BMW M5 vs Nissan 200SX (köpråd) möjligt

LocKtar Herr
9 september 2009 · 1 722 Inlägg

Siarnaq skrev:

LocKtar skrev:
Nu är jag ju väääldigt partisk.

Men tycker s13 passar bra in på dina ändamål

300+hk i en s13 är pisslätt, och billigt.
Skicka i en oljekyl i den så blir den "tålig"
Drifta? Är väl i princip det den är gjord för, viktfördelningen är nära 50/50
Finns mkt styling och reservdelar till s13

m5 är väl ingen bil du har lust o skrynkla till skärmar på? känns som det kommer kosta mer än det smakar i längden=)

jag hade tagit m5an fall du ska åka gata o bara glida o må, men s13 om du ska drifta o race'a!

700hk+ i en M5 är lika lätt som 300+ i en CA18DET.

Vad är din poäng?

Väldigt tveksam till att 700hk är en lätt deal i en en m5 i den prisklassen. Du får gärna motbevisa..

Min poäng är den att, efter jag läst hans ändamål, så anser jag en s13 som mer lämplig för drift än m5.

Räcker det?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Mrfleur
9 september 2009 · 235 Inlägg

Skulle välja såklart M5!  S13 har känsligt motor, inte trevligt!

Bmw, när du älskar att köra!
Rinnegan Malleus Malificarum
9 september 2009 · 2 401 Inlägg

LocKtar skrev:
Väldigt tveksam till att 700hk är en lätt deal i en en m5 i den prisklassen. Du får gärna motbevisa..

Min poäng är den att, efter jag läst hans ändamål, så anser jag en s13 som mer lämplig för drift än m5.

Räcker det?

Just det att 3.6/3.8 liters sexorna reagerar mycket bra på överladdning, sen är ju interna delarna lite väl överdimensionerade.

Den pallar effekt som satan, och den är rapp.


Sen så med den där 800hk's CA18DET, så har du effekt mellan 7 och 8k varv..

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
9 september 2009 · 1 948 Inlägg

Grejen är den att BMW´n inte kommer igenom besiktningen med turbo på, det gör s13... så det finns mer att trimma innan den inte går igenom.

Det där med att en viss person har 800hk i sin ca18 är helt meningslöst att ta upp då den motorn lär kostat mer än en m5 bara själva motorn...

m5 är grymma men ska vara otroligt dyra att äga, dock en av bmw´s bästa bilar någonsin vad jag hört entusiaster säga.

Jag säger s13! vässa den lite och 300hk i den kommer att gå bättre än en m5... sen har ju 200an potential till att bli snyggare än m5an... men det är bara personlig åsikt...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
LocKtar Herr
9 september 2009 · 1 722 Inlägg

Siarnaq skrev:

LocKtar skrev:
Väldigt tveksam till att 700hk är en lätt deal i en en m5 i den prisklassen. Du får gärna motbevisa..

Min poäng är den att, efter jag läst hans ändamål, så anser jag en s13 som mer lämplig för drift än m5.

Räcker det?

Just det att 3.6/3.8 liters sexorna reagerar mycket bra på överladdning, sen är ju interna delarna lite väl överdimensionerade.

Den pallar effekt som satan, och den är rapp.


Sen så med den där 800hk's CA18DET, så har du effekt mellan 7 och 8k varv..

Du verkar ha stenkoll på mobnes motor, jag får helt enkelt backa då.

Nu snackar vi enkel modifikation, jag anser inte att stoppa en turbo på en m5'a är en enkel modifikation.

Jag undrar vart våran diskussion vill leda till. Jag står på mej iaf, en s13 är ett bättre och smartare val i mina ögon.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
9 september 2009 · 1 722 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Grejen är den att BMW´n inte kommer igenom besiktningen med turbo på, det gör s13... så det finns mer att trimma innan den inte går igenom.

Det där med att en viss person har 800hk i sin ca18 är helt meningslöst att ta upp då den motorn lär kostat mer än en m5 bara själva motorn...

m5 är grymma men ska vara otroligt dyra att äga, dock en av bmw´s bästa bilar någonsin vad jag hört entusiaster säga.

Jag säger s13! vässa den lite och 300hk i den kommer att gå bättre än en m5... sen har ju 200an potential till att bli snyggare än m5an... men det är bara personlig åsikt...

Men va snackar du om då?? Folk envisas med att säga att s13 aka ca18det motorn är klen, då sa jag "kolla mobnes ca18det o säg det igen"

Då börjar du snacka om hur mkt pengar han har lagt ner?? ursäkta? missa jag nåt.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Rquired Allmänt envis
9 september 2009 · 12 512 Inlägg

LocKtar skrev:
Nu är jag ju väääldigt partisk.

