Det är SÅ billiga reservdelar till gamla Volvo...

Remiss
8 september 2009 · 1 339 Inlägg

Och sen glömmer ni biltema som har en bränslepump till 740 för 400 kr, vad kostar en sådan till audin?

twin_cam Smålänning
8 september 2009 · 7 877 Inlägg

Volvo740an skrev:
Och sen glömmer ni biltema som har en bränslepump till 740 för 400 kr, vad kostar en sådan till audin?

Grejen va att han jämförde samma ställe...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
FireTraXX DFFL
8 september 2009 · 9 020 Inlägg

fredriq skrev:
Läser allt som oftast påståenden som "det är GRYMT billiga delar till Volvo".

Gjorde en snabb jämförelse på några vanliga slitagedelar på Mekonomens hemsida, jämförde med samtida Audi eftersom det står mej närmast.

Audi 100 2,3E 1988-1991 100kW

Bromsskiva fram 472kr
Bromsbelägg fram 438kr
Styrled 367kr
Luftfilter 174kr
Oljefilter 77kr
Stötdämpare fram 1089kr
Hjullagersats fram 985kr
Fördelarlock 254kr
Rotor 92kr

Summa: 3948kr



Volvo 740 1989-1991 96kW

Bromsskiva fram 636kr
Bromsbelägg fram 339kr
Styrled 271kr
Luftfilter 205kr
Oljefilter 76kr
Stötdämpare fram 753kr
Hjullagersats fram 1273kr
Fördelarlock 345kr
Rotor 98kr

Summa: 3996kr
Så GRYMT mycket billigare var det inte till Volvo...

Gjorde samma jämförelse till min bil.

Bromsskiva fram 655kr
Bromsbelägg fram 636kr (Utan varningsmojäng) och 804kr (Med varningsmojäng)
Styrled 678kr
Luftfilter 248kr
Oljefilter 144kr
Stötdämpare fram 1190kr
Hjullagersats fram Hittade inte
Fördelarlock Hittade inte
Rotor Hittade inte

3719kr exkl. de saker jag inte hittade. (Räknade med bromsbelägg med varningsgrej)
Var ju lite dyrare. tongue

Undrar vad samma saker kostar till motsvarande Volvo? (S40 eller S60?)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
turboforssen Telge Drifting Team
8 september 2009 · 5 398 Inlägg

man köper ju inte dyra saker på mekonomen då det finns samma märke på andra ställen fast billigare.gå liksom inte att jämföra priser ordentligt då det finns så många ställen att handla på

mekonomen är nog det dyraste stället att handla volvo delar på, till å med volvo kan va billigare
mekonomen är vissligen bra då dom oftast har snabba leveranser ( om dom inte han delen hemma) + att dom finns överallt

bara för att mekonomen säger att deras delar är original grejer behöver det inte betyda att dom är bättre än andra företags (pirat) grejer

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Remiss
8 september 2009 · 1 339 Inlägg

twin_cam skrev:
Alla som kommer med exempel från Skruvat, det är itne så rättvist... fredriq har kollat hos samma kedja för att få en rättvis jämförelse. Det går ju alltid hitta billigare. Tycker det är en bra jämförelse.

fredriq skrev:
Gjorde en snabb jämförelse på några vanliga slitagedelar på Mekonomens hemsida,

Audi 100 2,3E 1988-1991 100kW

Bromsskiva fram 472kr
Bromsbelägg fram 438kr
Styrled 367kr
Luftfilter 174kr
Oljefilter 77kr
Stötdämpare fram 1089kr
Hjullagersats fram 985kr
Fördelarlock 254kr
Rotor 92kr

Summa: 3948kr

Volvo 740 1989-1991 96kW

Bromsskiva fram 636kr
Bromsbelägg fram 339kr
Styrled 271kr
Luftfilter 205kr
Oljefilter 76kr
Stötdämpare fram 753kr
Hjullagersats fram 1273kr
Fördelarlock 345kr
Rotor 98kr

Summa: 3996kr
Så GRYMT mycket billigare var det inte till Volvo...

Där ser man..

Gjorde en på Saab 900 88-93 94kW också
(Priser från MECA, hatar mekonomens katalog.. Brukar i slutändan vara ganska lika..)

