2383
Sök

Kam till volvo 940 b230fk

10 287 Inlägg
9 september 2009
#21
Ska man ta ut "så mycket som möjligt" så gäller helt andra pinnar.

VX/VX3/A kam är bra fungerande kammar om man har en turbomotor som har sin effekttopp runt måhända 5000- 5500 rpm.
Skall man bygga monster med effekttopp över 7000 rpm så duger sådana kammar inte.

/Göran

mbadriver skrev:
Jag snacka med en som hade byggt en sådan motor för några år sen å han sa för att man ska få ut så mkt som möjligt ska man ha en 531-topp å en VX3-kam.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

102 Inlägg
9 september 2009
#22
mbadriver skrev:
Jag snacka med en som hade byggt en sådan motor för några år sen å han sa för att man ska få ut så mkt som möjligt ska man ha en 531-topp å en VX3-kam.

en vx kam kan du slänga.


10 287 Inlägg
9 september 2009
#23
Ber att få anmäla avvikande åsikt. VX funkar alldeles utmärkt i medeltrimmade FT på sisådär 250Hkr. Vet det från en erfarenhetsbas på 20+ konverteringar med VX/VX3 kammar som Stefan i garaget vårat har gjort genom åren.

/Göran

janni_ruda skrev:
en vx kam kan du slänga.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

j.grafström
116 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#24
okej så K kammen är inget ni rekomendera just nu. inte gjort så mkt åt motorn bara chippat å lite små löl

tänk inte i onödan..

252 Inlägg
10 september 2009
#25
JapMax skrev:
RiNka skrev:
JapMax skrev:
Jag har precis läst på lite och K-kammen är rätt vass. Bland de vassaste originalkammarna.
Den kommer funka skit i din motor om du har resten original.

Kör du med original (huvudsakligen) så ska du ha en A-kam, lr en Vx3-kam.

Haha vafan snackar du om, hade k-kam i min förra 360, gick så fint så.

Jag snackar om din mamma.

Jag har precis själv blivit uppläxad över att V-kammen är för vass för en original fk-motor och K-kammen  är inte direkt mildare. Och har du originalmotor i din volvo kanske? Retard lol varning på dig

Du har ju då aldrig skruvat volvo motor iallafall.
Skrev min FÖRRA 360 inte min nuvarande, så vem är det som är retard?--;


102 Inlägg
12 september 2009
#26
Sharky skrev:
Ber att få anmäla avvikande åsikt. VX funkar alldeles utmärkt i medeltrimmade FT på sisådär 250Hkr. Vet det från en erfarenhetsbas på 20+ konverteringar med VX/VX3 kammar som Stefan i garaget vårat har gjort genom åren.

/Göran

janni_ruda skrev:
en vx kam kan du slänga.


100 gånger hellre en v-lam då.


105 Inlägg
12 september 2009
#27
V \ VX \ VX3 + H

jag har för mig att alla dom e bra vid trimning av turbo motorer.


har sj en vx kam som sitter i min 940. funkar hur bra som helst orkar mer efter 4500 rpm.

hade en V kam i min 142:a med b23. och den va hur jävla goo som helst smile

har även hör att man kan backa tändningen genom att byta plats på den röd & den blå kabeln som går till trigger givaren.  där av när man har en VX kam och gör dett så kan man säga att man har en effekt likning som om du stoppar ner en VX3 kam.

\\big_smile


102 Inlägg
12 september 2009
#28
Blazt skrev:
V \ VX \ VX3 + H

b,d,k,h och v



Sök