Men tycker s13 passar bra in på dina ändamål

300+hk i en s13 är pisslätt, och billigt.
Skicka i en oljekyl i den så blir den "tålig"
Drifta? Är väl i princip det den är gjord för, viktfördelningen är nära 50/50
Finns mkt styling och reservdelar till s13

m5 är väl ingen bil du har lust o skrynkla till skärmar på? känns som det kommer kosta mer än det smakar i längden=)

jag hade tagit m5an fall du ska åka gata o bara glida o må, men s13 om du ska drifta o race'a!

Ska man vara riktigt petig är alla Bmws modeller nära 50/50, de flesta har till och med neutral viktfördelning. Det är bara lite starkare och svagare versioner som väger över, av rätt självklara anledningar.

Så "mer driftbil" av den anledningen går inte riktigt ihop, men jag upplever det däremot som att dessa bilarna hellre släpper greppet än Bmwn. Visst är det inga problem att få en 340hp Bmw att överstyra om man känner för det, men jag upplever det som att bakvagnen "vill" greppa snarare än åka brett på Bmwn. Därmed inte sagt att 200 sladdar hela tiden, men den har lite lättare att släppa alltså. Å andra sidan, 340hp sexa löser det om man nu vill cool

LocKtar skrev:
200sx s13 dåliga rykte beror på 18åringar som nyss tatt körkort och tänkte dom skulle leka nån japansk driftingguru o ligga på varvstoppen i 2h o sen fundera på varför motorn gick sönder... vid köp av s13, SKALL oljekyl monteras. (Jag körde 1år utan oljekyl, motorn klara sej utmärkt) O andra sidan va jag heller inte 18 med nytaget körkort.

Och vilken grupp är det som gärna bränner runt i Bmw? Tycker nog dessa modeller är rätt jämna när det gäller att hamna i händerna på idioter tongue

Tycker du skall köpa en Bmw, och naturligtvis skall den inte turbokonverteras. Bmws sexor är jäkligt elastiska, där finns bra tryck i botten om man bara kör rätt. Det gäller både standardmodeller, men framför allt flaggskeppen i M-serien. Underbar karaktär orginal, låt inte en Turbo förstöra det wink

*Lite ironiskt, klart det kan bli bra med turbo*

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
lodiseN
9 september 2009 · 806 Inlägg

Rquired skrev:

LocKtar skrev:
Nu är jag ju väääldigt partisk.

Men tycker s13 passar bra in på dina ändamål

300+hk i en s13 är pisslätt, och billigt.
Skicka i en oljekyl i den så blir den "tålig"
Drifta? Är väl i princip det den är gjord för, viktfördelningen är nära 50/50
Finns mkt styling och reservdelar till s13

m5 är väl ingen bil du har lust o skrynkla till skärmar på? känns som det kommer kosta mer än det smakar i längden=)

jag hade tagit m5an fall du ska åka gata o bara glida o må, men s13 om du ska drifta o race'a!

Ska man vara riktigt petig är alla Bmws modeller nära 50/50, de flesta har till och med neutral viktfördelning. Det är bara lite starkare och svagare versioner som väger över, av rätt självklara anledningar.

Så "mer driftbil" av den anledningen går inte riktigt ihop, men jag upplever det däremot som att dessa bilarna hellre släpper greppet än Bmwn. Visst är det inga problem att få en 340hp Bmw att överstyra om man känner för det, men jag upplever det som att bakvagnen "vill" greppa snarare än åka brett på Bmwn. Därmed inte sagt att 200 sladdar hela tiden, men den har lite lättare att släppa alltså. Å andra sidan, 340hp sexa löser det om man nu vill cool

LocKtar skrev:
200sx s13 dåliga rykte beror på 18åringar som nyss tatt körkort och tänkte dom skulle leka nån japansk driftingguru o ligga på varvstoppen i 2h o sen fundera på varför motorn gick sönder... vid köp av s13, SKALL oljekyl monteras. (Jag körde 1år utan oljekyl, motorn klara sej utmärkt) O andra sidan va jag heller inte 18 med nytaget körkort.