Bromsskiva fram 595 kr
Bromsbelägg fram 289 kr
Styrled 185 kr
Luftfilter 144 kr
Oljefilter 73 kr
Stötdämpare fram 504 kr
Hjullagersats fram 728 kr
Fördelarlock 78 kr
Rotor 66 kr

Summa: 2662 kr

Så där kan vi stryka myten att det skulle vara dyra delar till Saab också. Vart billigare än till både Volvo, Audi och VW. Går ju garanterat hitta billigare också... Saab finns ju också hos Skruvat och Biltema smile

1872 till volvo mot  2662 då tkr jag nog volvon va billigare

Remiss
8 september 2009 · 1 339 Inlägg

twin_cam skrev:

Volvo740an skrev:
Och sen glömmer ni biltema som har en bränslepump till 740 för 400 kr, vad kostar en sådan till audin?

Grejen va att han jämförde samma ställe...

Därmed säger alltså inte jämförelsen någonting. Om du nu bara kan få tag på nu som jag sa en bränslepump på biltema och man bara kan få tag i en till audin på mekonomen, då kostar ju en bränslepump 2k + på mekonomen och 400 på biltema

torpis Forummoderator
8 september 2009 · 10 576 Inlägg

twin_cam skrev:
Alla som kommer med exempel från Skruvat, det är itne så rättvist...

hahaha där kom det smile

hur kan du få det till orättvist?  leta billigaste till Audi också i så fall.

tror ju inte ungdommen som behöver den billiga bilen köper volvo original bara för att skruvat inte är rättvist  heh.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Mortalis VW-nörd?
8 september 2009 · 4 332 Inlägg

twin_cam skrev:

Mortalis skrev:

axelj skrev:

Nu ska vi förvisso inte glömma att Sverige fullständigt bågnar under gamla begagnade volvodelar som ligger och skräpar i såval lador, garage och på varenda skrot! Så väljer man mycket begagnade delar så kan man komma billigt undan.

Men att priserna inte skiljer nämnvärt vad gäller piratdelar är väl inte så konstigt? Ytterliggare en jämförelse där man ser till priserna hos Volvo resp. Audi hade varit ganska intressant!

Observera att jag inte menar att gamla Volvos är sååå billiga eller sååå bra för ungdomar, men jag anser att man kan se till vissa andra faktorer också!

Mekonomen säljer iof så kallade "originaldelar"...

Enl. EU finns inte längre piratdelar.
Allting som passar och håller dimensioner, mått och kvalitetsklassning som delarna som satt i bilen från början är Originaldelar. Varesig det står Ferarri, Bosch, Mann, Fram eller John Deere på det smile

Jo jag vet, men om du tittar på tillverkarnamnet på delarna du köper på Mekonomen så står det inte Bosse Bildoktorn AB utan Bosch

Remiss
8 september 2009 · 1 339 Inlägg

FireTraXX skrev:

axelj skrev:

FireTraXX skrev:

Ja, det måste jag säga.
Eftersom att såååå många har sagt att gamla volvo är såååå fruktansvärt bra att ha som ungdom för att de är sååååå billiga att laga o.s.v.

Men tydligen inte.

Nu ska vi förvisso inte glömma att Sverige fullständigt bågnar under gamla begagnade volvodelar som ligger och skräpar i såval lador, garage och på varenda skrot! Så väljer man mycket begagnade delar så kan man komma billigt undan.

Men att priserna inte skiljer nämnvärt vad gäller piratdelar är väl inte så konstigt? Ytterliggare en jämförelse där man ser till priserna hos Volvo resp. Audi hade varit ganska intressant!

Observera att jag inte menar att gamla Volvos är sååå billiga eller sååå bra för ungdomar, men jag anser att man kan se till vissa andra faktorer också!

Ifall det är Audi eller Volvo-original är egentligen ointressant för mig.
Det som även är TOTALT ointressant är begagnade delar, vad är meningen med att byta en gammal trasig grej mot en gammal möjligtvis fullt fungerande del som troligtvis går sönder bra mycket tidigare än den nya från mekonomen?

En bil borde alltid lagas med nya delar, så slipper man (eller nästa ägare) byta ut halva bilen igen ett år senare.

