5094
Sök

Blivit av med nyckel. Har bara service nyckel kvar till Volvo 740

378 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Nu är det så här att mina nycklar blev stulna till bilen och till huset.
Och som alla kanske vet så finns det en "Vanlig nyckel" och en service nyckel
till bilen som då är en Volvo 740 -88.
Den vanliga nyckeln funkar i alla lås i hela bilen, medans service nyckeln
bara passar i tändningslåset och i framdörrarna.
Så alltså, den vanliga nyckeln blev stulen. Så jag har bara kvar min service
nyckel. Tackolov så har jag c-lås så jag kan låsa skuffen. Men skulle den
gå itu så den går i baklås eller att jag inte kan låsa den så är det kört för
min del.
Hur ska jag göra? Någon som vet hur jag fixar en ny vanlig nyckel.

Och förstår ni inte vad jag menar, så snälla bara fråga på. Så ska jag
försöka ge er svar smile

Väldigt tacksam för svar.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 september 2009
går till volvo och beställer nya? lr kopierar garage nyckeln så du har fler?

378 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:

Ja men jag menar alltså hur vet man själv nummret på nyckeln? Måste ju finnas nåstans. Om du förstår hur jag menar.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
20 september 2009
Nu kan jag inte volvo, men låter väldigt osannolikt att dom skulle ha 2 olika nycklar. har du provat att låsa upp bagageluckan?

Att kopiera en nyckel är ju inte särskilt svårt, finns gott om låsverkstäder som kan kopiera bilnycklar för nån hundring.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Trafikledare
563 Inlägg
20 september 2009
Volvo har/hade olika nycklar.. En till verkstad och två till ägare av bil. Verkstadsnycklen kan bara öppna förardörren och fungerar i tändningslåset. Inte i handsfack och bagage, om ägaren låser bakluckan på en sedan i läget som inte påverkas av centrallåset med huvudnyckel så kan den inte låsas upp med verkstadsnyckel. Lika så om handsfacket är låst. På Volvo 965 så finns det ett lås till luckan i golvet i bagaget, till den fungerar enbart huvudnyckel.

Men om du nu har fått dina nycklar stulna så kanske du skulle byta låscylindrar och tändningslås, så inte tjyven kommer tillbaka och hämtar din bil.

-Brink- skrev:
MrEricsson skrev:

Ja men jag menar alltså hur vet man själv nummret på nyckeln? Måste ju finnas nåstans. Om du förstår hur jag menar.

När bilen såldes så satt det en liten plåtbricka i nyckelknippan lr i instruktionsboken. På den brickan så står det en fyrsiffrig kod och ett sjusiffrigt serienummer..
Troligtvis radiokod och serienummret på låscylindrarna.
Senast redigerat av Melin (20 september 2009)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

blacken
20 september 2009
-Brink- skrev:
MrEricsson skrev:

Det räcker med regnumret. Stolpa in på Volvo och förklara hur det ligger till och ta med leg och dylikt så att du kan styrka att det är din bil. Sedan så får du ett nummer (kod) av dom, som en låsmed kan använda för kopiera en nyckel åt dig..
Senast redigerat av blacken (20 september 2009)

378 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Melin skrev:
Volvo har/hade olika nycklar.. En till verkstad och två till ägare av bil. Verkstadsnycklen kan bara öppna förardörren och fungerar i tändningslåset. Inte i handsfack och bagage, om ägaren låser bakluckan på en sedan i läget som inte påverkas av centrallåset med huvudnyckel så kan den inte låsas upp med verkstadsnyckel. Lika så om handsfacket är låst. På Volvo 965 så finns det ett lås till luckan i golvet i bagaget, till den fungerar enbart huvudnyckel.

Men om du nu har fått dina nycklar stulna så kanske du skulle byta låscylindrar och tändningslås, så inte tjyven kommer tillbaka och hämtar din bil.

-Brink- skrev:
MrEricsson skrev:

När bilen såldes så satt det en liten plåtbricka i nyckelknippan lr i instruktionsboken. På den brickan så står det en fyrsiffrig kod och ett sjusiffrigt serienummer..
Troligtvis radiokod och serienummret på låscylindrarna.

Har också tänkt på de faktiskt=)
Har ingen sån bricka tyvärr. Hade till min gamla 740. Men det hjälper inte så mycke hehe.
Men då får jag dra till Volvo då och fråga om ny nyckel.
Tackar för svaren.

Trafikledare
563 Inlägg
20 september 2009
Det är bättre att åka till den lokala skroten och hämta en "låssats" med tändningslås, två dörrcylindrar och en bagagecylinder. Troligtvis lite billigare än en nyckel på Volvo och det är ingen obehörig som medvetet har en nyckel till din bil..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Sök