Och vilken grupp är det som gärna bränner runt i Bmw? Tycker nog dessa modeller är rätt jämna när det gäller att hamna i händerna på idioter tongue

Tycker du skall köpa en Bmw, och naturligtvis skall den inte turbokonverteras. Bmws sexor är jäkligt elastiska, där finns bra tryck i botten om man bara kör rätt. Det gäller både standardmodeller, men framför allt flaggskeppen i M-serien. Underbar karaktär orginal, låt inte en Turbo förstöra det wink

*Lite ironiskt, klart det kan bli bra med turbo*

Jag tror iaf inte att en 18 åring med nytaget körkort köper en M5a och bränner skiten ur den utan att underhålla den. Bara märket M5 gör att man inte vågar bara köra skiten ur den och inte vårda den. Skulle inte jag gjort iaf

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
LocKtar Herr
9 september 2009 · 1 722 Inlägg

Rquired skrev:

LocKtar skrev:
Nu är jag ju väääldigt partisk.

Men tycker s13 passar bra in på dina ändamål

300+hk i en s13 är pisslätt, och billigt.
Skicka i en oljekyl i den så blir den "tålig"
Drifta? Är väl i princip det den är gjord för, viktfördelningen är nära 50/50
Finns mkt styling och reservdelar till s13

m5 är väl ingen bil du har lust o skrynkla till skärmar på? känns som det kommer kosta mer än det smakar i längden=)

jag hade tagit m5an fall du ska åka gata o bara glida o må, men s13 om du ska drifta o race'a!

Ska man vara riktigt petig är alla Bmws modeller nära 50/50, de flesta har till och med neutral viktfördelning. Det är bara lite starkare och svagare versioner som väger över, av rätt självklara anledningar.

Så "mer driftbil" av den anledningen går inte riktigt ihop, men jag upplever det däremot som att dessa bilarna hellre släpper greppet än Bmwn. Visst är det inga problem att få en 340hp Bmw att överstyra om man känner för det, men jag upplever det som att bakvagnen "vill" greppa snarare än åka brett på Bmwn. Därmed inte sagt att 200 sladdar hela tiden, men den har lite lättare att släppa alltså. Å andra sidan, 340hp sexa löser det om man nu vill cool

LocKtar skrev:
200sx s13 dåliga rykte beror på 18åringar som nyss tatt körkort och tänkte dom skulle leka nån japansk driftingguru o ligga på varvstoppen i 2h o sen fundera på varför motorn gick sönder... vid köp av s13, SKALL oljekyl monteras. (Jag körde 1år utan oljekyl, motorn klara sej utmärkt) O andra sidan va jag heller inte 18 med nytaget körkort.

Och vilken grupp är det som gärna bränner runt i Bmw? Tycker nog dessa modeller är rätt jämna när det gäller att hamna i händerna på idioter tongue

Tycker du skall köpa en Bmw, och naturligtvis skall den inte turbokonverteras. Bmws sexor är jäkligt elastiska, där finns bra tryck i botten om man bara kör rätt. Det gäller både standardmodeller, men framför allt flaggskeppen i M-serien. Underbar karaktär orginal, låt inte en Turbo förstöra det wink

*Lite ironiskt, klart det kan bli bra med turbo*

LocKtar skrev:
200sx s13 dåliga rykte beror på 18åringar som nyss tatt körkort och tänkte dom skulle leka nån japansk driftingguru o ligga på varvstoppen i 2h o sen fundera på varför motorn gick sönder... vid köp av s13, SKALL oljekyl monteras. (Jag körde 1år utan oljekyl, motorn klara sej utmärkt) O andra sidan va jag heller inte 18 med nytaget körkort.

Och vilken grupp är det som gärna bränner runt i Bmw? Tycker nog dessa modeller är rätt jämna när det gäller att hamna i händerna på idioter tongue"

Jag vill nog påstå att dom som kör s13 trimmar dom gärna mer än dom som kör bmw.

Ptja, kanske borde folk som driftar profsionellt byta till bmw helt enkelt. Skottsäkra motorer, 50/50 viktfördelning, stark motor.

Men på nåt sett så vill jag inte släppa 200an... Nåt inom mej säger så, huwaligen... :>

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
viccoA
9 september 2009 · 3 110 Inlägg

LocKtar skrev:
Jag vill nog påstå att dom som kör s13 trimmar dom gärna mer än dom som kör bmw.

Ptja, kanske borde folk som driftar profsionellt byta till bmw helt enkelt. Skottsäkra motorer, 50/50 viktfördelning, stark motor.

Men på nåt sett så vill jag inte släppa 200an... Nåt inom mej säger så, huwaligen... :>

Jo men en orginal 200sx jmf med en E34 M5 är hopplöst trött, man måste ju upp mot en 300hk i 200sxen om det ens ska bli någorlunda jämförbart, därför måste man ju trimma den.
En E34 M5 går utmärkt att drifta med, är man lite ambitiös sätter man på en tokgrov krängningshämmare och ändrar geometrin lite, annars kör man med den som den är orginal så kan man svänga också (jo inte bara runt korvkiosken utan lite mer baninspirerat) när man vill det.