Nejmen du förstår inte, skulle du köpa en helt ny växellåda eller? Ny bakaxel? Helt ny motor? Dörrar, skärmar, inredningsdetaljer som man råkat ha sönder?

einherjer
8 september 2009 · 587 Inlägg

glöm inte bort hela konceptet med tillgång och efterfrågan. Går skiten sönder ofta så blir delen billigare iochmed den blir tvungen att tillverkas så mycket mer än den delen som inte går sönder lika ofta.

Remiss
8 september 2009 · 1 339 Inlägg

einherjer skrev:
glöm inte bort hela konceptet med tillgång och efterfrågan. Går skiten sönder ofta så blir delen billigare iochmed den blir tvungen att tillverkas så mycket mer än den delen som inte går sönder lika ofta.

Behöver inte gå sönder ofta, kan bara vara det att det finns så pass många bilar som har den delen och av naturliga skäl då behöver tillverka många av den.

turboforssen Telge Drifting Team
8 september 2009 · 5 398 Inlägg

Mortalis skrev:

twin_cam skrev:

Mortalis skrev:

Mekonomen säljer iof så kallade "originaldelar"...

Enl. EU finns inte längre piratdelar.
Allting som passar och håller dimensioner, mått och kvalitetsklassning som delarna som satt i bilen från början är Originaldelar. Varesig det står Ferarri, Bosch, Mann, Fram eller John Deere på det smile

Jo jag vet, men om du tittar på tillverkarnamnet på delarna du köper på Mekonomen så står det inte Bosse Bildoktorn AB utan Bosch

och bosch är alltid bäst eller? bosch har också andrahandssortering 
bosch är ett bra märke men det finns delar som är bättre, för bättre peng

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
twin_cam Smålänning
8 september 2009 · 7 877 Inlägg

Volvo740an skrev:
1872 till volvo mot  2662 då tkr jag nog volvon va billigare

Vart den så billig hos MECA?

Ska räkna jag med...
(Priser från MECA, liksom Saaben)
Volvo 744 88-91
Bromsskiva fram 626 kr
Bromsbelägg fram 331 kr
Styrled 265 kr
Luftfilter 205 kr
Oljefilter 75 kr
Stötdämpare fram 764 kr (Obs! Detta är olja, på saaben valde jag dem dyrare gasdämparna)
Hjullagersats fram 1256 kr
Fördelarlock 360 kr
Rotor 88 kr

Summa: 3970 kr... Hur tusan kunde du få det till 1872?

Man kan ju inte jämföra priser mellan två olika leverantörer, de trodde jag alla fattade... Sen kan det vara lömskt att handla över postorder, i alla fall när det gäller bromsdelar till Volvo...

Har inte tid nu, men kanske kan slänga ihop en jämförelse med biltema och skruvats priser också.

torpis skrev:

twin_cam skrev:
Alla som kommer med exempel från Skruvat, det är itne så rättvist...

hahaha där kom det smile

hur kan du få det till orättvist?  leta billigaste till Audi också i så fall.

tror ju inte ungdommen som behöver den billiga bilen köper volvo original bara för att skruvat inte är rättvist  heh.

Nej... Såklart köper man ju där det är billigast. Men för jämförelsens skull..
Men vi skippar Audi då... Ta Saab istället som jag gjort... Volvo är fortfaronde inte billigare wink Och även Saab finns hos biltema och Skruvat... Saab har Speedparts, Volvo har KG.

Senast redigerat av twin_cam (8 september 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
FireTraXX DFFL
8 september 2009 · 9 020 Inlägg

Volvo740an skrev:

FireTraXX skrev:

axelj skrev:

Nu ska vi förvisso inte glömma att Sverige fullständigt bågnar under gamla begagnade volvodelar som ligger och skräpar i såval lador, garage och på varenda skrot! Så väljer man mycket begagnade delar så kan man komma billigt undan.

Men att priserna inte skiljer nämnvärt vad gäller piratdelar är väl inte så konstigt? Ytterliggare en jämförelse där man ser till priserna hos Volvo resp. Audi hade varit ganska intressant!

Observera att jag inte menar att gamla Volvos är sååå billiga eller sååå bra för ungdomar, men jag anser att man kan se till vissa andra faktorer också!

