6445
Sök

Fråga om diesel och bensin och dess ursprung ur råolja.

528 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Hejsan,
först ut - jag har varit sugen på att fråga detta tidigare och minns faktiskt inte om jag gjort så,  kan ju ställt frågan och missat att kolla efter svar. (Nattarbetare med mycket sus och dus på höloftet, haha..)

Frågan är denna. Det pratas ju ibland om diesel vs bensin; hur man kommer längre per droppa diesel jämfört med bensin.  Om jag inte har helt fel är väl ursprunget till båda bränslena just råolja?
Frågan är då om det utifrån råoljan är 1/1 förhållande (eller hur man nu uttrycker det) mellan hur mycket diesel vs bensin man får ut.  För det påståendet om att man kommer längre per droppe diesel är ju inte lika intressant om man man ur en liter råolja får ut mer bensin än diesel. 
Hoppas ni förstår min fråga och kan reda ut begreppen lite. Det är säkert tillsatser i förbannelse som komplicerar; men frågan är ju hur mycket råolja det går åt för att komma en viss distans, inte enbart hur mycket diesel och bensin - eller hur?    Det är ju - för att bara ta specifikt detta i fråga - råoljan som sinar; inte "bensinen" eller "dieseln" och då är det väl i sista hand intressant hur mycket råolja som gått åt för att köra upp mängd X av bränslena. Eller är diesel och bensin  något som kommer från raffinaderiet och inte kan "väljas" antingen eller?  Kanske en dum fråga, men jag har ärligt ingen aning om tekniken bakom raffineringen.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
13 september 2009
Har inte jättebra koll jag heller, men både diesel o bensin är "biprodukter" som dom får ut antingen dom vill eller inte.

Anledningen till att man kommer längre med en dieselmotor på samma mängd bränsle är dels pga ett lite högre energivärde i dieseln och dels pga att en dieselmotor i sig är "effektivare", det blir inte alls samma värmeförluster som i en bensinmotor. (därför så många nya dieselbilar har en separat dieselvärmare, det blir itne tillräckligt mycket värme från motorn för att hålla varmt i kupén under kalla vinterdagar)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fd Bannad
657 Inlägg
13 september 2009
Rensvinf skrev:
Hejsan,
först ut - jag har varit sugen på att fråga detta tidigare och minns faktiskt inte om jag gjort så,  kan ju ställt frågan och missat att kolla efter svar. (Nattarbetare med mycket sus och dus på höloftet, haha..)

Frågan är denna. Det pratas ju ibland om diesel vs bensin; hur man kommer längre per droppa diesel jämfört med bensin.  Om jag inte har helt fel är väl ursprunget till båda bränslena just råolja?
Frågan är då om det utifrån råoljan är 1/1 förhållande (eller hur man nu uttrycker det) mellan hur mycket diesel vs bensin man får ut.  För det påståendet om att man kommer längre per droppe diesel är ju inte lika intressant om man man ur en liter råolja får ut mer bensin än diesel. 
Hoppas ni förstår min fråga och kan reda ut begreppen lite. Det är säkert tillsatser i förbannelse som komplicerar; men frågan är ju hur mycket råolja det går åt för att komma en viss distans, inte enbart hur mycket diesel och bensin - eller hur?    Det är ju - för att bara ta specifikt detta i fråga - råoljan som sinar; inte "bensinen" eller "dieseln" och då är det väl i sista hand intressant hur mycket råolja som gått åt för att köra upp mängd X av bränslena. Eller är diesel och bensin  något som kommer från raffinaderiet och inte kan "väljas" antingen eller?  Kanske en dum fråga, men jag har ärligt ingen aning om tekniken bakom raffineringen.

alla Dieselmotorer som sitter i bilar idag är turbotryckt, och med en diesel så kan man trycka höga laddtryck samtidigt som man har ett högt kompförhållande, i alla fall jämnfört med en bensinmotor. Det här gör dieselmotorn jätteffektiv och stark på låga varvtal, och hög effektivitet och stark på låga varvtal blir bränsleeffektivt.

Märkesbög

Smålänning
7 887 Inlägg
13 september 2009
Det är itne frågan om bränslet, du kan bygga en ottomotor som du kan löra på diesel, och en dieselmotor du kan köra på bensin

I korthet handlar det om olika tekniker på motorn.

Ang. bräslena så kan man enkelt säga att råoljan skicktar sig...

Det längst ner blir asfalt, det högst upp blir bensin... T.ex...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

528 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
twin_cam skrev:
Det är itne frågan om bränslet, du kan bygga en ottomotor som du kan löra på diesel, och en dieselmotor du kan köra på bensin

I korthet handlar det om olika tekniker på motorn.

Ang. bräslena så kan man enkelt säga att råoljan skicktar sig...

Det längst ner blir asfalt, det högst upp blir bensin... T.ex...

Det svaret jag ville ha.  Vet mycket väl om att dieselmotorn är effektiv och att dieselbränslet innehåller mer energi än bensin.  Det jag inte visste var hur raffineringen går till.  För om det nu är så, att utifrån råolja får man både diesel och bensin (det vill säga, man väljer inte, och det blir en fast fördelning av mängden dem imallan) - så räcker ju inte råoljan längre om man kör antingen det ena eller det andra. Det var DET som var min undran.   Dags att sova nu. Nyss hemkommen från jobb.  Det vill säga, det hjälper inte att köra diesel om man vill att råoljan ska räcka längre. Man kan på sin höjd önska sig en spridd användning av båda? Vilket väl iofs borde bli fallet med normal efterfrågan/tillgång givet att inget skattas mer än det andra..

Sök