Det är två olika bilar:

Nissan 200 är en bantad och sportig bil med plastigt inre och lite utrustning samt i princip 2-sitsig om man inte är dvärg. DVS: lätta ut inredningen och med lite mer mos i maskinen blir det en trevlig drifting och buskärra. Nypris för en S13 ca 175.000 i Sverige -88, 169hk.

M5 E34 är för sin tid en väldigt potent kärra med sportbilsprestanda och bra komfort och en väldigt hög kvalité på inredning och hopsättning. Gott om plats och mycket lyx. Går utmärkt att köra race med helg efter helg, men kanske inte den första bilen jag skulle välja som ren busbil i orginalskick.
Nypris för en M5 1989: 495.000.

Siffror på BMWn:

BMW M5 (e34/5S the 3.8l) Varvtid runt hockenheim: 1:20.3 ´92 345hk / 1710kg källa: sportauto

Vill någon veta vad som skiljer en M5:a och en vanlig E34 finns det en bra sammanställning här: http://www.e34m5.se/forum/kortombilarna.asp

Senast redigerat av viccoA (10 september 2009)

Rquired Allmänt envis
9 september 2009 · 12 512 Inlägg

lodiseN: Det finns allt för mycket ungdommar med pengar nog för att köpa en M5 i alla fall, att sedan vårda den är en annan sak. M5 är kanske inte lika drabbad som M3...

LocKtar: Tycker verkligen inte att alla driftglada skall köpa en tung 5a, det var bara just att du skrev ut viktfördelningen som en fördel för just 200an wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
lodiseN
9 september 2009 · 806 Inlägg

Rquired skrev:
lodiseN: Det finns allt för mycket ungdommar med pengar nog för att köpa en M5 i alla fall, att sedan vårda den är en annan sak. M5 är kanske inte lika drabbad som M3...

LocKtar: Tycker verkligen inte att alla driftglada skall köpa en tung 5a, det var bara just att du skrev ut viktfördelningen som en fördel för just 200an wink

200an måste vara kraftigt drabbad iaf

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
LocKtar Herr
9 september 2009 · 1 722 Inlägg

Nae, om du hade läst så jämförde jag inte m5 mot s13's viktfördelning, jag berättade bara vad s13 hade för viktfördelning=)

Dvs, jag radade bara upp dom fördelarna med en s13, inte jämförde vem som hade bäst.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
9 september 2009 · 1 722 Inlägg

viccoA skrev:

LocKtar skrev:
Jag vill nog påstå att dom som kör s13 trimmar dom gärna mer än dom som kör bmw.

Ptja, kanske borde folk som driftar profsionellt byta till bmw helt enkelt. Skottsäkra motorer, 50/50 viktfördelning, stark motor.

Men på nåt sett så vill jag inte släppa 200an... Nåt inom mej säger så, huwaligen... :>

Jo men en orginal 200sx jmf med en E34 M5 är hopplöst trött, man måste ju upp mot en 300hk i 200sxen om det ens ska bli någorlunda jämförbart, därför måste man ju trimma den.
En E34 M5 går utmärkt att drifta med, är man lite ambitiös sätter man på en tokgrov krängningshämmare och ändrar geometrin lite, annars kör man med den som den är orginal så kan man svänga också (jo inte bara runt korvkiosken utan lite mer baninspirerat) när man vill det.

Det är två olika bilar:

Nissan 200 är en bantad och sportig bil med plastigt inre och lite utrustning samt i princip 2-sitsig om man inte är dvärg. DVS: lätta ut inredningen och med lite mer mos i maskinen blir det en trevlig drifting och buskärra. Nypris för en S13 ca 175.000 i Sverige -88, 169hk.

M5 E34 är för sin tid en väldigt potent kärra med sportbilsprestanda och bra komfort och en väldigt hög kvalité på inredning och hopsättning. Gott om plats och mycket lyx. Går utmärkt att köra race med helg efter helg, men kanske inte den första bilen jag skulle välja som ren busbil i orginalskick.
Nypris för en M5 1989: 495.000.

Siffror på BMWn:

BMW M5 (e34/5S the 3.8l) Varvtid runt hockenheim: 1:20.3 ´92 345hk / 1710kg källa: sportauto

oKay!

