Dieselbilar är allt annat än sura, tro mig

0-100 km/h görs på strax över 6 sekunder, toppfarten vet jag inte men mätaren ut är körd (240km/h) och det motsvarade över 230km/h i GPS-mätt hastighet.
Men, det är ju inte ens det som en dieselbil handlar om, utan det är ju vridmomentet, vad sägs om över 450Nm, på under 1200kg bil?!

Roliga saker att göra på en "dieselbil" då?! Som jag gjort på våran TDi/PD130 [räknar upp dem "motormässiga" sakerna bara] :
1) PD160 [Intake] (insugsrör + trumpet) [myckte grövre luftinsug, mindre rök, bättre respons]
2) K & N Sport Performance Filter [mer luft, mindre rök, bättre respons]
3) Forge Motorsport's - Atmosfärisk Dumpventil + Silicon-slang-kit [snabbare/bättre turbo-respons]
4) Ferrita Sportsystem 2½" [Komplett] - Racekatalysator & Framrör - Fullflödesdämpare [lättare karaktär, med bättre drag och mindre belastning...genom hela registret]
5) KCR Master IV G2 (Ny hårdvara II + mjukvara + optimering) [Saknar ord, känns som att sitta i ett charterplan på starbanan, men att det aldrig lyfter riktigt...helt ställbar effekt..där turbon är den "begränsande faktorn" runt 220Hk...samt att man måste köra med insidan utav huvudet...för att inte "döda" kopplingen]
6) Forge Motorsport's - Front Mounted Intercooler [gav bilen en helt annan karaktär och gjorde den mycket "vassare" och piggare..genom hela registret]
Effekten går som sagt att ställa, med dem saker som sitter nu, så skall det gå att klämma ur (som det sägs) ~220Hk [det är ungefär vad nuvarande turbon och spridningen hänger med till ] ~ 490-500Nm [det är mer än vad koppllingen mår bra utav]
Har den ställd på runt 200Hk / 450Nm..det ger 80 - 120 km/h på inte så mycket mer än 3,2 - 3,5s...det pratas om en vikt på cirka 1180kg (hehe utan stereo då)
Kopplingskit är nästa steg i "utvecklingen" för denna bilen...sedan, är den mer eller mindre "klar"...
Det jag vill förklara med detta inlägg, är en modern dieselbil är extremt snabb och prestandavänlig om man vill. Jag menar 200Hk är ju inget extremt på en bil....ganska mycket...eftersom det är en liten och relativt lätt bil...MEN, 200 Hk och ett vridmoment som ligger över 450Nm...det är ovanligt...
Sedan det angående dieselknatter...denna knattrar knappt märkbart alls...tack vara den bra "förbränningen" genom det bra luftintaget...så, röker den inte specielt mycket diesel svartrök heller...
Original ligger bilen på 131Hk / 310Nm...på den effekten går det att köra landsvägs körning (cirka 90Km/h) på 0,37 l/mil hehe...Vill man sedan "köra lite"...så gör den 80 - 120km/h på fyran...på 6s...och det är en bra siffra, redan det...
Det enda som talar mot är ju Sveriges nuvarande dieselbeskattning, men vi lär ju som sagt se en ändring i den frågan realtivt snabbt och när skatten hamnar neråt 3000:-/år...då, blir ju en dieselraket givetvis ännu mer "prisvärd"...för "prestandavärd" det skall gudarna veta att den är hehe
Så, det bästa rådet är ju att invänta den nya dieselbeskattningen och sedan se till att köpa en bil som går i rätt miljöklass, för att dra så många förmåner som möjligt utav det. Trimmvänligheten är mycket god, vill jag säga

Med Vänlig Hälsning