Ifall det är Audi eller Volvo-original är egentligen ointressant för mig.
Det som även är TOTALT ointressant är begagnade delar, vad är meningen med att byta en gammal trasig grej mot en gammal möjligtvis fullt fungerande del som troligtvis går sönder bra mycket tidigare än den nya från mekonomen?

En bil borde alltid lagas med nya delar, så slipper man (eller nästa ägare) byta ut halva bilen igen ett år senare.

Nejmen du förstår inte, skulle du köpa en helt ny växellåda eller? Ny bakaxel? Helt ny motor? Dörrar, skärmar, inredningsdetaljer som man råkat ha sönder?

Nej, nej, nej, tveksamt, har gjort, ja.

Skulle du föredra en frisk motor lagad med nya delar eller en motor med delar från 25 olika bilar som av olika anledningar står på skroten?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
8 september 2009 · 764 Inlägg

FireTraXX skrev:

Volvo740an skrev:

FireTraXX skrev:
Ifall det är Audi eller Volvo-original är egentligen ointressant för mig.
Det som även är TOTALT ointressant är begagnade delar, vad är meningen med att byta en gammal trasig grej mot en gammal möjligtvis fullt fungerande del som troligtvis går sönder bra mycket tidigare än den nya från mekonomen?

En bil borde alltid lagas med nya delar, så slipper man (eller nästa ägare) byta ut halva bilen igen ett år senare.

Nejmen du förstår inte, skulle du köpa en helt ny växellåda eller? Ny bakaxel? Helt ny motor? Dörrar, skärmar, inredningsdetaljer som man råkat ha sönder?

Nej, nej, nej, tveksamt, har gjort, ja.

Skulle du föredra en frisk motor lagad med nya delar eller en motor med delar från 25 olika bilar som av olika anledningar står på skroten?

Om jag hade haft en finare bil så hade jag definitivt lagt pengar på att få nya fräscha delar.. Men på en ful gammal 740 med ett värde på 5000 spänn? (För diskussionen handlar väl framförallt om dom?).

Erkänn att du har (iaf till viss del) fel nu wink

Edit: Jag totalrenoverade min motor i 850in förra våren. Det kostar typ fyra-fem gånger värdet på en hyffsad 740.. Och håller dubbelt så länge som resten av bilen. Vad är meningen med det?

Senast redigerat av axelj (8 september 2009)

FireTraXX DFFL
8 september 2009 · 9 020 Inlägg

axelj skrev:

FireTraXX skrev:

Volvo740an skrev:

Nejmen du förstår inte, skulle du köpa en helt ny växellåda eller? Ny bakaxel? Helt ny motor? Dörrar, skärmar, inredningsdetaljer som man råkat ha sönder?

Nej, nej, nej, tveksamt, har gjort, ja.

Skulle du föredra en frisk motor lagad med nya delar eller en motor med delar från 25 olika bilar som av olika anledningar står på skroten?

Om jag hade haft en finare bil så hade jag definitivt lagt pengar på att få nya fräscha delar.. Men på en ful gammal 740 med ett värde på 5000 spänn? (För diskussionen handlar väl framförallt om dom?).

Erkänn att du har (iaf till viss del) fel nu wink

Edit: Jag totalrenoverade min motor i 850in förra våren. Det kostar typ fyra-fem gånger värdet på en hyffsad 740.. Och håller dubbelt så länge som resten av bilen. Vad är meningen med det?

Har jag fel för att jag inte hade köpt en splitter ny motor till min fem år gammla bil?
Knappast...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Karl-Bertil
8 september 2009 · 518 Inlägg

Volvo740an skrev:

einherjer skrev:
glöm inte bort hela konceptet med tillgång och efterfrågan. Går skiten sönder ofta så blir delen billigare iochmed den blir tvungen att tillverkas så mycket mer än den delen som inte går sönder lika ofta.

Behöver inte gå sönder ofta, kan bara vara det att det finns så pass många bilar som har den delen och av naturliga skäl då behöver tillverka många av den.

Det är väl just det som är tillgång och efterfrågan eller hur?

Jag tycker inte Volvo känns speciellt billigt på nåt sätt förutom kvalite'n för där känns allt B .