Ptja, vet inte riktigt vad jag ska svara på det där. Du radade ju upp fakta om bilarna, nice! Håller med

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Germax
10 september 2009 · 12 086 Inlägg

200an är nog bättre om du bara vill köra fort och ha en rolig bil.
Men eftersom du åkt 740 innan antar jag att du värderar komfort och då är ju M5an en bättre bil.

Senast redigerat av JapMax (10 september 2009)

alain www.bimmerpower.org
10 september 2009 · 3 995 Inlägg

lodiseN skrev:

alain skrev:
Inte för att jag tycker om BMW men utan tveckan skulle jag välja en BMW M5.
Du behöver inte trimma den om du inte vill och du kommer att har en trevligt leksak mellan händerna.
Kolla försäkring, dom är ganska höga på dessa bilar.
http://www.blocket.se/goteborg?q=BMW+M5 … &md=th
Lycka till med sökanden.

Du gillar inte bmw?yikes haha

När jag skrev: Inte för att jag tycker om BMW betyder på Svenska att jag tycker om BMW.wink

Senast redigerat av alain (10 september 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
halvorsen
10 september 2009 · 511 Inlägg

Ja om jag formulerar mej mer rätt denna gång kanske,

Bilen ska vara snabb snygg tålig,

bilen ska inte våldas eller liknande utan ska skötas riktigt pedantiskt, men endå användas och köras ordentligt, inom gränserna bilarna är till för,

så har bestämt mej för m5 pga komforten och liknande,
tack för tipsen

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
Nordic_M5
10 september 2009 · 64 Inlägg

halvorsen skrev:
Ja om jag formulerar mej mer rätt denna gång kanske,

Bilen ska vara snabb snygg tålig,

bilen ska inte våldas eller liknande utan ska skötas riktigt pedantiskt, men endå användas och köras ordentligt, inom gränserna bilarna är till för,

så har bestämt mej för m5 pga komforten och liknande,
tack för tipsen

Bra, blev fasiken orolig när du skrev om drifting och lättning där smile Finns ju så få M5 kvar nu. Från att ha varit 763 st i Sverige år 2002 så är det nu bara kvar drygt 400 st. Dom går åt fort så bäst att spara på det som fortfarande är räddbart!
Klart dom kan risas en del, men det gör man helst på bana eller landsväg som någon nämnde. Rattlåsracing har man helst en lättare bil till och snurra bakom korvkiosken kan vi överlåta till Volvoraggarna och muskelbilarna smile

Nu gäller det bara att finna ett bra objekt åt dig Halvorsen. Vi hörs väl på M5-forumet antar jag.

BMW M5 (2000)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
10 september 2009 · 1 948 Inlägg

LocKtar skrev:

AcesHigh666 skrev:
Grejen är den att BMW´n inte kommer igenom besiktningen med turbo på, det gör s13... så det finns mer att trimma innan den inte går igenom.

Det där med att en viss person har 800hk i sin ca18 är helt meningslöst att ta upp då den motorn lär kostat mer än en m5 bara själva motorn...

m5 är grymma men ska vara otroligt dyra att äga, dock en av bmw´s bästa bilar någonsin vad jag hört entusiaster säga.

Jag säger s13! vässa den lite och 300hk i den kommer att gå bättre än en m5... sen har ju 200an potential till att bli snyggare än m5an... men det är bara personlig åsikt...

Men va snackar du om då?? Folk envisas med att säga att s13 aka ca18det motorn är klen, då sa jag "kolla mobnes ca18det o säg det igen"

Då börjar du snacka om hur mkt pengar han har lagt ner?? ursäkta? missa jag nåt.

Vad fan snackar DU OM DÅ? och ja du HAR MISSAT något! här snackas det jämnförelse mellan två bilar och givetvis så kommer det pinsamma personer som bara "måste" ta upp att det finns en som plockat 800hk ur en ca18 bara för att främja sin favvobil.

LocKtar skrev:
Nu snackar vi enkel modifikation, jag anser inte att stoppa en turbo på en m5'a är en enkel modifikation.

Och du menar att 800hk ur en ca18 är en enkel modifikation då eller? hans ca18 är allt annat utom original. Och här snackas det hur mycket du plockar ut utan att göra för mycket med motorn.

Jag gillar 200sx otroligt mycket men personer som du är bara för jävla pinsamma.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Xeizz
10 september 2009 · 25 Inlägg

för dom pengarna får du hem en r32 gtst från england, där har du en driftingvänlig bil! 6:a med singelturbo och den är enormt lätt trimmad! och lättare bil att köra på tvären finns inte! lång hjulbas och bra viktförhållanden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang