyckt att diesel är för lastbilar men jag kanske har fel för den golfen den var ju ganska så "nice" så...

Då får du nog ändra på det smile
http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/06/A8/F8/R10%20a.png

Audis R10 som tävlar i Le Mans med en dieselspis på 650hk/1100Nm:
http://www.audisport.nu/page_6765_38604 … eID=126565
Bra gick det oxo:
http://www.audisport.nu/page_6765_38604 … eID=129290

nagasaki.020 skrev:
vad för modifikationer gör man på en diesel för att få den att gå ganska bra egentligen?

Mer bränsle och mer luft precis som på vilken annan motor som helst=)
Men  det är lite "tvärt om" på en diesel....
En bensinare ger man mer luft (tex via högre turbotryck) och anpassar bränslet efter det medans man på en diesel ger mer bränsle vilket i sin tur ger mer luft smile

Det låga vartalet kan ju vara ett problem och det känns kanske inte så "sportigt" men med rätt utväxling så blir det bra fart i de endå.

MVH Jonas
..............

Vårdare!
60 Inlägg
3 maj 2006
Ja du jonTe  du gjorde ett väldigt bra ''försök''!
Det stämde väldigt bra! wink

Opel Power ''Fresh Thinking Better Cars''

Skoda Addict
167 Inlägg
3 maj 2006
Dieselbilar är allt annat än sura, tro mig wink

0-100 km/h görs på strax över 6 sekunder, toppfarten vet jag inte men mätaren ut är körd (240km/h) och det motsvarade över 230km/h i GPS-mätt hastighet.

Men, det är ju inte ens det som en dieselbil handlar om, utan det är ju vridmomentet, vad sägs om över 450Nm, på under 1200kg bil?! big_smile

Roliga saker att göra på en "dieselbil" då?! Som jag gjort på våran TDi/PD130 [räknar upp dem "motormässiga" sakerna bara] :

1) PD160 [Intake] (insugsrör + trumpet) [myckte grövre luftinsug, mindre rök, bättre respons]

2) K & N Sport Performance Filter [mer luft, mindre rök, bättre respons]

3) Forge Motorsport's - Atmosfärisk Dumpventil + Silicon-slang-kit [snabbare/bättre turbo-respons]

4) Ferrita Sportsystem 2½" [Komplett] - Racekatalysator & Framrör - Fullflödesdämpare [lättare karaktär, med bättre drag och mindre belastning...genom hela registret]

5) KCR Master IV G2 (Ny hårdvara II + mjukvara + optimering) [Saknar ord, känns som att sitta i ett charterplan på starbanan, men att det aldrig lyfter riktigt...helt ställbar effekt..där turbon är den "begränsande faktorn" runt 220Hk...samt att man måste köra med insidan utav huvudet...för att inte "döda" kopplingen]

6) Forge Motorsport's - Front Mounted Intercooler [gav bilen en helt annan karaktär och gjorde den mycket "vassare" och piggare..genom hela registret]

Effekten går som sagt att ställa, med dem saker som sitter nu, så skall det gå  att klämma ur (som det sägs) ~220Hk [det är ungefär vad nuvarande turbon och spridningen hänger med till ] ~ 490-500Nm [det är mer än vad koppllingen mår bra utav]

Har den ställd på runt 200Hk / 450Nm..det ger 80 - 120 km/h på inte så mycket mer än 3,2 - 3,5s...det pratas om en vikt på cirka 1180kg (hehe utan stereo då)

Kopplingskit är nästa steg i "utvecklingen" för denna bilen...sedan, är den mer eller mindre "klar"...

Det jag vill förklara med detta inlägg, är en modern dieselbil är extremt snabb och prestandavänlig om man vill. Jag menar 200Hk är ju inget extremt på en bil....ganska mycket...eftersom det är en liten och relativt lätt bil...MEN, 200 Hk och ett vridmoment som ligger över 450Nm...det är ovanligt...

Sedan det angående dieselknatter...denna knattrar knappt märkbart alls...tack vara den bra "förbränningen" genom det bra luftintaget...så, röker den inte specielt mycket diesel svartrök heller...

Original ligger bilen på 131Hk / 310Nm...på den effekten går det att köra landsvägs körning (cirka 90Km/h) på 0,37 l/mil hehe...Vill man sedan "köra lite"...så gör den 80 - 120km/h på fyran...på 6s...och det är en bra siffra, redan det...

Det enda som talar mot är ju Sveriges nuvarande dieselbeskattning, men vi lär ju som sagt se en ändring i den frågan realtivt snabbt och när skatten hamnar neråt 3000:-/år...då, blir ju en dieselraket givetvis ännu mer "prisvärd"...för "prestandavärd" det skall gudarna veta att den är hehe

Så, det bästa rådet är ju att invänta den nya dieselbeskattningen och sedan se till att köpa en bil som går i rätt miljöklass, för att dra så många förmåner som möjligt utav det. Trimmvänligheten är mycket god, vill jag säga smile

Med Vänlig Hälsning
Senast redigerat av Ghost RS (3 maj 2006)

-=[Tobbe]=-
Skoda Fabia V RS 2004 "Ghost Edition"
Motto: "Den Som Har Flest Saker När Han Dör Vinner." ;)

5 710 Inlägg
3 maj 2006
Liten fråga.....
Ghost RS skrev:
3) Forge Motorsport's - Atmosfärisk Dumpventil + Silicon-slang-kit [snabbare/bättre turbo-respons]

Hur styr du den? elektronik?

MVH Jonas
..............

Skoda Addict
167 Inlägg
3 maj 2006
"Unlike mechanically derived products this kit has been created to symbiotically utilise the vehicle manufacturers latest innovations in order to allow the installation of an atmospheric dump valve to the VAG diesel engine. Information harnessed direct from your engine management system is interpreted by the supplied Electronic Valve control Unit (VCU) in order to optimise the activation of the twin piston valve. For ease of installation we have also created vehicle specific fitting kits that utilise silicone boost hoses, which can withstand the greater temperatures and pressures associated with performance engines, along with an additional wiring harness, fixing brackets, vacuum line solenoid valve and fitting instructions."

http://www.forgemotorsport.co.uk/conten … duct=FMDDV

Svaret på den frågan är: Ja! smile

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-

5 710 Inlägg
3 maj 2006
Kommer jag med en fråga till smile

Hur förklarar du den "snabbare/bättre turbo-respons":en?
Eftersom du inte har något gasspjäll på en diesel behöver man ju heller inte avlasta vid växling?
Den luften som man besvärat sig med att trycksätta och kyla ned släpper man ut? till vilken nytta då?

MVH Jonas
..............

Entreprenör
1 286 Inlägg
3 maj 2006
Ghost RS: Ta o spela in en lite filmsnutt med din bil så man får höra dumpljudet o lite sånt... Vore trevligt smile

// Niklas Johansson

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
3 maj 2006
volvo har ju döljt det tickande ljudet med ett turbovinande ljud följt av en dumpning! låter ju som ett plan som kommer tongue

man lever bara en gång så lev väl!

Skoda Addict
167 Inlägg
3 maj 2006
jonTe skrev:

Eftersom du inte har något gasspjäll på en diesel behöver man ju heller inte avlasta vid växling?
Den luften som man besvärat sig med att trycksätta och kyla ned släpper man ut? till vilken nytta då?

smile Jag förstod att den frågan skulle komma, redan då jag skrev första inlägget *ler*

"Placebo-effekten" kanske smile

Men, jag var ju inte den enda som upplevde "turbo-responsen", som aningen snabbare. Men, jag instämmer till 100% i ditt "tekniska/fysiska" resonemang. Teoretiskt sett, så..skall ju en "elektroniskt styrd avlastningsventil" inte ge någon "prestandaförbättring".

Jag kan ju bara svara för hur vi upplevde det hela. smile

Dumpventilen sitter där för "upplevelsens skull". Dumpljudet på denna låter enligt mig ytterst annorlunda och häftigt. En sådan här bil med denna dieselmotorn har intressant laddtryck redan original (1,3-1,4 Bar)...så, den låter rätt trevligt smile Framför allt, så låter inte en "diesel dump" som denna, alls som en "bensin dump"...går inte att förklara ljudet, måste upplevas! smile

Jag skulle ljuga om jag sa att jag införskaffat och låtit montera en dumpventil, som gick på 8500 - 9000:-...för att förvänta mig en "prestandaförbättring"....det är mer "I want it all -grejjen". Samt, för den härliga upplevelsen den ger mig vid körningen.

Åter till ämnet, jag tycker att en modern diesel driven bil är en bra investering och med rätt "modifikationer" så är den lika pigg genom hela "varvtalsregistret", ända upp till hela 4750rpm tongue hehe...men, där är man sällan och "pressar"...finns ingen anledning på en diesel...

Då det känns som att någon sopar på en med baseball trä i ryggen...redan från typ 1850rpm wink Sedan, så är denna "optimerad"...så att större delen utav all effekt "slår till" direkt...så, man slipper större delen utav "gasfördröjningen".

Som föregående talare skrev, så är det ett rätt högt "turbo-vinande" på denna...finns i stort sett inget "knatter" på denna bilen, sedan den modifierades. Originalet har heller inte alls mycket "knatter"....det "turbo-viner" fint...redan original...låter vasst och högt. wink

Med Vänlig Hälsning
Senast redigerat av Ghost RS (3 maj 2006)

-=[Tobbe]=-

Colaberoende
1 219 Inlägg
5 710 Inlägg
3 maj 2006
Ghost RS skrev:
jonTe skrev:

smile Jag förstod att den frågan skulle komma, redan då jag skrev första inlägget *ler*

"Placebo-effekten" kanske smile

Men, jag var ju inte den enda som upplevde "turbo-responsen", som aningen snabbare. Men, jag instämmer till 100% i ditt "tekniska/fysiska" resonemang. Teoretiskt sett, så..skall ju en "elektroniskt styrd avlastningsventil" inte ge någon "prestandaförbättring".

Jag kan ju bara svara för hur vi upplevde det hela. smile

Dumpventilen sitter där för "upplevelsens skull". Dumpljudet på denna låter enligt mig ytterst annorlunda och häftigt. En sådan här bil med denna dieselmotorn har intressant laddtryck redan original (1,3-1,4 Bar)...så, den låter rätt trevligt smile Framför allt, så låter inte en "diesel dump" som denna, alls som en "bensin dump"...går inte att förklara ljudet, måste upplevas! smile

Jag skulle ljuga om jag sa att jag införskaffat och låtit montera en dumpventil, som gick på 8500 - 9000:-...för att förvänta mig en "prestandaförbättring"....det är mer "I want it all -grejjen". Samt, för den härliga upplevelsen den ger mig vid körningen.

Helt med på varför du valde att införskaffa denna "dyrgrip" på just din bil då det blir lite av "grädden på moset".
Det där pyset kan ju göra rätt mycket på det psykologiska planet och det kan ju var där prestandaförbättringen sitter wink

MVH Jonas
..............

Skoda Addict
167 Inlägg
3 maj 2006
jonTe skrev:
Det där pyset kan ju göra rätt mycket på det psykologiska planet och det kan ju var där prestandaförbättringen sitter wink

Precis...kan nog eventuellt vara en viss "placebo-effekt" *ler* smile

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-

Nknn
4 maj 2006
jonTe skrev:
N0kan skrev:

Inte helt enkelt men gör ett försök.

Diesel "brinner" långsammare (~hälften så fort) än vad bensinen gör och för att kunna utnyttja den långsamma förbränningen har en diesel ofta liten kolvdiameter men istället lång slaglängd.
Dessutom är kompressionen  betydligt högre än det är i en bensinare vilket ihop med den annorlunda förbränningen gör att varje gång vi har en explosion (arbetstakt) i en diesel är den betydligt kraftigare gämfört med bensin och dessutom är den lång, detta ger högt vridmoment.

Eftersom förbränningen är så kraftig ställer det höga krav på att kolvar, vevstakar och vevaxel måste vara väldigt kraftiga vilket gör att vikten blir hög......inge vidare om det skall varvas.

SÅ....lång slaglängd för att bränsle/luftblandningen skall hinna brinna färdigt, dieselbränslet långsamma förbränning och hög vikt på inre delar gör att varvtalet på motorn inte blir så högt.
Men den kraftiga och långa arbetstakten ger högt vridmoment....

Plättlätt va smile

Nice, tack för förklaringen,, den var faktiskt enkel att förstå smile
Senast redigerat av Nknn (8 augusti 2007)

Sök