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Remiss
8 september 2009 · 1 339 Inlägg

FireTraXX skrev:

Volvo740an skrev:

FireTraXX skrev:

Ifall det är Audi eller Volvo-original är egentligen ointressant för mig.
Det som även är TOTALT ointressant är begagnade delar, vad är meningen med att byta en gammal trasig grej mot en gammal möjligtvis fullt fungerande del som troligtvis går sönder bra mycket tidigare än den nya från mekonomen?

En bil borde alltid lagas med nya delar, så slipper man (eller nästa ägare) byta ut halva bilen igen ett år senare.

Nejmen du förstår inte, skulle du köpa en helt ny växellåda eller? Ny bakaxel? Helt ny motor? Dörrar, skärmar, inredningsdetaljer som man råkat ha sönder?

Nej, nej, nej, tveksamt, har gjort, ja.

Skulle du föredra en frisk motor lagad med nya delar eller en motor med delar från 25 olika bilar som av olika anledningar står på skroten?

Det beror lite på hur man ser på det och vad som felet är, skulle min motor skära skulle jag fixat en annan på skroten som har ett lägre eller likvärdigt miltal och som ser väldigt bra ut inuti. Däremot, komponenter såsom LMM, lambasond och andra tillbehör som inte ingår i just själva motorn även insprutningsdelar är det nytt som gäller givetvis.


Ioförsig med tanke på motor kan du hitta en renoverad på blocket för 3-5 tusen så i mitt fall spelar det mindre roll

Remiss
8 september 2009 · 1 339 Inlägg

twin_cam skrev:

Volvo740an skrev:
1872 till volvo mot  2662 då tkr jag nog volvon va billigare

Vart den så billig hos MECA?

Ska räkna jag med...
(Priser från MECA, liksom Saaben)
Volvo 744 88-91
Bromsskiva fram 626 kr
Bromsbelägg fram 331 kr
Styrled 265 kr
Luftfilter 205 kr
Oljefilter 75 kr
Stötdämpare fram 764 kr (Obs! Detta är olja, på saaben valde jag dem dyrare gasdämparna)
Hjullagersats fram 1256 kr
Fördelarlock 360 kr
Rotor 88 kr

Summa: 3970 kr... Hur tusan kunde du få det till 1872?

Man kan ju inte jämföra priser mellan två olika leverantörer, de trodde jag alla fattade... Sen kan det vara lömskt att handla över postorder, i alla fall när det gäller bromsdelar till Volvo...

Har inte tid nu, men kanske kan slänga ihop en jämförelse med biltema och skruvats priser också.

torpis skrev:

twin_cam skrev:
Alla som kommer med exempel från Skruvat, det är itne så rättvist...

hahaha där kom det smile

hur kan du få det till orättvist?  leta billigaste till Audi också i så fall.

tror ju inte ungdommen som behöver den billiga bilen köper volvo original bara för att skruvat inte är rättvist  heh.

Nej... Såklart köper man ju där det är billigast. Men för jämförelsens skull..
Men vi skippar Audi då... Ta Saab istället som jag gjort... Volvo är fortfaronde inte billigare wink Och även Saab finns hos biltema och Skruvat... Saab har Speedparts, Volvo har KG.

Ja släng ihop en realistik jämförelse. De e ju fan vad folk har emot Volvo här på så lösa grunder det bara går

steifan DR!FTT3KN!K3R
8 september 2009 · 10 427 Inlägg

Så här säger http://www.meca.se/

AUDI 100, 91-94, 2.3E Sedan 133 hk 12.90-06.94, AAR      
   
Bromsskiva fram 645kr/St
Bromsbelägg 662,50kr/sats
Styrled 448,75kr
Luftfilter 218,75kr
Oljefilter 77,50kr
Stötdämpare fram 1098,75kr
Hjullagersats 971,25kr
Fördelarlock 383,75kr
Fördelararm ("rotor") 135kr

4641,25kr

VOLVO 740, 2.3 Sedan 116 hk 08.87-07.92, B230F

Bromsskiva fram 626kr/st
Bromsbelägg fram 337,50kr
Styrled 265kr
Luftfilter 205kr
Oljefilter 75kr
Stötdämpare 763,75kr
Hjullagersats 1256,25kr
Fördelarlock 375kr
Fördelararm ("rotor") 102,50kr

4006kr


Audin ungefär 15% dyrare, låter rimligt.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang