Ni som har bilarna registrerade på era föräldrar, vad säger ni till polisen?

IMPRAZERN Intresseklubben
20 september 2009 · 673 Inlägg

jag säger att den är stulen, så skrattar polisen och säger ha en bra dag

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
KingWS6 TACS Medlem
20 september 2009 · 457 Inlägg

skogenracing skrev:
är aldrig nå problem.. säga som de är och inge konstigt o ha en bil tex tillsammans med sin far och de kan man säga till försäkringsbolaget också så blire inge strul där, möjligtvis lite högre självrisk alt. premie..

Så hade jag på Trans Am'en förra året, "delade" med pappa alltså. Vi fick lite högre premie men inget mer med det.

I somras blev bilen skrot i en olycka när jag körde, men eftersom att vi varit ärliga med försäkringen fick vi inga reaktioner vare sig från försäkringsbolag eller polis. Fick ut full ersättning efter bara (mindre än) en vecka. Dessutom får quinnan som orsakade olyckan betala min självrisk också ... cool

Nu står jag själv på försäkringen på min nya bil, tyckte det gick bra när min premie sänktes med 20.000:- på ett år, på en likadan bil!!! Nu är den bara på 10.000:- ... bara ... hmm

IceEyes Varningar: För många..
20 september 2009 · 2 552 Inlägg

Säger som det är, dvs att morsan står som ägare.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
_Wallis_
20 september 2009 · 4 506 Inlägg

Mossans säger jag bara. Va ska dom göra åt saken?

Kan du andas kan du dö.
freddan855
20 september 2009 · 8 Inlägg

blev stoppad och fick frågan och jag svarade att den var min fast den stog på pappa.
polis: okej aa det brukar ju bli billigare så sa han och sen önskade han mig en trevlig kväll.,

gamlingen
20 september 2009 · 5 198 Inlägg

Polisen kan ju inte säga nåt, det är ju inte olagligt, de som kan gnälla är ju försäkringsblaget.

soyd
20 september 2009 · 1 853 Inlägg

Bara du har samma adress som fordonsägaren... dvs att du är skriven på samma plats som din mor/far. Då ska inte problem uppstå med försäkringsbolaget...

/mvh soyd

LeafBox Lat Perfektionist
20 september 2009 · 6 359 Inlägg

btw, vem (som är under typ 25 iaf) har råd att ställa bilen på sej själv? :S
Det skulle kosta mej typ 25k för en helförsäkring med Audin.
Såvida man inte har röven full med pengar man bara vill skita bort så står nog de flesta bilar på föräldrarna tongue

Senast redigerat av LeafBox (20 september 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Decibel
20 september 2009 · 2 911 Inlägg

gamlingen skrev:
Polisen kan ju inte säga nåt, det är ju inte olagligt, de som kan gnälla är ju försäkringsblaget.

Skenförsäkring är en form av bedrägeri ja.
Dock kan man diskutera om det blir ett bedrägeri först när man gör en skadeanmälan, eller under tiden man defakto betalar en felaktig premie...

gamlingen
20 september 2009 · 5 198 Inlägg

Decibel skrev:

gamlingen skrev:
Polisen kan ju inte säga nåt, det är ju inte olagligt, de som kan gnälla är ju försäkringsblaget.

Skenförsäkring är en form av bedrägeri ja.
Dock kan man diskutera om det blir ett bedrägeri först när man gör en skadeanmälan, eller under tiden man defakto betalar en felaktig premie...

Visserligen. men frågan är ju om Polisen gör nåt innan dom fått in nån anmälan från försäkringbolaget om skenförsäkring.

Remiss
20 september 2009 · 1 339 Inlägg

Dom flesta försäkringsbolag tillåter att någon annan kör bilen. Vore lite snett annars tycker jag att aldrig kunna låna ut bilen även om jag nu inte gör de. På moderna försäkringar tex så kan någon annan köra bilen men händer det någon olycka så är det dubbel självrisk, det tycker jag är okej.

Rand
20 september 2009 · 1 024 Inlägg

bättre att ha bilen på sig själv! big_smile

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
ESTRANDBERG88 Hojmek
20 september 2009 · 748 Inlägg

Sysslar folk med skenförsäkringar fortfarande? Hur svårt är det att höra runt på alla försäkringsbolag å skaffa en försäkring där det är okej att sonen/dottern också nyttjar bilen, och nej man behöver inte vara skriven hos den som äger fordonet alla gånger , är ju olika beroende på bolag tongue

gamlingen
20 september 2009 · 5 198 Inlägg

Finns 1 till aspekt oxå,,, Man vill köpa en bil på avbetalning MEN blir inte godkänd av kreditbolaget pga en betalninganmärkning.. kan bero på vad som helst,, p.bot.. fortkörning, whatever, skriver avbet på föräldrar å då måste ju försäkringen oxå stå på dom,, behöver inte vara så att man ska komma undan med billigare försäkring.I det fallet kan försäkringen rent av bli dyrare.

Jani Hast
20 september 2009 · 213 Inlägg

Har man råd att köpa en bil så har man råd att försäkra den.
Kollar man inte sånt före man köper en dyr och snabb bil ???

Det har jag alltid gjort.
Har alltid haft mina bilar på mig.

Pan
20 september 2009 ·

Bodegan skrev:
Hur svårt är det att höra runt på alla försäkringsbolag å skaffa en försäkring där det är okej att sonen/dottern

Precis att folk inte fattar tongue Så har jag haft det hela tiden inga problem överhuvudtaget. Råkade elda upp min bil då blev det ett snack med polisen. Sa att det var min bil inga problem blev ju ändå olyckshändelse vilket det var med. Har min 740 på mig själv nu 550kr för trafik på den lite dyrt men man får väl början någonstans.Jag har ju (skött mig) har ju inga böter/utnyttjat försäkringsbolaget överhuvudtaget. Måste det vara så dyrt då?

vw___tompa Avstängd
20 september 2009 · 386 Inlägg

Jani Hast skrev:
Har man råd att köpa en bil så har man råd att försäkra den.
Kollar man inte sånt före man köper en dyr och snabb bil ???

Det har jag alltid gjort.
Har alltid haft mina bilar på mig.

Mycket bra skrivet! Jag är av samma uppfattning att har man råd att köpa en bil så har man också råd att äga den annars så kanske man ska köpa en bil som är billigare att äga. Jag har haft alla mina bilar skrivna på mig även M5an visst den va dyr att äga men tänk om det skulle hända nått varför ska då föräldrarna blandas in och drabbas av att man inte har råd att stå som ägare.

JOCKE_ST
20 september 2009 · 212 Inlägg

Bjork skrev:
Jag har förståelse att man har bilen på sin förälder på ett sätt, jag hade min og 9-3 Aero på far ett tag.
Han tyckte jag kunde ha det till ekonomin fått lite fart hos mig, min SS hade jag på sj och så kommer det bli i fortsättningen med resterande bilar smile

Man kan ju tilläggsförsäkra bilen så att förare under 24år får bruka bilen i hushållet.
Men skulle man smälla och försäkringsbolaget börjar rota lite bland inköpskvitton..lite jobbigt
om sonens/dotterns namn står där och föräldern på bilen eller?

Jag kan tänka mig att gå och köpa en M3 E46 vilken dag som helst men med den försäkringen jag
får så får man avböja..sååå kul är det inte att spendera pengar på bilen tongue

Men när jag blev stoppad så sa dom inte så mkt faktiskt

därför har man ju bett farsan skriva under kvittot när man köpte bilen och är den då köpt kontant så slutar bevisningen där! men jag håller helt klar med! hade man inte varit så satans snål skulle man haft den på sig själv! dock anser jag skillnade mellan 4 000 och 16 000 var helt förmycket pengar att lägga ut i "onödan". hmm

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?
Opelmadness German cars, quality and beyond
20 september 2009 · 8 197 Inlägg

En mer intressant fråga vore väl vad försäkringsbolagen har sagt eller kommer säga vid en eventuell olycka.
Tycker det är rent av dumt att ha bilen reggad på nån av föräldrarna, då det är dom som kanråka illa ut om det är t.ex nån som buskört och smackat in i nåt/nån.

Har alltid haft mina bilar reggade på mig själv. Kommer aldrig att be någon av mina päron att stå som ägare för nåt jag använder.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
lelleal
20 september 2009 · 1 150 Inlägg

Den röda står ja på själv smile Men den vita säger ja bara att de är pappas:)

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang